Boetes illegaal verblijf verhoogd

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door René » di okt 24, 2017 22:55

Voorheen kostte een dag zonder visum R$8,28 per dag, met een maximum van 828 reais. Die boete is nu verhoogd naar 100 reais per dag met een maximum van 10.000 reais. Je krijgt 60 dagen om te betalen, en daarna nog eens 60 dagen. Heb je dan nog steeds niet betaald, word je gedeporteerd...
René



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door Progresso » di okt 24, 2017 22:56

Bron?



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door René » wo okt 25, 2017 03:24

Ik was vanmiddag bij de FP op Borges de Melo (klopt.... ze zijn weer verhuisd), omdat ik mijn vista verloren ben.... duur grapje... 502,78 reais..... Toen hoorde ik het een van de agenten zeggen.
Ik kijk net op de FP site en daar staat nog steeds 8.28 per dag. Misschien is het nog niet veranderd maar wordt het binnenkort veranderd. Ik moet morgen terug met betaalbewijs etcetera, en zal het navragen.
René



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door René » do okt 26, 2017 06:14

Was vandaag weer bij de FP. De verhoging van 8,28 naar 100 zou moeten ingaan voor het einde van het jaar. De hoogte is dus nog niet verhoogd zoals ik eerder postte.
Groet,
René



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door louis » wo nov 22, 2017 22:25

had hier gisteren mee te maken bij PF in Sao Paulo, effe googlen en kom na lange tijd hier weer hier terecht.
Wilde toeristenverblijf verlengen met 90 dagen. Ging niet, zeiden ze, want was ook op 6 december 2014 in Brazilie
voor verblijf 3 maanden binnengekomen. dus mijn nieuwe jaar begint op 6 december 2017, terwijl mijn 90 dagen nu aflopen op 27 november. dus dit jaar geen verlenging. PF mevrouw adviseerde mij naar Paraguay te gaan en 6 december weer terug te komen. Dan zou ik er zonder verlenging weer 90 dagen in Brazilie kunnen blijven. Ook wisten ze niet,maar waarschuwde me wel, dat illegaal verblijf R$ 100,- per dag zou gaan kosten. Ze zeiden dat de wet die dag veranderd was, maar nog niet wisten hoe ze moesten handelen. Op hun site staat nog steeds R$ 8,27 p/d . Iemand bekend of het klopt van dat Paraguay verhaal i.c.m. slechts 2 weken buiten Brasil ?



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door louis » wo nov 22, 2017 22:55

hier nog een uitleg van die 180 dagen op braziliangringo https://www.fortalezacorner.nl/viewtopic.php?f=1&t=6930 zie>How Does the 180 Day Thing Work?



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door Martinho » vr nov 24, 2017 14:44

Allemaal oude koek vrees ik. Waarschijnlijk ook verouderd.

En dat terwijl de regel eigenlijk vij simpel is: het maximale verblijf is 90 dagen per 180 dagen.

Met andere woorden, 90 dagen max blijven, en dan moet je 90 dagen en een beetje buiten Brazilie verblijven.

Niks even naar Paraguay dus, en ook niet iets met een jaar.

Let wel: dit geldt voor mensen met een paspoort uit de Schengen-landen. Brazilie doet aan "wat jullie doen doen wij ook" politiek, de verblijfsduren zijn hetzelfde als die van de Schengen landen voor Brazilianen. Probeer daar maar eens te verlengen als niet-Schengen paspoorthouder, dat lukt ook niet.
Gelukkig doet Brazilie nog niet zo rot tegen emigranten als b.v. Nederland.



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door louis » vr nov 24, 2017 15:35

Allemaal oude koek vrees ik. Waarschijnlijk ook verouderd.
En dat terwijl de regel eigenlijk vij simpel is: het maximale verblijf is 90 dagen per 180 dagen.
Met andere woorden, 90 dagen max blijven, en dan moet je 90 dagen en een beetje buiten Brazilie verblijven
."

Fout, max verblijf is 180 dagen per jaar. , wat aaneengesloten kan zijn..(die 90/90 dagen is volgens mij de nederlandse regel)
."é de 90 dias concedidos na entrada, com a possibilidade de uma prorrogação de (até) outros 90 dias, totalizando o máximo de 180 dias por ano*. http://www.pf.gov.br/servicos-pf/imigra ... rario-ii-1

Enne.. gisteren weer bij PF geweest andere agent, zelfde verhaal, waarbij aan toegevoegd werd dat de boete per dag inmiddels verhoogd was naar R$ 100,- p/d
Dan nog, als het oude koek is, sinds wanneer is het dan volgens jou veranderd naar jou simpeler versie.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door Martinho » vr nov 24, 2017 21:15

Tja, zoek even op reciprociteit. Er moet op het oude brazilieforum vaak over zijn gepost, met verwijzingen naar tabellen etc.
Er zijn namelijk voor verschillende landen verschillende regels, dus als je die mevrouw van de PF niet vertelt van welk land je komt, komt er een algemeen antwoord (die 180 dagen).

