Sandra Korstjens.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » wo mei 20, 2015 05:18




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » do mei 21, 2015 18:28

21 mei 2015 03:40
Dik zijn loont

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

Dikke billen zijn een schoonheidsideaal in Brazilië. Maar dan natuurlijk nog wel redelijk strak en goed gevormd en het liefst gehuld in kleine broekjes op het strand. Bikini’s die je achterwerk een beetje normaal bedekken zijn hier zelfs bijna niet te vinden.

Maar de plaatjes die iedereen kent van de stranden van Rio de Janeiro worden steeds zeldzamer. Het mag dan nog niet zo erg zijn als in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Mexico, de laatste jaren worden de Brazilianen steeds dikker. Ik zie dan ook steeds meer mensen die flink wat overtollige kilootjes met zich meesjouwen.

"Strakke leggings, korte truitjes, strakgespannen T-shirts, het is allemaal geen probleem."
Veel moeite om hun extra vetlagen te verbergen doen de meeste Brazilianen overigens niet. Strakke leggings, korte truitjes, strakgespannen T-shirts, het is allemaal geen probleem. Dat je je hier niet hoeft te schamen, vind ik eigenlijk ook wel weer mooi. Maar ja, gezonder worden ze er allemaal niet op.

Meer dan de helft van de Braziliaanse volwassenen heeft overgewicht en dat aantal blijft maar groeien. Bijna 18 procent lijdt zelfs aan obesitas. De Braziliaanse zorgverzekeringen zitten dan ook met de handen in het haar. De cijfers onder hun klanten in de grote steden, een zorgverzekering is hier niet verplicht, zijn zelfs nog schrikbarender. 67 procent zou overgewicht hebben en 42 procent obesitas. En dat zorgt voor oplopende kosten.

"Verbeter je je leven? Dan krijg je van je zorgverzekering een laptop."
Deze week las ik dat de verzekeringen er dan ook alles aan doen om hun klantenkring gezonder te krijgen. Er zijn inmiddels al honderden verschillende programma’s gericht op het verbeteren van de gezondheid en het voorkomen van ziektes. Maar ja, hoe zorg je dat mensen daar daadwerkelijk aan meedoen?

Simpel: geef mensen fikse kortingen en deel prijzen uit. Verbeter je je leven? Dan krijg je van je zorgverzekering een laptop. Geen slechte deal toch? Daarvoor moet je dan bijvoorbeeld verplicht elke maand een uitgebreide controle ondergaan, drie keer per week sporten en een keer per week naar de diëtist.

Vooral dat laatste is vaak geen overbodige luxe. Zo is het hier nog altijd compleet normaal om tijdens de lunch zowel rijst, bonen als aardappels op je bord te krijgen. Koolhydraten zijn hier de koning van de maaltijd. Leuk en aardig natuurlijk als je op het platteland woont en zwaar lichamelijk werk moet verrichten. Maar niet als je je na de lunch weer in je auto propt om terug te rijden naar kantoor en ’s avonds lekker op de bank neerploft met nog een stuk pizza.

"Helemaal eerlijk lijkt het systeem me nog niet."
De programma’s van de zorgverzekeringen moeten obesitas en diabetes voorkomen. Maar helemaal eerlijk lijkt het systeem me nog niet. Voor zover ik het begrijp gelden de kortingen en prijzen voorlopig voor mensen die hun levensstijl verbeteren en afvallen. Maar wat als je van het begin af aan al een gezond gewicht hebt?

Blijkbaar is het zo dat dik zijn soms gewoon loont.

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... zijn-loont



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » vr mei 29, 2015 17:43

28 mei 2015 05:00
Hordelopen met wegversperringen

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

Meer dan een eeuw lang slingerde de tram zich omhoog, de heuvel op. Vanuit het centrum van Rio de Janeiro naar de wijk Santa Teresa. Vaak puilde hij uit van de mensen. Eerst vooral inwoners, later steeds meer toeristen. Kronkelend door de smalle straatjes, die soms zo steil zijn dat taxichauffeurs ze liever mijden.

