Trump en Brazilië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Martinho

Re: Trump en Brazilië

Bericht door Martinho »

Er zijn wel meer Am presidenten vermoord of bijna vermoord.
Ajax

Bericht door Ajax »

Felix schreef: do mar 20, 2025 22:09Kom nou Ax! Ik dacht bij grootste misdaad meteen aan bv. de Holocaust en Vlad de Spietser enz. enz. enz. en niet direct aan de moord op Kennedy
Dan heb je het over oorlogssituaties. Het gaat hier om een gekozen president en in vredestijd (als je Vietnam even niet meerekent). En in tegenstelling tot andere presidenten was dit in de "moderne tijd".

Als het dan de Russen waren geweest zou het misschien anders zijn, maar hier is toch altijd een beetje de schijn gebleven dat het uit eigen kring kwam. En de impact, zoals al genoemd Vietnam en in de tijd dat de grootse stap voorwaarts werd gemaakt met de maanlandingen.

Maar inderdaad, Holocaust en bijvoorbeeld Stalin zijn natuurlijk qua slachtoffers veel groter.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Martinho schreef: do mar 20, 2025 22:19 Er zijn wel meer Am presidenten vermoord of bijna vermoord.
Dat maakt deze vrijgave van de JFK files dan ook zo interessant.

Want misschien ben je het al vergeten, maar Trump is letterlijk op een haar na tijdens de verkiezingscampagne vermoord in Pennsylvania.

Het "grappige" is dat stomtoevallig dit de enige rally is geweest die CNN live uitzond. Al voorgaande rallys waren de moeite niet, maar deze, bijzonder toevallig wel.

En ja, ook hier werd de schutter die met wapens en ladders gewoon op een dak kon klimmen en verdomd, dat dak lag zo dat de schutter een perfecte vuurlinie had. En toen werd de schutter opeens vermoord.
Felix

Bericht door Felix »

Dan heb je het over oorlogssituaties. Het gaat hier om een gekozen president en in vredestijd (als je Vietnam even niet meerekent). En in tegenstelling tot andere presidenten was dit in de "moderne tijd".
Vergis je niet wat de 'moderne' tijd aangaat, WOII was pas 18 jaar voorbij en Stalin was nog net geen 10 jaar dood en we leefden nog volop in de gevolgen van de oorlog - de koude oorlog. De Korea oorlog was ook nog geen 10 jaar voorbij (wapenstilstand). Het zit allemaal aan elkaar vast. Lee Harvey Oswald een ex-marinier heeft nog een tijd in Rusland gewoond en trouwde daar ook met een Russin.
Het gaat hier om een gekozen president en in vredestijd
De vredestijd was zeer relatief vanwege de al eerder genoemde koude oorlog tijdens de welke Rusland Hongarije na een opstand daar binnenviel en de wereld in uitsterste spanning verkeerde. Onder Kennedy zelf vond ook een (mislukte) geheime inval op Cuba (Varkensbaai) plaats.
Martinho

Bericht door Martinho »

De koude oorlog kan je vredestijd noemen, maar JFK werd niet door Russen vermoord denk ik.

De aanname dat de CIA er achter zart is nooit aannemelijk gemaakt, andere theorieen idem. Er is ooit een film over gemaakt die ook niet echt geloofwaardig was. Ik herinner me dat Maarten van Rossum daar was, en tot zijn verbazing constateerde dat de fstand tussen de schutter en de auto veel keliner was dan het in eerste instentie leek, en dat de auto (open cabriolet, wordt niet meer gebruikt) echt langzaam reed.

