Braziliaanse economie blijft groeien
Re: Braziliaanse economie blijft groeien
Een verschil tussen wat het buitenland betaald en in Brazilië zelf. Geloof dat op zondag Globo Rural nog altijd van diverse zaken de laatste binnenlandse groothandel prijzen toont.
Wie betaalt dat verschil dan?
Als je in het buitenland bijna het dubbele krijgt voor je container kip, waarom zou je het dan aan een supermarkt in Brazilië verkopen?
Als je in het buitenland bijna het dubbele krijgt voor je container kip, waarom zou je het dan aan een supermarkt in Brazilië verkopen?
Meestal gaat het bij die bedragen over geslacht gewicht. Tenminste dat was in Nederland toen ik nog bij een varkens bedrijf werkte was dat de terminologie.
Dan is het maar net welk stukje vlees ze het meest exporteren. En als ik zie in de Braziliaanse supermarkt wat er in de supermarkt aangeboden wordt. En wat ze bijvoorbeeld in Nederland aanbieden denk ik dat er veel meer goede stukken worden geëxporteerd.
En je zit in veel landen ook nog met certificaten over hoe milieu vriendelijk en aan welke gezondheidsregels ze moeten voldoen. Dit werkt ook prijsverhogend.
Bovendien heeft China ook nog een tijdje een regio uitgesloten voor import i.v.m mogelijke vogelgriep van de export. Maar die kippen zijn volgens mij niet geruimd.
Dan zit je als kippenboer meestal ook nog vast aan contracten. Dus met een vaste leverancier. Degene met een exportvergunning zullen er wel voor zorgen met hun aanbod dat ze internationaal de beste prijs beuren. En lokaal ook hun marktaandeel niet laten weg concureren.
Dan is het maar net welk stukje vlees ze het meest exporteren. En als ik zie in de Braziliaanse supermarkt wat er in de supermarkt aangeboden wordt. En wat ze bijvoorbeeld in Nederland aanbieden denk ik dat er veel meer goede stukken worden geëxporteerd.
En je zit in veel landen ook nog met certificaten over hoe milieu vriendelijk en aan welke gezondheidsregels ze moeten voldoen. Dit werkt ook prijsverhogend.
Bovendien heeft China ook nog een tijdje een regio uitgesloten voor import i.v.m mogelijke vogelgriep van de export. Maar die kippen zijn volgens mij niet geruimd.
Dan zit je als kippenboer meestal ook nog vast aan contracten. Dus met een vaste leverancier. Degene met een exportvergunning zullen er wel voor zorgen met hun aanbod dat ze internationaal de beste prijs beuren. En lokaal ook hun marktaandeel niet laten weg concureren.
Echt helemaal geen slechte cijfers. De economie groeit met 3,4%.
Maar ja, het is niet moeilijk om een economie te laten groeien als je de.overheidsuitgaven laat exploderen en op de.pof leeft. Ja, op de pof, met een rente van 15%.
Als dan ook nog je muntje sterk in waarde daalt dan is het resultaat dat zelfs met een stevige groei in reais je op de wereldranglijst van economieën zomaar met twee plaatsen wegzakt.
De burgers van Brazilië worden dus voor de gek gehouden. Zelfs een reisje naar Buenos Aires is nu voorbehouden aan de welgestelden.
Steeds meer signalen dat we een periode van stagflatie ingaan.
https://www.cnnbrasil.com.br/economia/m ... a-ranking/
Maar ja, het is niet moeilijk om een economie te laten groeien als je de.overheidsuitgaven laat exploderen en op de.pof leeft. Ja, op de pof, met een rente van 15%.
Als dan ook nog je muntje sterk in waarde daalt dan is het resultaat dat zelfs met een stevige groei in reais je op de wereldranglijst van economieën zomaar met twee plaatsen wegzakt.
De burgers van Brazilië worden dus voor de gek gehouden. Zelfs een reisje naar Buenos Aires is nu voorbehouden aan de welgestelden.