De tram van Santa Teresa is een icoon. Nog steeds kun je overal in de wijk T-shirts en andere souvenirs kopen met de afbeelding van de tram. Maar hij rijdt al enkele jaren niet meer.



In augustus 2011 kwamen vijf mensen om het leven toen de tram ontspoorde. Tientallen mensen raakten gewond. De dienst werd geschrapt en de inwoners van Santa Teresa raakten hun belangrijkste en beste vervoermiddel kwijt. En ook nog eens hun grootste toeristenattractie.

Plannen voor een heropening werden gemaakt. De tram moest veiliger en dus moesten de rails worden opgeknapt en er zouden nieuwe tramstellen komen. De werkzaamheden begonnen in 2013, maar hoewel grote delen van de wijk sindsdien werden omgetoverd tot bouwput, schoot het verder weinig op.

De oorspronkelijke belofte dat het werk in 2014 klaar zou zijn, werd in ieder geval niet nageleefd.

Nieuwe problemen werden dit jaar ontdekt. De bestelde tramstellen hadden nogal moeite met de kinderkopjes in de straten van Santa Teresa. En dus moeten de kinderkopjes op de route nu één voor één doormidden worden gehakt, anders kunnen de nieuwe trams straks niet goed remmen.

De frustratie bij de inwoners van Santa Teresa wordt inmiddels steeds groter. Zij willen simpelweg hun tram terug en de puinhopen in hun wijk kwijt. Vorige week verscheen er een filmpje op Facebook. Om aandacht te vragen voor het probleem was Santa Teresa omgetoverd tot een 'Olympisch Park'.

"De overheid beloofde dat de tram toch echt binnenkort weer gaat rijden. Maar voor veel mensen is het: eerst zien, dan geloven."
Uiteraard waren de sporten wel wat aangepast aan de omgeving. Zo worden onder andere hordelopen met wegversperringen, springen in de zandhoop en fietsen in de krater geïntroduceerd.

Het filmpje ging viral en na het protest dat afgelopen zaterdag werd georganiseerd beloofde de overheid dat de tram toch echt binnenkort weer gaat rijden. Maar voor veel mensen is het: eerst zien, dan geloven.

Bovendien is Santa Teresa niet de enige plek in Rio die overhoop is gehaald. Steeds meer delen van de stad hebben last van de werkzaamheden voor de Olympische Spelen. Vaak gaat het om infrastructuurprojecten die de situatie in de stad juist moeten verbeteren, maar het is nog maar de vraag welke projecten daadwerkelijk op tijd afkomen voor de Spelen.

Hoewel fietsen in de krater nog best een goed idee is. Dan hoeft de nieuwe BMX-baan in ieder geval niet meer gebouwd te worden.

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/columns/column/ ... sperringen



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » vr jun 05, 2015 00:49

04 juni 2015 04:11
De grootste hondenvrienden

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

Ik ben nooit echt een hondenmens geweest. Ook geen kattenmens. Het werd in Nederland weleens aan me gevraagd en dan had ik het idee dat ik opeens moest kiezen. Terwijl ik gewoon sowieso niet veel van huisdieren moest hebben. Al die haren op de bank, niks voor mij.

Maar ik geef toe: ik ben om. En dat komt door Brazilië. Want hier is vrijwel iedereen een hondenmens.

Brazilianen zijn zelfs zo gek op honden, dat ze tegenwoordig meer honden dan kinderen hebben. Zo waren er in 2013 in het hele land 45 miljoen kinderen onder 14 jaar, terwijl de Brazilianen in totaal 52 miljoen honden in huis hadden. Dat blijkt uit een onderzoek dat deze week werd gepubliceerd.

In in veel grote steden kun je terecht bij de winkelcentra voor dieren, die vaak 24 uur per dag open zijn.
Ruim 44 procent van de huishoudens heeft ten minste één hond in huis. Dat katten een stuk minder populair zijn, blijkt ook: in slechts 17 procent van de huishoudens loopt een kat rond.

