Lula de gevangenis in

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Lula de gevangenis in

Bericht door Progresso » wo jul 12, 2017 20:16

Brazil's Lula Sentenced to Prison on Corruption Charges
Bloomberg schreef:Brazil’s former President Luiz Inacio Lula da Silva was convicted of graft and money-laundering for his part in the country’s sweeping corruption scandal, potentially removing him from the political scene just as his prospects of returning to the presidency were gaining momentum.

Sergio Moro, the lead judge in the multi-billion dollar corruption probe known as Carwash, sentenced Lula to nine and a half years, according to a document from the federal court in Parana. The judge has not asked for the former president’s immediate arrest. Lula’s lawyers were not immediately available for comment.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Wade » wo jul 12, 2017 20:27

Don't pick up the soap... :P



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Progresso » wo jul 12, 2017 20:38

Edit (11/7 16:02): Oeps, fakenews waar ik dus even in was getrapt. Onderstaande foto blijkt dus een fotomontage te zijn.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Progresso op wo jul 12, 2017 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Progresso » wo jul 12, 2017 20:42

Nu nog Sarney, Collor, Itamar, FHC, Dilma en Temer. Dan kan Bolsonaro de boel even schoon maken.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Felix » wo jul 12, 2017 20:53

Lula is tot 9,5 jaar gevangenisstraf veroordeeld in de zaak over de triplexflat die hij via corruptiegeld cadeau had gekregen maar weigerde toen jusitie hem al op de hielen zat.

Hij kan en zal echter nog in hoger beroep gaan.

Dit is slechts een van de vijf zaken waarin lula verdachte is.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Felix » wo jul 12, 2017 20:55

Progresso schreef:Nu nog Sarney, Collor, Itamar, FHC, Dilma en Temer. Dan kan Bolsonaro de boel even schoon maken.
Hoezo Itamar en FHC???

P.S. Lula is niet gearresteerd, de foto is een montage.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Progresso » wo jul 12, 2017 21:01

Oeps, fakenieuws. Ik zal het er even bij zetten.

Lopen er tegen FHC en Itamar geen aanklachten dan? Volgens mij tegen Dilma niet. Die zou dan niet in het rijtje thuishoren. Eigenlijk moet het rijtje worden aangevuld met honderden politici van ALLE partijen.

Maar ik kan het helemaal mishebben.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Progresso » wo jul 12, 2017 21:08



Ik dacht wat hoor ik nou rommelen op de achtergrond. Dacht eerst dat het onweer was, maar ik meen toch op een afstand van 150km toch echt de stem van @Fortalezahouses. :), :)



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Felix » wo jul 12, 2017 22:21

Die komt pas in de madrugada, hij moet zich nog indrinken.
SãoLula.jpg
SãoLula.jpg (101.87 KiB) 6329 keer bekeken



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door quasimodo » do jul 13, 2017 12:12

Is het niet zo dal Lula nog gewoon aan de verkiezingen kan mee doen zolang zijn hoger beroep loopt?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Progresso » do jul 13, 2017 13:59

@Quasimodo: Klopt. Zolang het hoger beroep loopt is de veroordeling nog niet rechtskrachtig en kan Lula meedoen aan de verkiezingen. Het hoger beroep mag Lula in vrijheid afwachten.

Deze veroordeling betreft het witwassen van geld, ongeveer R$2,2 miljoen gerelateerd aan OAS. In die R$2,2 miljoen zit de waarde van het triplex appartement, alsmede de verbouwing (ongeveer R$ 1miljoen) van dit nieuwe appartement

Dit is overigens pas één van de veroordelingen tegen Lula. Er lopen nog vier andere processen tegen hem:

- Obstructie van het corruptieschandaal Lava Jato
- Het aannemen van een terrein ter waarde van 12,5 miljoen van de bouwonderneming Odebrecht
- Bevoordeling Odebrecht bij contracten Odebrecht in Angola via de ontwikkelingsbanl BNDES
- Kopen van invloed bij de aankoop van Grippen straaljager waardoor zoonlief werd bevoordeeld.

Wat dus kan gebeuren is dat we straks een president hebben die tijdens zijn ambtsperiode het gevang in moet.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Felix » do jul 13, 2017 14:55

Van de vier nog lopende zaken tegen Lula, lopen er drie bij andere gerechtshoven in Rio en Brasília. Het gaat dan om omkoping van getuigen, corruptie bij de aankoop van straaljagers en het bevoordelen van bouwbedrijven.

