Mijn Brazilië Tips voor het rondreizen in Brazilië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijn Brazilië
Artikels: 114
Berichten: 196
Lid geworden op: zo okt 28, 2018 11:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mijn Brazilië Tips voor het rondreizen in Brazilië

Bericht door Mijn Brazilië » zo mei 19, 2019 20:05

Mijn Brazilië Tips voor het rondreizen in Brazilië
by Mijn Brazilië

Rondreizen in Brazilië
Een prachtige manier om Brazilië te leren kennen is het maken van een...

Read more



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mijn Brazilië Tips voor het rondreizen in Brazilië

Bericht door Martinho » wo mei 22, 2019 17:01

Gezien de veiligheid (zowel die van de weg als meer algemeen), de afwijkende verkeersregels, de staat van de wegen, de onbekendheid met de routes, de ontoereikende bewegwijzering en aanduidingen en vooral niet te vergeten de vaak agressieve rijstijl van Braziliaanse automobilisten (coureurs) vind ik het huren van een auto voltrekt af te raden.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Mijn Brazilië Tips voor het rondreizen in Brazilië

Bericht door comulder » do mei 23, 2019 08:20

Martin,

Dat autorijden per definitie onveilig is in Brazilië, zoals je lijkt te stellen, is wat mij betreft niet geheel juist. Het kan natuurlijk zo zijn dat het in het zuiden veel drukker is dan in het noorden van Braziilië. Dan heb ik het uiteraard niet over steden als Belem, Fortaleza, Natal, Recife etc. waar het wel erg druk is. In die steden lekker rijden? Niet echt. Toch ben ik daar nooit echt bang geweest tijdens het rijden. Buiten de steden echter zijn er nog nauwelijks auto's op de weg. Vrachtwagens zijn wel een probleem. Goed uitkijken bij het inhalen. Dat Brazilianen agressieve rijders zijn herken ik ook niet. Martin, je bent blijkbaar al een tijd niet in Nederland geweest. Al een aantal jaren ervaar ik dat met name in het westen van Nederland door velen op een agressieve manier aan het verkeer wordt deelgenomen. Die praatjesmakers uit het westen zullen het daarbij over assertief rijgedrag hebben.

Dus voor degenen die het noorden / noord-oosten van Brazilië bezoeken en een auto willen huren, laat je niet afschrikken. Zo gevaarlijk als door Martin gesteld wordt is het echt niet.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mijn Brazilië Tips voor het rondreizen in Brazilië

Bericht door Felix » do mei 23, 2019 14:24

In het binnenland van sommige deelstaten is er geen of heel gebrekkige bewegwijzering en is reizen met een auto, ook vanwege overvallen, beslist af te raden.

Elke Braziliaanse stad heeft zijn eigen rijcultuur. Er zijn bv. plaatsen waar een bus altijd voorrang neemt en krijgt, ook als hij die niet heeft. Ook staan wegwijzers dikwijls pal op het punt waar men al of niet af moet slaan en dat bemoeilijkt het rijden als je zelf de weg niet kent. In sommige steden stopt men voor voetgangers bij het zebrapad, maar elders weer niet. Op andere plaatsen stopt men later op de avond niet voor stoplichten vanwege de angst voor overvallen, enz.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mijn Brazilië Tips voor het rondreizen in Brazilië

Bericht door Martinho » do mei 23, 2019 19:58

Beste comulder

Ten eerste is mijn naam Maarten, niet Martin. Kan je niet weten natuurlijk, aangezien ik hier onder een soort schuilnaam moet werken, een erfenis uit het verleden.
Ik ben inderdaad al jaren niet in Nederland geweest, en nog sterker: ik heb er al in 30 jaar of zo geen auto gereden.

Maar dat neemt niet weg dat ik weleens een programma als "blik op de weg" zie. En de cijfers een beetje ken. Ik ben het nu even kwijt, maar ik weet zeker dat het aantal dodelijke ongevallen in Nederland per 100 km vele malen lager ligt dan die in Brazilie. En dat heeft meerdere oorzaken, niet in het minst natuurlijk het idee dat regels alleen voor ANDEREN gelden, en natuurlijk het geheel ontbreken van een controle. Je moet op zijn minst erg goed zijn in defensief rijden, ik ben echt niet de eerste of enige die dat vaststelt. Met 120 op een paar centimeter van de achterbumper van de voorganger rijden om hem van de rijstrook te pesten komt zo vaak voor dat het lijkt of het normaal gedrag is. Veel te hard rijden ook, bijvoorbeeld op wat bochtige wegen waarbij gewoonlijk als ware coureurs de bochten worden afgesneden. Of rechts inhalen als de voorganger niet snel genoeg naar rechts gaat, of inderdaad: te lang links blijven rijden. Of niet in de spiegels kijken bij het invoegen, of vast afremmen bij een uitrit. In Nederland zou je meteen gezakt zijn bij je examen. Of aangesproken door de verkeerspolitie.

@Felix. In mijn herinnering heeft een bus die wegrijdt bij een halte in Nederland voorrang, maar dat is wel 45 jaar geleden dat ik examen deed. In ieder geval geef ik ze voorrang in de stad. Openbaar vervoer (tram dus ook, maar dat heeft Br niet veel meer) moet niet te veel opgehouden worden.
Vroeger was stoppen voor stoplichten in Amsterdam tijdens de nacht/avond ook niet altijd verplicht, of ze werden uitgeschakeld. Maar dat was niet voor de veiligheid natuurlijk. Wat zebrapaden betreft, tot een paar jaar geleden was er een zebraoversteek bij een school, prima idee, behalve dat op de de snelweg was. De BR040, ik heb me toen meerdere malen afgevraagd wat te doen als er iemand zou staan die wilde oversteken, met de mogelijkheid dat ik iemand in mijn achterbak krijg. Het is gelukkig nooit voorgekomen.



Plaats reactie