Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018


Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door Baiano » di mei 08, 2018 16:50

Verstandige beslissing denk ik.



Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

De opgave van Joaquim Barbosa

Bericht door Redactie » di mei 08, 2018 22:24

De opgave van Joaquim Barbosa
door Redactie

Presidentskandidaat Joaquim Barbosa gooit de handdoek in de ring en ziet af van deelname aan de presidentsverkiezingen. Hij maakte zijn besluit bekend via Twitter en voegde eraan toe dat het om een strikt persoonlijke beslissing gaat. Het besluit komt 1 maand nadat hij zich aansloot bij de PSB, binnen...
Lees meer...



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door WillemJan » wo mei 09, 2018 00:11

Baiano schreef:
di mei 08, 2018 16:50
Verstandige beslissing denk ik.
Ik had het wel voor hem als waardige Afro-Braziliaanse kandidaat...






Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door Progresso » wo mei 09, 2018 15:54

De nieuwe president kan aardig wat economische tegenwind gaan ondervinden. Niet echt handig omdat het huis nog absoluut niet op orde is. De pensioenhervorming is nog niet rond. De arbeidshervormingen zijn bij lange na niet voldoende om ook maar enige competiviteit te veroorzaken.

Voor de export is Brazilië nog steeds volledig afhaneklijk van commodities als soja en olie. Allemaal producten met internationale noteringen en zonder al te veel toegevoegde waarde. Iedere vorm van innovatie wordt effectief de kiem gesmoord door vakbonden die vrezen voor ieder stukje werkgelegenheid (en de daarmee samenhangende vreplichte contributie). Ondertussen draait de wereld gewoon verder en raakt Brazilië steeds verder achterop.

Ondertussen is het crisis in zowel Argentinië als Venezuela en broeit het in Bolivia en Colombia. Met name de situatie in Argentinië zou wel eens kunnen overslaan naar Brazilië.

De nieuwe president zal dus noodgedwongen een neo-liberale koers moeten gaan varen, maar zal daarvoor de handen in het Congres niet voor elkaar krijgen. Als dan de exporten gaan tegenvallen, China heeft bijvoorbeeld al minder soja nodig, dan kan het niet anders dan dat er wederom een crisis gaat uitbreken.

Geen wonder dus dat mogelijke kandidaten even een ronde passen om zich kandidaat te stellen.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door WillemJan » do mei 10, 2018 01:39

Progresso schreef:
wo mei 09, 2018 15:54
De nieuwe president kan aardig wat economische tegenwind gaan ondervinden.

Geen wonder dus dat mogelijke kandidaten even een ronde passen om zich kandidaat te stellen.
Progresso, daar begin ik ook aan te denken. Het zou wel slecht zijn voor de democratie moest er in een periode van economische voorspoed een linkse president zijn en als het slecht gaat een neoliberale president. Ik denk niet dat de politiek in functie staat van de economie, maar dat linkse recepten ook kunnen dienen als het economisch slecht gaat. Kijk maar naar Portugal waar de linkse regering de economie uit het slop haalde.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door Progresso » do mei 10, 2018 13:53

WillemJan schreef:
do mei 10, 2018 01:39
Het zou wel slecht zijn voor de democratie moest er in een periode van economische voorspoed een linkse president zijn en als het slecht gaat een neoliberale president.
Nee hoor, zolang het maar een beetje tussen links en rechts pendelt. Het probleem is meestal dat links de neiging heeft om andersmans centen gaat gebruiken voor onzin projecten. Meestal gaan "andermans centen" gewoon op. Enerzijds doordat er niet meer te halen valt, anderzijds doordat "andermans centen" verhuizen naar een land met een gunstiger belastingklimaat. Dan moet er weer een "rechtse" kandidaat komen, vaak veel te laat, die dan de puinhopen van links weer moet opruimen, denk aan Reagan, Thatcher en dat soort figuren. Dat doet dan ook vaak weer pijn omdat allerlei zogenaamde "rechten" worden afgebouwd. Vaak haalt zo'n rechtse regering de economie weer uit het slop zodat er weer "andermans geld" ter beschikking komt, waar dan weer een linkse regering gebruik van gaat maken.

Zo modderen de meeste democratien een beetje door.
WillemJan schreef:
do mei 10, 2018 01:39
Ik denk niet dat de politiek in functie staat van de economie, maar dat linkse recepten ook kunnen dienen als het economisch slecht gaat.
Hmm, definieer "economie", definieer "politiek"? Noem mij één links recept wat kan dienen als een land door een economische crisis gaat? Eéntje maar.
WillemJan schreef:
do mei 10, 2018 01:39
Kijk maar naar Portugal waar de linkse regering de economie uit het slop haalde.
Portugal is gered door een enorme bailout van het IMF/Europese Unie. De regering liep volledig aan de leiband van de neo-liberale gedachten van het IMF en de EU (minister Dijsselbloem), waarbij de dreiging van volledige onteigening (Zie Griekenland en Cyprus) boven het hoofd hing. Het land is gered met "andermans geld", namelijk die van de EU belastingbetaler.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door WillemJan » do mei 10, 2018 20:49

WillemJan schreef:
do mei 10, 2018 01:39
Ik denk niet dat de politiek in functie staat van de economie, maar dat linkse recepten ook kunnen dienen als het economisch slecht gaat.
Progresso schreef:
do mei 10, 2018 13:53
Hmm, definieer "economie", definieer "politiek"? Noem mij één links recept wat kan dienen als een land door een economische crisis gaat? Eéntje maar.
Ik weet dat het een oneindige discussie is die we hier beginnen, maar de linkse John Maynard Keynes, met zijn publieke investeringen in de economie hebben er toch voor gezorgd dat we uit de crisis van 2008 zijn geraakt in Europa. De crisis was juist veroorzaakt door doorgedreven toepassing van de ideeën van Adam Smith, dat we zo veel mogelijk moeten privatiseren en zo weinig invloed hebben op de economie...