Oow, ik zie dat Progresso inmiddels ook hierover inlichtte.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Felix » do jul 13, 2017 15:08

De advocaten van lula tekenen hoger beroep aan, logisch - al was het alleen maar om tijd te rekken, maar het openbaar ministerie gaat nu ook in hoger beroep omdat het de straf veel te laag vindt.

Mocht lula weer presidentskandidaat worden en zelfs gekozen worden - iets dat nog lang niet zeker is, dan valt hij weer onder het absurde foro privilegiado, dat zittende politici tegen toepassing van de wet beschermt en in de praktijk een weldadige haven is voor misdadige politici. Het hoger gerechtshof dat hen moet veroordelen laat zaken vaak net zolang liggen totdat ze verjaren, iets wat bv. momenteel gebeurt met de criminele politicus Renan Calheiros. Andere zaken worden wel behandeld, maar dan door hogere rechters die hun benoeming aan de verdachte te danken hebben, of soms zelfs rechtstreeks zijn advocaat geweest zijn in het verleden. Zij spreken die verdachten dan ook meteen vrij.
Het is een walgelijk gedoe.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Progresso » do jul 13, 2017 15:34

Daarom is het te hopen dat het hoger beroep zo snel mogelijk wordt afgehandeld. Dan is het duidelijk of Lula schuldig of onschuldig is.

Mocht dat niet gebeuren en mocht Lula president worden dan slaat Brazilie internationaal een nog groter modderfiguur als met Temer. Zelfs het staatshoofd van Noorwegen had geen tijd voor hem afgelopen week en op de G20 was hij natuurlijk het lachfiguur.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Felix » do jul 13, 2017 15:58

Zelfs het staatshoofd van Noorwegen had geen tijd voor hem afgelopen week
Of dat van Zweden?

Waarschijnlijk allebei niet.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Felix » do jul 13, 2017 22:44

lula..JPG
lula..JPG (26.09 KiB) 6237 keer bekeken



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door quasimodo » vr jul 14, 2017 01:28

Deze veroordeling betreft het witwassen van geld, ongeveer R$2,2 miljoen gerelateerd aan OAS. In die R$2,2 miljoen zit de waarde van het triplex appartement, alsmede de verbouwing (ongeveer R$ 1miljoen) van dit nieuwe appartement

Dit is overigens pas één van de veroordelingen tegen Lula. Er lopen nog vier andere processen tegen hem:

- Obstructie van het corruptieschandaal Lava Jato
- Het aannemen van een terrein ter waarde van 12,5 miljoen van de bouwonderneming Odebrecht
- Bevoordeling Odebrecht bij contracten Odebrecht in Angola via de ontwikkelingsbanl BNDES
- Kopen van invloed bij de aankoop van Grippen straaljager waardoor zoonlief werd bevoordeeld.

De advocaten van lula tekenen hoger beroep aan, logisch - al was het alleen maar om tijd te rekken, maar het openbaar ministerie gaat nu ook in hoger beroep omdat het de straf veel te laag vindt.
Mocht lula weer presidentskandidaat worden en zelfs gekozen worden - iets dat nog lang niet zeker is, dan valt hij weer onder het absurde foro privilegiado, dat zittende politici tegen toepassing van de wet beschermt en in de praktijk een weldadige haven is voor misdadige politici. Het hoger gerechtshof dat hen moet veroordelen laat zaken vaak net zolang liggen totdat ze verjaren, iets wat bv. momenteel gebeurt met de criminele politicus Renan Calheiros. Andere zaken worden wel behandeld, maar dan door hogere rechters die hun benoeming aan de verdachte te danken hebben, of soms zelfs rechtstreeks zijn advocaat geweest zijn in het verleden. Zij spreken die verdachten dan ook meteen vrij.
Het is een walgelijk gedoe.
Dus zijn enige reële kans om niet in het gevang te hoeven is zich kandidaat stellen of minister worden. Een veroordeling in hoger beroep voor de verkiezingen is qua tijd een utopie. En zoals ik het begrijp moeten dan al deze zaken opnieuw omdat het dan via een andere rechter moet. Of men moet wachten totdat hij weer uit de politiek is.

