EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door WillemJan » do mei 03, 2018 19:57

Europa trekt 2,5 miljoen euro uit tot juni voor de 50.000 Venezolaanse vluchtelingen in Roirama. De gouverneur Campos van Roirama had opgeroepen om de grens te sluiten om Venezolaanse vluchtelingen niet meer door te laten. Op dit moment lijkt die van mening is veranderd omdat er wordt gevraagd aan 15-20 verschillende steden of die enkele honderden vluchtelingen willen opvangen. Hiermee lijkt de Venezolaanse vluchtelingencrisis voorlopig onder controle in Brazilië.
Venezuelanos-900x603.jpg
Er is in Roirama een vluchtelingencrisis aan het ontstaan zoals in Acre met de Haïtiaanse vluchtelingen na de aardbeving in Haïti. De Haïtianen vertrokken toen voornamelijk naar Brazilië, omdat de MINUSTA (VN-Stabilisatie missie in Haiti tot september 2017) per ongeluk Brazilië op de kaart hadden gezet bij de Haïtianen, jaren aan een stuk volgende er lange rijen aan de Braziliaanse ambassade in Port-Au-Prince. Tegenwoordig gaan de Haïtianen meer naar Chili.

Terwijl er tijdens het Syrische conflict was opgeroepen om 100.000 vluchtelingen te hervestigen naar Brazilië op kosten van de EU, is er daar door de impeachment van Dilma niets in huis gekomen. Ondanks de verschillende vragen van Filippo Grandi (commissaris-generaal van de vluchtelingen) aan het adres van President Temer en zijn verschillende uitspraken dat hij voor de verkiezingen nog Syrische vluchtelingen zou ontvangen.

Het lijkt er op dat er voor de Venezolaanse vluchtelingen meer aandacht is uit het buitenland dan voor de Syrische enkele jaren terug, vorig jaar waren er maar een kleine 400 vluchtelingen aanvaard door (CONARE, de vluchtelingen organisatie in Brazilië), dit komt omdat Syrische vluchtelingen over het algemeen niet welgekomen zijn bij de autochtone Syrio-Libanese gemeenschap in Brazilië. Voor Venezolanen is er blijkbaar ook niet veel ruimte in Brazilië, daarmee dat er sneller aan de alarmbel wordt getrokken en met fondsen over de brug wordt gekomen.

Er zijn al 132 Venezolaanse vluchtelingen hervestigd naar São Paulo en een beetje meer naar Ciúba. In São Paulo zijn de structuren voor vluchtelingen in Brazilië. Daar gebeurd de opvang op 3 niveaus. Het eerste niveau bij vrienden of op straat. Het tweede niveau samen met de daklozen van de stad ofwel op statelijk niveau en dan zijn er twee herbergen: 'Terra Nova' en 'Casa do Migrante'. Er zijn gaarkeukens voor 1,99 real per maaltijd (0,5 euro).

Het is niet duidelijk of de Venezolanen in Brazilië zijn om te blijven. Bij de Syriërs was de asielprocedure op één jaar geklaard hun situatie was dan ook acute in het land van herkomst, het is niet duidelijk of het ook zo'n haast zal gaan met Venezolanen.

Volgens Tessa Marsman (Expert Venezuela): "Over het algemeen zijn Venezolanen niet erg reislustig en erg op hun eigen land gesteld en hechten sterk aan hun familie, maar als het slecht blijft gaan is er geen andere uitweg. Wat ik nu zie is dat mensen een paar maanden of 2/3 jaar gaan en dan weer terugkeren met het geld. Als de situatie aanhoudt zullen mensen langer wegblijven en wellicht de band met hun familie verliezen. Het ligt ook aan de kansen die ze krijgen. In veel Latijns Amerikaanse landen hebben de laagste klassen het slecht. Als Venezolanen merken dat ze ergens anders niet meer kunnen verdienen en slecht behandeld worden dan komen ze weer terug."

