bijna 5rs

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
poentje
Artikels: 0
Berichten: 213
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:38

bijna 5rs

Bericht door poentje » do aug 30, 2018 20:13

waar zou de rs nu op moeten staan als je hetzelfde effect wil hebben als in 2003/2004 of kun je dat niet uit rekenen.
wel een inflatie tussen 150%/200%
Ik bedoel ermee te zeggen dat bijna alles was toen goedkoop in welke hoogst van de rs heb je nu dan hetzelfde effect.


aanvullend regelmatig kijk ik naar de koers van brasil en argentinie en venezuela en turkey en die zien er absoluut niet rooskleurig uit. Denk dat ze teveel dollars geleend hebben.


ben benieuwd naar jullie berekenen.


groetjes uit het zuiden



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: bijna 5rs

Bericht door Progresso » vr aug 31, 2018 15:48

Ik snap de vraag niet. Doe nog eens een poging.



poentje
Artikels: 0
Berichten: 213
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:38

Re: bijna 5rs

Bericht door poentje » vr aug 31, 2018 20:58

zal het proberen

als de koers bijvoorbeeld nu tussen de 7 a 8 koers staat is dat evenredig dan in het jaar 2003/2004



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: bijna 5rs

Bericht door Progresso » vr aug 31, 2018 23:10

Met je euros heb je eigenlijk net zoveel koopkracht hier als 15 jaar geleden. Onze pedreiro kreeg toen iets van R$50 per dag als ik mij niet vergis. Dat was iets van €20. Dat krijgen ze nu weer. Hetzelfde met bier. dat was altijd iets van €1 destijds, nu ook weer.

Goed voor als je vanuit Nederland hier naar toe komt. Maar kijk uit. Je hebt ook mensen die hier een bedrijf destijds hebben opgestart met €uros van toen. Als die nu door omstandigheden hun bedrijf moeten of willen verkopen en weer terug naar Nederland willen dan draaien die allemaal verlies.

De grootste verliezers zijn degenen die de afgelopen 2 jaar een huis hebben gekocht. Behalve dat de huizenprijzen toch wel met zo'n 20% omlaag geduikeld zijn maak je ook nog eens een fors verlies als je weer terug wil wisselen naar €uros.



poentje
Artikels: 0
Berichten: 213
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:38

Re: bijna 5rs

Bericht door poentje » za sep 01, 2018 20:46

In die periode lag in brasil minimumloon op rs250 per maand.
Die nu in brasil een bedrijf hebben zullen natuurlijk moeten tot.... de munt weer sterker wordtom te verkopen.
Weet nog in die periode dat de er appartementen te koop stonden tussen de 25000 en 40000 euro omgerekend naar deze periode zijn de appartementen nog veel te hoog.
dus ik denk dat pas met 7 a 8 rs terug bij af zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: bijna 5rs

Bericht door Progresso » ma sep 03, 2018 15:10

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. Als ik kijk naar onze zorgverzekering dan denk ik inderdaad wel eens dat de reaal naar de 8 moet gaan. Ik betaal meer dan in Zwitserland of Nederland. Aan de andere kant, afgelopen week even met een bekende een paar biertjes op eeen A-locatie op Beiramar gedronken: €1 voor 600cc fles Skol. Ga je naar Scheveningen op de boulevard ben je denk ik voor een fluitje toch iets meer kwijt. Hetzelfde geld voor de benzine. 1 liter kost €1, Contrafilet, picanha en dergelijke koop je voor een fractie van de prijs in vergelijking met Nederland. Een huis of appartement huren in een redelijke wijk kost je hooguit €300 en dan heb je echt iets behoorlijks. Een mooi huis kopen in een condominio heb je al voor €150.000.

Even heel kort door de bocht, heb je een volledige AOW met een klein pensioentje dan kun je hier redelijk tot zeer goed leven. Moet je hier werken voor je geld en je hebt een gezinnetje waarvan de kinderen op school gaan en je wilt een goede ziektekostenverzekering dan heb je toch wel een goede R$10.000 per maand nodig. Dat zijn topsalarissen in Ceará.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: bijna 5rs

Bericht door Martinho » di sep 04, 2018 02:59

Ik heb zo´n klein pensioentje (gekort wegens vroegpensioen) en een volledige AOW krijgen we ook niet meer (buiten Europa) en nee, daarmee kan ik niet "redelijk tot goed" leven. Probleem is o.a. de ziektenkostenverzekering die alleen mag hoger wordt naarmate je ouder wordt (plus de "gewone" jaarlijkse verhoging) maar dat lang niet alleen.

