Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Bericht door WillemJan » di mei 15, 2018 21:34

Dezer dag staat de wereld in brand rond Israël en Palestina. De VS, Guatemala, Paraguay, ... verhuisden hun ambassade naar Al-quds of Jerusalem, dit werd niet aanvaard door Hamas en de Gazanen die massaal protesteerden. Vandaag 15 mei, werd ook de Nakhba herdacht, de catastrofe die tot de oprichting van de staat Israël leidde. Terwijl er een heel diplomatiek schaakspel aan de gang is wereldwijd, blijft het in Brazilië rustig. De Braziliaanse overheid roepen op tot dialoog.

10552361_509210642544786_3262375749993502414_n.jpg

De Turken en Zuid-Afrika trokken hun ambassadeur terug uit Israël en Israël smeet op haar beurt de Turkse consul buiten omwille van vermeende steun aan Hamas, anderzijds horen we niets van Brazilië behalve dan dat Temer een parlementaire terecht wijst omdat ze Israël 'apartheid' verwijdt. Brazilië gelooft in een twee staten oplossing binnen de grenzen zoals die volgens de internationale gemeenschap zijn aangegeven. Toch zijn bewegingen zoals BDS (Boycot, Desinvest and Santion) belangrijk in Brazilië. Enkele jaren terug zijn Gilberto Gil en Caetano Veloso met druk van BDS toch kunnen gaan spelen in Tel Aviv omdat er ook zeer veel joden zijn in Brazilië met nauwe banden met Israël.

Enkel Ecuador, Bolivia en Venezuela hebben de acties van Israël in Gaza veroordeelt, zij zijn echter allemaal links, dus dat is redelijk logisch. Wat meer opvallend is dat Chili dat de VS en Frankrijk steunde tijdens de aanvallen in Syrië enkele weken terug, nu het gedrag van Israël met klem veroordeelde. Toch blijven veroordelingen van Brazilië en Argentinië uit. Chili huisvest echter wel de grootste gemeenschap Palestijnen buiten het Midden-Oosten.

Het is bekend dat Palestijnen de meest politieke actieve Arabische diaspora is in Latijns-Amerika en dat Latijns-Amerika de laatste jaren pro-Palestijns stemde in de algemene vergadering van de VN, toch is daar nu verandering aan het inkomen met de regeringswissels in Argentinië en Brazilië. Colombia volgt de lijn van de VS in deze kwestie.

Volgens de experten begint de 3de intifada nog maar en zal het deze keer zeer hevig worden. Het kan dus nog altijd zijn dat Brazilië een positie in neemt ten aanzien van Gaza. Het ziet er naar uit dat dat niet zo makkelijk zal gaan omwille van de verkiezingen omdat Palestina niet de inzet van de verkiezingen is.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4611
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Bericht door Felix » di mei 15, 2018 22:29

De onrust is voortdurend in elk tv journaal te zien. Band heeft zelfs gedurende een aantal dagen in de journaals een speciaal rapport over dit conflict en de oorsprong ervan.

Maar, waarom moet Brazilië hier per se een standpunt in innemen? Het oproepen tot dialoog maakt deel uit van de Braziliaanse diplomatieke traditie en je zult dat in vrijwel alle conflicten aantreffen.

Voor mij persoonlijk is het nog steeds onduidelijk hoe de internationale gemeenschap land van derden aan derden heeft kunnen schenken en hoe dat goedgepraat en verdedigd wordt.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Bericht door WillemJan » di mei 15, 2018 22:38

Felix schreef:
di mei 15, 2018 22:29
Maar, waarom moet Brazilië hier per se een standpunt in innemen?
Wonen er niet enkele honderdduizenden Palestijnen in Brazilië? er zijn ook 4 duizend Brazilianen in Palestina...

http://www.vermelho.org.br/coluna.php?i ... texto=2387



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4611
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Bericht door Felix » di mei 15, 2018 22:52

Ik ken de nummers niet precies, maar het aantal Palestijnen in Brazilië verplicht het land niet om een standpunt in te nemen. De Brazilianen in Palestina zijn, zo dacht ik tenminste, vrijwel allemaal Braziliaanse Palestijnen.

Het is meer pragmatisch om tot dialoog op te roepen dan om een duidelijk standpunt in te nemen dat onvermijdelijk een van de partijen tegen de borst stuit.

Niet dat ik het daar altijd mee eens ben, maar voor Brazilië misschien wel de meest lonende weg.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Bericht door WillemJan » di mei 15, 2018 23:11

Felix schreef:
di mei 15, 2018 22:52

Niet dat ik het daar altijd mee eens ben, maar voor Brazilië misschien wel de meest lonende weg.
Daar geef ik u gelijk in, Brazilië heeft een gewoonte van redelijk neutraal te zijn op diplomatisch vlak, dat was echter niet zo onder Lula. Wat ik hem persoonlijk erg kwalijk neem.





WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Bericht door WillemJan » do mei 17, 2018 02:56

Felix schreef:
di mei 15, 2018 22:52
De Brazilianen in Palestina zijn, zo dacht ik tenminste, vrijwel allemaal Braziliaanse Palestijnen.
http://www.bbc.com/portuguese/internaci ... ow_twitter

Dan toch niet van de eerste generatie...



