De brand op Largo do Paiçandu, een symbool dossier?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

De brand op Largo do Paiçandu, een symbool dossier?

Bericht door WillemJan » zo mei 06, 2018 17:47

Ik volg al een tijdje de media in Rusland en daar zag ik vaak flatgebouwen van communistische leest die in brand vlogen, dat was nationaal nieuws, maar dit geraakte zelden internationaal bekend. Waarom is de brand in de Largo do Paiçandu op 1 mei, wel wereldnieuws?
brasil-incendio-sp-01052018-015.jpeg
Toen ik in São Paulo woonde woonde ik vlak bij de Largo do Paiçandu , daarmee dat ik toch een keer moest gaan zoeken op de kaart of er geen vrienden in dat gebouw woonden, maar na een zoektocht van een halfuur bleek dat het allemaal nog wel mee viel. Ik herinnerde mij van de Largo do Paiçandu dat er voor de kerk veel Afrikaanse vluchtelingen sliepen, dat verklaart waarschijnlijk de diverse groep aan inwoners in het gebouw, die het trouwens allemaal overleefden, behalve één iemand, die nog gezocht wordt.

In een land waar de overheid nog niet heel het territorium geformaliseerd heeft, is het duidelijk dat een bezettingsbeweging goed kan aarden. Op het platteland kennen we de MST, en nu in de stad MTST van Guilherme Boulos. Het afdrijgen van de bezittende klasse en het bezetten van hun privé-bezit draait op volle toeren in Brazilië. In een land met de grootste ongelijkheid ter wereld is het wel duidelijk dat er nood is aan zo'n bewegingen om de extremen te bedienen.

Toch is de vraag, in São Paulo zijn er 70 gebouwen zoals op de Largo do Paiçandu waar ongeveer 4000 gezinnen in precaire omstandigheden leven, daarbij komen nog eens 200 gebouwen die in handen zijn van krakers, daar leven voornamelijk avonturiers en enkele mensen die echt nood hebben aan deze vorm van wonen omdat ze met hun loon geen appartement op de privé-markt kunnen kopen.

Dit zijn vaak vluchtelingen, artiesten en travestieten. Travestieten omdat ze vaak niet terecht kunnen in de alberges van de stad São Paulo voor daklozen omwille van geweld en discriminatie van de andere bewoners. Vluchtelingen omdat ze vaak informeel in het land zitten, dit komt omdat er in Brazilië amper een asielsysteem is en als het er al is het heel slecht geörganiseerd is. Artiesten omdat ze vaak aan lager wal geraken.

Natuurlijk zijn er ook veel migranten uit Latijns-Amerika en Afrika die in deze gebouwen wonen, de Afrikanen studeren vaak of zijn ambulante straatverkopers. De latino's hebben vaak jobs in de informele sector en worden uitgebuit.

Het is dus een politiek interessante mix van mensen die zich daar bevind, kwa tongen vertelden dat de Largo do Paiçandu in handen was van de MTST van Boulos. Toen bleek dat deze organisatie niet verantwoordelijk was, riepen de critici op dat Boulos het bezetten van leegstaande huizen weer populair heeft gemaakt en dat hij dus verantwoordelijk is voor dit drama. Ondertussen is er ook een nieuwe beweging geboren de MSLM, een beweging voor krakers.

Het lijkt er dus op dat de brand wereldnieuws werd omdat de man die de wereld in brand zal steken: Guilherme Boulos hier eventueel een hak mee kon worden gezet. Het was dan ook 1 mei, companheiro?
Laatst gewijzigd door WillemJan op zo mei 06, 2018 21:40, 3 keer totaal gewijzigd.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: De brand van een gebouw op de Largo de Passandú, een symbool dossier!

Bericht door Baiano » zo mei 06, 2018 18:23

Onzin. Boulos heeft hier geen bal mee te maken. Die zogenaamde nieuwe beweging MSLM is gewoon een van de krakersbewegingen die met minder nobele bedoelingen gebouwen bezetten. Door deze brand, naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door een kortsluiting, komt dit alles aan het licht, inclusief het feit dat de krakers een maandelijkse vergoeding betaalden aan de organisatoren, zogezegd voor het onderhoud. Welk onderhoud? Het afval werd in lege liftkokers gegooid. Water en electriciteit werden voorzien d.m.v. piraataansluitingen. Waarvoor moesten die arme krakers dan tot R$ 400 ophoesten per maand?