Wat ik altijd fascinerend vind is, is dat de meeste Brazilianen kosten noch moeite sparen om hun hond er tiptop uit te laten zien. Zo is het op zaterdag in het winkelcentrum bij mij om de hoek altijd topdrukte bij de hondenkapper.

Achter het glas zie ik ze dan staan. Geduldig ondergaan de poedels en andere viervoeters hun behandeling. Met hun keurig gekapte haren wapperend in de wind van de föhn, alsof ze het nieuwste model zijn in een reclame voor hondenshampoo.

Als je hond hier midden in de nacht trek krijgt in superexclusieve brokjes, is dat trouwens ook geen probleem. Want dan kun je in veel grote steden terecht bij de winkelcentra voor dieren, die vaak 24 uur per dag open zijn. Ook handig natuurlijk als je om vijf uur ’s ochtends besluit om nog een hond te willen kopen.

Eigenaren die hun hond ook zijn of haar pleziertje gunnen, kunnen terecht bij hondenmotels.
Maar het meest bizarre fenomeen is waarschijnlijk het hondenmotel. Een motel in Brazilië is geen gewoon hotel, maar een plek waar je een kamer voor een paar uur huurt om met je partner naartoe te gaan. Of met je minnaar natuurlijk. Afijn, jullie begrijpen het idee.

Eigenaren die hun hond ook zijn of haar pleziertje gunnen, of die simpelweg een uitbreiding van hun hondenfamilie willen, kunnen dus terecht bij hondenmotels. Waar je dan van tevoren bijvoorbeeld een afspraak kunt maken met een andere hondeneigenaar. Of het echt populair is, weet ik niet. Bizar lijkt het me in ieder geval wel.

Toch bleek afgelopen week maar weer dat niet alle Brazilianen grote hondenvrienden zijn. Een vuilnisman reed een zwerfhond aan en gooide het gewonde dier daarna in de afvalpers.

En een van de honden van een goede vriend van me is laatst ook doodgegaan. Vergiftigd, zegt zijn vriendin, die dierenarts is. Volgens hen was het de buurman die niet zo blij was met zijn nieuwe buren. Terwijl ik zelden lievere honden ben tegengekomen dan die van mijn vrienden.

Want na bijna drie jaar in Brazilië kan ik nu met recht zeggen: ik ben een hondenmens. Voorlopig nog zonder hond, dat dan weer wel.

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/columns/column/ ... envrienden



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » do jun 11, 2015 19:39

11 juni 2015 05:43
Knuffels zijn altijd goed

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

"Tot de volgende keer!" Lisandra buigt zich naar me toe en we geven elkaar een zoen en een knuffel. Iets dat ik in Nederland ook doe met goede vrienden. Maar Lisandra is geen vriendin van me, ze is mijn fysiotherapeut.

Voor buitenlanders die net in Brazilië zijn aangekomen, kan het even schrikken zijn. Een afstandelijke handdruk? Daar doen de meeste Brazilianen niet aan. Ook als je mensen voor het eerst ontmoet, krijg je al snel een zoen op je wang geplant en een knuffel erachteraan.

Als ik mensen ga interviewen voor mijn werk, is dit over het algemeen dan ook de standaardbegroeting. Onprofessioneel? Hier niet. In veel gevallen blijf je juist een beetje een gekke, afstandelijke ‘gringo’ als je alleen een hand geeft. Met een zoen en een knuffel is het ijs toch sneller gebroken.

Gelukkig zijn Brazilianen zo sociaal vaardig, dat het nooit echt ongemakkelijk wordt.
Brazilianen zullen dan ook hard lachen om artikelen die in Nederland aan het begin van elk jaar wel weer verschijnen. Over het dilemma of je je collega’s nu wel of geen gelukkig nieuwjaar moet wensen met drie zoenen. Sommige Nederlanders zouden zich in deze periode zelfs liever ziek melden dan hun collega’s te moeten zoenen. Een tip voor deze mensen: kom niet naar Brazilië.

Overigens is het hier soms nog wel een beetje ingewikkeld. Want je moet je vooraf wel even bedenken in welke stad je bent. Zo ging ik vorige week in Rio de Janeiro nog de mist in. In mijn woonplaats São Paulo ben je namelijk met één zoen klaar, maar in Rio geven ze er twee. Gelukkig zijn Brazilianen zo sociaal vaardig, dat het nooit echt ongemakkelijk wordt.

