Big Brother zet Syrisch Vluchtelingen op de kaart in Brazilië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Big Brother zet Syrisch Vluchtelingen op de kaart in Brazilië

Bericht door WillemJan » vr mei 04, 2018 21:59

Dit jaar nam er een Syrische Vluchteling deel aan het immens populaire tv-programma Big Brother in Brazilië. Zijn naam Kaysar Dadour uit Aleppo, hij kwam aan in Brazilië in juni 2014, en woonde samen met 20 mensen in één appartement. Hij stond er altijd om bekend dat hij gezien de moeilijke situatie in Brazilië, eeuwig positief bleef, dit resulteerde in een deelname aan Big Brother, waar hij uiteindelijk 2de werd en haalde 44.000 dollar op.

images.jpg
images.jpg (11.87 KiB) 2608 keer bekeken

Tegenwoordig is Dadour de informele ambassadeur de Syrische vluchtelingen in Brazilië. Hij vertegenwoordigd hen op verschillende evenementen en markten om Syrio-Libanese producten te verkopen. Toch is de man zijn enige bedoeling geweest om geld in te zamelen om zijn familie naar Brazilië te halen.

Terwijl Dadour deelnam aan het programma kreeg hij een telefoon van zijn moeder in Syrië die onder de bombardementen zat van het regime, hieruit ontstond een golf van solidariteit met de vluchteling. Hij kreeg Oglobo zo ver om zijn familie naar hier te halen, maar UNHCR of ACNUR Brazilië zei dat er nooit contact was opgenomen.

Dadour die tijdens Big Brother elke week van kapsel veranderde is er in geslaagd om het Syrische conflict op de kaart te zetten in Brazilië. Zelf FC Corinthians van São Paulo roept op tot solidariteit met de vluchtelingen en met de humanitaire crisis in Syrië. Het lijkt er dus op dat o povo Brasileiro gewonnen is voor de Syrische zaak.

Is het Syrische conflict nu pas bekend in Brazilië? Dat is niet zo, want de eerste journalisten in Syrië tijdens de revolutie waren Brazilianen. Ik zelf ben nog op missie geweest met Jean Schwartz (ZeroHoras) in het Za'atari Vluchtelingenkamp in Jordanië op 18 september 2012, het conflict begon op 15 maart 2011.

Dat wil zeggen dat ze in Brazilië al langer bezig zijn met het Syrische conflict, toch is niet duidelijk waar de plotse mediastorm vandaan komt in de geschreven pers en op de sociale media.

Eerst leek het er op dat Brazilië ging samenwerken met Rusland in Syrië, maar het is duidelijk dat Brazilië meer baat heeft bij een status quo, daarom denk ik niet dat dit gebruikt wordt om een interventie in het Syrische conflict te verkopen.

Wat de gevolgen zijn van de herwonnen interesse in Syrië, zullen we de komende weken te weten komen...
Laatst gewijzigd door WillemJan op zo mei 06, 2018 03:43, 1 keer totaal gewijzigd.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Big Brother zet Syrisch Vluchtelingen op de kaart in Brazilië

Bericht door Felix » za mei 05, 2018 02:20

Wat de gevolgen zijn van de herwonnen interesse in Syrië, zullen we de komende weken te weten komen...
Sorry hoor, we zijn het zo dikwijls oneens, maar ik zie helemaal geen grote algemene interesse in Syrië en Big Brother ligt alweer ver achter de horizon. Kijk de kranten er maar op deze veronderstelde interesse na.
Syrië komt alleen maar voor een paar momenten terug op de kaart als er een aanval met chemische wapens is geweest en dat is natuurlijk ook juist de bedoeling van zulk een aanval.
toch is niet duidelijk waar de plotse mediastorm vandaan komt in de geschreven pers en op de sociale media
Er is geen sprake van een mediastorm in de geschreven pers, noch op de sociale media.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Big Brother zet Syrisch Vluchtelingen op de kaart in Brazilië

Bericht door Martinho » zo mei 06, 2018 02:44

Volgens mij is er hier net zoveel belangstelling voor Syrische vluchtelingen en de oorlog als in Nederland: namelijk vrij weinig.

Groot voordeel is waarschijnlijk wel dat die vluchtelingen hier niet als een enorm probleem worden gezien. En dat zal meer met de aantallen te maken hebben. Ze komen namelijk niet met illegale en wrakke bootladingen vol aan, dat scheelt enorm in de acceptatie. Bovendien zijn Brazilianen wel gewend aan vluchtelingen en andere immigranten uit die streken, met name Libanon als ik het goed heb begrepen.

Ik vind het tamelijk verrassend dat er nog steeds mensen zijn die BBB actief volgen. Misschien is dat de voorkeur voor soaps, tenslotte is BBB ook voor een groot deel volgens script. En net als in soaps worden en (dus) sociale problemen behandeld. Voor den arbeider verklaard, zullen we maar zeggen.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: Big Brother zet Syrisch Vluchtelingen op de kaart in Brazilië

Bericht door WillemJan » zo mei 06, 2018 03:40

Felix schreef:
za mei 05, 2018 02:20
Wat de gevolgen zijn van de herwonnen interesse in Syrië, zullen we de komende weken te weten komen...
Sorry hoor, we zijn het zo dikwijls oneens, maar ik zie helemaal geen grote algemene interesse in Syrië en Big Brother ligt alweer ver achter de horizon. Kijk de kranten er maar op deze veronderstelde interesse na.
Syrië komt alleen maar voor een paar momenten terug op de kaart als er een aanval met chemische wapens is geweest en dat is natuurlijk ook juist de bedoeling van zulk een aanval.
toch is niet duidelijk waar de plotse mediastorm vandaan komt in de geschreven pers en op de sociale media
Er is geen sprake van een mediastorm in de geschreven pers, noch op de sociale media.
Och Felix, ik ben eigenlijk heel blij, ik leer veel uit u commentaar, ik ben ook nog enkele dingen aan het aftoetsen en die komen meestal op het einde van de artikels...



Plaats reactie