Of de geopenbaarde documenten iets anders laten zien moet nog blijken, het zou me verbazen.
Felix

Bericht door Felix »

De koude oorlog kan je vredestijd noemen
Ik heb dat anders beleefd, het was een tijd waarin de spanning te snijden was, de dreiging was alom aanwezig, er werd nog gesproken over het ijzeren gordijn en de raketten waren opgesteld. Thuis lagen de rantsoenen al klaar en op school en thuis leerde je wat je (zogenaamd) kon doen bij een atoomaanval en de fallout (eigenlijk niets dus). Je had ook nog de Suez Crisis met zijn autoloze zondagen.
Martinho

Bericht door Martinho »

Ja Felix, ik heb die tijd ook meegemaakt. Maarten van Rossem en zijn broer hebben daar onlangs een programma over gemaakt, te zien op de NPO.
Ik was toen ook bevriend met de zoon van Joop den Uyl. Het was een spannende tijd, maar oorlog is toch wel wat anders in mijn beleving.

Nu we het toch hebben over JFK, die 60000 documenten die nu zijn vrijgegeven, unredacted, bleken achteraf helemaal niet zo nieuwswaardig of schokkend. Ze waren namelijk al veel eerder gepubliceerd, alleen zaten er zwartgelakte dingen op. En wat voor vreselijk geheim stond daar? Nu blijkt, de adressen en social security nummers van ca 400 personen, die nu nog leven en waarvan dus de privacy is geschonden.
Was dat een foutje, bedankt? Nee hoor, het was de blinde volgzaamheid voor de grillen van keixer Trump, die op maandag vanuit het niets riep dat alles de volgende dag zou worden vrijgegevn.
Felix

Bericht door Felix »

Het was een spannende tijd, maar oorlog is toch wel wat anders in mijn beleving.
Vrede is naar mijn mening ook wat anders.
Nu we het toch hebben over JFK, die 60000 documenten die nu zijn vrijgegeven, unredacted, bleken achteraf helemaal niet zo nieuwswaardig of schokkend. Ze waren namelijk al veel eerder gepubliceerd, alleen zaten er zwartgelakte dingen op. En wat voor vreselijk geheim stond daar?
Weer zo'n flop die met veel bombarie werd aangekondigd.
Martinho

Bericht door Martinho »

En WEER een wetsovertreding, nl schending van privacy. Opzettelijk? Ach, het doet er niet toe. Die ca. 400 personen krijgen een nieuw social security nummer, ja echt. alsof ze hun leven opnieuw gaan doen. Al hun historie op dat gebied gewist.
En dat door een regering die zegt te kunnen bezuinigen en optimaliseren.

nog even over de koude oorlog. Jij hebt hem anders beleefd dan ik, dat is duidelijk. Ik was er niet zo van onder de indruk en over die Bescherming Bevolking deden we nogal lacherig. https://npo.nl/start/serie/de-broeders- ... g/afspelen
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Martinho schreef: vr mar 21, 2025 20:47 En WEER een wetsovertreding, nl schending van privacy. Opzettelijk? Ach, het doet er niet toe. Die ca. 400 personen krijgen een nieuw social security nummer, ja echt. alsof ze hun leven opnieuw gaan doen. Al hun historie op dat gebied gewist.
En dat door een regering die zegt te kunnen bezuinigen en optimaliseren.
Dit vertelt heel veel over de falende bureaucratie/overheid. Je ziet ditzelfde in Nederland bij diverse WOO verzoeken. Duizenden ingehuurde advocaten zijn druk bezig met die Covid zaak, het ministerie overtreedt continue de wet.

Zelfs het meest simpele werk lukt een overheid niet.
Martinho

Bericht door Martinho »

Goed om te zien dat Progresso, voor de eerste keer vrees ik, inziet dat de Trump regering ernstige fouten maakt.
Ajax

Bericht door Ajax »

Progresso schreef: vr mar 21, 2025 00:07Want misschien ben je het al vergeten, maar Trump is letterlijk op een haar na tijdens de verkiezingscampagne vermoord in Pennsylvania.
Waarschijnlijk bedoelde Martinho dat met zijn "bijna vermoord" :)

Maar het is inderdaad wel zeer opmerkelijk te noemen dat wat er in de jaren '60 al eens gebeurde, nu bijna wéér gebeurde. En helemaal dat we dat laatste al weer bijna vergeten zijn.