Persoonlijk vind ik het vooral fijn dat je je niet de hele tijd hoeft af te vragen of je iemand nu wel of niet moet gaan zoenen. Bij twijfel gewoon doen. Wel zo makkelijk.

Digitaal geldt dat eigenlijk ook. Ik kan me nog goed herinneren dat ik me in het begin afvroeg wat al die rare afkortingen onder e-mails toch betekenden. ‘Abs’ stond er dan, of ‘bjs’. Zelf sloot ik meestal maar gewoon af met vriendelijke groeten.

Ook als ik iemand eigenlijk nog niet ken, schrijf ik tegenwoordig al snel 'abs' of 'abraços' onder mijn e-mails.
Maar het duurde niet lang voordat ik ontdekte dat 'abraços' en 'beijos', oftewel 'knuffels' en 'kusjes', hier volkomen normaal zijn. Of je nu een woordvoerder, een professor of een goede vriend mailt. Dus ook als ik iemand eigenlijk nog niet ken, schrijf ik tegenwoordig al snel 'abs' of 'abraços' onder mijn e-mails.

Want knuffels zijn altijd goed in Brazilië.

Abraços!

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... ltijd-goed



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » do jun 18, 2015 18:02




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » za jun 27, 2015 16:40

25 juni 2015 06:19
Schuim van poep en schoonmaakmiddel

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

Hoe graag ik ook op reis ben voor mijn werk, thuiskomen in São Paulo is altijd weer een fijn moment. Tenminste, op één detail na…

Vooral in de taxi vanaf het vliegveld kan ik er helaas niet omheen: de stank van de rivier de Tietê. De drukke snelwegen van de stad zijn om deze, ooit vruchtbare, levensader heen gebouwd. Tientallen jaren geleden werd er nog in gezwommen en gevist.

"Helaas ruik ik het typerende rotte eieren luchtje van het grijze water ook wel eens thuis, als de wind verkeerd staat."
Maar tegenwoordig is de Tietê in São Paulo niet eens meer een rivier te noemen. Het is gewoon een open riool.

Slechts honderd kilometer verderop, bij de bron van de rivier, schijn je het water te kunnen drinken. Ik kan het me maar moeilijk voorstellen.

In São Paulo blijf je het liefst zover mogelijk bij de Tietê vandaan. Helaas ruik ik het typerende rotte eieren luchtje van het grijze water ook wel eens thuis, als de wind verkeerd staat. Gelukkig gebeurt dat niet al te vaak.

De inwoners van Pirapora de Bom Jesus hebben wat dat betreft veel meer te verduren. In dit stadje, op zo’n vijftig kilometer stroomafwaarts van São Paulo hebben ze niet alleen last van de allesoverheersende stank van de rivier. Het probleem neemt hier hele andere vormen aan. Letterlijk.

De Tietê veranderde daar deze week in een grote schuimende massa. De schuimvlokken kropen tegen de huizen op en over de brug heen, zoals in deze video goed te zien is:



Het was niet de eerste keer dat dit gebeurt. Elk jaar in de droge Braziliaanse wintermaanden, als het waterpeil van de rivier steeds verder zakt en de concentratie vervuiling toeneemt, ontstaan er op meerdere plekken schuimlagen. Maar nergens zo erg als in Pirapora de Bom Jesus.

"Alles stroomt ongezuiverd de Tietê in."
Door een aantal stroomversnellingen in de buurt van het stadje, veroorzaakt door een dam in de rivier, krijg je eenzelfde soort effect als dat je te veel poeder in de wasmachine hebt gegooid. Alleen gaat het in dit geval om schuim met een minder aangename lucht. En het brengt ook nog eens grote gezondheidsrisico’s met zich mee.

Het probleem is dat allerlei afval rechtstreeks in de rivier wordt gepompt. Zoals chemische troep van fabrieken, maar vooral ook het rioolwater van miljoenen mensen in São Paulo. Alles stroomt ongezuiverd de Tietê in.