Na de Haïtianen, de Syriërs hebben we nu met Venezuela de zoveelste vluchtelingenbeweging naar Brazilië, toch blijft de grote stroom uit zoals steeds. Spanje, Argentinië en Colombia blijken de grote slokkoppen te zijn van de rijke Venezolaanse middenklasse die op dit moment naar het buitenland vertrekt.
Laatst gewijzigd door WillemJan op za mei 05, 2018 01:22, 13 keer totaal gewijzigd.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door Felix » do mei 03, 2018 20:02

Brazilië mispakt zich dus weer grondig op het vlak van vluchtelingen, omdat het niet snap welke voordelen vluchtelingen hebben op economisch vlak, natuurlijk moeten we rekening houden dat de economische en politieke crisis in Brazilië veel van deze hoogopgeleide Venezolanen afschrikt. Brazilië mist hier toch de boot.
Sorry, maar wat een geklets toch weer. Brazilië beschikt zelf over genoeg hoogopgeleide mensen.
Drie miljoen Euro hulp? Wat een fortuin!!!



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door WillemJan » do mei 03, 2018 20:08

Felix schreef:
do mei 03, 2018 20:02
Drie miljoen Euro hulp? Wat een fortuin!!!
Felix, heb jij een abonnement op de hyperbool? Voor 3 miljoen dollar tot en met juni dat is 3000 dollar per vluchteling per maand. Dat is een vliegtuigticket naar São Paulo, en eten en overnachting tot juni.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door WillemJan » do mei 03, 2018 20:18

Felix schreef:
do mei 03, 2018 20:02
Brazilië beschikt zelf over genoeg hoogopgeleide mensen.
Beste Felix, daar geef ik u gelijk in want ik vergat dat de grootste groep Braziliaanse migranten hoogopgeleiden zijn. De taal zal hier ook een probleem zijn voor deze mensen, alhoewel het is snel geleerd. In Argentinië gaat alles blijkbaar heel vlotjes. https://www.mo.be/reportage/de-venezola ... enos-aires



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door Felix » do mei 03, 2018 22:42

Felix, heb jij een abonnement op de hyperbool? Voor 3 miljoen dollar tot en met juni dat is 3000 dollar per vluchteling per maand. Dat is een vliegtuigticket naar São Paulo, en eten en overnachting tot juni.
Het probleem is dat deze mensen veel langer dan een maand blijven en dat Brazilië een groot aantal voorzieningen moet treffen voor deze mensen, ook ter plekke. Voedsel, behuizing (hoe precair dan ook) vaccinaties, medische assistentie, cadastratie en noem maar op. Bovendien zijn veel van deze vluchtelingen er al veel langer dan een maand en zullen nog geruime tijd blijven.
Er vindt overplaatsing plaats, maar dat kan maar in mondjesmaat. Ook daar is geld voor nodig. En dan mag je je afvragen of die Venezolanen zich bv. in São Paulo thuis kunnen voelen, of het daar gaat lukken.
Dat men naar andere Spaanssprekende landen zou trekken lijkt niet meer dan logisch, in ieder geval is de taal dan ongeveer hetzelfde.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door WillemJan » do mei 03, 2018 23:17

Felix schreef:
do mei 03, 2018 22:42
Ook daar is geld voor nodig. En dan mag je je afvragen of die Venezolanen zich bv. in São Paulo thuis kunnen voelen, of het daar gaat lukken.
Dat men naar andere Spaanssprekende landen zou trekken lijkt niet meer dan logisch, in ieder geval is de taal dan ongeveer hetzelfde.
Waarom denk je dat het zo moeilijk is voor Venezolanen in São Paulo? Ik denk dat er daar wel wat mogelijkheden zijn, je mag niet vergeten dat het middenklasse is. Ik ken Venezuela niet, nog nooit geweest.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door Felix » vr mei 04, 2018 01:08

