Op 13 mei is de slaverenij 130 jaar afgeschaft

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Op 13 mei is de slaverenij 130 jaar afgeschaft

Bericht door WillemJan » vr mei 11, 2018 02:31

Op 13 mei 1888 werd de slaverenij in Brazilië afgeschaft met de Lei Aurea. Na drie eeuwen kwam er eindelijk een einde aan het lijden van de Afrikaanse slaven in Brazilië. Daarmee was Brazilië het laatste land op het Amerikaanse continent om de slaverenij af te schaffen.

Lei Auria
Lei Auria
220px-Cartaz_de_1888_comemorativo_a_Abolição_da_Escravidão_no_Brasil.jpg (28.88 KiB) 5297 keer bekeken

In totaal zijn er 4 miljoen Afrikanen naar Brazilië gehaald. Ongeveer 40% van alle slaven die de oversteek maakten naar de nieuwe wereld kwamen in Brazilië terecht. Ze kwamen uit het huidige Ghana, Benin, Guinee-Bissau en Nigeria in Bahia toe, en in Rio de Janeiro en Minas Gerais uit Angola, Congo-Brazzaville en Mozambique.

Sommige onder hen kwamen toe op de Valongo kade in Rio de Janeiro, die in 2011 is ontdekt. Daar liggen nog verschillende massagraven van slaven die de oversteek niet hadden overleefd. Op die kade moesten de slaven weer op krachten komen om te beginnen werken in Brazilië.

Slaven leefden niet lang omwille van de harde omstandigheden waarin ze moesten overleven. Er waren sommige slaven die ontsnapten en die richten Quilombos op, dorpen waar slaven vrij konden leven. De bekendste bevrijde slavenleider is Zumbi de Palmares.

De aanloop naar de lei Aurea:
4 september 1850: De Lei Eusébio de Queirós verbiedt de handel in slaven.
28 september 1871: De Lei do Ventro Livre (letterlijk: "Wet van de Vrije Buik") bepaalt dat de zonen van slavinnen vrij geboren werden, hoewel ze nog wel tot hun 21 onder voogdij van de slavenhouder stonden.
1884: De deelstaat Ceará schaft op zijn eigen grondgebied de slavernij af.
1885: De Lei Saraiva-Cotegipe, beter bekend als de Lei dos Sexagenários ("Wet van de Zestigjarigen") bepaalt dat slaven die ouder zijn dan 60 jaar de vrijheid krijgen. In de praktijk haalt deze wet weinig uit, omdat maar weinig slaven deze leeftijd bereiken. Ook hebben de vrijgelaten slaven weinig middelen om in hun onderhoud te voorzien.
13 mei 1888: Prinses Isabella ondertekent de Lei Áurea ("Gouden Wet"), waarin de slavernij officieel werd afgeschaft. Op deze datum wordt nog steeds de afschaffing van de slavernij gevierd. (bron Wiki)

Officiëel werd de slavenhandel in 1931 afgeschaft, maar de slaverenij die bleef doorgaan tot 1888. Toch is er spraken van een geleidelijk proces dat eindigde met de ondertekening van de lei Aurea door Princes Isabel, de dochter van Dom Pedro 2 die toen in Europa was. Een jaar later werd de Braziliaanse republiek uit geroepen en de keizer Dom Pedro 2 afgezet.

De lei Aurea geschreven door de minister van landbouw Da Silva:
A Princesa Imperial Regente, em nome de Sua Majestade o Imperador, o Senhor D. Pedro II, faz saber a todos os súditos do Império que a Assembleia Geral decretou e ela sancionou a lei seguinte:
Art. 1.º: É declarada extinta desde a data desta lei a escravidão no Brasil.
Art. 2.º: Revogam-se as disposições em contrário.
Manda, portanto, a todas as autoridades, a quem o conhecimento e execução da referida Lei pertencer, que a cumpram, e façam cumprir e guardar tão inteiramente como nela se contém.
O secretário de Estado dos Negócios da Agricultura, Comércio e Obras Públicas e interino dos Negócios Estrangeiros, Bacharel Rodrigo Augusto da Silva, do Conselho de Sua Majestade o Imperador, o faça imprimir, publicar e correr.
Dada no Palácio do Rio de Janeiro, em 13 de maio de 1888, 67.º da Independência e do Império.
Princesa Imperial Regente.
Rodrigo Augusto da Silva
Carta de lei, pela qual Vossa Alteza Imperial manda executar o Decreto da Assembleia Geral, que houve por bem sancionar, declarando extinta a escravidão no Brasil, como nela se declara. Para Vossa Alteza Imperial ver. Chancelaria-mor do Império - Antônio Ferreira Viana.
Transitou em 13 de maio de 1888.- José Júlio de Albuquerque. (bron wiki)

Tot op de dag van vandaag moeten Afro-Brazilianen voor hun rechten vechten, zo is 51% van de Brazilianen afstammeling van slaven, maar zitten er maar 10% afro-Brazilianen in de politiek. De laatste jaren zijn er echter quota's op de universiteiten voor Afro-Brazilianen, dus er is weer een belangrijke stap gezet richting emancipatie. Er zijn nog steeds quilombolas in verschillende steden en de religie candomblé en de slavendans capoeira blijven immer populair ...
Laatst gewijzigd door WillemJan op vr mei 11, 2018 12:58, 2 keer totaal gewijzigd.




Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Op 13 mei is de slaverenij 130 jaar afgeschaft

Bericht door Martinho » vr mei 11, 2018 20:24

Slavernij bestaat en bestond in alle landen ter wereld, en betreft lang niet altijd donker gekleurden.