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4611
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Bericht door Felix » do mei 17, 2018 03:54

Liliana is Braziliaans en katholiek, maar zij is ook geen inwoner van Palestina, ze is er, zoals zij het zelf noemt, op vakantie.
A médica brasileira Liliana Mesquita, de 42 anos, saiu de um plantão de 24 horas em um hospital em Brasília e foi direto para o aeroporto. Embarcou rumo à Faixa de Gaza, onde está de "férias", trabalhando como anestesista para a organização Médicos Sem Fronteiras.
Ik heb wel de indruk dat de meeste Braziliaanse inwoners van dat gebied daar ook wortels hebben.

Over artsen zonder grenzen gesproken, zij hebben hier op tv een campagne om geld op te halen. Men toont op deze reclame een mooi muziekje en een hoog gehalte goede blankies die toch maar weer voor die arme onderontwikkelde zwarties zorgen.

Nou is artsen zonder grenzen een nuttige organisatie die onder andere ook in het Amazonegebied werkt, maar blijkbaar zijn indianen en caboclos minder fotogeniek, spannend en stoer dan buitenlandse slachtoffers.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Bericht door WillemJan » vr mei 18, 2018 00:48

twee interessante artikels over de relaties tussen latijns-amerika en Palestina en Israël

https://www.aljazeera.com/indepth/opini ... 17289.html

https://t.co/zCkLB0JuQP



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Bericht door Martinho » vr mei 18, 2018 20:28

Latijns-America staat heel anders tegenover Israel dan Europa en ook de VS.
De laatsten hebben een trauma en schuldgevoel overgehouden aan de nazi overheersing en alles wat er het gevolg van was. De VS zijn traditioneel de grootse steuners van Israel, zowel politiek (Jared Kushner, de schoonzoon van Trump, is streng Joods) als financieel met veel macht en invloed in de regering.
In Europa is dat wat minder, en naar mijn indruk ook afnemend. Stond heel Nederland bij de zesdaagse en Jom Kippoer oorlogen nog bijna als één man achter Israel, nu gaan er erg veel stemmen in de richting van afschuw over de laatste gebeurtenissen. Oorlogsmisdaad, hoor ik.

Brazilie heeft daar weinig mee. Ten eerste: het was een kolonie van Portugal die de Joden verjoeg (de inquisitie was niet uitsluitend Spaans) met als gevolg dat die in b.v. Antwerpen en Amsterdam terecht kwamen. Dat is natuurlijk niet meer zo, en ik weet dat er een paar Synagogen zijn, en mijn familie heeft Joodse achtergrond (wat wordt ontkend voornamelijk, want Portugees) maar ik maak me sterk dat er meer Palestijnen en andere migranten uit Arabische landen zijn.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Bericht door WillemJan » vr mei 25, 2018 06:36

Martinho schreef:
vr mei 18, 2018 20:28

Brazilie heeft daar weinig mee. ... ik maak me sterk dat er meer Palestijnen en andere migranten uit Arabische landen zijn.
Martinho, in Brazilië zijn er maar 1 miljoen moslims, 12 miljoen othodoxe christenen uit het midden-oosten gevlucht na de val van het ottomaanse rijk. Er zijn ook niet veel Palestijnen, meer libanezen (Temer ook) dan in Libanon en een dikke 3 miljoen Syriërs. Palestijnen zitten voornamelijk in Chili, daar is de grootste gemeenschap palestijnen buiten het midden-oosten, zij zijn zeer politiek actief en hebben zelf een voetbalploeg: Palestinos.

De palestijnen in Brazilië zijn met niet zoveel, maar veel recente migratie, kijk maar naar aljania in São Paulo, een palestijnse cultureel centrum waarover ik een artikel schreef.

https://www.mo.be/wereldblog/een-avondj ... utionairen



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Bericht door Martinho » vr mei 25, 2018 18:46

Je verknipt mijn citaat, op een merkwaardige manier. Ik voerde aan de Brazilie weinig heeft met ISRAEL.

En ja, ik wist dat er ook veel Libanezen zijn, bijvoorbeeld. En niet alleen gevlucht voor het Ottomaanse rijk, maar ook bijvoorbeeld na de invallen door Israel. Het kan verkeren. Maar het verandert niet aan mijn stelling: in Brazilie maakt men zich daar niet zo druk over als in Europa, hoewqel dat aan het veranderen is. Dit dankzij de onaangename politiek van bijvoorbeeld Netanyaho



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Bericht door WillemJan » vr mei 25, 2018 20:34

In são paulo is er wel een grote herdenking van de nakhba geweest...



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Bericht door Martinho » vr mei 25, 2018 22:25

Ja, en?



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Het is in Brazilië opvallend rustig rond Israël en Palestina

Bericht door WillemJan » za mei 26, 2018 01:18

Wel het was redelijk officieel met gezagsdragers enzo. Tot nogtoe is er geen stelling ingenomen voor gaza door Brazilië. Wel we waren toch over Palestina bezig, dus dat is een belangrijke info...



Plaats reactie