Het feit dat het allemaal "unredacted" vrij komt is positief. Veel van de dit soort zaken (WOO inderdaad) in NL worden zwaar gecensureerd. Dat is eigenlijk dom, want daarmee wek je juist de indruk dat je wat te verbergen hebt. En die ernstige privacy fout valt ook wel mee, want daarom wachten ze juist al 50 jaar. Het blijft bijzonder dat in dit soort gevallen op privacy wordt gewezen, maar dat de echte privacy van mensen steeds verder onder druk komt te staan.

Maar goed, jullie zijn uiteraard dus bekend met die grote Amerika kenner. Toch zijn er ook heel veel andere onderzoekers. En in de jaren 90 had je inderdaad die film al waar dit verhaal verteld werd. Als Oswald geen enkele link heeft met de CIA, dan zou je misschien kunnen zeggen dat de moord op geen enkele manier een link heeft met de CIA. Maar juist deze disclosure brengt veel meer bewijzen, die eerder al bekend waren, maar nog niet openbaar.
Martinho

Bericht door Martinho »

Nee Ajax, helaas, deze openbaring is geen openbaring van voorheen onbekende feiten.
Het moet je opgevallen zijn dat er nergens (vziw) mensen zijn die in die berg documenten iets hebben opgedoken en werelkundig gemaakt. Oorverdovende stilte wat dat betreft, en mocht je dat vreemd vinden: er werd niets anders verborgen dan de prive-gegevens van personen, voor zover dat niet van belang was of om veiligheidsredenen/oprivacy weggelakt.

Het zou nog niet erg zijn, nu na 50 jaar, als er vele van die personen niet nog in leven zijn. Er waren er bij, die nu belangrijke posten bekleden en niet gediend zijn van die openbaarmaking.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

@Martinho, het is 62 jaar geleden dat JFK vermoord werd. De mensen waar nu wat details zijn vrijgegeven zijn op zijn minst 85 jaar. Maar ook toen behoorde je echt niet tot de hoogste rangen van de CIA. Ik zou zeggen, lekker belangrijk.

Verder denk ik dat ook hier weer geen sprake is van een ongelukje maar boze opzet. Ze hebben maanden de tijd gehad om die documenten te onderzoeken op mogelijke privacy schendingen.

Natuurlijk had dit niet mogen gebeuren, maar ik kan er niet om wakker liggen.
Martinho

Bericht door Martinho »

Nee hoor, het was gewoon dat het vrijgeven opkwam als poepen. Maardag kondigede Trump aan dat de documenten disdag moeten worden gepubliceerd, ungecensureerd, dus er was helemaal geen tijd om dingen te controleren.

Ik dacht vandaag aan het sprookje "De Nieuwe Kleren van de Keizer", Voor wie het niet kent: de keizer organiseert een grote optocht om zijn nieuwe garderobe te tonen. Groots opgezet, iedereen natuurlijk enthousiast. Maar de toeschouwers begrijpen het niet, ze zien geen nieuwe kleren, hij zit naakt op zijn paard. De kleren zijn onzichtbaar.
Alles voor de show.

