1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
WatchBrasil
Artikels: 0
Berichten: 46
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 17:30

1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door WatchBrasil » za okt 06, 2018 17:05

1e week van november komt een medewerker van het Consulaat Generaal naar het noorden en bestaat de mogelijkheid een paspoort te verlengen cq aan te vragen in Fortaleza.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door Progresso » za okt 06, 2018 22:07

Bron?

Ik sta op diverse informatieplatformen van BuZa ingeschreven, maar ik heb een dergelijk bericht niet ontvangen?



WatchBrasil
Artikels: 0
Berichten: 46
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 17:30

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door WatchBrasil » zo okt 07, 2018 01:41

Progresso schreef:
za okt 06, 2018 22:07
Bron?
Bron - WatchBrasil - zaterdag 6 oktober 2018



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door Progresso » zo okt 07, 2018 02:00

Ok. Maar wanneer en hoe laat?

Wel handig om te weten als je vanuit het binnenland moet reizen en budget een probleem is.



WatchBrasil
Artikels: 0
Berichten: 46
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 17:30

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door WatchBrasil » ma okt 08, 2018 17:24

Stapje bij stapje wordt er meer bekent, tussen 5 en 9 november komt dhr. Nico van Dijk naar Fortaleza waar hij oa. paspoortaanvragen zal behandelen.

Volgende week zijn de precieze data bekend.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door Progresso » di okt 09, 2018 13:48

Grappig. Bij BuZa weet men van niets.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door Progresso » di okt 09, 2018 15:12

Ik heb net met de ambassade (ja, vreemd genoeg werd ik door de BuZa Whatsapp medewerker van dienst niet doorverwezen naar het consulaat) gesproken.

Op zich al een bizar telefoontje. Ik heb me uiteraard netjes voorgesteld als een van de redacteuren van dit forum en gevraagd om een bevestiging van dit bericht. Echt soepel liep dat gesprek niet. De meneer aan de andere kant, ene Joeri volgens mij, ging mij iets voorlezen wat volgens hem op de website van Nederlanders in het Buitenland zou moeten staan. Opeens werd ik in de wacht gedrukt en na vijf minuten kwam er een heel ander verhaal.

Het serieuze verzoek was om het bericht van WatchBrasil te verwijderen. Ik heb maar gezegd dat we dat niet doen.

Wat ik er met pijn en moeite uit heb gekregen is dat er ergens in November hoogstwaarschijnlijk een mogelijkheid bestaat voor het verlengen van paspoorten in Brazilië, maar dat het aan BuZa is om te bepalen wie daadwerkelijk het recht krijgt om in Fortaleza vingerafdrukken te laten scannen. Men gaat voorrang geven aan Nederlanders met een medische indicatie.

We moeten dit vooral ook zien als een extra service van BuZa die bij Gods gratie wordt verleend en er mag dan ook geen enkel recht aan worden ontleend (wat overigens niet waar is).

We volgen dit "dossier" op de voet en een samenvatting zal worden gedeeld met Eelco Keij van en de belangenorganisatie NIHB.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door borsjea » di okt 09, 2018 15:39

WatchBrasil schreef:
ma okt 08, 2018 17:24
Stapje bij stapje wordt er meer bekent, tussen 5 en 9 november komt dhr. Nico van Dijk naar Fortaleza waar hij oa. paspoortaanvragen zal behandelen.

Volgende week zijn de precieze data bekend.
Dat is al een erge krappe tijd om de papierwinkel in te sturen, kan me herinneren dat dit in het verleden enkele weken van te voren al bij het consulaat in São Paulo moet liggen.



WatchBrasil
Artikels: 0
Berichten: 46
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 17:30

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door WatchBrasil » di okt 09, 2018 18:02

Hierbij de mail die ik gisteren 8 oktober 2018 van het consulaat ontving, zo te zien niets geheims of met restricties.......

Geachte heer xxxxxxxx,

Wij hebben elkaar zojuist telefonisch gesproken.

Van 5 – 9 november zal ik voor diverse redenen het NoordOosten bezoeken, in ieder geval op het Honorair Consulaat in Fortaleza ga ik paspoortaanvragen doen.

Volgende week zijn de precieze data bekend.