Steeds meer signalen dat we een periode van stagflatie ingaan.
https://www.cnnbrasil.com.br/economia/m ... a-ranking/
Er zijn helemaal geen signalen van stagflatie. Ondanks dat de regering niet al de juiste maatregelen treft om de inflatie te bestrijden. Zie je voortdurend economische groei en stijging van het aantal banen. Ondanks dat er opgebokst moet worden tegen enorme rentes. Waar je veel makkelijker de inflatie kunt bestrijden door minder uit te geven als overheid. Maar die kiest ervoor de rekening elders neer te leggen. En als de grondstoffen en landbouw producten gaan stijgen kan dit nog wel eens niet zo slecht uitpakken voor de landelijke portemonnee. Op deelstaat niveau zal het meer pijn gaan doen. Maar het is een heel gevaarlijke koers die ze varen.Progresso schreef:Steeds meer signalen dat we een periode van stagflatie ingaan.
Als je stagflatie wil zien moet je momenteel naar de VS kijken. Al is daar geen pijl op te trekken i.v.m een wispelturige president. En opbouw van voorraden door verwachte maatregelen. Maar daar zie je momenteel een afnemende economische activiteit. Oplopende werkeloosheid. En stijgende inflatie. Wat overigens met veranderende marktomstandigheden zeer tijdelijk kan zijn. Het is maar de vraag in hoeverre Trump zijn maatregelen wil laten beïnvloeden door wat er economisch gebeurt. Met wat kleine aanpassingen kan het weer helemaal omdraaien.
De tekenen van stagflatie:
- een lage economische groei
- een hoge inflatie
- een hoge werkloosheid
Lage economische groei
Voor Brazilië gaat men uit van ~2% in 2025. Maar daar passen een aantal kanttekeningen bij.
Allereerst is dit de groei in reais. In dollars kom je op 0%, waarschijnlijk krimp.
Ten tweede zit in dat cijfer de enorme overheidsuitgaven die met schulden worden gefinancieerd. Dat lijkt onhoudbaar en dus zal er moeten worden gesneden in de overheidsuitgaven. Ja, en snijden in de overheidsuitgaven betekent dat het totale sommetje van alle economische activiteiten in een land naar beneden gaan.
Ten derde, de handelsbalans, ook die zit in dat sommetje die de totale groei bepalen. Met een fors lagere olieprijs, hogere tarieven en fors hogere importen.
Hoge inflatie:
Ik geloof niet dat daar enige uitleg nodig is.
Hoge werkloosheid
Je ziet dat in de officiële cijfers de werkloosheid lichtjes oploopt. We zitten nu op 6,5%. Maar er is iets wat niet duidelijk uit de officiële cijfers naar voren komt. Dat is de enorme verborgen werkloosheid. Meer dan 50 miljoen mensen afhankelijk van een Bolsa Familiá en 23% van de jongeren tussen de 15 en 29 die noch werken noch studeren.
Daarnaast lopen het aantal faillissementen fors op. Niet alleen van beursgenoteerde ondernemingen, maar ook in het MKB.
Als de Amerikaanse economie crasht is het heel wel mogelijk dat de Braziliaanse economie er ook onder gaat lijden (met een lange ij). Want de wereldeconomie kan behoorlijke klappen oplopen. Het is eerder voorgekomen dat een beurscrash in de USA grote problemen veroorzaakte wereldwijd.
Helaas heeft Trump geen flauw benul van economie, en ook geen interesse kennelijk. Ik meen me te herinneren dat Progresso hem op dat gebied (en andere gebieden) geniaal vindt (net als Trump zelf) maar iemand die meent dat tarieven door andere landen worden betaald is niet goed snik. Maar misschien dreigt hij er alleen maar mee, om paniek op de beurs te zaaien, hetgeen ook daadwerkelijk gebeurde. Om het plan vervolgens weer in te trekken waardoor de beurzen zich herstellen, en vriendjes die op het laagtepunt hebben ingekocht worden rijker. Want WIE zitten er daar in de regering: miljardairs. Hebben cash en willen nog rijker worden. Dat de bevolking krepeert zal ze een worst zijn.