Maar ik klaag niet hoor. Met dat pensioentje had ik het in Nederland ook moeilijk gehad.



poentje
Artikels: 0
Berichten: 213
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:38

Re: bijna 5rs

Bericht door poentje » wo sep 05, 2018 12:32

kan me herinneren dat een biertje op de beire mar in die tijd minder dan een euro was ongeveer 0,70 eurocent, kan het mis hebben.
En voor benzine en wat je in de supermarkt koop is hetzelfde in die periode nog ietsje goedkoper was.
Ik weet niet wat de prijzen waren voor 2003

In die periode gingen veel aow-er richting fortaleza ook genieten, nu begint dat weer heel intressant te worden dan moet je wel eigen geld hebben.
klopt met een gezinnetje met 2 kinderen een comfort huis/appartement, een auto en verders geen extra luxe dan kom je dicht bij de RS10.000 is een smak geld in brasil.

marrinho: Oke is dat niet meer een volledige aow in brasil, een paar jaar geleden nog wel wat ik toen van verschillende fortagangers hoorde.
Ziekenfonds in nederland heb je een laag inkomen kun je zorgtoeslag aanvragen, nog wel.
kun je me wat voorbeelden geven in welke leeftijd categorie de premie omhoog gaan en wat het kost.



poentje
Artikels: 0
Berichten: 213
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:38

Re: bijna 5rs

Bericht door poentje » wo sep 05, 2018 12:37

En een mooi huis kopen in een condominio heb je al voor €150.000 = RS720000 op dit moment veel te duur voor brasil.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: bijna 5rs

Bericht door Martinho » wo sep 05, 2018 17:01

poentje:

Volledige AOW is naar ik meen iets van 1200 euro, dat was een paar jaar geleden ook niet meer dan R$ 3600 ongeveer. Ik heb altijd begrepen dat men bijverdiensten had, bijvoorbeeld verhuur van appartementen etc. Dan valt het te doen.

Wat de premies van zorgverzekeraars zijn is, lijkt het wel, geheim. Kan je nergens echt vinden tenzij je naar een verzekeringsmakelaar gaat. Ik weet nog dat het elke 5 jaar (in leeftijd) verhoogd werd, tot ongeveer 60. Dan zat je aan de top en werd er alleen nog maar jaarlijks verhoogd met de inflatie. Zeiden ze, maar dat was niet zo. Ik heb verhogingen met ca 20% jaarlijks meegemaakt.
Individueel schijnt tegenwoordig vrijwel onmogelijk, het zijn vooral collectieve verzekering en dus moet je ergens in dienst zijn of een eigen bedrijfje hebben. Ik heb de laatste, in naam, en betaal daar voor bijna de hele familie.
Pas geleden overgestapt op Amil, met een klein eigen risico, voor 4 volwassenen (twee boven de 60) en 3 kinderen (een onder de 4) totaal ca R$ 3200. Ik kwam van Golden Cross waar het met 1 volwassene minder meer dan R$ 5000 was. Ik overwoog toen om de verzekering maar helemaal te laten vallen, het viel niet op te brengen.
Oppassen dus. En in de gaten houden, want ze doen schijnbaar maar wat.



poentje
Artikels: 0
Berichten: 213
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:38

Re: bijna 5rs

Bericht door poentje » vr sep 14, 2018 13:23

beste martinho


Voor alleenstaande aow 1114 netto per maand
voor samen wonend en allebei genieten van de aow 768 netto per maand

Ook hier gaat de zorgpremie volgend jaar dik 150 euro per jaar omhoog
ook de gas en elektriciteit en groente en fruit en groente en de btw.
De euro munt is ook aan het verslechteren.

Ja martinho dat wist ik niet dat het zo duur was de zorgpremies in brasil is veel geld, bedank voor de info.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: bijna 5rs

Bericht door borsjea » do sep 27, 2018 22:43

De laatste dagen laat de euro weer een dalende lijn zien. Ongetwijfeld zal de hele verkiezingsstrijd er mee te maken hebben. De stijging was het grootst ten tijden van de berichtgeving rond de kandidaatstelling van Lula en ook de oproep van de UNO om zijn kandidaatuur te accepteren. In de financiele wereld geldt dat nogmaals een links president slecht is voor Brazilië, de huidige peilingen laten op dit moment een ander beeld zien.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: bijna 5rs

Bericht door Progresso » vr sep 28, 2018 13:23

Borsjea schreef:In de financiele wereld geldt dat nogmaals een links president slecht is voor Brazilië, de huidige peilingen laten op dit moment een ander beeld zien.
Of de conservatieve kandidaat Bolsonaro door de financiele wereld als een betere kandidaat wordt gezien durf ik te betwijfelen. Zijn beoogd kandidaat voor het ministerie van Financien, Paulo Guedes is nogal een karakter. Zijn libertaire en liberale gedachten gaan diametraal in tegen het conservatieve gedachtengoed van Bolsonaro.

