Amsterdamse media droegen bij aan ondergang Nederlands-Brazilië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Amsterdamse media droegen bij aan ondergang Nederlands-Brazilië

Bericht door Redactie » di nov 14, 2017 19:59

Amsterdamse media droegen bij aan ondergang Nederlands-Brazilië
door Redactie

Hoe Nederlands-Brazilië verloren ging

Afbeelding

De Amsterdamse media droegen in belangrijke mate bij aan de opkomst en ondergang van Nederlands-Brazilië, de kortstondige kolonie van de Republiek in de zeventiende eeuw. Dat concludeert hoogleraar Zeegeschiedenis Michiel van Groesen in zijn boek ‘Amsterdam’s...
Lees meer...



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Amsterdamse media droegen bij aan ondergang Nederlands-Brazilië

Bericht door Martinho » wo nov 15, 2017 02:06

Voor Nederlanders vast een leerzaam en ook nuttig boek. Want inderdaad, deze koloniale geschiedenis werd bij mij op de middelbare school overgeslagen. Ik wist tot ik met Brazilie in aanraking kwam en een bezoek bracht aan Recife met een piepklein museum in een fort niet eens dat die Maurits van het Mauritshuis niet degene was die van zijn paard lazerde bij de slag om Nieuwpoort (ik schud wat non-kennis uit de mouw).

Er hing een schilderijtje van Slot Dillenburg, het geboortehuis van Willem natuurlijk, maar ook van deze achterneef. Mauritius, zoals hij hier wordt genoemd, was en is nog steeds bekend. En zeker niet berucht, want hij deed het goed. Er zijn Brazilianen die beweren dat ze beter af waren geweest als de Hollanders waren gebleven,

Wat ik misschien mis, is dat Nederlands-Brazilie, of Nieuw-Holland eigenlijk, grotendeels een economische onderneming was. En dan nog van de WIC, niet van de staat (voorzover die toen bestond). Tamelijk profijtelijk in het begin, men had wat handelsposten in West-Afrika bemachtigd (van de Portugezen of Spanjaarden denk ik) en daar moesten goederen uit Nederland heen. Dan staken ze over naar Brazilie met slaven, en vervolgens op de terugweg naar Nederland ging suiker en brasilhout (perneambuco hout) mee. Logisch dus, dat ook de krant en best enthousiast over was.
Het was natuurlijk wel pesterij op de Spanjolen. Maar het ging niet echt om het land. Daarom hebben ze niet geprobeerd hun taal en hun godsdienst op te dringen, wat de Portugezen dus WEL deden.
Ik heb ook gelezen, dat Maurits wat te hebberig werd. Hij hoorde over El Dorado, het met goud beladen mytische land, en dat wilde hij wel hebben. Dus hij stelde de WIC voor om met een flink leger naar het zuiden te trekken, tot aan Buenos Aires aan toe ongeveer. Maar de heeren 17 zagen niets in zo´n onzekere onderneming.
Die WIC ging bezuinigen op Brazilie, want de suikeroogsten vielen steed tegen en Maurits gooide (in hun ogen) geld over de balk met wetenschappelijk werk, de dierentuin ed. Maurits werd teruggeroepen, het legertje verkleind. En dat betekende inderdaad, dat de Portugezen flink wat verloren gebied terugveroverden.

Maar over het einde bestaat minder overeenstemming dan hier gesuggereerd. Het lijkt bepaald niet zo dat de Portugezen de Hollanders in zee hebben gedreven. Ze kochten het af, heb ik begrepen, niet alleen met een flinke som geld maar ook met een aandeel in de Portugese zoutmijnen en een monopolie op de handel met pernambuco hout. Die overeenkomst heeft de WIC van Zeeland niet ondertekend, dus officieel kunnen die nog steeds aanspraak maken op Recife en omgeving :)



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Amsterdamse media droegen bij aan ondergang Nederlands-Brazilië

Bericht door Felix » do nov 16, 2017 21:10

Het was natuurlijk wel pesterij op de Spanjolen. Maar het ging niet echt om het land. Daarom hebben ze niet geprobeerd hun taal en hun godsdienst op te dringen, wat de Portugezen dus WEL deden.
Voor zover mij bekend is in Brazilië nog eeuwenlang de zogenaamde 'Lingua Geral' gesproken. https://pt.wikipedia.org/wiki/L%C3%ADng ... l_(Brasil) en werd pas op het einde van de 1700s het Portugees er echt van overheidswege doorheen gedrukt.

Meer inlichtingen over het Nederlandse Brazilië zijn misschien in te winnen bij http://www.newhollandfoundation.nl/ en http://www.culturalheritageconnections. ... a_Company)

Wat er met Maurits gebeurde was dat hij een geldverkwister was. De investeerders in de West Indische Compagnie wilden op een gegeven moment wel eens winst zien. Bovendien kon na verloop van korte tijd de suiker, en daar ging het uiteindelijk om, ook elders en goedkoper verkregen worden.
Laatst gewijzigd door Felix op vr nov 17, 2017 01:55, 1 keer totaal gewijzigd.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Amsterdamse media droegen bij aan ondergang Nederlands-Brazilië

Bericht door Martinho » vr nov 17, 2017 00:08

Felix schreef:
do nov 16, 2017 21:10

Voor zover mij bekend is in Brazilië nog eeuwenlang de zogenaamde 'Lingua Geral' gesproken. https://pt.wikipedia.org/wiki/L%C3%ADng ... l_(Brasil) en werd pas op het einde van de 1700s het Portugees er echt van overheidswege doorheen gedrukt.
Dat klopt ja. Toen de Portugezen kwamen werd er door de inlanders een handelstaal gesproken die een menging was van de taalgroepen Tupi en Guarani. Dat zal best een tijd zijn doorgegaan, want de Portugezen hadden eerst niet zoveel idee wat ze er nou mee aan moesten.

En zo zijn veel woorden uit het Tupi-Guarani in het Portugees gekomen. Denk aan vruchten die in Europa toen nog niet bekend waren (abacaxi) of andere etenswaren. Cashew noten is er ook een. Maar uiteindelijk gingen de Portugezen echt een natie bouwen, en dan moest iedereen dus maar katholiek worden en hun taal spreken.

Weer later is het in Amazonia weer geprobeerd een "lingua franca" te krijgen. Maar dat is ook doodgelopen. De inlanders schijnen heel vaak tweetalig te zijn, dus dan is het niet meer nodig.



Plaats reactie