De mogelijkheid van verlenging geldt/gold sinds een paar jaar geleden NIET meer voor houders van een paspoort uit een van de Schengen landen. Als dat anders is geworden dan hoor ik dat graag, ik vind het namelijk zeer vervelend om onjuiste info te verspreiden.



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door louis » za nov 25, 2017 00:08

Reciprociteit wordt niet consequent toegepast, dus dat is geen uitgangspunt, (zie bijv.verschil hoogte van boetes tot eergisteren) en die mevr. van de PF en de agent 2 dagen later hebben beiden mijn paspoort in handen gehad en daarmee mijn gegevens uit de computer gecheckt, dus moet duidelijk zijn geweest dat ik Nederlander ben en er kwam geen algemeen antwoord uit die mevr over 180 dagen, verlengen was niet mogelijk maar 6 december terugkomen wel (niet zo'n algemeen antwoord dus).



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door louis » ma nov 27, 2017 12:10

@martinho, zit inmiddels in paraguay, bij grens gevraagd wanneer ik weer terug mag. Pf agent serieus mijn paspoort checken in computer en zij na 5december, ofwel zelfde verhaal als bij pf in sp. Wordt later want blijf hier langer, maar het lijkt er toch echt op, dat die braziliaanse jaartelling nog van kracht is, wat betekentl aan einde van "jouw" jaar even uireizen en dan weer erin voor 90 dagen.



GiuLiuS
Artikels: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: wo apr 20, 2016 10:32

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door GiuLiuS » di nov 28, 2017 15:20

Een kennis van mij zegt dat hij met taxi of bus Brazilie vanuit Paraguay binnenkomt. En hij stuurde mij zelfs een filmpje van dat moment dat hij de grens over ging.
Er is geen controle meestal zei hij. Op die manier kun je dus Brazilie binnenkomen zonder dat je een stempel in je paspoort krijgt.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet je wat r gebeurd op t moment dat je dan een confrontatie zou hebben (als je het land verlaat en ze checken je paspoort) zonder dat je een stempel in je paspoort heb?

Hij zei ook dat als een binnenlandse vlucht neemt ze niet kijken naar je visa, dus mogelijk zou je dan een binnenlandse vlucht kunnen pakken als je de grens over bent gegaan



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door comulder » di nov 28, 2017 16:56

De kans dat je op enig moment gecontroleerd wordt is best groot. Vooral als je veel onderweg bent. Niet alleen bij de grenzen tussen de diverse staten maar ook op de rodoviarias die her en der op de BR's zijn ingericht, om nog maar te zwijgen van de mobiele controleposten. Er zal vast wel een diender zijn die wakker genoeg is om bij een controle te zien dat er een inreisstempel ontbreekt, al denk ik dat de meesten dat niet zullen opmerken. Het probleem onstaat pas echt wanneer je vanuit Br. wilt uitreizen naar Europa. Dan ben je, zonder inreisstempel, echt de sjaak. Mijn moeder heeft dit al eens meegemaakt toe ze zo "slim" was om op het vliegveld in Fortaleza door langs de douane te lopen (oude(re mensen worden toch anders behandeld!!!) en dus geen inreisstempel in haar paspoort kreeg. Bij het uitreizen moeten praten als brugman om te voorkomen dat ze achter de tralies verdween :D



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door louis » za dec 16, 2017 12:37

Martinho schreef:
vr nov 24, 2017 14:44
En dat terwijl de regel eigenlijk vij simpel is: het maximale verblijf is 90 dagen per 180 dagen.
Met andere woorden, 90 dagen max blijven, en dan moet je 90 dagen en een beetje buiten Brazilie verblijven.

Niks even naar Paraguay dus, en ook niet iets met een jaar.
@Martinho,
Om het verhaal af te maken, ben inmiddels weer terug in Sao Paulo en kan inmiddels zeggen dat het
even naar Paraguay wél klopt, dat die "Braziliaanse jaartelling" wél degelijk wordt gehanteerd
en die 90 dagen in / 90 dagen uit dus niet, i.i.g. zeker niet in alle gevallen.
Ben een paar dagen geleden via Puerto d iguacu (argentinie) met een lokale bus naar Foz d íguacu gereisd.
Volle bus naar de grens bij argentijnse douane iedereen uitstappen langs de argentijnse douane
en weer instappen, waarna hij zonder bij de braziliaanse douane te stoppen doorreed naar centrum Foz;
zat op dat moment dus illegaal in Brasil (verhaal Giulius hierboven klopt).
Taxi terug genomen naar grens waar ik na het invullen van het bekende formuliertje (paraguay en argentinie
doen niet aan deze overbodige burocratie), check en scannnen paspoort zonder blikken of blozen en zonder vragen
werd afgestempeld. Voor de zekerheid nog even gevraagd of die stempel goed was voor weer 90 dagen Brasil, wat
door de PF-agente bevestigd werd, ofwel:
Reciprociteit wordt door de braziliaanse politiek vooral met de mond beleden en alleen af en toe op een
onderdeeltje in de praktijk, zeker niet consequent. Zou ook debiel zijn, want op die manier laat je een
ander land je toegangsbeleid voor vreemdelingen bepalen. Om het even extreem te stellen; Als bijv. India
elke Braziliaan 1000 euro belooft bij binnenkomst India zou dat bij het hanteren van het reciprociteitsprincipe
voor Brazilie betekenen dat ze zich verplichten hetzelfde te doen voor 1 miljard arme indiers.
Weet de politiek uiteraard ook wel, geblaat over reciprociteit is er vooral voor de wat simpeler kiezer.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door Felix » za dec 16, 2017 13:06

