Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door jorry » di okt 10, 2017 19:21

Hoi Prikkers,

Is het nu wel of niet mogelijk om je verblijf in brazilie met 3 maanden te verlengen tot 180 dagen?
Vandaag meerdere keren gebeld met politie federaal en die wisten het ook niet, dan moest ik maar even langskomen.

Dat lukt mij deze week niet.

Dus wie van de kenners hier weet wat de mogelijkheden zijn :?:

Thanks

Jorry



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door Felix » di okt 10, 2017 19:41

De verlenging is niet automatisch.

http://www.pf.gov.br/servicos-pf/estran ... rario-ii-1

Prorrogação de Prazo de Estada de Turista e Viajante a Negócios (Temporário II)

por Natalia Lima Lopes — publicado 05/04/2012 14h00, última modificação 22/08/2017 13h09
PRORROGAR PRAZO DE ESTADA DE TURISTA E VIAJANTE A NEGÓCIOS

O prazo de estada máximo de um estrangeiro no Brasil, em viagem de turismo (Visto de Turismo – VITUR) ou viagem de negócios (Visto Temporário de Negócios – VITEM II), é de 90 dias concedidos na entrada, com a possibilidade de uma prorrogação de (até) outros 90 dias, totalizando o máximo de 180 dias por ano*.

Deve ser observado que demorar-se no território nacional após esgotado o prazo legal de estada enseja aplicação de multa diária no valor de R$8,28 podendo alcançar até o valor total de R$827,75.


A prorrogação NÃO É AUTOMÁTICA, tendo o estrangeiro que comparecer a uma unidade da Polícia Federal, onde deverão ser apresentados os documentos abaixo relacionados, bem como o comprovante de pagamento da taxa correspondente.


Será dado inicio ao procedimento administrativo, podendo, ao final, ser prorrogado prazo de estada do estrangeiro.


1. Documentos necessários:

Formulário de Prorrogação de Prazo de Estada devidamente preenchido - clique aqui - Documento de viagem válido: Passaporte, Cédula de Identidade (para cidadãos do Mercosul e Estados Associados);
Cartão de Entrada e Saída, recebido e preenchido na chegada ao país;
Outros documentos e comprovantes que o agente de imigração entender necessários (comprovante de local de hospedagem, comprovação de meios de subsistência no prazo em que pretende ficar no país, passagem de volta, etc.)

2. Pagamento da taxa correspondente (recolher a taxa correspondente em qualquer instituição bancária, casas lotéricas, agências dos Correios e correspondentes bancários), por meio de GRU (Guia de Recolhimento da União), obtida aqui. Obedecendo-se às seguintes regras: Código 140090 Taxa PEDIDO DE PRORROGAÇÃO DE PRAZO DE ESTADA - R$ 110,44 (Na GRU, o campo "Unidade Arrecadadora" deverá ser preenchido com o nome da unidade do DPF mais próxima de onde se encontra o estrangeiro e onde, por consequência, será pedida a prorrogação)


OBSERVAÇÕES:

* Os prazos de estada de estrangeiros em viagem de turismo ou negócios no Brasil podem variar de acordo com a nacionalidade do viajante, observando-se critérios contidos no Quadro Geral de Regime de Vistos atualizado periodicamente pelo Ministério das Relações Exteriores, disponível em http://www.portalconsular.itamaraty.gov.br/vistos .

O processo para solicitação de prorrogação de prazo só é feito pessoalmente, na Polícia Federal mais próxima do local onde se encontra o interessado.
O comparecimento à PF para a solicitação da prorrogação do prazo de estada TEM QUE OCORRER, OBRIGATORIAMENTE, ANTES DO FIM DO PRAZO CONCEDIDO NA ENTRADA NO PAÍS.
A concessão ou não da prorrogação é ato discricionário do policial que analisar a situação migratória do estrangeiro.



Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door jorry » di okt 10, 2017 21:46

@Felix bedankt voor je reactie

Dus als ik naar de Polícia Federal ga is het wel mogelijk?
Ik begreep dat Nederland op een lijst staat, dat toeristen maar voor max 3 maanden per keer mogen blijven en er geen verlenging mogelijk is, dit omdat in Nederland de Braziliaanse toeristen ook maar max 3 maanden mogen blijven.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door Progresso » di okt 10, 2017 23:23

Wel een lange broek aan als je gaat. Dat vereisen ze daar. Volgens mij moet je even een afspraak online maken, maar daar kan ik mij in vergissen.

Ik ben heel benieuwd of het je gaat lukken. Ik was nl ook in de stellige overtuiging dat die regels in 2015 veranderd waren.

Zou wel weer mooi zijn.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door Felix » wo okt 11, 2017 00:02

@Jorry
Dus als ik naar de Polícia Federal ga is het wel mogelijk?
Dat is niet te garanderen zo zeggen ze zelf op de site.

Ik zie niets over de NLse nationaliteit staan maar zag wel ergens dat Nederlanders ná de eerste 90 dagen een visum nodig hebben. Voor zover mij bekend betekenen de eerste 90 dagen ook zoveel als een visum, dat zal wel op die stempel in je paspoort staan. Als NL hoogstens 90 dagen aan Brazilianen toestaat heb je kans dat Brazilië dat ook doet voor NLlers (reciprociteit).

Je moet persoonlijk naar de PF om de verlenging aan te vragen en dat ook tijdig voordat je 90 dagen verlopen zijn.
De verlenging hangt dan van de politieagent(en) in kwestie af die jouw situatie beoordelen. Behalve natuurlijk als het Nederlanderschap een obstakel zou zijn, dan is het antwoord meteen bekend. Het zou trouwens goed zijn als je je ervaring daar later op dit forum kon zetten dan weet iedereen het.
O processo para solicitação de prorrogação de prazo só é feito pessoalmente, na Polícia Federal mais próxima do local onde se encontra o interessado.
O comparecimento à PF para a solicitação da prorrogação do prazo de estada TEM QUE OCORRER, OBRIGATORIAMENTE, ANTES DO FIM DO PRAZO CONCEDIDO NA ENTRADA NO PAÍS.
A concessão ou não da prorrogação é ato discricionário do policial que analisar a situação migratória do estrangeiro.



Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door jorry » wo okt 11, 2017 03:53

@Felix

Zodra ik meer weet zal ik het hier vermelden



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door René » wo okt 11, 2017 06:41

Voor zover ik weet is er feitelijk niets veranderd. Als NLer kreeg je bij binnenkomst een visum voor maximaal 90 dagen. Het aantal dagen schrijven ze in de stempel die ze in je paspoort zetten...

Dus ga niet automatisch uit van die 90 dagen.... Uit ervaring weet ik dat er boetes werden uitgedeeld omdat er in de visa stempel "12" stond, terwijl de toerist er voor twee weken was....

Maar voordat de 90 dagen om waren kon je naar de FP gaan en vragen om een verlenging van 90 dagen. Die verlenging was normaal gesproken geen probleem, omdat dat wettelijk geregeld was. Slechts in uitzonderlijke gevallen werd die verlenging geweigerd.

Maar omdat de FP graag de procedures voor toeristen uit een bepaald land spiegelt aan de wetgeving van dat land voor Braziliaanse toeristen, zonder zich te verdiepen in het waarom, is er in ik meen 2015 wettelijk bepaald dat een NLer nu maximaal 90 dagen in BR mag zijn, en moet voordat ie terug komt, minimaal 90 dagen buiten BR zijn geweest.

Maar de PF heeft het recht om van deze regel af te wijken. Dus als je in een korte broek broek en slippers verschijnt, en dus niet mag binnenkomen, en je begint te schreeuwen en schelden, net als de dame waar je mee bent, en je komt de volgende dag terug met een lange broek.... weinig kans (maar niet onmogelijk)... Stel deze man komt netjes gekleed en hij en zijn partner zijn zo goed als onderdanig beleefd... of een nederlands stelletje.... een dame alleen.... normaal gesproken geen probleem.

