Dit is vast tegen het zere been vd. Nieuwe president vd VS die volop In wil zitten op het gebruik van fossiele brandstoffen.
Bij Ford en eigenlijk elke traditionele bouwer dalen de verkopen van traditionele brandstof auto's rap en worden deze daling nauwelijks gecompenseerd door EV verkopen van het zelfs merk.
Ford ziet nu wellicht dankzij het ontbreken van Chinese concurrentie in het land en de activiteiten van Musk een opleving vd EV verkopen
https://www.carscoops.com/2025/02/mach- ... lunges-37/
Ford, sterk dalende ICE verkopen en stijgende EV verkopen
Re: Ford, sterk dalende ICE verkopen en stijgende EV verkopen
Mooi hè, een vrije markt. En als bonus komt met iedere EV de energie onafhankelijkheid van de VS een stukje dichterbij. Nu nog een aggressive uitrol van e-vrachtwagens en Canada kan dan lekker de pot op met de zwaar vervuilende olie uit de teerzanden.
Re: Ford, sterk dalende ICE verkopen en stijgende EV verkopen
Maar niet alleen de olie uit de Canadese teerzanden ook de olie die Trump hoopt versnelt op te pompen zal men nog nauwelijks kwijt raken. Het instandhouden vd oorlog tussen Oekraïne en Rusland en dan de transporteurs vd Russisch olie verder onder druk houden om zou de eigen olie ter verkopen zal dan een grotere rol gaan spelen.
Gelukkig wat de energie transitie betreft en de klimaat akkoorden staat Trump met zijn ideeën volledig in zijn hemt en hebben doordat de staten al bij zijn vorige aanstelling als president individuele afspraken hebben gemaakt geen enkel effect.
Het korte termijn denken van Trump, Met zijn leeftijd hoef je natuurlijk niet te denken hoe de wereld er over twintig of dertig jaar bijstaat zal voornamelijk een erfenis worden voor de jongeren en zijn opvolger als die er de komende jaren aan gaat komen want ook op dat gebied zou hij wel eens actie kunnen ondernemen en de weg van bv zijn vriend Poetin volgen.
Laatst gewijzigd door borsjea op za feb 08, 2025 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ford, sterk dalende ICE verkopen en stijgende EV verkopen
Progresso schreef:Mooi hè, een vrije markt
Dit strookt niet met elkaar. Of is Brazilië die al jaren een soortgelijk beleid voert ineens wel goed bezig voor de interne markt? En is het opeens ook een vrije markt?Borsjea schreef: wellicht dankzij het ontbreken van Chinese concurrentie
Re: Ford, sterk dalende ICE verkopen en stijgende EV verkopen
Strookt wel. Je kunt je markt afschermen door tarieven, zoals Brazilië dat doet en op de binnenlandse markt gewoon vrije concurrentie toelaten.
Nu had Brazilië de markt voor import van electrische autos open gezet. 0% heffingen en daarmee kon BYD opeens 100.000 van die BYD Dolphins hier dumpen.
Dat vinden de huidige autoboeren niet zo leuk en die dwongen Lula om versneld die tarieven weer omhoog te gooien.
Nu had Brazilië de markt voor import van electrische autos open gezet. 0% heffingen en daarmee kon BYD opeens 100.000 van die BYD Dolphins hier dumpen.
Dat vinden de huidige autoboeren niet zo leuk en die dwongen Lula om versneld die tarieven weer omhoog te gooien.
Re: Ford, sterk dalende ICE verkopen en stijgende EV verkopen
En de huidige auto boeren dreigen inmiddels ook al naar de rechter te stappen omdat BYD in hun ogen te goedkoop verkoopt. En dat terwijl de prijs ruim het dubbele is als in China.
Re: Ford, sterk dalende ICE verkopen en stijgende EV verkopen
In Europa is het juist de overheid die heffingen op legt. Waarvan de autofabrikanten zeggen dat ze nooit zoveel voordeel hebben door deze in China te laten produceren. Wat een begrijpelijk standpunt is want de Europese unie wil dat ze locaal gaan produceren dus zullen ze proberen te bewerkstelligen dat dit rendabeler is.
Maar met al die rechtszaken krijgen we misschien wel wat meer inzicht in de werkelijke kosten. En welke subsidies en belasting voordelen de auto fabrikanten krijgen vanuit de diverse landen. Waar de overheden al jaren zeer schimmig zijn over wat bedrijven aan subsidies, danwel belasting afspraken kosten\opbrengen. En het hierdoor onmogelijk is een schatting te maken wat ze uiteindelijk bijdragen voor de maatschappij. En je de politiek maar op zijn blauwe ogen moet vertrouwen.
Maar met al die rechtszaken krijgen we misschien wel wat meer inzicht in de werkelijke kosten. En welke subsidies en belasting voordelen de auto fabrikanten krijgen vanuit de diverse landen. Waar de overheden al jaren zeer schimmig zijn over wat bedrijven aan subsidies, danwel belasting afspraken kosten\opbrengen. En het hierdoor onmogelijk is een schatting te maken wat ze uiteindelijk bijdragen voor de maatschappij. En je de politiek maar op zijn blauwe ogen moet vertrouwen.
Re: Ford, sterk dalende ICE verkopen en stijgende EV verkopen
Mede dankzij Tesla kunnen de traditionele autofabrikanten nog even doorgaan met het produceren van ICE's.
https://www.automotive-online.nl/manage ... dpr=accept
https://www.automotive-online.nl/manage ... dpr=accept