Ik denk dan ook dat Lula zichzelf kandidaat stelt. Hij was immers in zijn ambtsperiode de meest populaire president van de wereld. Zelfs zo populair dat de mensen Dilma kozen als zijn opvolger alhoewel zij impopulair was. En ik zie niet in waarom hij niet weer met grote meerderheid gekozen wordt. De armen zij er sterk op achteruit gegaan sinds het aantreden van Temer. En ook de middenklasse is er niet beter van geworden.

Het enige probleem is Temer en zijn vrienden. Die hebben er alles aangedaan om hun politieke tegenstanders in de gevangenis te krijgen. Misschien was het verstandiger geweest om Dilma te laten zitten en geprobeerd haar te overtuigen om iedereen uit de gevangenis te houden. De Brazilianen een beetje kennende zullen ze nu wraak willen en kunnen ze nu zelf hun borst nat maken. Dus zullen ze er alles aan doen om aan de macht te blijven. De vraag is alleen hoe ze dat lukt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Progresso » vr jul 14, 2017 15:53

quasimodo schreef:De armen zij er sterk op achteruit gegaan sinds het aantreden van Temer.
Het is een makkelijk frame wat je neerzet, maar deze bewering kun je op geen enkele wijze hard maken.

Noem mij een programma welke geschrapt is voor de allerarmsten (dus de groep die leeft van minder dan US$1,90 per maand).

Hebben we absoluut gezien in 2017 meer of minder Brazilianen die onder de armoedegrens leven?
Hebben we relatief gezien in 2017 meer of minder Brazilianen die onder de armoedegrens leven?

We weten het allebei niet, omdat de data die nu beschikbaar is gaat tot 2015. Mijn vermoeden is echter dat het aantal echt armen in 2016 in 2016 en 2017 onder de 7 miljoen komt, dit ondanks de zeer zware crisis waarvan we allemaal weten door wie die veroorzaakt is.
quasimodo schreef:En ook de middenklasse is er niet beter van geworden.
Ja, dit is hem wel. Die middenklasse heeft inderdaad de grootste klappen gekregen (14 miljoen officiele werklozen). Maar de crisis is toch echt begonnen tijdens het beleid van Dilma/Lula en ook volledig toe te schrijven aan beide.

Temer is pas een jaar geleden aangetreden. Hij (of eigenlijk Meirelles) heeft precies gedaan wat een economiie nodig heeft om weer te stabiliseren. Zorgen dat de staatsschuld weer onder controle (de pensioenhervorming), waardoor bedrijven en investeerders weer langzaam aan vertrouwen krijgen alsmede nu de broodnodige arbeidsmarkthervorming om enigszins weer een beetje dynamiek in de arbeidsmarkt te brengen.

Daarmee vind ik niet dat Temer een goede president is, ik vind hem uiterst zwak, maar ondanks alles zijn er kleine stapjes gezet die juist ten faveure komen voor de laagste inkomens, ofwel er komt weer gewoon werk.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door Felix » vr jul 14, 2017 18:36

Maar de crisis is toch echt begonnen tijdens het beleid van Dilma/Lula en ook volledig toe te schrijven aan beide.
Temer is pas een jaar geleden aangetreden.
Dat is ook zo, maar of de bevolking dat zo merkt? De propagandamachines draaien op volle kracht.
Van de andere kant heeft lula de armen bevoordeeld met de vruchten van het beleid van FHC,

Iemand had het over lula, populairste president ter wereld ooit. Is dat zo? Voor mij is dat nieuw. Lula heeft zich nooit in de eerste ronde kunnen verkiezen (dilma ook niet) dit in tegenstelling tot FHC die beide keren in de eerste ronde werd gekozen.

En wat zegt populariteit in de polls. Wel wat natuurlijk, maar dat kan ook veranderen. Niet dat het móet veranderen. Kijk naar Aécio Neves, die een van de meest populaire gouverneurs in het land was en ook met een enorme meerderheid als gouverneur werd herkozen. Nog voordat de laatste aantijgingen tegen hem bekend werden zakte die populariteit helemaal in, het kan verkeren.

Iets waar praktisch niemand over rept is de leeftijd en de gezondheid van lula. Hij heeft geen gezonde levensstijl en die kun je als politicus op campagne natuurlijk ook niet hebben en schijnt nogal veel te drinken. Hij heeft daarbij ook nog een kanker achter de rug. Hij zal in oktober 2018 73 jaar oud zijn.