Waarom denk je dat het zo moeilijk is voor Venezolanen in São Paulo? Ik denk dat er daar wel wat mogelijkheden zijn, je mag niet vergeten dat het middenklasse is. Ik ken Venezuela niet, nog nooit geweest.
Een heel andere taal, een andere cultuur, ontelbare werkzoekenden, een enorme stad en een ander klimaat.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door Martinho » vr mei 04, 2018 02:22

De andersheid van taal en cultuur vallen nogal mee hoor. Met een beetje moeite kunnen Spaans-sprekenden en Portugees-sprekenden elkaar redelijk goed verstaan. Er is zelfs een mengtaal die Portignol wordt genoemd.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door WillemJan » vr mei 04, 2018 16:28

Martinho schreef:
vr mei 04, 2018 02:22
De andersheid van taal en cultuur vallen nogal mee hoor. Met een beetje moeite kunnen Spaans-sprekenden en Portugees-sprekenden elkaar redelijk goed verstaan. Er is zelfs een mengtaal die Portignol wordt genoemd.
Ik herinner mij van São Paulo dat daar voor Latino's zijn, zoals migranten uit de Andes en Paraguay. Geen idee hoe moeilijk het is voor hun, maar vanuit het Spaans kan je op enkele weken tot maanden Portugees leren, dat is toch mijn ervaring.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door Felix » vr mei 04, 2018 17:07

Geen idee hoe moeilijk het is voor hun, maar vanuit het Spaans kan je op enkele weken tot maanden Portugees leren, dat is toch mijn ervaring.
Ik vraag me af in hoeverre de Bolivianen en de Paraguayers de taal werkelijk leren. Niet zelden worden ze uitgebuit in zogenaamde sub-empregos en blijft men onder elkaar zonder veel contact met Brazilianen te hebben. Voor Paraguay is het toch ook een beetje anders, het land ontvangt veel invloed van zijn grote buur, met Venezuela is dat minder het geval.
Hoezeer culturen van elkaar kunnen verschillen merk je bv. al aan het verschil tussen NLlers en Belgen, aan Brazilianen en Portugezen, dat ondanks de gelijkenissen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat je met het zogenaamde Portuñol in Venezuela niet ver komt terwijl een kerel als Chávez met zijn toespraken in Brazilië best wel te volgen was. Ik vermoed dat hier ook bij meespeelt 'Ik hoor iets vreemds dús ik versta het niet', je ziet zo'n onbewuste reactie ook hier wel eens als er iemand Spaans spreekt.
En, willen die Venezolanen eigenlijk hier blijven?



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door WillemJan » vr mei 04, 2018 20:03

Felix schreef:
vr mei 04, 2018 17:07

En, willen die Venezolanen eigenlijk hier blijven?
Dat is misschien voer voor een nieuw artikel?



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door WillemJan » za mei 05, 2018 01:01

Tessa Marsman
@NLvenezuela
Politiek Adviseur, Journalist, Onderzoeker. Venezuela-Antillen-Nederland

Willemjan Vandenplas

Beste Mevr. Marsman, ik heb een vraag voor u. Hoe zien de Venezolanen hun exodus uit Venezuela? Als definitief of hopen ze zo snel mogelijk terug te keren? Groet, Willemjan

Tessa Marsman

Beste Willemjan, lastig te zeggen, omdat het afhangt van veel factoren. Over het algemeen zijn Venezolanen niet erg reislustig en erg op hun eigen land gesteld en hechten sterk aan hun familie, maar als het slecht blijft gaan is er geen andere uitweg. Wat ik nu zie is dat mensen een paar maanden of 2/3 jaar gaan en dan weer terugkeren met het geld. Als de situatie aanhoudt zullen mensen langer wegblijven en wellicht de band met hun familie verliezen.
2h 2 hours ago
Tessa Marsman

Het ligt ook aan de kansen die ze krijgen. In veel Latijns Amerikaanse landen hebben de laagste klassen het slecht. Als Venezolanen merken dat ze ergens anders niet meer kunnen verdienen en slecht behandeld worden dan komen ze weer terug
2h