Ik heb gegoogled naar links om wat ik zeg te onderbouwen, maar kan er niet echt iets concreets over vinden. Het ene artikel heeft het over 90+90, het andere over slechts 90 (omdat NL maximaal 90 dagen voor Brazilianen hanteert).

Wat ik hierboven beweer, is puur uit eigen ervaring, en kan gebaseerd zijn op uitzonderingen. Volgens mij beslist de PF op subjectieve gronden, of de persoon in kwestie geld binnenbrengt, zolang het maar niet met prostitutie etcetera te maken heeft.

Maar, als je om verlenging vraagt, en die verlenging wordt geweigerd... niet echt een groot probleem... Je blijft gewoon zolang als je wilt, en een dag voordat je weer terug naar NL gaat, loop je langs de FP op het vliegveld. Je geeft aan dat je te lang/illegaal in het land bent. Ze rekenen even uit hoeveel dagen te lang, en je krijgt een rekening van ongeveer 9 reais per dag dat je te lang bent gebleven. Die rekening betaal je bij de apotheek/bank etcetera... en de volgende dag ga je twee uurtjes eerder naar het vliegveld om problemen te voorkomen.

Je krijgt een stempel in je paspoort dat je illegaal in BR was, en je moet eisen dat je de stempel in je paspoort krijgt dat je de boete betaald hebt. Krijg je die stempel niet, zorg dan dat wanneer je terug komt (mag al na 90 dagen), je het betaalbewijs van die boete bij je hebt....

Illegaal in BR is over het algemeen geen serieus probleem, zolang je geen problemen veroorzaakt, vrouwen slaat, drugs gebruikt, dronken rijd, etcetera... De FP is op de hoogte van elk persoon dat de 90 dagen overschrijdt... maar ze gaan niet op zoek, zolang je geen problemen veroorzaakt. Ook stiekem werken zonder verblijfsvergunning... het zal ze een worst zijn.... gewoon op de dag van vertrek even de boete betalen.

Nogmaals... uit ervaring... kan er geen bewijs voor leveren. Maar ik vermoed dat de andere prikkers die hier wonen mijn ervaringen kunnen ondersteuenen.
René



Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door jorry » wo okt 11, 2017 15:12

@thks toppers,

Gelukkig zijn wij niet van die schreeuwers, of iemand moet mijn rum pakken :mrgreen:
Ik zal volgende week even langs gaan netjes gekleed en met veel respect.

Hoop dat het een meerwaarde heeft dat ik hier al jaren kom en altijd netjes optijd wegga, ik doe zelfs de toilet bril naar beneden als ik klaar ben met plassen :mrgreen: (als er een toilet bril is he!)

Met illegaal langer hier blijven wil ik niet het risico lopen dat ik op een "lijst" kom van ongewenste toeristen en de volgende keer het land niet in mag.

Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten.

Nogmaals bedankt voor het meedenken

Jorry



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door Felix » wo okt 11, 2017 20:16

Illegaal in BR is over het algemeen geen serieus probleem, zolang je geen problemen veroorzaakt, vrouwen slaat, drugs gebruikt, dronken rijd, etcetera... De FP is op de hoogte van elk persoon dat de 90 dagen overschrijdt... maar ze gaan niet op zoek, zolang je geen problemen veroorzaakt. Ook stiekem werken zonder verblijfsvergunning... het zal ze een worst zijn.... gewoon op de dag van vertrek even de boete betalen.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik heb wel eens gezien dat mensen vanwege illegaal verblijf werden opgepakt om later te worden uitgezet (tot die uitzetting moesten ze weer op straat ook indien ze zonder middelen van bestaan waren).
Wat werken betreft heb ik ook eens gezien dat de politie na verlenging ging controleren of de betreffende persoon niet stiekum aan het werk was.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door René » do okt 12, 2017 07:15

@Felix; "Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik heb wel eens gezien dat mensen vanwege illegaal verblijf werden opgepakt om later te worden uitgezet (tot die uitzetting moesten ze weer op straat ook indien ze zonder middelen van bestaan waren)."

