Brazilie Nieuws: Mendes: Moro was de chef

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Mendes: Moro was de chef

Bericht door Redactie » do jun 13, 2019 21:35

Brazilie Nieuws: Mendes: Moro was de chef
by Redactie


Afbeelding
Minister/rechter Gilmar Mendes (STF) gaf kritiek op de toon van de uitgelekte gespreksfragmenten tussen Sérgio Moro en procureur Deltan Dallagnol via de website The Intercept. Volgens de minister tonen die boodschappen aan dat “Sérgio Moro de chef was van het Lava Jato onderzoek, noch meer, noch minder. Dallagnol, en dat is bewezen, is onbetekenend. Wie de operatie leidde was Moro”, aldus...

Read more



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Mendes: Moro was de chef

Bericht door René » vr jun 14, 2019 07:50

"Bolsonaro trekt ook de echtheid van de gelekte gespreksfragmenten in twijfel en zegt dat het om een criminele inbreuk gaat, of de boodschappen nu echt zijn of niet" hahaha wat een mongool... natuurlijk is het wel belangrijk of de berichten wel of niet echt zijn.... En ze zijn echt...
Criminele inbreuk? misschien wel.... de door moro gelekte opgenomen telefoongesprekken van president Dilma; ja... crimineel.. daar ga je in elk land van de wereld voor naar de gevangenis...

Het lekken naar de pers van bewijs van corrupte rechters/politici.... gerechtigheid....

En zit je in de groep die denkt dat Moro goed deed met het lekken van presidentiele telfoongesprekken, maar het schandalig vindt dat klokkenluiders bewijzen lekken dat moro corrupt is... gewoon lekker je kop in de grond houden... is je recht...



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Mendes: Moro was de chef

Bericht door Felix » vr jun 14, 2019 15:03

Gelukkig hebben we nog rechters als Moro die de corruptie écht en met alle middelen willen bestrijden, iets wat we van een louche maffiafiguur als gilmar mendes juist niet kunnen zeggen.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Mendes: Moro was de chef

Bericht door Baiano » za jun 15, 2019 00:17

René schreef:
vr jun 14, 2019 07:50
En zit je in de groep die denkt dat Moro goed deed met het lekken van presidentiele telfoongesprekken, maar het schandalig vindt dat klokkenluiders bewijzen lekken dat moro corrupt is... gewoon lekker je kop in de grond houden... is je recht...
Indien je met die groep verwijst naar dit forum, dan voel ik mij niet aangesproken. Naar mijn (bescheiden) mening moeten dergelijke gesprekken privé blijven, zowel van presidenten als van magistraten of andere hooggeplaatste personen. Het uitlekken van dergelijke fragmenten bewijst helemaal niets, noch voor de een, noch voor de ander. Een volledige gesprek is wat anders, en dan nog.

Moro daagde vandaag The Intercept uit om alles te publiceren, de volledige inhoud van zijn gesprekken met Dallagnol of om het even wie. Niemand kan ontkennen dat deze rechter ernstige inspanningen leverde om de corruptie te bestrijden, net zoals Felix aanhaalt in zijn reactie. Dat maakt van hem (Moro) geen godheid, zoals jij wel Lula wil voorstellen. Het is niet Moro's schuld dat de arbeiderspartij tot aan zijn nek betrokken is in deze shit, tenzij je nu plots gaat beweren dat het allemaal blanke zieltjes zijn: Dirceu, Vaccari Neto, Delúbio Soares, Palocci, Lula, Gleisi (met nog steeds het nogal belachelijke toevoegsel 'Lula') Hoffmann, Cândido Vaccarezza, Delcidio Amaral, Fernando Pimentel, Guido Mantega, Humberto Costa, Jaques Wagner, Lindbergh Farias, Paulo Bernardo, André Vargas... allemaal PT fanatici die tot op vandaag de grootste onzin verkondigen en betrokken zijn in onderzoeken/beschuldigingen, sommigen onder hen veroordeeld en reeds achter de tralies. Vergeet niet dat rechters als Moro en Marcelo Bretas (o.a.) ook politici van andere partijen aanpakten, zoals Sérgio Cabral, zijn opvolger Pezão (beiden MDB), alsmede een flink aantal ondernemers en kaderleden van grote bedrijven die "diensten verleenden voor de overheid in ruil voor 'pixulecos'". De PT was 14 jaren aan de macht en het is wel bijzonder triest om vast te stellen dat zij, naast inspanningen om het leven van de armste Brazilianen te verbeteren, ook zichzelf bevoordeelden, graaiend met hun vingers in de vetpot. Als je dat niet kan toegeven, dan heeft een discussie geen enkele zin, noch minder in jouw erg verwarrende stijl waarbij een mens het verhaal vier keer moet lezen om het nog steeds niet goed te begrijpen.