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door Felix » za mei 05, 2018 19:14

Zangeres Annitta vertellend over haar moeilijkheden met de Spaanse taal:

"Há 5 anos vinha a Madrid pela primeira vez por causa da minha música 'Show das Poderosas'. Era impressionante ver as pessoas escutando e dançando uma das minhas primeiras músicas em português. Eu não falava nada de espanhol e era quase impossível entender e responder às pessoas que me entrevistavam. Me senti impotente. Voltei ao Brasil procurando um professor que pudesse me ensinar pois prometi a mim mesma que voltaria ao país sabendo falar com as pessoas"

https://entretenimento.uol.com.br/notic ... copiaecola
anitta.jpg
Anitta



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door Baiano » za mei 05, 2018 23:08

Volgens mijn bescheiden mening gaat het niet zozeer om een taalprobleem. Dat vraagstuk komt enkel maar bovenop de rest. De vraag van Felix "Willen die Venezolanen eigenlijk hier blijven?" is wel essentiëel.

Om te beginnen zou het goed zijn om een vragenlijst voor te leggen aan iedereen die naar Brazilië verkast, met o.m. deze vraag: "In hoeverre speelde het verschil van de levenskwaliteit mee in uw beslissing?".

Ik ben er nogal zeker van dat velen zouden antwoorden "Niet zozeer de levenskwaliteit (die op vele vlakken beter is in de lage landen) maar mijn liefje, de zon, het strand enz."

Dit in aanmerking genomen: waarom zoeken die Venezolanen dan elders hun heil? Bepaalde linkse profeten (zoals Lode Vanoost bij de Wereldmorgen met zijn eeuwige principe 'Links is flink, rechts is slecht') proberen het gedrag van dictator Maduro goed te praten, maar gelukkig zijn er ook nog journalisten die de andere kant tonen. Je zou het niet meteen verwachten maar bij MO las ik onderstaand interview met Venezolaan Lester Toledo, bepaald verhelderend.

Niemand verlaat zomaar zijn eigen land, tenzij dit in alle rust en comfort kan gebeuren, zoals bij vele emigranten, lid van dit forum. Anderen slaan gewoon op de vlucht en dan is een taalprobleem niet meteen een prioriteit en komt overleven op de eerste plaats.

https://www.mo.be/interview/negentig-pr ... ongewapend



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door WillemJan » zo mei 06, 2018 03:29

Baiano schreef:
za mei 05, 2018 23:08

Dit in aanmerking genomen: waarom zoeken die Venezolanen dan elders hun heil? Bepaalde linkse profeten (zoals Lode Vanoost bij de Wereldmorgen met zijn eeuwige principe 'Links is flink, rechts is slecht') proberen het gedrag van dictator Maduro goed te praten, maar gelukkig zijn er ook nog journalisten die de andere kant tonen. Je zou het niet meteen verwachten maar bij MO las ik onderstaand interview met Venezolaan Lester Toledo, bepaald verhelderend.
Lode woont bij mij in de gemeente, ik zou hier liever niet op in gaan. Als je de wereldmorgen wil lezen doe dat, als je mo* wil lezen doe dat, maar ik heb geen zin in verhitte discussies over wie nu gelijk heeft. Ik wil mij alleen bezig houden met feiten en niet met journalisten die hun mening opdringen...



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door WillemJan » zo mei 06, 2018 03:38

Felix schreef:
za mei 05, 2018 19:14
Zangeres Annitta vertellend over haar moeilijkheden met de Spaanse taal:

"Há 5 anos vinha a Madrid pela primeira vez por causa da minha música 'Show das Poderosas'. Era impressionante ver as pessoas escutando e dançando uma das minhas primeiras músicas em português. Eu não falava nada de espanhol e era quase impossível entender e responder às pessoas que me entrevistavam. Me senti impotente. Voltei ao Brasil procurando um professor que pudesse me ensinar pois prometi a mim mesma que voltaria ao país sabendo falar com as pessoas"

https://entretenimento.uol.com.br/notic ... copiaecola

anitta.jpg
Anitta
Het is een beetje hetzelfde principe nietwaar...



