Met de metro naar Pinto Martins

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Plaats reactie
Progresso
Contacteer:

Met de metro naar Pinto Martins

Bericht door Progresso »

Er wordt druk gebouwd aan drie nieuwe stations van de metro. De metro gaat dan stoppen bij de terminals. Het is een aftakking van de lijn Parangaba-Mucuripe (Die stopt bij Iata hotel). Het is mij nog niet duidelijk of dat een directe verbinding wordt of dat je nog moet overstappen.

In ieder geval wordt hier een van de domste fouten in het metronetwerk, met dank aan de vakbond van taxichauffeurs, uit de weg geruimd.

https://www.seinfra.ce.gov.br/
joaninha

Re: Met de metro naar Pinto Martins

Bericht door joaninha »

De aftakking naar de luchthaven heeft concretere vormen aangenomen. Zoals ik uit de plannen kan halen rijdt de VLT (lightrail) straks van de luchthaven naar een station aan de lijn Parangaba-Mucuripe. In mijn ogen zou het ook beter zijn geweest om dan in ieder geval door te rijden naar station Parangaba. Dat voorkomt 2 keer overstappen als je met de Zuidlijn wilt. Of er al gebouwd wordt weet ik niet wel zijn er diverse handtekeningen voor gezet.
"VLT Airport-aftakking versterkt het toeristische potentieel van Metrofor en breidt het metrosysteem uit. - Fortaleza Metro" https://www.metrofor.ce.gov.br/2021/11/ ... troviario/
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Het stukje metrolijn van 2,5 kilometer naar Pinto Martins is nog steeds niet klaar. Men heeft het nu over 2025.

Het goede/slechte nieuws, en opeens een volledig nieuw plan is dat men dat micro lijntje nu gaat doortrekken naar Castelão. Je zou als nietsvermoedende toerist maar net in de metro stappen na afloop van de wedstrijd Fortaleza-Ceará.

Nu wordt Castelão best wel veel gebruikt. Volgens mij een paar wedstrijden per week. Maar het is dan wel te hopen dat voor het transport van de voetbalsupporters ze de oude veewagons gaan gebruiken.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3614726
joaninha

Bericht door joaninha »

Ik vraag mij af of het lijntje naar de luchthaven dit jaar geopend wordt. De viaducten en de stations zijn zo'n beetje gereed. Nu de rails nog. En volgens mij zitten ze ook erg krap in het materieel. Mogelijk worden er straks nieuwe treinstellen in China gekocht.
Met de Oostlijn schiet het ook niet op. De boormachines stonden al een tijdje stop. Benieuwd of het boren alweer is opgepakt na een paar jaar stilstand. Ooit zal het wel een keer gereed zijn. Aan het toekomstige overstap station in Papicu wordt inmiddels wel weer gewerkt.
Ik heb mijn twijfels over die verlenging naar Castelão. Ze zeggen dat het handig is voor toeristen maar dan had een toeristische tram verbinding tussen het oude centrum en de Beira Mar zoals die ooit gepland was goedkoper en nuttiger geweest.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

joaninha schreef: vr feb 07, 2025 11:11 Ik heb mijn twijfels over die verlenging naar Castelão.
Ja, het is een raar plan wat opeens als dunne poep komt opzetten.

Het laatste wat je in die dure metros wil hebben zijn die doorgesnoven hooligans van Fortaleza en Ceará.

En de twee stations komen op een plek waar relatief weinig mensen wonen. Vanuit nagenoeg alle wijken is Castelão zowieso nu al makkelijk te bereiken met het OV, motor of Uber.

Ik denk dat men er nu al achter komt dat het aanbod voor passagiers voor dat lijntje minimaal is. De grote fout die men heeft gemaakt is om de luchthaven als een appendix te beschouwen. Had men de lijn Maracanaú-Centrum of Mucuripe- Paragaba met doorgaande lus verbonden dan had je dit soort dure fratsen kunnen vermijden. En zo zijn er nog wel meer structurele ontwerpfouten.
joaninha

Bericht door joaninha »