Lula en zijn aanhangers stelden teleur. Ik weet waar ik over praat, zie de gevolgen dagelijks in mijn onmiddellijke omgeving. Fanatisme zoals jij dat hier tentoonstelt, lost niets op René. Dat is hetzelfde als Moslim fundamentalisten die de rest van de wereld er willen van overtuigen dat hun God de echte is, en dat wie dat niet wil aannemen, maar moet blootgesteld worden aan een bomaanslag.

De wereld is niet zwart/wit. Brazilië ook niet, ondanks de jarenlange pogingen van jouw 'held' om het land op te splitsen in 'wij en zij'.

Lula had het in zijn jongste 'interview' over Bolsonaro, "Het ding dat door Brazilië geboren werd". Even duidelijk zijn: ik ben helemaal geen fan van Bolsonaro, integendeel, denk dat hij tot nog toe veel te veel toegeeft aan zijn ideologische background, i.p.v. te doen wat hij moet doen: regeren. Maar Lula zit er naast. Brazilië raakte 'zwanger van Bolsonaro' dankzij Lula en zijn trawanten die de belangrijkste steun verleenden om de kapitein te laten verkiezen. De 'geboorte' van Bolsonaro is de vrucht van het anti-petisme, noch meer noch minder.

Lula: "Wie zich bedrogen voelt door de PT had niet mogen stemmen op Bolsonaro. Die kiezer had kunnen stemmen op Boulos, Ciro - ook al verdient die het niet omdat hij een grote mond heeft - was ook kandidaat, Marina was kandidaat...

Kletskoek. Lula himself kelderde de kandidatuur van Ciro Gomes door een reeks achterbakse ingrepen vanuit zijn cel in Curitiba. Door de aanduiding van zijn reservewiel Haddad verdeelde hij zijn eigen achterban.

Indien de regering van de kapitein eindigt als een fiasco (en dat is niet onwaarschijnlijk), dan zal de kiezer naar een alternatief zoeken bij de volgende verkiezingen. Het theater rondom Lula leidt tot de verdenking dat hij vastbesloten is om de PT te verwijderen uit de opties. De kiezer van 2022 (of eerder?) geeft dan wellicht de voorkeur aan wat anders dan een nieuwe periode van roofpartijen en een pak leugens.
Laatst gewijzigd door Baiano op za jun 15, 2019 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Mendes: Moro was de chef

Bericht door Martinho » za jun 15, 2019 00:30

Hear hear



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Mendes: Moro was de chef

Bericht door quasimodo » za jun 15, 2019 10:31

De kiezer geeft in eender welk land ter wereld de voorkeur aan de waarheid zonder corruptie. Alleen waar vinden ze dat? Vroeger werd er nog geprobeerd de leugens te ontkrachten nu is het fake nieuws.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Mendes: Moro was de chef

Bericht door Baiano » za jun 15, 2019 13:05

quasimodo schreef:
za jun 15, 2019 10:31
De kiezer geeft in eender welk land ter wereld de voorkeur aan de waarheid zonder corruptie. Alleen waar vinden ze dat? Vroeger werd er nog geprobeerd de leugens te ontkrachten nu is het fake nieuws.
Daar geef ik je gelijk in. Anderzijds is dit oude gezegde nog steeds van toepassing: "Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt ze wel". Bepaalde mensen zullen er altijd wel blijven in trappen, maar velen zijn er zich reeds van bewust dat lang niet alles zo maar voor waar kan aangenomen worden. Enkele Braziliaanse media hebben trouwens al speciale rubrieken om fake news berichten te ontkrachten (G1, Estadão, UOL...), een lovenswaardig initiatief.

