43% van de Brazilianen steunt tijdelijke militaire coup

René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: 43% van de Brazilianen steunt tijdelijke militaire coup

Bericht door René » za dec 02, 2017 09:11

43%.... laten we het gemakshalve even afronden op 50%.... 50% is voor een militair ingrijpen, volgens een onderzoek. Helaas zijn de parameters, vragen, en demografie van de geinterviewde personen onbekend. Dus dit resultaat is voorlopig niets waard.

Ik kan veel extremere uitspraken doen, gebasseert op mijn marktonderzoeken (veel minder participanten, maar veel duidelijkere resultaten); 99% is tegen een nieuwe militaire regering/dictatuur... 1% is voor; deze 1% bestaat uit idioten... zelfs het leger maakt geen deel uit van die 1%.

99% van de bevolking wil de corrupte maffia/regering in Brazilie afzetten.... Omdat de Federale Politie met nieuwe door temer aangewezen baasje, Segovia, en het Ministerie van Justitie, met mevrouw Dodge als baasje, de plaatsvervanger van Janot..... met niet alleen de andere kant op kijken, maar gewoon zetbaasjes zijn van Temer en zijn bende.

Dus militair ingrijpen; nee... de FP en Ministerie van Justitie zou de hele bende moeten oppakken (op regeringsniveao ongeveer 1000 personen)

Dus militair ingrijpen; ja... de Regering, politici, PF, MvJ, tot zelfs de hoge raad toe, is zo corrupt als de pest... allemaal arresteren.... en tegelijkertijd jonge vertegenwoordigers van de oude of nieuwe partijen de kans geven om het land te besturen...



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: 43% van de Brazilianen steunt tijdelijke militaire coup

Bericht door Martinho » vr dec 22, 2017 18:03

Ik begrijp na 3x lezen nog steeds niet wat een TIJDELIJKE coup is. Of waar dat eventueel goed voor zou zijn.

Bij nader inzien (ik was het er destijds mee oneens) was het wegsturen van Dilma WEL een coup. Maar dat Dilma het nou zo vreselijk goed heeft gedaan kan ik nou ook weer niet vinden. Tenslotte was zij eerder bij Petrobras toen daar zo vreselijk veel geld werd verduisterd. En dat de economie onder haar bewind zo goed ging kan niemand met droge ogen beweren. Wat dat betreft doet Temer het wel beter, Brazilie komt tenminste uit de economische crisis schijnt het. Maar wat het aanpakken van corruptie betreft... nee. En dus is er geen sprake van herstel van het vertrouwen in de politiek.

Een coup, door wie dan ook, kan ook volkomen verkeerd uitpakken. De nieuwe machthebber(s) kan van alles moois beweren, maar zoals we allen weten: macht corrumpeert. Zie Lula, die begon met het bestrijden van corruptie een speerpunt van zijn beleid te noemen, maar er tenslotte zelf aan meedeed als de beschuldigingen waar zijn.

Mensen die zich de militaire dictatuur herinneren (en die zijn er zat, maar helaas niet genoeg want Brazilianen krijgen nou eenmaal slecht onderwijs, ook in geschiedenis) zullen dat absoluut niet terug willen. Dus militairen komen niet gauw in aanmerking om wat uit te spoken op politiek gebied, en als ze het wel doen zouden ze eens onderzocht moeten worden door de veiligheidsdienst.
Maar ALS, dat hebben we nog een kroonprins in de aanbieding, zou ik zeggen.



Kees Marges
Artikels: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: wo jan 10, 2018 12:23

Re: 43% van de Brazilianen steunt tijdelijke militaire coup

Bericht door Kees Marges » wo jan 10, 2018 19:35

Tjonge, Ik dacht bij de aanmeldingsvoorwaarden gelezen te hebben dat politiek bedrijven niet thuis hoort op dit forum. Zeker verkeerd begrepen, als ik eerdere teksten hier lees.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: 43% van de Brazilianen steunt tijdelijke militaire coup

Bericht door Progresso » do jan 11, 2018 01:05

Ik heb voor de zekerheid ook nog even de aanmeldingsvoorwaarden gelezen, maar kon niet iets lezen over politiek bedrijven. Zit je op het juiste forum of verwar je Braziliëforum met Facebook.

