Temer, it's geopolitics stupid!

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Temer, it's geopolitics stupid!

Bericht door WillemJan » ma mei 14, 2018 08:20

De laatste weken lijkt het alsof er een nucleaire storm over de wereld gaat. Het begon allemaal met de erkenning van Al-Quds of Jerusalem als de hoofdstad van de Israëlische staat door de VS en het terugtrekken van de VS uit het atoomakkoord met Iran. Het staat als een rots boven water dat de wereld hiermee door het oog van de naald is gegaan en de gevolgen voor Brazilië catastrofaal konden zijn.

08-22-02-geopolitics-600.jpg

Brazilië dat tegenwoordig geïsoleerd is en haar buitenlandse politiek op een laag pitje heeft staan op enkele staatsbezoeken na, kon de laatste dagen nog dieper de put in gedrukt worden. Zelf al is er spraken van groei van de economie dat op het conto van Ex-minister van economie Mireilles kan geschreven worden. De vraag is echter hoe duurzaam is de groei.

Het begon allemaal vorige week donderdag nacht met de bombardering van de Golaanhoogte door Iran vanuit Syrië en de retaliatie van Israël op stellingen van Iran in Syrië. Zelf het huis van de broer van dictator Al-Assad werd gebombardeerd door Israël. De panela de pressão ging op Iran, met als gevolg de olie prijzen 'skyrocket' gingen, dit veroorzaakte dan weer heibel op de beurzen en een tijdelijke sluiting van het online bankieren in Argentinië en een sterke devaluatie van de peso omdat de inflatie in Argentinië op dit moment voornamelijk grondstof gebonden is.

Het spook van de corralito stak weer op, dus de Argentijnen begonnen weer massaal dollars te kopen tot dus het online bankieren sloot om een verdere devaluatie van de peso tegen te gaan. Het gevolg was dat Macri aan de mouw van het IMF trok. De revolutie bleef echter uit in Argentinië, maar alles stond op scherp en er was schrik voor een mogelijke contaminatie van de Braziliaanse economie omdat die verweven zijn.

Het is nog niet gedaan, want ondertussen is Iran begonnen met terroristische aanslagen te financieren in het westen, dat heeft een invloed op de beurzen. Dus laat ons het allemaal nog een beetje afwachten, en laat ons hopen dat de economie in Brazilië blijft groeiën.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Temer, it's geopolitics stupid!

Bericht door Martinho » wo mei 16, 2018 23:35

Dat is alleen en uitsluitend het gevolg van een idioot en machtswellusteling in het Witte Huis. Temer kan daar niets aan veranderen, niemand eigenlijk.

Mijn indruk is dat het niet lang meer zal duren. Amerika heeft de strijd definitief verloren, lijkt het. Dus hoeven binnenkort ook niet meer de staatshoofden van o.a. Europa en Latijns-Amerika op hun knietjes naar Washington om in het gevlei te komen van de V.S. En al helemaal niet bij een warhoofd die zich niet eens een paar uur kan herinneren wat ook alweer zijn politieke standpunten waren.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Temer, it's geopolitics stupid!

Bericht door WillemJan » wo mei 16, 2018 23:41

http://www.latercera.com/pulso/noticia/ ... al/167805/

Er was even een bericht dat het afgelopen was in argentinië, maar het is weer herbegonnen...



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Temer, it's geopolitics stupid!

Bericht door WillemJan » vr mei 25, 2018 23:59

Martinho schreef:
wo mei 16, 2018 23:35
Dat is alleen en uitsluitend het gevolg van een idioot en machtswellusteling in het Witte Huis. Temer kan daar niets aan veranderen, niemand eigenlijk.

Mijn indruk is dat het niet lang meer zal duren. Amerika heeft de strijd definitief verloren, lijkt het. Dus hoeven binnenkort ook niet meer de staatshoofden van o.a. Europa en Latijns-Amerika op hun knietjes naar Washington om in het gevlei te komen van de V.S. En al helemaal niet bij een warhoofd die zich niet eens een paar uur kan herinneren wat ook alweer zijn politieke standpunten waren.
Toch denk dat een nieuwe olie crisis niet amerika zal treffen omdat ze voorraden hebben, maar eerder Argentinië en Brazilië, zelf al bestaan YPF en Petrobras. Een nieuwe crisis in Iran, met een stijging van de olie prijs kan slecht aflopen voor Argentinië met een crisis van de peso en een vervoersstaking in Brazilië...



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Temer, it's geopolitics stupid!

Bericht door Martinho » za mei 26, 2018 03:34

Amerika heeft al lang niet genoeg eigen produktie meer voor binnenlands gebruik. En die crisis met Iran hebben ze zelf uitgelokt.

Brazilie en Venezuela wel. Argentinie weet ik niet.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Temer, it's geopolitics stupid!

Bericht door WillemJan » za mei 26, 2018 04:04

Heeft Brazilië ook genoeg olie vooraden, ik dacht dat de pré-sal nog niet aangeboord was... Temer heeft die toch juist verkocht aan shell en ...



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Temer, it's geopolitics stupid!

Bericht door Martinho » za mei 26, 2018 04:11

Onze vriend Sponzzo (een paar mensen hier weten wie dat was) werkte al jaren op zo´n boorschip voor de kust bij Rio. Dat is volgens mij pré-sal. Wie de rechten uiteindelijk gekregen heeft weet ik niet hoor, daar houd ik me niet zo mee bezig. Voorraden zat.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Temer, it's geopolitics stupid!

Bericht door WillemJan » di mei 29, 2018 02:31

Martinho schreef:
za mei 26, 2018 04:11
Onze vriend Sponzzo (een paar mensen hier weten wie dat was) werkte al jaren op zo´n boorschip voor de kust bij Rio. Dat is volgens mij pré-sal. Wie de rechten uiteindelijk gekregen heeft weet ik niet hoor, daar houd ik me niet zo mee bezig. Voorraden zat.
wat had hij te vertellen? Brazilië is niet autarctisch qua petrolium...



Plaats reactie