Voor het overige is Brazilië een democratie, ook al is ze nog erg jong en gebrekkig. Enkele mensen hebben bepaalde ideeën over "hoe het moet", stellen zich kandidaat en worden al dan niet verkozen. Helaas bestaat er geen kristallen bol om te weten of ze hun beloftes gaan houden, nog minder om in te schatten of het leugenaars of dieven zijn. Winston Churchill had het bij het rechte eind toen hij zei: "It has been said that democracy is the worst form of Government except all those others that have been tried from time to time".

Aan de andere kant kunnen de Brazilianen niet beweren dat ze niet op de hoogte waren van het uiterst rechtse karakter van de verkozen president. Zijn homofobie stak hij bijvoorbeeld nooit onder stoelen of banken. Na (bijna) zes maanden regeren is het resultaat teleurstellend. Blijkbaar hecht hij meer belang aan het wegnemen van radarcontroles op de Braziliaanse wegen (die nu al vergeven zijn van snelheidsmaniakken) en aan de bewapening van de burgers, niet echt een goed idee als je het mij vraagt. Hij kon de verkiezingen winnen omdat een flinke meerderheid van de kiezers de corruptie van de PT en andere partijen kotsbeu was. Er werd gekozen voor wat in hun ogen de "minst slechte" kandidaat was. Ik denk dat Bolsonaro geen 2de ambtstermijn haalt, áls hij de eerste al kan afmaken zonder te struikelen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Mendes: Moro was de chef

Bericht door Felix » za jun 15, 2019 14:19

De 'geboorte' van Bolsonaro is de vrucht van het anti-petisme, noch meer noch minder.
Precies!



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Mendes: Moro was de chef

Bericht door Martinho » zo jun 16, 2019 21:51

Juist. Helaas staat Brazilie daar niet helemaal alleen in. Denk aan de V.S (Trump) en Europa( Le Pen, Wilders, Pegida, Vlaams Blok en nog een paar) is er een soort haat ontstaan tegen alles wat links is en zogenaamd elite. Links (door b.v. GeenStijl omschreven als linx of slinks) heeft namelijk alles fout gedaan, het land naar de kloten geholpen of de tsunami van testosteronbommen toegelaten. In Brazilie zouden ze alleenverantwoordelijk zijn voor de corruptie, wat natuurlijk onzin is, want Temer is toch echt niet van de PT of zelfs maar links. Goed, met name tijdens Dilma heeft de crisis toegeslagen, maar dat Lula echt zo onschuldig is als hij tijdens dat interview op de BBC beweert geloof ik toch echt niet, net zomin dat die OS en WK een positief effect hadden. Maar goed, hij weet het beter....

Of Bolsonaro de tweede termijn haalt is denk ik nogal afhankelijk of Trump het haalt. Ik zie dat veel Amerikanen spijt als haren op hun hoofd hebben voor hun keuze, maar in Brazilie is dat besef nog niet doorgedrongen. Of het is verdringing, ik zag tot mijn verbazing gisteren een FB postje van een gestudeerde vriendin die trots is op "haar" president omdat hij een voetbalwedstrijd van Flamengo bezocht. Je vraagt je toch af ...



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Mendes: Moro was de chef

Bericht door Felix » zo jun 16, 2019 22:11

Of Bolsonaro de tweede termijn haalt is denk ik nogal afhankelijk of Trump het haalt.
Dat hangt af van de alternatieven die er in die tijd zijn.

Ik twijfel er nog altijd aan of bolsonaro zijn termijn zal afmaken maar misschien komt hij na de goedkeuring van de economische plannen in rustiger vaarwater terecht.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Mendes: Moro was de chef

Bericht door Baiano » zo jun 16, 2019 23:35

Felix schreef:
zo jun 16, 2019 22:11
... misschien komt hij na de goedkeuring van de economische plannen in rustiger vaarwater terecht.
Daar heb ik, op mijn beurt, dan weer ernstige twijfels over. Indien de hervorming van de pensioenen erdoor komt, dan zal het vaarwater zeker wat rustiger worden, maar dat verandert niets aan de eigenwijze tunnelvisie van de kapitein die in dat opzicht eigenlijk niet zo veel verschilt van Lula die het ook altijd heeft over 'wij en zij'.