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door Progresso » do mei 10, 2018 21:55

Tja, zet vijf economen in een kamer en je krijgt zes meningen.

Wat betreft 2008 heb je de feiten niet op een rij. Die crisis is ontstaan door schulden (In de USA werden hypotheken aan zwervers verleend) en sloeg over naar Europa (dus niet door privatiseringen, zoals je beweert). Daar bleek dat we ook aan een stel zwervers hadden geleend, namelijk Griekenland, Italie, Portugal en Spanje. Uiteraard zonder onderpand. De correcte wijze was natuurlijk om de stekker eruit te halen, helaas bleken alle systeembanken zo diep in de Griekse schulden te zitten dat er eigenlijk niets anders overbleef dan de banken te redden, ten koste van de spaarders en belastingbetalers.

Helaas was dat nog niet genoeg, zodat nu de Europesche centrale bank alle staatsschulden van alle landen aan het opkopen is, tot op de dag van vandaag. Wederom zonder onderpand. Die schulden en rente moeten natuurlijk een keer worden afbetaald. Dat gaat natuurlijk nooit niet gebeuren, waardoor de Europesche centrale bank niets anders rest dan geld te gaan drukken en de nationale overheden gedwongen worden om nog meer belasting te gaan innen. afijn, we zijn nog helemaal niet uit de crisis. Het lijkt allemaal heel goed te gaan, weinig werkeloosheid, woningtekorten etc maar als je gewoon naar de droge cijfers kijkt is het gewoon een kwestie van tijd tot de bom barst.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door WillemJan » vr mei 11, 2018 04:23

tja ik ben nu een maal niet veel bezig met Europa. Hier nog een interessant artikel:

https://brasil.elpais.com/brasil/2018/0 ... 54690.html



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door Felix » vr mei 11, 2018 13:06

Er is nog geen sprake van een race, het is allemaal nog vrij kalm.

Barbosa stapte ook nergens uit, hij was immers nog nergens ingestapt.

Het zou op zich wel interessant geweest zijn om een neger als president te hebben. Er zijn al zwarte burgemeesters - hier wordt de burgemeester rechtstreeks democratish en voor een vaste termijn gekozen! - en gouverneurs geweest maar geen presidenten of vice-presidenten. Indianen zijn in de politiek al helemaal ondervertegenwoordigd, ik herinner me alleen maar parlementslid Mário Juruna die vanwege zijn gebrekkige kennis van het Portugees werd uitgelachen zoals boer Koekoek in Nederland vroeger met zijn Twentse of Achterhoekse accent. Ook zie je weinig afstammelingen van Japanners.

Joaquim Barbosa is een interessante figuur, intellectueel, spreekt talen etc. Maar, als lid van het Hoogste Gerechtshof had ook hij zijn foutjes door bv. oneigenlijk gebruik te maken van privé vliegtuigen van de luchtmacht. Niemand lijkt helemaal schoon te zijn.

Als president zou hij het waarschijnlijk niet gered hebben omdat hij een star karakter heeft hetgeen hem ongetwijfeld in conflict met de parlementariërs gebracht zou hebben en hoezeer en terecht je ook op politici neerkijkt je kunt in het huidige systeem niet zonder hen regeren. Dat zagen we bv. met collor en dilma.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door Felix » zo mei 13, 2018 05:15

De echte race zal pas beginnen wanneer er debatten zijn op TV. Die plegen een grote invloed op de kiezer uit te oefenen.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door WillemJan » za mei 26, 2018 02:12

Felix schreef:
zo mei 13, 2018 05:15
De echte race zal pas beginnen wanneer er debatten zijn op TV. Die plegen een grote invloed op de kiezer uit te oefenen.
felix, kan je mij een kanaal doorsturen waar we deze kunnen zien of kan je die debatten aankondigen op het forum? Misschien kunnen we een video posten en daarover discuteren?



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door Felix » za mei 26, 2018 03:05

felix, kan je mij een kanaal doorsturen waar we deze kunnen zien of kan je die debatten aankondigen op het forum? Misschien kunnen we een video posten en daarover discuteren?
Er worden nu regelmatig zgn. pré-kandidaten gehoord, bv. op de BAND en ook op de TV Cultura. Op die laatste zag ik Boulos.
Dat zijn echter interviews en geen debatten.
Die zullen plaatsvinden in de daarvoor toegestane periode ik geloof in augustus. Elke grotere zender heeft dan zijn debat tussen de kandidaten. Dat wordt dan nog wel bekend gemaakt.
In de tweede ronde is het overzichtelijker omdat er dan nog maar 2 kandidaten zijn.

Of ik er dan echt over wil gaan discussiëren weet ik niet. Meestal hou ik het niet zo'n heel debat uit en wil ik niet al teveel tijd verdoen met politici. We zullen zien.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door WillemJan » za mei 26, 2018 03:21

Ok we zullen dat regelen...
Laatst gewijzigd door WillemJan op ma mei 28, 2018 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door Felix » za mei 26, 2018 04:53

De verantwoordelijke van het forum is weg in Augustus en ik neem over
Dan kun je me er meteen afgooien! :D



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Barbosa stapt uit de race voor de presidentsverkiezingen 2018

Bericht door WillemJan » za mei 26, 2018 05:29

Er is nog altijd een verschil tussen woorden en daden, ik hoop bij jou ook :)



Plaats reactie