Er valt voor geen ander land op dit moment een voorspelling te doen hoe dit gaat aflopen of hoe er op gereageerd zou moeten worden. Trump luistert echt niet meer naar goedbedoelde adviezen, ook niet meer naar onderhandeling, hij gaat gewoon zijn eigen weg. Als Europa al niets meer te vertellen heeft dan Brazilie al helemaal niet. Wasnt ik vrees dat er nogal wat ongedocumenteerde Brazilianen in de USA verblijven, bijvoorbeeld. En zelfs met green card lopen ze risico om gedeporteerd te worden, heb ik vernomen. Niet zo vreemd in een land waar andersgekleurden als criminelen worden neegezet. Dus een stok om de hond te slaan is gemakkelijk gevonden.
Ik probeerde na te gaan hoe het staat met de handel tussen de USA en Brazilie. Ik zie alleen een berg cijfers over 2023, en die zeggen me weinig als leek op dit gebied. Ik dacht ca 37 miljard tegen 28 miljard maar ik hoop dat die cijfers over vorig jaar naar boven komen.
Ik zag b.v. wel dat de vliegtuigindustrie een vrij groot aandeel had in de export naar de USA, Embraer dus. Gaan de tariefheffingen door dan houdt dat vrijwel op, en Boeing kan wel een steuntje gebruiken lijkt het. En fruit als avocado´s natuurlijk.
Helaas heeft Trump geen flauw benul van economie, en ook geen interesse kennelijk. Ik meen me te herinneren dat Progresso hem op dat gebied (en andere gebieden) geniaal vindt (net als Trump zelf) maar iemand die meent dat tarieven door andere landen worden betaald is niet goed snik. Maar misschien dreigt hij er alleen maar mee, om paniek op de beurs te zaaien, hetgeen ook daadwerkelijk gebeurde. Om het plan vervolgens weer in te trekken waardoor de beurzen zich herstellen, en vriendjes die op het laagtepunt hebben ingekocht worden rijker. Want WIE zitten er daar in de regering: miljardairs. Hebben cash en willen nog rijker worden. Dat de bevolking krepeert zal ze een worst zijn.
Er valt voor geen ander land op dit moment een voorspelling te doen hoe dit gaat aflopen of hoe er op gereageerd zou moeten worden. Trump luistert echt niet meer naar goedbedoelde adviezen, ook niet meer naar onderhandeling, hij gaat gewoon zijn eigen weg. Als Europa al niets meer te vertellen heeft dan Brazilie al helemaal niet. Wasnt ik vrees dat er nogal wat ongedocumenteerde Brazilianen in de USA verblijven, bijvoorbeeld. En zelfs met green card lopen ze risico om gedeporteerd te worden, heb ik vernomen. Niet zo vreemd in een land waar andersgekleurden als criminelen worden neegezet. Dus een stok om de hond te slaan is gemakkelijk gevonden.
Ik probeerde na te gaan hoe het staat met de handel tussen de USA en Brazilie. Ik zie alleen een berg cijfers over 2023, en die zeggen me weinig als leek op dit gebied. Ik dacht ca 37 miljard tegen 28 miljard maar ik hoop dat die cijfers over vorig jaar naar boven komen.
Ik zag b.v. wel dat de vliegtuigindustrie een vrij groot aandeel had in de export naar de USA, Embraer dus. Gaan de tariefheffingen door dan houdt dat vrijwel op, en Boeing kan wel een steuntje gebruiken lijkt het. En fruit als avocado´s natuurlijk.