Dat ten eerste.

Slavernij mag dan afgeschaft zijn en zelfs strafbaar, het bestaat in wezen nog in het N-O van Brazilie.

Ik vind het wat kort door de bocht om slavernij direct te relateren aan raciale en sociale ongelijkheid. Die bestaat uiteraard wel, maar dat is eerder het gevolg van de rijke en meestal blanke bovenlaag, die er in slaagde de anderen dom en onwetend te houden.

Brazilie is geen VS, zeg ik altijd. Ik ken wel ouderen die zoiets als capoeira het liefst zouden verbieden als zijnde barbaars, maar die sterven uit. Ik vind ook de typische gringo term als afro-braziliaan erg jammer, dat soort gevoeligheden en pseudo-politieke correctheid wordt door Brazilianen zelf niet of nauwelijks gebruikt. Het is ook waanzin als je bedenkt dat ruim 80% van de bevolking van gemengd bloed is.
Laatst gewijzigd door Martinho op vr mei 11, 2018 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Op 13 mei is de slaverenij 130 jaar afgeschaft

Bericht door Baiano » vr mei 11, 2018 20:58

Ben ik het mee eens. Tot nog toe (en dat zijn al vele jaren) heeft niemand me ooit rechtstreeks bestempeld als 'gringo', maar ik zou me niet beledigd voelen omdat ik weet dat de Brazilianen hiermee gewoon verwijzen naar iemand die geen Braziliaan is, voornamelijk Europeanen of Noord-Amerikanen, of andere "Westerlingen". En dat wordt voor hen meteen duidelijk zodra je je mond opendoet. Zo wordt ik ook vaak aangesproken als "Doutor", ook al ben ik helemaal geen dokter, noch in de rechten, noch in de medische wereld. Zij gaan af op het uiterlijk, op het taalgebruik, op vele andere kleine details om iemand als dusdanig aan te spreken. Ik wil ook niet de term afro-braziliaan gebruiken maar moet ook uitkijken om geen termen te gebruiken als negro of neguinha om niet van racisme beschuldigd te worden. En dat is inderdaad waanzin in de wetenschap dat het om een gemengde bevolking gaat van die omvang.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Op 13 mei is de slaverenij 130 jaar afgeschaft

Bericht door Felix » vr mei 11, 2018 21:33

Mijn voorouders waren lijfeigenen en horigen en later uiterst onderbetaalde slaven tijdens de industriële revolutie en nog lang daarna.

Hele werelddelen werden tot slaaf gemaakt, kijk naar het gekoloniseerde Afrika, het Midden-Oosten en Azië waar de wonden vaak nog steeds bloeden in door het westen kunstmatig gevormde landen met volkeren die helemaal niet bij elkaar horen. En het zogenaamde westen blijft nog steeds even prepotent en arrogant en weigert hardnekkig in de spiegel te kijken.




Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Op 13 mei is de slaverenij 130 jaar afgeschaft

Bericht door Martinho » wo mei 16, 2018 23:29

Deutsche Welle. en dan in het Engels? Die Europese media zouden eens wat minder borstklopperig moeten gaan doen. En zeker de Duitse, het is nog maar een jaar of 70 geleden dat duizenden slaven in de Duitse oorlogindustrie werden ingezet.
De meeste Brazilianen zijn volgens mij al vergeten dat er slaven waren, en wie voor de abolishment heeft gezorgd.

Maar ik zal het nog maar eens herhalen, voor de hardhorenden: slaven zijn lang niet altijd zwart, en zeker geen "afro-brazilianen". Die terminologie is uitgevonden door met name de VS, die een trauma hebben aan de rassenscheiding van nog maar enkele tientallen jaren geleden, maar is voor Brazilie niet toepasbaar.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Op 13 mei is de slaverenij 130 jaar afgeschaft

Bericht door WillemJan » vr mei 25, 2018 06:43

Martinho schreef:
wo mei 16, 2018 23:29
Deutsche Welle. en dan in het Engels? Die Europese media zouden eens wat minder borstklopperig moeten gaan doen. En zeker de Duitse, het is nog maar een jaar of 70 geleden dat duizenden slaven in de Duitse oorlogindustrie werden ingezet.
De meeste Brazilianen zijn volgens mij al vergeten dat er slaven waren, en wie voor de abolishment heeft gezorgd.

Maar ik zal het nog maar eens herhalen, voor de hardhorenden: slaven zijn lang niet altijd zwart, en zeker geen "afro-brazilianen". Die terminologie is uitgevonden door met name de VS, die een trauma hebben aan de rassenscheiding van nog maar enkele tientallen jaren geleden, maar is voor Brazilie niet toepasbaar.
1) DW werk met Lokale journalisten, dat dan in verschillende talen is vind ik niet erg.
2) Ik ben in zekere zin jullie slaaf, ik schrijf artikels voor jullie en wordt voortdurend uitscholden...



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Op 13 mei is de slaverenij 130 jaar afgeschaft

Bericht door Martinho » vr mei 25, 2018 18:38

Ga gewoon eens in op de aangedragen argumenten.

En 2) is gewoon onzin, maar ik neem aan dat je het als grap bedoeld. Waar wordt er gescholden?



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Op 13 mei is de slaverenij 130 jaar afgeschaft

Bericht door WillemJan » za mei 26, 2018 01:19

niet door u Martinho, de discussie over mei '68 en die uitval naar de militaire dictatuur ligt mij nog zwaar...



Plaats reactie