Zolang je een beetje normaal doet tegen je mede forumleden zal het allemaal wel meevallen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: 43% van de Brazilianen steunt tijdelijke militaire coup

Bericht door Felix » do jan 11, 2018 13:19

Mensen die zich de militaire dictatuur herinneren (en die zijn er zat, maar helaas niet genoeg want Brazilianen krijgen nou eenmaal slecht onderwijs, ook in geschiedenis) zullen dat absoluut niet terug willen.
Veel mensen die zich de militaire regeringen herinneren hanteren niet de uitdrukking militaire 'dictatuur' ze spreken liever van militaire 'regering'. Echt velen van hen zijn voor een terugkeer van de militairen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: 43% van de Brazilianen steunt tijdelijke militaire coup

Bericht door Martinho » do jan 11, 2018 19:35

Dan zullen dat wel mensen zijn die het prachtig vonden dat de militairen het roer in handen hadden, zich verder niet inlieten met politiek (of niet met mensenrechten of iets dergelijks) of er gewoon voordeel van hadden. Die bestaan, inderdaad.
Maar de mensen die IK ken, willen geen militairen terug in enige politieke functie. Dat ligt ongetwijfeld aan de omgeving e.d.

Maar zelfs als je dat allemaal niet meetlet, en/of veronderstelt dat militairen niet altijd slechte bestuurders zijn, dan nog is het een uitermate slecht idee. Politiek bedrijven en hopen dat je de volkswil volgt (parlementaire democratie, je weet wel) kan niet gecombineerd worden met een geweer in je poten. Dat is namelijk precies andersom: de volkswil manipuleren met dreiging met geweld.

Of met een grote bek. Dat is wat populisten doen. Veel Braziliaanse politici lijken me behoorlijk populistisch ingesteld.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: 43% van de Brazilianen steunt tijdelijke militaire coup

Bericht door Felix » wo jan 17, 2018 00:13

Generaal Mourão die een maand geleden uit zijn functie zou zijn ontheven omdat hij een paar waarheden over temer en de regering verkondigde en ook omdat hij tevoren verklaarde dat het leger niet werkeloos zou toezien hoe de staat door de politici de nek werd omgedraaid, blijkt nog steeds in functie te zijn. Kennelijk is de legerleiding niet sterk genoeg om Mourão echt aan te vallen en is hij op zijn beurt niet sterk genoeg om het leger te mobiliseren.

Mourão gaat in maart met pensioen en dan zijn ze automatisch van hem af. Het is niet onmogelijk dat hij de politiek in gaat.

Veel mensen die voor de terugkeer van de militairen zijn denken dat eventueel via Bolsonaro te kunnen realiseren. Bolsonaro is echter slechts een reservekapitein en het rangenstelsel ligt gevoelig in de militaire sferen.

In 1974 vond in Portugal de Anjerrevolutie plaats en die werd geleid door legerkapiteins die wel de steun van generaal António de Spinola verkregen.

Hier in Brazilië, stond de militaire regering aan het roer en het was een heel probleem voor de Braziliaanse kolonels en generaals om zaken te moeten doen met de Portugese kapiteins die lager in rang waren, ook al waren ze minister.

Het was zelfs zo dat kolonels uit eigen Braziliaanse gelederen die de kazerne op verzoek hadden verlaten om als burger aan de regering deel te nemen ook bij grote geschiktheid niet als presidentiële opvolgers konden dienen omdat ze geen generaal waren. Ik noem hier bv. kolonel b.d. Jarbas Passarinho die ook onder burgerpresident Collor minister was. Trouwens, een groot aantal mensen die onder de militairen dienden vervulden daarna onder burgerregeringen nog rechtstreeks gekozen posten zoals gouverneur etc. en ongekozen posten zoals minister in rechtstreeks gekozen regeringen.

Daar komt bij dat Bolsonaro als militair voor indiscipline is veroordeeld hetgeen hem voor hogere militairen ook al niet erg aanvaardbaar maakt.