IBGE, het Braziliaanse Centraal Bureau voor de statistiek, blijft maar cijfers bijstellen.
https://www.opovo.com.br/noticias/econo ... ra-03.html
https://www.opovo.com.br/noticias/econo ... de-03.html
https://www.msn.com/pt-br/dinheiro/econ ... r-AA1AsoWC
https://www.opovo.com.br/noticias/econo ... ra-03.html
https://www.opovo.com.br/noticias/econo ... de-03.html
https://www.msn.com/pt-br/dinheiro/econ ... r-AA1AsoWC
Je ziet dit fenomeen eigenlijk altijd als je bijvoorbeeld aandelen of de wisselkoers volgt. De financiële experts van bijvoorbeeld banken doen een prognose. Dan volgen de bedrijven of in dit geval een overheidsinstantie met voorlopige cijfers gebaseerd op resultaten die ze al binnen hebben gecombineerd met de door hen verwachte trend. En dan komen nog eens de echte cijfers. En zelfs die kleine verschillen zorgen soms voor grote uitslagen in een beurskoers of valuta waardering. Er wordt tegenwoordig steeds meer gespeculeerd op koersverschillen waar er automatisch wordt gekocht of verkocht puur en alleen omdat men de koers ziet bewegen. Wat de amplitude alleen maar onnodig groter maakt.
Als je belegd voor de langere termijn maakt dit niet zoveel uit. Maar als je een transactie met koersverschil doet, of bijvoorbeeld het moment dat je moet tanken in de week kan dit toch voor behoorlijke prijsverschillen zorgen.
Als je belegd voor de langere termijn maakt dit niet zoveel uit. Maar als je een transactie met koersverschil doet, of bijvoorbeeld het moment dat je moet tanken in de week kan dit toch voor behoorlijke prijsverschillen zorgen.
Je haalt een paar dingen door elkaar.
Je hebt inderdaad de prognoses van "de markt". Die zitten er in Brazilië bijna per definitie naast.
Maar dit zijn de gemeten cijfers van het statistiek bureau. Helaas moeten die nog redelijk vaak achteraf hun cijfers bijstellen. Daarbij komt ook nog eens dat IBGE de definities van een aantal zaken, met name op het gebied van de arbeidsmarkt heeft gewijzigd.
Het IBGE doet uitstekend werk.
Je hebt inderdaad de prognoses van "de markt". Die zitten er in Brazilië bijna per definitie naast.
Maar dit zijn de gemeten cijfers van het statistiek bureau. Helaas moeten die nog redelijk vaak achteraf hun cijfers bijstellen. Daarbij komt ook nog eens dat IBGE de definities van een aantal zaken, met name op het gebied van de arbeidsmarkt heeft gewijzigd.
Het IBGE doet uitstekend werk.
Dat is bij ons ook komen ook vrijwel altijd 2x met cijfers, ze noemen dit dan ook voorlopig. Er zijn vrijwel altijd later nog bronnen die nog niet meegenomen zijn.Progresso schreef:Maar dit zijn de gemeten cijfers van het statistiek bureau. Helaas moeten die nog redelijk vaak achteraf hun cijfers bijstellen.
Ik zal je een voorbeeld geven van ons eigen CBS. Als je geïnteresseerd bent in inflatie zoek je daar toevallig dit artikel op. Dan krijg je een heel vertrouwend klinkend verhaal, met veel diverse deel onderwerpen hoe het met de inflatie gesteld zou zijn tussen vorig jaar en het jaar ervoor. Dan denk je goed op de hoogte te zijn:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/03 ... 0in%202024.
Neem je de moeite om echt alles te lezen kom je dit tegen ergens achteraan:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/03 ... 0in%202024.
Neem je de moeite om echt alles te lezen kom je dit tegen ergens achteraan:
En dit is terwijl we al een paar maanden in 2025 zijn. Dus hoe definitief denk je dat al die maandelijkse rapporten zijn? En meestal gaat het of om een te verwaarlozen verschil of 1 of 2 tiende. Maar op de koersen maakt dit soms tot verschillen van vele procenten hoger of lager. Dat je bijvoorbeeld geen 6 Reaal krijgt voor een Euro. Maar 7 of 5.De inflatie in de eurozone daalde volgens voorlopige cijfers van 5,4 procent in 2023 naar 2,4 procent in 2024.
Ja, het verschil is dat het CBS overduidelijk communiceert dat het voorlopige cijfers zijn.