"Ooit waren de Seine in Parijs en de Thames in Londen er niet veel beter aan toe."
De rivier zit vervolgens vol met poep en niet afbreekbare resten van zeep en schoonmaakmiddelen. En het schuim bij Pirapora de Bom Jesus dus ook. Rechtstreeks contact met het giftige goedje zou dan ook huidproblemen veroorzaken.

Toch is er nog hoop geloof ik. Want ooit waren de Seine in Parijs en de Thames in Londen er niet veel beter aan toe. In 1992 begonnen de Brazilianen met een grote actie om de Tietê schoner te maken. Ruim twintig jaar later wordt er al veel meer rioolwater gezuiverd dan in het verleden.

Ooit kan er misschien zelfs weer gezwommen worden in de Tietê. Maar mij krijg je er niet meer in.

@SandraKorstjens


http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... maakmiddel



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » vr jul 03, 2015 00:57

02 juli 2015 04:40
Vrienden tegen wil en dank

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht toen ik in Brazilië kwam wonen: Brazilianen lijken vaak net Amerikanen. Een bezoekje aan het plaatselijke winkelcentrum vinden ze een gezellig uitje, ze doen het liefst alles met de auto en ze verslinden enorme hoeveelheden vlees en fastfood.

Net als de Verenigde Staten is ook Brazilië een enorm land, waar niemand vreemd opkijkt van een familiebezoekje waarvoor je vier uur in de auto moet zitten. Beide landen zijn immigratielanden, een echte 'melting pot'. Het is moeilijk te beschrijven hoe een 'typische' Braziliaan of Amerikaan eruitziet.

"Brazilië wordt al jarenlang het land van de toekomst genoemd, maar er gaat telkens wel weer iets mis."
Cultureel gesproken hebben de reuzen van het Amerikaanse continent veel meer gemeenschappelijk dan ik dacht. Maar dat betekent niet dat ze dikke vrienden zijn. In tegendeel: Brazilië en de VS hebben een moeizame relatie.

Misschien zijn de Brazilianen een beetje jaloers op hun noorderburen.

Brazilianen zien zichzelf als een potentiële wereldmacht, met onvoorstelbare rijkdommen. Maar tot hun grote frustratie komt het er maar niet van. Brazilië wordt al jarenlang het land van de toekomst genoemd, maar er gaat telkens wel weer iets mis.

Ondertussen zijn de 'gringo’s' wereldmacht nummer één en behandelde Washington de afgelopen decennia de rest van het continent als zijn achtertuin, inclusief Brazilië.

Zo steunden de Amerikanen bijvoorbeeld de Braziliaanse militairen, die het land tot in de jaren tachtig met ijzeren hand bestuurden. De huidige president Dilma Rousseff werd als twintiger zelfs opgepakt en gemarteld door de militairen, de bondgenoten van Washington.

Geen wonder dat Dilma de Amerikanen niet automatisch tot haar beste vrienden rekent.

Tot overmaat van ramp onthulde klokkenluider Edward Snowden twee jaar geleden dat Dilma, net als talloze andere regeringsleiders, was afgeluisterd door de Amerikanen.

De woedende president van Brazilië annuleerde een gepland staatsbezoek aan Washington, tot grote tevredenheid van veel Braziliaanse kiezers.

En toch zat ze deze week alsnog gezellig in het Witte Huis aan tafel bij Obama. Wat is er veranderd? Zijn Brazilië en de VS opeens wel goede vrienden geworden?

Niet echt natuurlijk, alleen de omstandigheden zijn veranderd. Voor de Braziliaanse president is het leven tegenwoordig loodzwaar: de Braziliaanse economie zit in de put, haar partij is betrokken bij een gigantisch corruptieschandaal en haar populariteit is gekelderd tot rond de 10 procent.

"Washington had het sinds 11 september zo druk met de War on Terror dat de traditionele 'achtertuin' even werd vergeten."
Dilma is wanhopig en heeft dringend vrienden met geld nodig. Ze zet alles op alles om buitenlandse investeerders terug te lokken naar haar land, in de hoop dat de economie wat aantrekt. Amerikaanse bedrijven worden gelokt met miljoenendeals.