Met vriendelijke groet / Atenciosamente,

Nico van Dijk
Operationeel Manager / Gerente Operacional



WatchBrasil
Artikels: 0
Berichten: 46
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 17:30

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door WatchBrasil » di okt 09, 2018 18:11

Blijft het vreemd dat @progresso blijkbaar géén genoegen neemt met mij als bron en het nodig vindt onrust te veroorzaken. Ik zal op dit forum dan ook niet verder posten over dit topic en laat het over aan @Progresso met al zijn goede connecties en contacten.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door borsjea » di okt 09, 2018 19:44

WatchBrasil schreef:
di okt 09, 2018 18:11
Blijft het vreemd dat @progresso blijkbaar géén genoegen neemt met mij als bron en het nodig vindt onrust te veroorzaken. Ik zal op dit forum dan ook niet verder posten over dit topic en laat het over aan @Progresso met al zijn goede connecties en contacten.
Hoewel het item voor mij niet van toepassing is lijkt het mij wenselijk om deze informatie te blijven delen, dat @Progresso via andere kanalen daarbij probeerd te helpen lijkt mij alleen maar wenselijker.
Ik krijg overigens het idee dat deze paspoort acties een eigen initatief is van een consulair medewerker met een hart voor landgenote, Nico heeft ooit eens op zijn vrije zaterdaf telefonisch contact opgezocht naar aanleiding van een vraag in emailtje.
Een aantal maanden geleden heeft er ook een paspoort uitgifte plaats gevonden bij een Nederlands evenement in Curitiba ook hier geen enkele informatie over op de officiele pagina´s wel een stukje op de website van dit evenement.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door borsjea » di okt 09, 2018 19:46

Info op FB




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door Progresso » di okt 09, 2018 20:32

Wat een wonder. 2 uur geleden moest ik het bericht van BuZa nog weghalen.

Het zijn wel een stel commuinicatiewonders daar.

Afijn, het is in ieder fijn dat ze dit doen. Er zijn veel mensen die geen geld hebben of fysiek niet in staat zijn om naar Sao Paulo te reizen, alhoewel ik denk dat de meesten de afgelopen jaren dit wel hebben gedaan.

Ik ben heel benieuwd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door Progresso » wo okt 10, 2018 00:48

WatchBrasil schreef:
di okt 09, 2018 18:11
Blijft het vreemd dat @progresso blijkbaar géén genoegen neemt met mij als bron en het nodig vindt onrust te veroorzaken. Ik zal op dit forum dan ook niet verder posten over dit topic en laat het over aan @Progresso met al zijn goede connecties en contacten.
Beste WatchBrasil,

Ik wil voor de lezers een informatieve site bieden waar correcte informatie staat. Specifiek overheidsinformatie check ik altijd eventjes met de betrokken organisaties, juist om te voorkomen dat er allerlei geruchten boven de markt blijven hangen danwel foute informatie staat.

Helaas gaat het specifiek bij BuZa eigenlijk altijd mis, dit in tegenstelling tot andere overheidsorganisaties. Of het nu vermissingen betreft, moorden, arrestaties, algemene consulaire zaken, handelsuitwisselingen, staatsbezoeken, studentenuitwisseling, landbouw, reclassering of een simpele wijziging van een reisadvies, het lukt de mensen gewoon niet om op een normale en volwassen manier te communiceren. Ik heb het volle respect voor de wettelijke kaders waarin die club moet opereren en de goede wil van velen binnen het Braziliaans ambassade netwerk. Zodra je direct met betrokkenen bij de andere ministeries praat dan gaat dat eigenlijk altijd goed.

Toen dit bericht op zaterdag werd geplaatst heb ik even de normale bronnen gecheckt. De vorige keer heeft men 3 weken voor de datum dit op de website NederlandWereldwijd gecheckt. Daar was niets te vinden. Ik heb je bericht gewoon laten staan, maar kreeg via de prive e-mail een 2-tal vragen. Zondag heb ik een via het informele circuit bij BuZa bij 2 personen gevraagd hoe dit zit. Van beide kreeg ik geen reactie (o, en ik verwacht echt niet op zondag een reactie van iemand). Op maandag heb ik via Twitter privebericht een derde persoon bij BuZa gevraagd of zij dit bericht konden bevestigen. Ook hier is geen reactie op gekomen.

