Overheids contract van 400 miljoen. Normaal zie ik hier veel ophef over, wanneer de PT ook maar enigszins gelinkt kan worden. Maar Musk heeft gezegd dat er geen belangenverstrengeling is. En denk je van wel kan je dit bij hem melden. Dus zal wel te vertrouwen zijn.
quasimodo schreef: ↑do feb 13, 2025 17:14
Overheids contract van 400 miljoen. Normaal zie ik hier veel ophef over, wanneer de PT ook maar enigszins gelinkt kan worden. Maar Musk heeft gezegd dat er geen belangenverstrengeling is. En denk je van wel kan je dit bij hem melden. Dus zal wel te vertrouwen zijn.
Stop nou eens met al die suggesties en valse aantijgingen.
Dat overheidscontract waar jij het over hebt is een tender die tijdens het mandaat president Biden is uitgeschreven en in 2024, ook nog tijdens het mandaat van Biden is toegewezen aan SpaceX.
Het is werkelijk vermoeiend in welke bochten dit soort mensen zich proberen te wringen.
Krijgt hij wel ruzie met Rutte i.v.m de benodigde 2%. Maar ik zou ook liever zien dat ze wat gaan bezuinigen op defensie. Al heeft de VS misschien niet zoveel baat hierbij qua wapen fabrikanten.
quasimodo schreef: ↑vr feb 14, 2025 02:19
Krijgt hij wel ruzie met Rutte i.v.m de benodigde 2%. Maar ik zou ook liever zien dat ze wat gaan bezuinigen op defensie. Al heeft de VS misschien niet zoveel baat hierbij qua wapen fabrikanten.
De boodschap aan Rutte was om naar 5% te gaan. Ook dat betekent een enorme besparing voor de VS. Het Amerikaanse defensie budget bedraagt nu $800 miljard. Met $400 miljard geeft de VS nog steeds meer uit dan de Chinese en Russische defensie bij elkaar.
Het Amerikaanse begrotingstekort is iets van 1800 miljard.
De extra importheffingen zullen iets van $200 miljard brengen. Dan heb je nog de cost cuttings van Elon Musk die aardig op schema liggen, nog een $200 miljard? De vrijwillige vertrekregeling van federaal overheidspersoneel ligt op $10 miljard.
Dan heb je het nog maar over een tekort van $1000 miljard. Dat begint al iets meer behapbaar te worden.
Je kan allemaal boodschappen naar Rutte brengen en bezuinigingen doorvoeren. Maar als je zelf zegt dat iedereen in de Navo 2% van zijn bbp moet uitgeven aan defensie. Kun je de defensie uitgaven als de VS niet halveren als die nog geen 3.5% van je bbp bedragen. Zonder dat je zo'n slecht beleid gaat voeren dat je bbp dramatisch gaat zakken.
En de boodschap aan de mede door de VS gekozen Rutte was, om iedereen aan te spreken die niet aan de voorwaarden voldoen.
Nu zal die ook denken eerst maar zien wat er gebeurt. Meestal klopt er weinig van wat hij zegt.
Lula beweert dat de handelsbalans tusen Brazilië en de VS in balans is. Dat klopt op zich, maar hij vergeet erbij te vertellen dat Brazilië fors hogere importheffingen op Amerikaanse produkten heeft dan omgekeerd. Dat was nu net het punt van Trump, die gewoon reciprociteit wil.
Nu dreigt Lula om de boel voor te leggen aan de wereldhandel organisatie. Maar ja, het voorstel van Trump is reciprociteit. Dar heb je de scheidsrechter niet voor nodig. Lula kan eigenstandig de tarieven voor Amerikaanse producten morgen verlagen. https://veja.abril.com.br/economia/se-t ... -diz-lula/
Is die handelsbalans in- of exclusief diensten zoals internet, en andere digitale producten? Zonder diensten lijkt het ook of de EU een groot overschot heeft. Maar met diensten is de boel in balans.
Het klinkt allemaal niet heel intelligent en doordacht.
In politiek zeg je soms dingen terwijl je alvast aan iets anders denkt. (Opa vertelt: Ik ben vroeger trouwens wel eens als vertaler opgetreden voor mensen die de taal wel degelijk kenden. Het gaf hen de tijd om een antwoord op gestelde vragen te bedenken).
Maar, soms vraag ik me af of jij niet de Musk van Lula kunt worden, hier in het Planalto Paleis. Je hebt zoveel alternatieve ideeën!
Progresso schreef:Lula kan eigenstandig de tarieven voor Amerikaanse producten morgen verlagen.
Dan raakt de handelsbalans uit het lood in het voordeel van de Amerikanen. Lula kan die wens ook gewoon inwilligen door export belasting te gaan heffen op gewilde producten die naar de VS gaan. Dan creëer je hetzelfde effect. En blijft de belasting die de Amerikaanse consument nog wil betalen in de Braziliaanse staatskas. En je begint gewoon met de gewilde producten uit de supermarkt zoals de koffie bijvoorbeeld. En wat ze dan niet willen absorbeert de wereld markt wel.
Over dat falen heeft ze gelijk. Maar ik denk niet dat ze in Europa de handen op elkaar krijgt om Oekraïne te laten winnen. Dan kun je beter helemaal je verlies nemen daar, en je terug trekken op eigen grondgebied. En maar kijken waar de Amerikanen mee komen wanneer ze de EU niet willen laten meebeslissen. En los van hen met de Russen gaan praten, als duidelijk wordt wat het is geworden.