Ook de Amerikanen hebben belang bij betere betrekkingen. Niet alleen vanwege de economische mogelijkheden. Washington had het sinds 11 september zo druk met de War on Terror dat de traditionele 'achtertuin' even werd vergeten.

De Chinezen grepen hun kans en zijn tegenwoordig zo’n beetje de belangrijkste handelspartner van Brazilië en andere Latijns-Amerikaanse landen.

Washington hoopt nu invloed terug te winnen, terwijl Dilma rekent op Amerikaanse investeringen om haar politieke carrière te redden.

En dus is er weer aandacht voor de overeenkomsten tussen de twee grootmachten op het Amerikaanse continent. Dilma en Obama zijn voor het oog van de camera’s opeens de beste vrienden. Alles leek vergeten en vergeven. Hoe oprecht dat is, daar kun je natuurlijk vraagtekens bij plaatsen. Maar soms heb je elkaar nu eenmaal nodig. Goede vrienden of niet.

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/columns/column/ ... il-en-dank



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » do jul 09, 2015 20:55

09 juli 2015 07:08
Wat als de dader een kind is?

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

Jaime Gold fietste regelmatig over een van de prettigste fietspaden van Rio de Janeiro. Het pad slingert zich om een groot stadsmeer heen. Het is dé plek waar inwoners van de omliggende rijke wijken na hun werk graag gaan wandelen, hardlopen of fietsen.

Maar die avond in mei ging het mis. De 56-jarige arts werd overvallen en kreeg meerdere messteken in zijn buik. Hij stierf de volgende ochtend in het ziekenhuis. De daders namen onder andere zijn fiets, portemonnee en telefoon mee.

87 procent van de mensen wil dan ook dit soort jongens net als volwassenen wordt berecht.
Drie minderjarige jongens werden opgepakt en stonden vorige week voor de rechter. Degene die Jaime Gold daadwerkelijk had neergestoken, is pas zestien jaar oud. En dat betekent dat hij uiteindelijk een gevangenisstraf kreeg van maximaal drie jaar. Veel te weinig vinden veel Brazilianen. 87 procent van de mensen wil dan ook dit soort jongens net als volwassenen wordt berecht. In dat geval had de straf kunnen oplopen tot dertig jaar.

Al jaren woedt er in Brazilië een verhitte discussie over een verlaging van de strafbare leeftijd. Maar nu lijkt een aanpassing van de wet dichterbij dan ooit. Dat komt vooral omdat het huidige congres het meest conservatieve is in de afgelopen vijftig jaar. Vorige week stemde het Huis van Afgevaardigden dan ook in met een wetswijziging om de strafbare leeftijd te verlagen van achttien naar zestien jaar. Die verlaging geldt voor ernstige misdaden zoals moord, doodslag of verkrachting. Of de wetswijziging er echt komt zal nu vooral afhangen van de Senaat. Maar het eerste succes is binnen voor de miljoenen voorstanders.

Brazilië is een heerlijk land, maar de onveiligheid is gewoon een enorm probleem. Elk jaar komen er meer dan 50.000 mensen door geweld om het leven.
Ik begrijp de frustratie van de Brazilianen. Echt waar. Brazilië is een heerlijk land, maar de onveiligheid is gewoon een enorm probleem. Elk jaar komen er meer dan 50.000 mensen door geweld om het leven. Wat Jaime Gold is overkomen, is iedereens grootste angst. Toch vraag ik me af wat een verlaging van de strafbare leeftijd zal opleveren.

Wordt het veiliger op straat? Ik geloof er niets van. Volgens schattingen wordt slechts één procent van alle moorden door 16 of 17-jarigen gepleegd. Bovendien laten die zich echt niet allemaal afschrikken door een aanpassing van de wet. Want het is een feit dat de meeste daders nooit worden gepakt. En als ze wel worden gearresteerd en veroordeeld, dan zouden ze dus terechtkomen in de toch al overvolle gevangenissen voor volwassenen. Waar tientallen mensen opgepropt in een cel zitten. Gevangenissen zijn dan ook eerder een leerschool voor criminelen, dan dat die jongens er beter uitkomen.

