Brazilie Nieuws: Partij-politiek? Nee hoor.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Partij-politiek? Nee hoor.

Bericht door Redactie » ma jul 09, 2018 17:10



Afbeelding


Desembargador Rogério Favreto die gisteren tot tweemaal toe het bevel gaf om ex-president Lula onmiddellijk vrij te laten, ontkent dat zijn beslissingen gebaseerd zijn op zijn connecties met de arbeiderspartij PT. Favreto was lid van de PT van 1991 tot 2010 toen hij aangesteld als rechter door de toenmalige presidente Dilma Rousseff. Favreto stapte uit de partij omdat een rechter onpartijdig moet zijn, bijgevolg ook geen lid van een of andere politieke strekking.

Favreto was in dienst van de federale regering tijdens de regering Lula, o.m. in de ministeries van justitie en sociale ontwikkeling. Hij was ook chef van de speciale raadgevers van het secretariaat van institutionele relaties (van de president van de republiek). De rechter was van dienst tijdens het voorbije weekend en ging in op een habeas corpus verzoek, ingediend door enkele volksvertegenwoordigers van de PT. De beslissing werd door velen beschouwd als een politiek besluit.

Favreto antwoordde op die kritiek: “Mijn levensgeschiedenis is gekend en publiek. Ik neem gerechtelijke besluiten op fundamentele basis, gewaardeerd door competente organen. Het is voor de hand liggend dat ik noch enige andere magistraat partij-politiek actief mag zijn. Sinds mijn intrede als rechter heb ik geen enkele activiteit meer in deze zin uitgevoerd”.

De magistraat voegt eraan toe dat er veel ruchtbaarheid gegeven werd op zijn beslissing, maar dat dit niet betekent dat hij het besluit van het STF (in april, toen de rechters een habeas corpus van Lula weigerden met een krappe meerderheid) niet respecteert. Hij legt uit dat het besluit genomen werd op basis van “nieuwe feiten”, in casu de pré-kandidatuur van Lula als president (er bestaat in werkelijkheid niet eens een dusdanige status: iemand is pas officieel kandidaat nadat hij/zij geregistreerd wordt door het kiestribunaal TSE). Het besluit werd gemotiveerd door de “dringende” situatie van Lula, omdat hij door zijn gevangenschap niet kan deelnemen aan kiescampagnes.
Foto: Sylvio Sirangelo - TRF-4 - Flickr

Source: https://brazilienieuws.online/2018/07/0 ... -nee-hoor/



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Partij-politiek? Nee hoor.

Bericht door borsjea » di jul 10, 2018 00:38

Een magistraat die fake news verkondigt besluit genomen werd op basis van “nieuwe feiten” alsof iedereen nu compleet verbaasd is dat Lula zich kandidaat wilt stellen, weken voor zijn gevangenneming trok zijn verkiezingscaravaan al door het land. Vanaf het moment van de eerste bekend makingen van de verdenkingen ambieerd hij een politieke functie en ook vele andere verdachten van diverse partijen willen graag zo´n functie of een vervolg op zo´n functie.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Partij-politiek? Nee hoor.

Bericht door Felix » di jul 10, 2018 04:06

weken voor zijn gevangenneming trok zijn verkiezingscaravaan al door het land.
Hetgeen ook al illegaal was. Maar gilmar die zichzelf geheel ten onrechte ook als zo eerlijk en oprecht beschouwt zag dat als president rechter van het verkiezingstribunaal door de vingers.
Brazilië is toe aan een grondige juridische hervorming.
Natuurlijk zijn de argumenten van deze rechter fake, hij wilde gewoon op handige en onwaardige wijze zijn Grote Roerganger bevrijden.
Schandalig. Maar ondertussen worden schoften als gilmar, tóffoli en anderen wel kritiekloos uitgenodigd door conferenties in het buitenland.



Plaats reactie