In mijn voorbeeld ging het om mensen die geen problemen veroorzaakten of een probleem voor de openbare orde zijn, toeristen met wat centjes die gewoon langer bleven dan wettelijk toegestaan is. Ik ben niet op de hoogte van het voorbeeld welk jij aanhaalt, maar het gaat in dat geval om mensen die op straat leven, en dus niet onder de groep vallen waar ik het over had.

"Wat werken betreft heb ik ook eens gezien dat de politie na verlenging ging controleren of de betreffende persoon niet stiekum aan het werk was"... Ik heb dat nog nooit gezien. En ik vraag me af hoe zie je dat?? Je bedoelt waarschijnlijk dat je dat van horen en zeggen hebt.

En onmogelijk dat de politie dat controleert (de politie mag natuurlijk wel een gringo bij de FP aangeven, maar dat zou zo verdacht zijn, dat het volgens mij niet of nauwelijks gebeurt).... alleen de FP heeft die bevoegdheid.
De FP houdt zich hier niet mee bezig, tenzij er een aangifte wordt gedaan tegen een buitenlander met een tijdelijk visum. Toen ik hier in 2002 met de hele familie aankwam, mocht ik officieel niet werken. Ik gaf aan dat om de familie te onderhouden, ik die regel misschien zou moeten breken. Het antwoord van de delegado van de PF (toen sr Celsio), was dat dat de FP niet interesseerde, niet zou volgen of onderzoeken, en als ze er bij toeval achter zouden komen dat je werkt, het ze niet interesseert. Alleen als een Braziliaan aangifte doet bij de FP dat jij als gringo in afwachting van een vaste verblijfsvergunning werkt, de FP geen andere keuze heeft om je voor een gesprek uit te nodigen, en een boete moet betalen van (in 2003) een dikke 800 reais... En dit is uit eigen ervaring.....



Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door jorry » ma okt 16, 2017 19:31

Zojuist te horen gekregen dat het niet mogelijk is,
Nederlanders krijgen geen verlenging.

We kregen wel onofficiëel te horen dat wanneer je hier illegaal blijft je alleen de boete
hoeft te betalen en dat er voor de rest niets aan het handje is.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door Felix » ma okt 16, 2017 20:58

Jammer!

Maar in ieder geval nuttige informatie.



Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door jorry » ma okt 16, 2017 21:27

Het veranderen van mijn vliegticket (tap) kost ook 275 p.p.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door borsjea » di okt 17, 2017 15:20

De boete van R$ 8.52 gaat in november naar R$ 100 per dag !



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door Felix » di okt 17, 2017 18:05

Borsea, waar staat dat ergens? Ik heb bij Polícia Federal gekeken maar niets gevonden.



Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door jorry » do okt 19, 2017 16:24

@borsjea

Ben ook wel benieuwd waar dit terug te vinden is.

Jorry



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 787
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door Ajax » do okt 19, 2017 20:05

Felix zegt het mooi: "reciprociteit", wat René vertaald met: "omdat de FP graag de procedures voor toeristen uit een bepaald land spiegelt aan de wetgeving van dat land voor Braziliaanse toeristen".

Maar de werkelijkheid in BR bij de PF komt precies overeen met het beeld dat ik er van heb: F*%k-you-als-jullie-onze-onderdanen-maar-90-dagen-toe-laten-dan-pakken-we-jullie-keihard-op-dezelfde-manier-terug! :?

Dit is typisch voor hoe het in BR gaat. Misschien ook wel weer begrijpelijk, maar in dit geval jammer voor Jorry....



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door Felix » do okt 19, 2017 20:51

F*%k-you-als-jullie-onze-onderdanen-maar-90-dagen-toe-laten-dan-pakken-we-jullie-keihard-op-dezelfde-manier-terug!
En dat is nou precies reciprociteit, iets wat wereldwijd tussen landen wordt toegepast.

Hoezo is dat typisch van hoe het hier in Brazilië toegaat?



Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Re: Verblijf verlengen van 3 naar 6 maanden

Bericht door jorry » do okt 19, 2017 21:40

@ajax
Elk nadeel heeft zijn voordeel, nu kan ik met 2 vrienden in amsterdam einde van de maand een drankje gaan doen :mrgreen:



Plaats reactie