Het 'wij' van Bolso wordt bepaald door zijn extreemrechtse gedachtengoed, sterk beïnvloed door een Braziliaan in het buitenland (Olavo de Carvalho); en 'zij' is alles wat links is en dus, zoals Martinho schreef, verantwoordelijk voor de corruptie. Uiteraard is dat onzin, grote onzin. Denk maar aan Temer, Aécio Neves, Sérgio Cabral, Pezão e.v.a., al dan (nog) niet veroordeeld.

Bolso is geen haar beter dan Lula die geen moment aarzelde om 'zij' te bevoordelen als het hem uitkwam en er zelf beter van te worden. Indien het alleen nog maar ging om dat belachelijke dakappartement in Guarujá... Niets van, er lopen nog verschillende andere processen tegen hem, en een tweede veroordeling werd reeds uitgesproken (sítio Atibaia). Volhouden dat hij ook hier onschuldig is en nergens van af wist, is bullshit. Zelfs een ezel zou opgemerkt hebben dat er peperdure verbouwingen werden uitgevoerd door grote ondernemingen (OAS, Odebrecht) die opdrachten kregen van de overheid. En dat vormt dan weer hapklare brokken voor Bolso om in te hakken op eenieder die ooit betrokken was bij de PT, en dat zal hij blijven doen.

Het verhaal van Joaquim Levy (die vandaag ontslag nam), is veelbetekenend. Bolso gelooft nog altijd in de zogenaamde 'zwarte doos' van de BNDES, ook al werd dat al allemaal openbaar gemaakt (in januari laatstleden, zie link hieronder). Lula en Dilma combineerden twee dingen: 1) Braziliaanse bedrijven helpen, en 2) Braziliaanse bedrijven helpen die opdrachten gingen uitvoeren bij bevriende regimes zoals Cuba. Daarnaast werd er ook geld geleend aan gemeentebesturen en deelstaten. Petrobras, Embraer, Vale en Odebrecht kregen veel geld en de link tussen PT-regeringen en 'corruptie' is dan ook snel en gemakkelijk gelegd. De meeste Bolsonaro kiezers zijn voornamelijk anti-PT, daar kan geen twijfel over bestaan. En dat is het kapitaal wat Bolsonaro zal blijven gebruiken, vandaar dergelijke ontslagen waar zelfs gerespecteerde generaals als Santo Cruz niet aan ontsnappen.

Daarnaast is het ook geen geheim dat Bolso het parlement (en zelfs het STF) als noodzakelijk kwaad beschouwt, en dat maakt regeren erg moeilijk. Ik zie dat vaarwater nog niet meteen rustiger worden. Kamervoorzitter Rodrigo Maia (DEM) zei vandaag nog: "Deze regering is eigenlijk een fabriek van crisissen". Duidelijker kan niet.

Brazilië heeft dringend nood aan een president die voor ALLE Brazilianen regeert.

https://brazilienieuws.online/2019/01/1 ... e-bndes-2/



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Mendes: Moro was de chef

Bericht door Felix » ma jun 17, 2019 00:50

Op een gegeven moment krijg je misschien nog meer erg middelmatige mensen in de regering want echte talenten zitten niet op een bolsonaro en zijn behandeling van ministers en andere functionarissen te wachten. Ik denk ook dat de minister van economie, Paulo Guedes, vandaag alleen zijn ontslag niet heeft ingediend om nog iets van de hervormingen te redden. Het is niet de eerste keer dat bolsonaro hem niet in beslissingen doet kennen die hem wel aangaan.

Wat lula betreft. Die was inderdaad helemaal verkeerd bezig met die Wij/Zij verdeling. Dat is dacht ik met hem begonnen. Maar, zeker in het begin van zijn eerste termijn als president heeft hij voor iedereen geregeerd, hij was zelfs een tijd lang 'lulinha paz e amor' en was zeker niet tegen de meer welgestelden. Trouwens, lula zelf heeft vanaf zijn vakbondsvoorzitterschap altijd met de zakenmensen 'geheuld'.

Weinige Brazilianen zullen liefde voelen voor het hoogste gerechtshof waarvan men over het algemeen de indruk heeft dat het er alleen maar is om witte boorden en corrupte politici vrij te spreken. Het 'pact' tussen hoogste gerechtshof, parlement en regering dat een paar dagen geleden gesloten werd is op datzelfde moment water gaan maken en is inmiddels alweer nagenoeg geruisloos gezonken.



Plaats reactie