Die luchthaven tak is inderdaad vreemd aanhangsel. En ik denk niet dat toeristen er veel aan hebben. Zolang Uber er is en zelfs met een gewone taxi nemen ze die wel denk ik. Vorige week was ik 50 Rs kwijt met Uber inclusief 20 Rs fooi. Maar dan werd ik bij huis opgehaald in Vicente Pinzon. Daar ga ik geen risico's voor nemen door eerst naar een station te lopen. Zelfs niet met alleen een kleine rugzak als handbagage. En als je een taxi naar een Metrofor station neemt kun je net zo goed de hele reis per taxi of Uber afleggen. Voor werknemers op de luchthaven zal een OV verbinding met de luchthaven wel een goede manier zijn om er te komen.
Laat ze dus die verbinding eerst maar eens afbouwen en dan eens kijken of er werkelijk behoefte is aan een verlenging. Normaliter doe je daar eerst onderzoek naar. En eigenlijk hadden ze dat al moeten doen voordat de eerste schep de grond in ging. Het station op de luchthaven is ingericht als kop/eindstation. En niet ingericht om verlengd te worden. Dan moet het weer helemaal verbouwd worden.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

joaninha schreef: vr feb 07, 2025 15:18 Daar ga ik geen risico's voor nemen door eerst naar een station te lopen. En als je een taxi naar een Metrofor station neemt kun je net zo goed de hele reis per taxi of Uber afleggen.
Precies dit. Vanaf ons huis in Maracanaú naar het metrostation is het 500 meter lopen, maar die 500 meter loopt wel over een uiterst luguber rangeerterrein van de Transnordestina :) en dan onder een viaduct van de Anel Viário. Zonder enig probleem had men dat metrostation waar nu werkelijk niemand gebruik van maakt letterlijk in de wijk kunnen plaatsen.

Een station verderop hebben ze het dan wel goed opgepakt. De dependance van de universiteit zit daar op iets van 800 meter. Er rijdt nu een gratis bus voor de studenten van het station naar de metro. Maar ja, de buurtbewoners mogen weer geen gebruik maken van deze met belastinggeld betaalde bus.

Wat dat betreft zouden die zelfrijdende busjes zoals in Rotterdam of die nieuwe Tesla's wel een uitkomst zijn. Gewoon dag en nacht op afroep door de wijk laten rijden met een verbinding naar het dichtsbijzijnde metrostation. Volgens mij kun je dan de hele (regio) stad vanuit willekeurig welk punt dan ook binnen een uur bereiken.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Als je van mijn vriendin haar appartement naar het centrum rijdt kom je langs 2 van die metro stations. Zien er netjes uit, met als ik er langs rij altijd een bewaker te zien. Maar ik zie die man wel altijd op een verlaten station staan. En als ik de metro zelf zie langskomen ook weinig bezetting. Ik zag ook weinig logica in hoe daar dan te komen met de bus danwel een parkeerplaats voor auto of fiets. En ik weet de prijs niet, maar ik vind de Uber al goedkoop. En de bus tickets nog goedkoper. Daar is lastig tegen te concurreren lijkt me.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Het is ook nog geen echte metro die om de vijf minuten gaat. De laatste keer dat ik de metro pakte was het systeem nog geen integraal onderdeel van het prijs systeem, je moest dus en een metroticket en een busticket kopen. Verder is er nog geen expresmetro. Daardoor zou je vanuit Caucaia of Maracanaú wel in 30 minuten in het centrum van Fortaleza kunnen staan.

Het is een beetje jammer dat men niet goed nadenkt over het vervoersysteem in de stad.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Zal wel een succes worden die verlengde metrolijn naar Castelão.

https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/n ... aign=ceara
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Progresso schreef:Wat dat betreft zouden die zelfrijdende busjes zoals in Rotterdam of die nieuwe Tesla's wel een uitkomst zijn.
Momenteel een van het weinige waar je Tesla de afgelopen tijd nog een gouden toekomst in zie voorspeld te worden. Al hoor je daar ook of het wenselijk is om Musk en de VS aan de uitknop te laten zitten.

https://www.beurs.nl/Artikel/816134/Cat ... -jaar.aspx

https://www.morningstar.nl/nl/news/2625 ... ijden.aspx
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Ik snap al die negativiteit rondom Tesla niet.

Je hebt nu allemaal idioten die Teslas bekrassen. Lijkt onschuldig, maar het betekent een schadeclaim en een strafblad. Het is per slot van rekening geen lippenstift.

Maar er zijn ook idioten die showrooms in de fik steken en mensen fysiek bedreigen en aanvallen. Die gaan wat langer in de cel.

Het mooie is dat die Teslas helemaal vol behangen zijn met cameras die opnames maken van hun omgeving. Berichtje op X en binnen twee uur zijn de meeste gearresteerd.

Dus dat gaat allemaal wel snel over denk ik.

Tesla is nu druk bezig met de Nederlandse wetgever om autonoom rijden mogelijk te maken. In Zwitserland zijn de wetten al aangepast, maar nogal restrictief. Via de Nederlandse route zou dan autonoom rijden in de hele EU legaal worden.

