Nederlands paspoort aanvragen in Brazilië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Nederlands paspoort aanvragen in Brazilië

Bericht door Felix » za jun 23, 2018 03:10

Nederland klopt zich voortdurend op de eigen borst als verdediger en voorman - wie weet zelfs gidsland! - van de mensenrechten, maar behandelt de eigen burgers in het buitenland maar al te vaak als grof vuil.

In Brazilië kan de Nederlander momenteel alleen maar een paspoort aanvragen via het Consulaat-Generaal te São Paulo. Voor een paspoort kun je zelfs bij de ambassade in Brasília niet meer terecht. Sommige mensen moeten nu duizenden kilometers reizen om het paspoort aan te kunnen vragen en dat alleen al, met hotel- etens- en taxikosten loopt in de papieren. Als je kinderen dan ook nog een paspoort moeten hebben (en dat van hun is geen 10 jaar geldig!) wordt het voor de gewone mens vaak een (te) dure of zelfs onbetaalbare zaak.

Het is onbegrijpelijk dat wanneer men de EU steeds meer aan de burger opdringt het nog niet mogelijk is om het paspoort in EU verband uit te geven zodat de EU burger zijn document in steden als Fortaleza, Recife, Belo Horizonte, Porto Alegre, Campo Grande, Belém, Manaus, etc. etc. kan aanvragen en verkrijgen.
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nie ... ailsignout
Ondertussen smijt men wel geld in de zogenaamde publieksdiplomatie die er bijna alleen toe dient om verwende diplomaten van een etalage te voorzien.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nederlands paspoort aanvragen in Brazilië

Bericht door Progresso » za jun 23, 2018 16:14

Het hoeft niet eens in EU-verband te worden opgelost.

Er staat bij het consulaat een mobiel apparaat om die vingerafdrukken af te nemen. Het is echt onbegrijpelijk dat er niet een van de 50 ambtenaren die werken voor onze ambassade en consulaten er niet een is die 2 keer per jaar een rondje Brazilië doet met dat ding onder zijn arm. Kosten, een paar duizend €uros aan extra verblijfs- en rieskosten.

Hetzelfde geldt voor de distributie van de stembescheiden. Stuur die dingen op per diplomatieke post. Dan zijn ze binnen 24 uur in Brasilia. Van daaruit een stagiaire er op zetten om die dingen met een betrouwbare postleverancier (dus niet Correios) op te sturen. Kosten, een paar Euros per stemgerechtigde extra.

Het is echt niet te begrijpen dat er wel 50 ambtenaren hier aan de slag zijn tegen vaak goudgerande arbeidsvoorwaarden, maar men het vertikt om voor de burgers die hun salaris betalen de handjes te laten wapperen.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Nederlands paspoort aanvragen in Brazilië

Bericht door Baiano » za jun 23, 2018 16:59

Progresso schreef:
za jun 23, 2018 16:14
Het is echt onbegrijpelijk dat er niet een van de 50 ambtenaren die werken voor onze ambassade en consulaten er niet een is die 2 keer per jaar een rondje Brazilië doet met dat ding onder zijn arm.
Zo doen de Belgen het wel. In het nabije ere-consulaat komt ong. 1 x per jaar een ambtenaar van het consulaat in Rio voor een dag om die dingen eenvoudig en snel op te lossen. Enkele weken later kan het nieuwe paspoort persoonlijk afgehaald worden bij hetzelfde ere-consulaat. De Belgen worden vooraf gewaarschuwd per e-mail en kunnen per kerende al dan niet bevestigen of ze een nieuw paspoort wensen. Kostprijs: enkele euros.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Nederlands paspoort aanvragen in Brazilië

Bericht door Martinho » za jun 23, 2018 19:46

Ik had begrepen dat ook de Nederlanders al een paar keer rondgetrokken hebben, maar waar en wanneer is mij ontgaan.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nederlands paspoort aanvragen in Brazilië

Bericht door Progresso » za jun 23, 2018 21:05

Volgens mij 2 x. Dat werd dan 2 weken van te voren aangekondigd, niet via de e-mail, waar ik mij op had geabboneerd bij BuZa maar via social media waar ik toevallig weer op zat na jarenlange afwezigheid.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nederlands paspoort aanvragen in Brazilië

Bericht door borsjea » ma jun 25, 2018 18:27

Op mijn registratie in 2012 bij het consulaat nog nooit een reactie ontvangen, wel reageert het consulaat snel op vragen via email.

Meen dat de mobiele medewerker dit jaar Brasilia en Fortaleza heeft bezocht, informatie daarover werd kort van te voren op de sociale media gedeeld en niet eens door BUZA.

Zag dat Nederland op 14 lokaties in Brazilie wordt vertegenwoordigd een vast reisschema van 2 keer per jaar per locatie moet toch mogelijk zijn, waarbij je desnoods ruim van te voren de maanden van bezoek bekend maakt en minimaal één maand te voren de daadwerkelije datum.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Nederlands paspoort aanvragen in Brazilië

Bericht door Martinho » ma jun 25, 2018 22:56

Ik begrijp echt niet waarom het bij Rio is weggehaald. Daar stond een kastje en kennelijk ook de bijbehorende computer/software. En een medewerker die wist hoe het werkte.
Het enige dat ontbrak was een beetje behoorlijke wachtruimte, maar dat bezwaar bleef want andere consulaire handelingen zullen daar heus wel verricht worden mag ik hopen.

Wat vreemd was was een afsprakensysteem dat door een firma in India werd gedaan. Hoe het dan met de privacy zat bleef onduidelijk. Ook de website zelf was uitbesteed. Ik ken dat soort dingen uit mijn tijd dat ik ambtenaar was: het wordt er zelden beter van maar in ieder geval kost het meer.

Bezuinigingen, an me hoela. Alles best, maar ga dan niet in een duur kantoorpand zitten in de duurste wijk van Rio (Leblon)



Plaats reactie