In normale omstandigheden krijg ik via een van de drie wel iets van een bevestiging van een bericht of iets wat daar erg op lijkt. Omdat ik helemaal niets hoorde ben ik even via de officiele weg gaan checken. Een simpel telefoontje om de door jouw gedeelde informatie te verifieren, zeker omdat ik drie maal geen reactie kreeg. In het telefoongesprek kreeg ik het verzoek om het bericht te verwijderen. Ik denk als ik dat gedaan had jij echt op je achterste benen had gesaan (en ik denk terecht).

Als BuZa mij nu gewoon dat bericht van Nico had gestuurd of gewoon had gezegd het klopt, nadere details volgen dan had er niets aan de hand geweest.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door Progresso » wo okt 10, 2018 14:22

En nog even ter aanvulling:
Vraag:
Is het correct dat er een mogelijkheid in November is om in Fortaleza, Brazilië mijn Nederlandse paspoort te verlengen.
Dit is het antwoord van de Rijksoverheid, welke vandaag in mijn mailbox lag.
Geachte vraagsteller,

U heeft mij een e-mail gestuurd waarin u vraagt of het klopt dat er een mogelijkheid is om in Fortaleza, Brazilië uw Nederlands paspoort te verlengen.

Alleen het Nederlands consulaat-generaal in São Paulo heeft de mogelijkheid om een paspoortaanvraag te behandelen. U vindt de contactgegevens hieronder.............
Op de website van NederlandWereldwijd is er overigens ook niets te vinden over deze extra service. Blijkbaar vind men het voldoende communicatie om het via een Amerikaanse website te publiceren en worden Nederlanders min of meer verplicht om zich te abonneren op die website en zodoende onze privacy te grabbel te gooien om informatie van de Rijksoverheid tot ons te krijgen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door borsjea » wo okt 10, 2018 14:49

Zo mij niets verbazen dat er openheid is ontstaan na vragen. Zelf had op 6 oktober de vraag via de FB pagina van het consulaat gesteld, kreeg daar gistern een reactie op met een verwijzing naar het bericht op FB. Laat eventueel via hun FB pagina zien dat je deze actie waardeert, stel eventueel daar vragen over andere steden. Laten we hopen dat men dit jaarlijks voor alle consulaten gaan doen. Zou mooi zijn dat je in ieder geval al weet in welke maand het plaats vindt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door borsjea » wo okt 10, 2018 15:04

Progresso schreef:
wo okt 10, 2018 14:22
Op de website van NederlandWereldwijd is er overigens ook niets te vinden over deze extra service. Blijkbaar vind men het voldoende communicatie om het via een Amerikaanse website te publiceren en worden Nederlanders min of meer verplicht om zich te abonneren op die website en zodoende onze privacy te grabbel te gooien om informatie van de Rijksoverheid tot ons te krijgen.
De overheid heeft vorig jaar besloten om alle lokale websites van ambasades en consulaten op te heffen en te comuniceren via nederlandwereldwijd.
Merk dat er hierdoor veel nuttige informatie verloren is gegaan denk dat aan lijsten met namen vertalers, pasfoto locaties en Nederlandstalige artsen.
Ook het doorschakelen van de telefoon naar washington of Den Haag werkt niet naar behoren als het om lokale informatie gaat, kennis ontbreekt daar.
Mijn ervaring is dat er over het algemeen goed wordt gereageerd via het email adres, spoedeisende zaken wordt snel op gereageerd zelfs in het weekend is mijn ervaring na een overlijdingsgeval in Nederland en de noodzaak van een noodpaspoort.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door Progresso » wo okt 10, 2018 15:47

Het wordt inderdaad steeds professioneler. De eenduidige website is natuurlijk een enorme vooruitgang, zeker als je het vergelijkt met wat het was. Het is een beetje jammer dat men niet heeft gekozen heeft om net zoals alle andere ministeries te kiezen voor de eenduidigheid van overheid.nl.

Ik ben het met je eens dat veel nuttige informatie verloren is gegaan, maar de informatie die er nu staat is steeds consistenter.

Wat ik dan weer niet begrijp is zo'n knullige webpagina op Facebook. Enerzijds omdat ik denk dat de Nederlandse overheid haar burgers niet moet dwingen om via een commerciele Amerikaanse haar nieuws te kunnen volgen, maar anderzijds ook omdat ik niet eens zeker weet of dit wel informatie is van de Nederlandse overheid. Ik vind dat de overheid veel te lichtzinnig doet over deze keuze van het medium, zeker nu men de beschikking heeft over een zeer goede website met voldoende communicatiemogelijkheden.