Nu Brazilië nog.

Stel je bouwt in een jaar een tunnel van Pinto Martins naar BeiraMar. Dat lukt makkelijk. Het is allemaal zandgrond en hel veel is infrastructuur ligt er niet onder de grond in Fortaleza. Hemelsbreed is de afstand 8 kilometer. Met 20 zelfrijdende taxibusjes die dag en nacht heen en weer rijden heb je die hele metro niet nodig. In tien minuten wordt je dan afgezet bij je hotel.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Die beschadigingen zullen inderdaad tijdelijk zijn. Bij de verkoop cijfers is dat maar zeer de vraag.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: wo mar 26, 2025 01:13 Die beschadigingen zullen inderdaad tijdelijk zijn. Bij de verkoop cijfers is dat maar zeer de vraag.
Tesla is iets meer dan auto's. Maar zelfs al zou je alleen maar naar de autos kijken dan denk ik dat er weinig aan de hand is.

In Amerika zijn ze trots op Made in the US of A. Laat nu net Tesla de meest Amerikaanse auto zijn die er is. Hetzelfde geldt overigens voor de Europese Tesla, dat is de meeste Europese auto die er is. En ook in China gaat die vlieger op.

Voor veel linkse mensen zijn het hele verwarrende tijden. Ja, ze reden elektrisch voor het milieu. Klinkklare nonsens natuurlijk., maar goed, je kon je deugpunten uitventen op de verjaardagsfeestjes.

Maar nu zijn het gewoon de red neck Yankees die met die enorm dikke Cybertruck de show stelen. Iedere Cybertruck, iedere Tesla betekent dat Trump meer olie kan exporteren.

En straks als die Tesla Semi in volle productie gaat gaat dat nog hardere, 50.000 per jaar is de prognose. 300 barrels olie per Semi per jaar.

Dus, hoewel negatief op.korte.termijn denk ik dat alles wat er nu gebeurt een enorm positieve impact gaat hebben op het merk Tesla. Amerikanen houden van winnaars en minachten loosers.
joaninha

Bericht door joaninha »

Progresso schreef: wo mar 26, 2025 01:35 Maar nu zijn het gewoon de red neck Yankees die met die enorm dikke Cybertruck de show stelen. Iedere Cybertruck, iedere Tesla betekent dat Trump meer olie kan exporteren.

En straks als die Tesla Semi in volle productie gaat gaat dat nog hardere, 50.000 per jaar is de prognose. 300 barrels olie per Semi per jaar.
Ik zie wel tegenstrijdigheden in je berichten. Bij Petrobas voorspel je een rampscenario door de opkomst van EV's maar als fanboy van Trump en Musk is het hallelujah en gaat Amerika meer duurdere fracking olie exporteren. Naar wie dan? Europa? Brazilië? Terwijl er straks genoeg goedkoper te produceren olie op de markt is door de opkomst van EV's.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Nee, het is precies hetzelfde verhaal.

Beide landen zijn exporteur en leveren op de wereldmarkt. Minder vraag naar olie producten op de thuismarkt zorgt voor meer aanbod op de wereldmarkt.

Alleen de olie van Petrobras is nagenoeg volledig offshore en dan ook nog eens offshore op zeer grote diepte. Nu is die schalie-olie ook niet echt goedkoop om te winnen, ook daar gaat het pijn doen bij de $50. Het grote verschil, off shore wordt steeds duurder. Fracking blijkt iedere keer goedkoper te kunnen.

https://www.worldoil.com/news/2024/7/29 ... nzie-says/

Maar nu het volgende verschil. De Amerikaanse transport markt gaat zich snel elektrificeren. Tesla is denk ik wel het grootste voorbeeld. Er rijden nu 2 miljoen Teslas in de VS. De verkoopprognose van de semitruck ligt op 50.000 per jaar.

In Brazilië hebben we alleen de BYD's. Voor de rest is er niets.

Maar dan ben je er nog niet. De VS kent een zeer grote chemische industrie waar fossiele olie en gas de feedstock zijn. Brazilië is nauwelijks een speler.

De lagere olieprijs zal in de VS direkt invloed hebben op de inflatie. In Brazilië betekent het dat Petrobras diep in de problemen komt. Petrobras wordt dan een blok aan het been.
Felix

Bericht door Felix »

Petrobras wordt dan een blok aan het been.
Weer een voorspelling?

24/7 Brazilië bashen maar er wel je 'brood op tafel' krijgen.
Plaats reactie