Bolsonaro heeft de kennis over de economie van een Mavo-3 klant, heeft geen enkele ervaring in het bedrijfsleven en is zijn hele leven afhankelijk geweest van de staatsruif. De thema's privatisering van de enorme staatsbedrijven zullen wel op weerklank kunnen rekenen. Dit is denk ik ook waarom de financiele markten positief reageren. Als je alleen al de tien grootste staatsbedrijven neemt, dan heb je het over miljardendeals.

Het probleem gaat pas komen als er over de liberalisering van de markten gaat worden gesproken. Bolsonaro leeft net zoals alle andere Brazilianen in zijn eigen Brazilië, nagenoeg volledig afgeschermd van buitenlandse concurrentie. Brazilie is een van de minst inefficiente markten ter wereld. De liberaal denkende Guedes zal alle staatsbedrijven zo snel mogelijk willen verkopen, de markten volledig willen opengooien, arbeidswetgeving volledig op de schop willen nemen en het pensioenstelsel drastisch willen hervormen.

Ik zie Bolsonaro daar niet in mee willen gaan. Hij zal ongeinformeerd een aantal van die keuzes toewijzen aan Guedes, maar dat zullen denk ik net de verkeerde zijn.

Zowel de PT als de PSL hebben geen goed onderbouwd plan voor de toekomst van Brazilië. Het zijn allemaal losse flodders en de samenhang is ver, maar dan ook ver te zoeken.

Voorlopig zal de real wel zo'n beetje rond de R$ 4,80 gaan dobberen. Met de enorme economische chaos in Europa (Ja, ja, in Nederland lijkt het allemaal goed te gaan, echter schijn bedriegt) denk ik dat de Euro het komend jaar on par gaat komen met de US$.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: bijna 5rs

Bericht door quasimodo » zo sep 30, 2018 11:13

Waarin is de enorme Europese economische chaos dan zoveel slechter als die van de VS vraag ik me dan af?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: bijna 5rs

Bericht door Progresso » ma okt 01, 2018 16:28

quasimodo schreef:
zo sep 30, 2018 11:13
Waarin is de enorme Europese economische chaos dan zoveel slechter als die van de VS vraag ik me dan af?
De economie in de USA draait op volle toeren. De basis daarvoor is natuurlijk gelegd door Obama, maar Trump weet daar een aantal piketpalen te slaan waardoor de Amerikaanse economie in een stroomversnelling komt. De belangrijkste piketpalen zijn de tariefmuren om de onevenwichtigheden met bepaalde economieën te verminderen, de enorme belastinghervorming en de verplichte deregulatie.

De economie in de EU draait eigenlijk alleen maar goed in Duitsland en de deelstaat Nederland. De reden hiervoor is dat kapitaal extreem goedkoop is en beide landen, doordat ze redelijk de zaakjes op orde hadden enorm profiteren van die lage kapitaalkosten. In de rest van de EU is het een grote droevenis, in welke windrichting je ook kijkt. De Brexit lijkt uit te lopen op een grote chaos, in Frankrijk wordt de president Macron uitgespuugd, in Italië staan alle banken op knappen, nog even afgezien van de enorme financiële problemen vaan Italië zelf, de Griekse staatsschuld is nog steeds onhoudbaar en wordt alleen maar gecamoufleerd, de Macedoniërs hebben massaal een proteststem laten horen tegen de toetreding tot de EU en NAVO door niet op te komen dagen voor het referendum. Dat zijn alleen nog maar de interne problemen.

De externe problemen zijn ook niet gering. Ook daar kun je weer in alle windrichtingen kijken. Immigratie uit Afrika, het terrorisme gevoed door de ideologie Islam, een Merkel die letterlijk een marionet is van Erdogan, de afhankelijkheid van energie uit Rusland, Qatar en Saoedi en de constante tegendraadse opstelling met de belangrijkste bondgenoot USA over kwesties als Syrië, Iran en Rusland.

Kortom, waar de USA een solide economische politiek voert, is het in de EU een grote puinhoop. De noodzakelijke democratische krachten die in een normale rechtsstaat bestaan zijn in de EU volledig uitgeschakeld. De belangrijkste verdragen tussen de lidstaten zijn dan ook zonder problemen geschonden.

Vroeg of laat gaat die bom barsten.



Plaats reactie