Bolsonaro aan het bewind in een 'democratische' omgeving waarbij politici moeten worden aangekocht en ingehuurd lijkt bij voorbaat al een mislukking. Hij doet daarbij denken aan collor en dilma, twee figuren die dachten dat ze zonder de politici konden. Óf, Bolsonaro verraadt zijn kiezers door teveel aan de politiek toe te geven en dat werkt ook niet.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: 43% van de Brazilianen steunt tijdelijke militaire coup

Bericht door René » vr jan 19, 2018 10:02

@Waarschijnlijk gewoon Martin; `bij nader inzien` en `ik was het er toendertijd mee oneens` zijn twee uitspraken die niet met elkaar verenigbaar zijn. Maar deze zelfde verschuiving van opinie speelt ook onder de BR bevolking. Toen; ´we zetten Dilma af om tegen corruptie te vechten`... nu... `het zijn allemaal criminelen`....

`Tenslotte was zij eerder bij Petrobras toen daar zo vreselijk veel geld werd verduisterd`..... voor haar, tijdens en daarna.... heeft niks met Dilma te maken maar met de BR maffia (politici)

`En dat de economie onder haar bewind zo goed ging kan niemand met droge ogen beweren`.... ook lachen; `Wat dat betreft doet Temer het wel beter`.... Zelf hou ik van feiten ipv dronkenmanspraat over voetbal, vrouwen en politiek... dus;
Taxa de desemprego.png
Taxa de desemprego.png (30.99 KiB) 7728 keer bekeken
Selic.png
Selic.png (33.54 KiB) 7728 keer bekeken
Pobreza PT.png
Pobreza PT.png (122.5 KiB) 7728 keer bekeken
Pobreza depois o golpe.png
Pobreza depois o golpe.png (123.54 KiB) 7728 keer bekeken
PIB.png
PIB.png (91.43 KiB) 7728 keer bekeken
inflacao.png
inflacao.png (60.34 KiB) 7728 keer bekeken
Desemprego (IBGI).png
Desemprego (IBGI).png (79.49 KiB) 7728 keer bekeken
brazil-exports.png
brazil-exports.png (19.78 KiB) 7728 keer bekeken
Bovespa.png
Bovespa.png (24.66 KiB) 7728 keer bekeken
Balança comercial.png
Balança comercial.png (79.78 KiB) 7728 keer bekeken
Anafabetismo.png
Anafabetismo.png (65.32 KiB) 7728 keer bekeken
`Brazilie komt tenminste uit de economische crisis`.... mooiste woorden, want hij heeft geen flauw benul; ` schijnt het`..... En eerlijk is eerlijk... door, tijdens en na de impeachment de hele BR economie in de afgrond te hebben geflikkerd, met een pakkie rijst ad 10 reais en een pakkie bonen ad 14 reais... flesje gas ad 85 reais.... normaliseert de economie zich momenteel langzamerhand.... Benzine, gas en electra nog steeds at an all time high.... maar onbegrijpelijk... de inflatie onder de 3%.... En de Selic onder de 8%!!!!! Rente op creditcards trouwens onveranderd op ongeveer 450% op jaarbasis....

Maar he!!!! inflatie op 3% Selic op 7%.... Die Temer weet van wanten... net als Trump!!!

Waar waren mannen als Martin toen ik tweedehands autos verkocht????

Ik ben voor vrijheid van meningsuiting, maar als iemand geen verstand van zaken heeft, moet ie voor goud (zwijgen) kiezen...



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: 43% van de Brazilianen steunt tijdelijke militaire coup

Bericht door René » vr jan 19, 2018 10:12

`Veel mensen die zich de militaire regeringen herinneren hanteren niet de uitdrukking militaire 'dictatuur' ze spreken liever van militaire 'regering'`.... nooit van gehoord... men is altijd duidelijk over dat het een militaire dictatuur was, met moord, verdwenen personen en martelen van onderdanen (nog niet eens zo lang geleden geprezen door ex militair en president kandidaat Bolsonaro...

`Echt velen van hen zijn voor een terugkeer van de militairen.`... Echt???? Ja... een paar facisten wel ja... voor de rest niemand.... alhoewel er wel een gevoel onder de bevolking bestaat, nadat haar democratie door de huidige maffia verkracht werd... alles beter dan Temer/cabral/cunha/aecio.... zelfs militairen...



Plaats reactie