Boulos is coördinator van een sociale beweging die welbekend is door o.m. het in brand steken van autobanden op doorgangswegen waardoor de andere burgers gehinderd worden. Hij is een rijkeluiszoontje en doet dit allemaal niet om er beter van te worden, heeft dat niet nodig, tenminste daar ga ik van uit, zonder hem te willen verdedigen.

Het is helemaal niet ongewoon in Brazilië dat sommigen profiteren van het leed van anderen. Kijk maar naar de milities in Rio de Janeiro en in andere grote steden.

De grote schuldige van deze tragedie zijn de verantwoordelijke overheden die het allemaal zo ver laten komen, en de uitbuiters die onder het mom van sociale hulp hun zakken vullen.

Ik ben heus geen fan van Boulos, maar zeggen dat hij hiermee moest getroffen worden is klinkklare onzin, ook al wordt die onzin verkocht door sommige idioten op de sociale media. Boulos heeft gewoon grote pech dat het altijd zijn naam is die geassocieerd wordt met bezettingen. En natuurlijk wordt dit wereldnieuws. Er is minstens 1 dodelijk slachtoffer mee gemoeid en het ging om een spectaculaire brand met beelden waarbij men dat slachtoffer kon zien vallen, samen met het gebouw. Sensatie verkoopt altijd goed.

Afgezien van deze tragedie interesseert het me wel om te vernemen wat Boulos als presidentskandidaat pretendeert. Tot op heden zie ik daar maar bitter weinig van.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: De brand op Largo do Paiçandu, een symbool dossier?

Bericht door WillemJan » zo mei 06, 2018 21:05

Dit werp wel klaar ligt op de zaak? https://exame.abril.com.br/brasil/162-m ... lar-de-sp/

Het was voornamelijk El pais brasil dat over de vermeende rol van Boulos sprak...



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: De brand op Largo do Paiçandu, een symbool dossier?

Bericht door WillemJan » zo mei 06, 2018 21:41




Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: De brand op Largo do Paiçandu, een symbool dossier?

Bericht door Baiano » zo mei 06, 2018 21:43

Zoals gezegd, ben geen fan van Boulos, maar denk niet dat hij hier een rol in speelde. Het artikel in Exame is duidelijk:

"Embora sejam as mais estruturadas, as três organizações e suas respectivas filiadas respondem hoje por apenas 28 das 206 ocupações no Município. As demais foram comandadas por movimentos independentes ou lideranças sem histórico de atuação na luta por habitação. É o caso dos coordenadores do Movimento de Luta Social por Moradia (MLSM), responsáveis pela invasão do edifício no Largo do Paiçandu, centro da capital, que desabou na terça-feira, deixando, até agora, um morto, dois feridos e cinco desaparecidos. O MLSM cresceu com uma série de invasões em 2014 e seus líderes são acusados de achaque por cobrarem R$ 400 de aluguel e expulsarem quem não pagasse"

In het Nederlands:

Hoewel beter gestructureerd zijn deze drie organisaties (MTST - van Boulos, FLM en UMM) en hun partners verantwoordelijk voor 28 van de 206 bezettingen in deze gemeente (SP). De anderen worden geleid door onafhankelijke bewegingen of activisten zonder een voorafgaandelijke geschiedenis in deze sociale strijd. Dit is het geval voor de coördinatoren van de MLSM (Beweging voor Sociale Strijd voor Huisvesting) die verantwoordelijk zijn voor de inname van het gebouw in Largo do Paiçandu dat afbrandde en instortte, met minstens 1 dode en vijf vermisten als gevolg. De MLSM groeide na een aantal invasies sinds 2014 en hun leiders worden ervan beschuldigd om huurgelden te eisen tot R$ 400/maand, en het uitzetten van mensen die niet betaalden.

Wat Boulos betreft: het zou kunnen dat hij op een andere manier profijt trok uit zijn acties, het zou mij niet verwonderen. Maar daar zijn geen bewijzen voor en ik denk dan ook dat de pers wat voorzichtiger moet zijn, of de lezers wat kritischer bij het lezen.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: De brand op Largo do Paiçandu, een symbool dossier?

Bericht door WillemJan » zo mei 06, 2018 22:10

The intercept, raakt toch de essentie niet?

https://theintercept.com/2018/05/06/a-p ... rnalistas/



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: De brand op Largo do Paiçandu, een symbool dossier?

Bericht door WillemJan » ma mei 07, 2018 01:16

dit is België:









Plaats reactie