Voor algemene consulaire zaken is de dienstverlening denk ik gewoon veel beter geworden, maar het is nog niet echt heel lang geleden dat we hier redelijk wat drama's hebben meegemaakt met mensen die verdacht werden van moord, drugsssmokkel, een vermoorde zeiler en een vermissing. Daar heeft de Nederlandse overheid in Brazilië naar mijn bescheiden mening toch wel een paar steken laten vallen.

Het mogelijk maken van de scanservice is gewoon lovenswaardig en te prijzen.



WatchBrasil
Artikels: 0
Berichten: 46
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 17:30

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door WatchBrasil » wo okt 10, 2018 21:37

Progresso schreef:
wo okt 10, 2018 00:48
WatchBrasil schreef:
di okt 09, 2018 18:11
Blijft het vreemd dat @progresso blijkbaar géén genoegen neemt met mij als bron en het nodig vindt onrust te veroorzaken. Ik zal op dit forum dan ook niet verder posten over dit topic en laat het over aan @Progresso met al zijn goede connecties en contacten.
Beste WatchBrasil,

Ik wil voor de lezers een informatieve site bieden waar correcte informatie staat. Specifiek overheidsinformatie check ik altijd eventjes met de betrokken organisaties, juist om te voorkomen dat er allerlei geruchten boven de markt blijven hangen danwel foute informatie staat.

Helaas gaat het specifiek bij BuZa eigenlijk altijd mis, dit in tegenstelling tot andere overheidsorganisaties. Of het nu vermissingen betreft, moorden, arrestaties, algemene consulaire zaken, handelsuitwisselingen, staatsbezoeken, studentenuitwisseling, landbouw, reclassering of een simpele wijziging van een reisadvies, het lukt de mensen gewoon niet om op een normale en volwassen manier te communiceren. Ik heb het volle respect voor de wettelijke kaders waarin die club moet opereren en de goede wil van velen binnen het Braziliaans ambassade netwerk. Zodra je direct met betrokkenen bij de andere ministeries praat dan gaat dat eigenlijk altijd goed.

Toen dit bericht op zaterdag werd geplaatst heb ik even de normale bronnen gecheckt. De vorige keer heeft men 3 weken voor de datum dit op de website NederlandWereldwijd gecheckt. Daar was niets te vinden. Ik heb je bericht gewoon laten staan, maar kreeg via de prive e-mail een 2-tal vragen. Zondag heb ik een via het informele circuit bij BuZa bij 2 personen gevraagd hoe dit zit. Van beide kreeg ik geen reactie (o, en ik verwacht echt niet op zondag een reactie van iemand). Op maandag heb ik via Twitter privebericht een derde persoon bij BuZa gevraagd of zij dit bericht konden bevestigen. Ook hier is geen reactie op gekomen.

In normale omstandigheden krijg ik via een van de drie wel iets van een bevestiging van een bericht of iets wat daar erg op lijkt. Omdat ik helemaal niets hoorde ben ik even via de officiele weg gaan checken. Een simpel telefoontje om de door jouw gedeelde informatie te verifieren, zeker omdat ik drie maal geen reactie kreeg. In het telefoongesprek kreeg ik het verzoek om het bericht te verwijderen. Ik denk als ik dat gedaan had jij echt op je achterste benen had gesaan (en ik denk terecht).

Als BuZa mij nu gewoon dat bericht van Nico had gestuurd of gewoon had gezegd het klopt, nadere details volgen dan had er niets aan de hand geweest.
Gezien de hele discussie die vooral jij laat ontstaan over iets simpels als een paspoort verlengen is dit platform voor mij niet langer interessant om informatie te delen, tevens geef jij aan over voldoende contacten te beschikken om dat zelf te doen.

Wat mij vooral stoort is dat jij iets positiefs als een paspoort verlengen in Fortaleza, volledig in het negatieve trekt met alleen als bijdrage dat jij BuZa en waarschijnlijk de rest van de nederlandseoverheid maar niets vindt

Ik wens je veel succes voor de toekomst, mij zul je hier niet meer zien.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: 1e week november 2018 paspoort verlengen in Fortaleza

Bericht door Progresso » do okt 11, 2018 02:00

@Watchbrasil: Bedankt voor je bijdrages aan het forum.



Plaats reactie