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door WillemJan » zo mei 06, 2018 04:02



Dit is ook wel een zeer interessante tweet...

Voor Chavez was 80% van de bevolking straat arm, hoeveel zou dat nu zijn? Las over 30%... Toch heb ik gehoord dat het vooral de middenklasse is die vertrekt... (uruguay)

Wel, martinho Ik heb het artikel van mo* niet helemaal gelezen, zoals ik al zei ik heb niet veel interesse in Venezuela. (Je kan niet met alles bezig zijn, ik kan u Tessa Marsman (@nlvenezuema aanraden op twitter voor meer info in het nederlands)

Voor Chavez was het pakken erger in Venezuela, dus hopelijk is er een generatie opgestaan die hun nog beter wilt doen. Toch merk ik op dat het vaak mensen zijn die de realiteit van voor Chavez niet kennen. Ik als niet echt bepaald de grootste fan van Venezuela, geloof wel dat Chavez gedemoniseerd is geweest, en dat door buitenlandse druk het regime en haar economie geworden is wat het is. Een goed voorbeeld is dat Chavez de eerste buitenlandse president was in het Irak van Saddam na de eerste golf oorlog, hierdoor kreeg zijn anti-imperialistische gevoelens de realiteit te zien in die landen die gevilifieerd worden. Ik geloof echt dat het Westen haar eigen vijanden creëert.

Een kritiek op chavez was altijd dat hij de economie niet voldoende had gediversifieerd, dat vind ik helemaal onterecht, ze hebben gewoon door internationale isolatie helemaal niet te kans gekregen om dat degelijk te doen.

Van die spierballen rollende caudillo, Maduro, weet ik niet te veel af.



WillemJan
Artikels: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: wo apr 04, 2018 19:56

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door WillemJan » zo mei 06, 2018 04:46

Felix schreef:
vr mei 04, 2018 17:07
Geen idee hoe moeilijk het is voor hun, maar vanuit het Spaans kan je op enkele weken tot maanden Portugees leren, dat is toch mijn ervaring.
Ik vraag me af in hoeverre de Bolivianen en de Paraguayers de taal werkelijk leren. Niet zelden worden ze uitgebuit in zogenaamde sub-empregos en blijft men onder elkaar zonder veel contact met Brazilianen te hebben. Voor Paraguay is het toch ook een beetje anders, het land ontvangt veel invloed van zijn grote buur, met Venezuela is dat minder het geval.
Hoezeer culturen van elkaar kunnen verschillen merk je bv. al aan het verschil tussen NLlers en Belgen, aan Brazilianen en Portugezen, dat ondanks de gelijkenissen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat je met het zogenaamde Portuñol in Venezuela niet ver komt terwijl een kerel als Chávez met zijn toespraken in Brazilië best wel te volgen was. Ik vermoed dat hier ook bij meespeelt 'Ik hoor iets vreemds dús ik versta het niet', je ziet zo'n onbewuste reactie ook hier wel eens als er iemand Spaans spreekt.
En, willen die Venezolanen eigenlijk hier blijven?
Dit is alvast de situatie van de Bolivianen in Brazilië...

http://www.bbc.com/portuguese/brasil-44 ... ow_twitter



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: EU steunt Venezolaanse Vluchtelingen in Brazilië

Bericht door Baiano » zo mei 06, 2018 13:39

"Lode woont bij mij in de gemeente, ik zou hier liever niet op in gaan"

Dat hoeft ook niet. Het is hier tenslotte een Braziliëforum, geen Venezuelaforum. Anderzijds lopen er veel kleine Madurootjes rond in Brazilië die hun groene of bruine uniform al klaar hebben hangen in hun kleerkast. Dit soort lui vindt je aan beide zijden, zowel bij links als bij rechts. Ik huiver bij de gedachte dat een van hen het zou halen.




Plaats reactie