Tijdens de verkiezingscampagne kan er veel veranderen en verandert er vaak veel.

Ik vind de regeringsclub van temer een walgelijke vertoning, maar nog steeds ben ik van mening dat alles beter is dan de incompetente stugge kleingeestige dilma. Het liefst zag ik ook temer en zijn diep corrupte omgeving verdwijnen. De ideeën van zijn minister van financiën, Meirelles, zijn echter goed voor het land. Als men dilma had laten zitten was het land rechtstreeks in de afgrond gegleden.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Lula de gevangenis in

Bericht door quasimodo » vr jul 14, 2017 20:06

Het is een makkelijk frame wat je neerzet, maar deze bewering kun je op geen enkele wijze hard maken.

Noem mij een programma welke geschrapt is voor de allerarmsten (dus de groep die leeft van minder dan US$1,90 per maand).

Hebben we absoluut gezien in 2017 meer of minder Brazilianen die onder de armoedegrens leven?
Hebben we relatief gezien in 2017 meer of minder Brazilianen die onder de armoedegrens leven?

We weten het allebei niet, omdat de data die nu beschikbaar is gaat tot 2015. Mijn vermoeden is echter dat het aantal echt armen in 2016 in 2016 en 2017 onder de 7 miljoen komt, dit ondanks de zeer zware crisis waarvan we allemaal weten door wie die veroorzaakt is.
Ik bedoel met de armen, de mensen die moeite hebben om elke maand genoeg eten op tafel te zetten. Die groep heeft het onder Lula een beetje beter gekregen. Of dit nu wel of niet zijn verdienste was doet er niet zoveel toe zolang deze mensen maar denken dat hij er verantwoordelijk voor was krijgt hij nu hun stem.

Dat ze er op achteruit gegaan zijn is makkelijk te bewijzen. Alle basisbehoeftes zijn voor hen duurder geworden terwijl hun inkomsten niet in verhouding zijn mee gestegen. En dan kan de benzine wel wat goedkoper worden, en nog wat indicatoren van herstel van de economie waar die mensen geen gebruik van maken zal hun een worst wezen.

En dan kun je wel aankomen met de allerarmste die nog geen 2 dollar per maand hebben. Dit zou voor Brazilië dan wel heel makkelijk op te lossen zijn. Als dit het probleem zou zijn. Geef ze elke maand 2 dollar en we hebben geen armen meer. Nog geen 10 miljoen mensen x12 x2 dollar is 240 miljoen dollar een peulenschil voor Brazilië. Maar ik denk dat je daar ook niet van kan leven. Bovendien is dit niet echt een grote groep kiezers. En dat getal van 2 dollar is ook maar een getal dat iemand bedacht heeft om een groep te definiëren.

Het probleem is dat de mensen ontevreden zijn. Alles word duurder. Het is moeilijk een baan te vinden. Het word steeds onveiliger en er zijn alleen maar berichten in de media van mensen die zich verrijken en geen belastingen betalen. En waar er onder Lula nog kansen waren om van arm naar de middenklasse te komen zien de mensen nu alleen maar mensen de andere kant carrière maken.

En dan kun je wel zeggen dat de economie weer aantrekt. Dit is hier op het moment ook en waarschijnlijk nog wel meer dan in Brazilië. De pest is alleen dat het best lang duurt voordat de mensen er van gaan profiteren. Dan zit er al een nieuwe regering die dan zegt kijk is hoe goed het gaat onder ons beleid.
Ja, dit is hem wel. Die middenklasse heeft inderdaad de grootste klappen gekregen (14 miljoen officiele werklozen). Maar de crisis is toch echt begonnen tijdens het beleid van Dilma/Lula en ook volledig toe te schrijven aan beide.
En toch krijgt Temer de schuld en misschien Dilma maar ze zullen zeggen onder Lula was het beter en zullen op hem stemmen.
Iemand had het over lula, populairste president ter wereld ooit. Is dat zo?
Bij een tussentijdse poll tijdens zijn presidentschap was een keer meer als 80% positief over hem. Ook heeft Obama een keer gezegd hem te bewonderen. Stond op Wikipedia.



Plaats reactie