Soms is niet elke ambtenaar op de hoogte van de regels.



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door louis » za dec 16, 2017 13:46

Felix schreef:
za dec 16, 2017 13:06
Soms is niet elke ambtenaar op de hoogte van de regels.
@Felix,
Als je de posts hierboven even bekijkt, kun je lezen dat het om 4 PF ambtenaren, die allen onafhankelijk van
elkaar hetzelfde verhaal vertelden (2 onafhankelijk van elkaar bij PF in Sao Paulo, een aan de grens bij Paraguay en
een die het daadwerkelijk uitvoerde aan de grens bij Argentinie). DE PF beamte bij Paraguay (27-11-2017) vroeg
ik bij het uitreizen uit Brazilie, nadat ie me afgestempeld had zonder hem verdere informatie te geven
wanneer ik weer Brazilie in mocht. Na in zijn computer het een en ander gecheckt te hebben, zei hij na 5 december.
Dit kan alleen verband hebben met de op mij toegepaste "braziliaanse jaartelling" omdat voor mij in hun systeem
6 december 2014 staat geregistreerd als eerste entree in Brazilie als toerist. Heb ook nog gelezen, dacht op gringo, dat de
PF de vroeger gebruikte truc door mensen met 2 paspoorten(eerst met enen paspoort in /uit ,daarna met andere)
gesloten heeft. Je in en uitreis data staat niet alleen in je paspoort maar ook in hun administratie/computersysteem op naam.
Kreeg ook sterk de indruk dat die datum van 6 december uit hun systeem rolde.
Jou "Soms is niet elke ambtenaar op de hoogte van de regels." klinkt dan ook niet erg plausibel.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door Felix » za dec 16, 2017 14:09

Soms is niet elke ambtenaar op de hoogte van de regels." klinkt dan ook niet erg plausibel.
Men weet nog niet hoe de nieuwe regels te interpreteren, de site van de Polícia Federal laat zien dat ook hen dingen onduidelijk zijn: http://www.pf.gov.br/servicos-pf/imigracao .
Em virtude da publicação da nova Lei de Migração - Lei nº 13.445 em 21 de novembro de 2017, o site da Polícia Federal passará por manutenção.

Para acesso ao Decreto nº 9.199 clique aqui.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door Felix » za dec 16, 2017 14:12

Jou "Soms is niet elke ambtenaar op de hoogte van de regels." klinkt dan ook niet erg plausibel.
Ik heb zelf wel eens een document van de PF gekregen dat later in São Paulo niet bleek te kloppen, zelfs illegaal was. Uiteindelijk en na veel drama besloot men in São Paulo het document wel goed te keuren omdat niet ik maar de PF te Paraíba de fout had gemaakt. Wel moest ik daar voor aanvullende documentatie zorgen.



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door louis » za dec 16, 2017 14:38

@Felix, Dat de ene ambtenaar wat anders vertelt dan de andere is me bekend, maar
dat er drie onafhankelijk van elkaar specifiek dezelfde datum noemen en de vierde dit in feite
bevestigt door me toe te laten is een ander verhaal.
Het lijkt er ook sterk op dat die datum niet uit hun rekenarij voortkwam maar uit hun computersysteem; dat is wat
anders dan een ambtenaar die niet op de hoogte is. Zag ook dat ze alle vier de keren mijn paspoort scanden en
op basis van wat ze daarna op hun scherm zagen, antwoordden. Daarbij de kans dat er 4 op basis van
hun eigen rekenarij op een en dezelfde foute uitkomst uitkomen lijkt me nihil.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Boetes illegaal verblijf verhoogd

Bericht door Felix » za dec 16, 2017 15:29

Het lijkt er ook sterk op dat die datum niet uit hun rekenarij voortkwam maar uit hun computersysteem; dat is wat
anders dan een ambtenaar die niet op de hoogte is.
Je ziet op hun eigen site, zie hierboven, dat ze het zelf nog niet echt weten. Maar, je hebt een document van hun en daar kun je je natuurlijk altijd op beroepen (mocht het nodig zijn).



Plaats reactie