Trump is een showman, dat weten we toch? Hij had weer even iets bedacht om de aandacht af te leiden van de voor hem interessantere zaken, maar die even niet al te veel in het daglicht moeten staan.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Martinho schreef: zo mar 23, 2025 02:43 Nee hoor, het was gewoon dat het vrijgeven opkwam als poepen. Maardag kondigede Trump aan dat de documenten disdag moeten worden gepubliceerd, ungecensureerd, dus er was helemaal geen tijd om dingen te controleren.
Het was één van zijn verkiezingsbelofte. De ambtenaren hadden dus alle tijd om hun werk te doen. Maar die waren onder Biden gewend om niks te doen.
Martinho schreef: zo mar 23, 2025 02:43 Ik dacht vandaag aan het sprookje "De Nieuwe Kleren van de Keizer", Voor wie het niet kent: de keizer organiseert een grote optocht om zijn nieuwe garderobe te tonen. Groots opgezet, iedereen natuurlijk enthousiast. Maar de toeschouwers begrijpen het niet, ze zien geen nieuwe kleren, hij zit naakt op zijn paard. De kleren zijn onzichtbaar.
Alles voor de show.
Ik zou het boekje The art of War van Sun Tzu even lezen. Het is een heel toegankelijk boek en je kunt dat op Grok of DuckDuckGo wel gratis downloaden. Hoewel het een dun boekje is het subliem van opzet en zit er veel wijsheid in. Zodra je het gelezen hebt en de basis enigszins begrijpt kun je achterover gaan zitten en dan is geen enkele actie van Trump meer geheim voor je.
Martinho

Bericht door Martinho »

Zelfs zonder boekje is geen ankele actie van Trump een geheim voor mij, en vele anderen.

Het is alleen dat ik (en die vele anderen) niet geloven dat zijn acties overeenkomst vertonen met rationeel denken.

Inderdaad was het een verkiezingsbelofte. dus voerde hij die uit. Een verkiezingsbelofte die nagekomen kon worden, dat is zo ongeveer de enige maar dat maakt niet uit. De enige ook die vrijwel geen consequentie heeft, zoals al opgemerkt. Een overwiinning voor de buhne. Het stelt niets voor, zoals de kleren van de keizer.
borsjea

Bericht door borsjea »

Terwijl Lula in Japan is aangekomen om het Japan van het Amerikaanse vlees af te helpen stopt ook de grootste handelspartner van Brazilië China met de import van vlees uit de VS. eerst al een boycot vd soya en nu het vlees de agrarische sector in de VS zal zwaar worden getroffen.
Ajax

Bericht door Ajax »

Martinho schreef: za mar 22, 2025 21:00Het moet je opgevallen zijn dat er nergens (vziw) mensen zijn die in die berg documenten iets hebben opgedoken en werelkundig gemaakt.
Moet toegeven dat ook ik wel wat te optimistisch ben geweest, maar we zien wel dat er toch wat "nieuwe" informatie naar buiten is gekomen. Het gaat om 10.000den documenten, dus het kan nog wat tijd kosten om goed te analyseren.

Los daarvan zijn het wél bewijzen die nu openbaar zijn en eerder misschien bekend, maar voorheen dus geruchten.

Ook de reguliere media besteedde er wat zendtijd aan:
https://www.youtube.com/watch?v=BCaV5YyJKQo

De vriend van Peter R. de Vries (die ook al eens de moord op JFK onderzocht) noemt ook nog de bekende Zapruder film. En daar zat al iets opmerkelijks in. Deze video opname van een toevallige toeschouwer werd pas vele jaren openbaar. In de tussentijd was de zekerheid ontstaan dat Oswald de "lone wolf" dader was. Het eigenaardige van die opname was dat je daar zag dat JFK van voren werd geraakt (Oswald bevond zich achter JFK).

Maar blijkbaar zat het idee van de "lone wolf" dusdanig in de herinnering, dat dit bewijs daar niets aan veranderde. Al het andere werd vanaf dag 1 afgedaan als complot theorie, dus onbetrouwbaar. Ook hier weer de vraag: als mensen vanaf dag 1 de "lone wolf" geloven, waarom herzien ze hun mening dan niet als ze de Zapruder film zien?
Felix

Bericht door Felix »

Het gaat om 10.000den documenten, dus het kan nog wat tijd kosten om goed te analyseren.
Maar belangrijke hoofdlijnen worden er naar vrijgave meestal ontzettend snel uitgevist.
Plaats reactie