Elf procent van de Brazilianen wil zelfs 12-jarigen als volwassenen veroordelen.
Toch lijkt het veel voorstanders niet eens te gaan om het verbeteren van de veiligheid. Zo schreef een bekende tv-presentatrice op haar website: “Wetten zijn er niet om misdaden te voorkomen, maar om ze te bestraffen.” Het gaat dus om wraak. Ook als de dader nog een kind is. Ik vraag me vooral af waar het dan uiteindelijk stopt. Voorlopig bij zestien jaar. Maar elf procent van de Brazilianen wil zelfs 12-jarigen als volwassenen veroordelen.

Dus waar trek je de grens? Wanneer is iemand volwassen genoeg? En wanneer verdien je nog een tweede kans?

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/columns/column/ ... r-een-kind



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » vr jul 17, 2015 19:59

16 juli 2015 05:16
Middenklasse zonder riolering

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

Hoor jij bij de middenklasse? Grote kans dat je vindt van wel. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat in de Verenigde Staten zelfs zo’n negentig procent van de mensen vindt dat ze deel uitmaken van de middenklasse. Ik gok dat dat in Nederland niet heel anders is.

De meeste mensen zien zichzelf namelijk niet zozeer als heel arm of heel rijk. En zolang je niet bij een van die groepen hoort, dan maak je deel uit van de middenklasse. Toch? Niet helemaal natuurlijk, maar ons zelfbeeld wordt nu eenmaal snel beïnvloed door de extremen om ons heen. Je ziet jezelf al snel als een soort gemiddelde.

Toen ik naar Brazilië verhuisde, werd ik me opeens veel meer bewust van het hele concept middenklasse. In Nederland stelde ik me altijd iemand voor die in een rijtjeshuis woont, een auto voor de deur heeft staan en minimaal één keer per jaar op vakantie gaat. Heel gewoon en gemiddeld dus.

Maar wat in Nederland gewoon en gemiddeld is, is in een land als Brazilië natuurlijk compleet anders. Uiteraard heb ik me dat al eerder gerealiseerd, maar het is interessant om te zien hoe je het nieuws toch altijd weer bekijkt vanuit je eigen culturele achtergrond.

Een terugkerend thema in het Braziliaanse nieuws de afgelopen jaren was de opkomst van de zogeheten nieuwe middenklasse. Met de groei van de Braziliaanse economie, traden miljoenen mensen toe tot deze groep.

De term ‘nieuwe middenklasse’ werd overal in het rond gestrooid. Maar wie horen daar nu eigenlijk bij?

"Met een modaal Nederlands inkomen van 35.500 euro bruto per jaar ben je in Brazilië rijk"
Over het algemeen wordt er gekeken naar inkomen. Er zijn tal van verschillende definities, maar de bekendste hier is nog altijd de verdeling in vijf verschillende groepen. Waarbij groep A enorm rijk is en groep E straatarm. B, C en D zijn alles daar tussenin. Groep A wordt trouwens zelfs nog onderverdeeld in twee verschillende categorieën, waarbij A1 de mensen zijn die in een helikopter naar hun werk gaan en A2 alweer een stuk normaler is.

Met een modaal Nederlands inkomen van 35.500 euro bruto per jaar ben je in Brazilië rijk. En voordat je gaat roepen dat de kosten voor levensonderhoud in Nederland nu eenmaal hoger zijn: dat is niet altijd zo. Huishoudelijke apparaten, elektronica en auto’s zijn hier juist duurder. En fatsoenlijke gezondheidszorg en onderwijs zijn voor de meeste mensen zelfs onbereikbaar.

Ook voor groep C, daar was het allemaal om te doen de afgelopen jaren. De middenklasse dus, maar niet zoals de meeste Nederlanders dat voor zich zien. Je hoort namelijk al bij groep C als je eindelijk – op afbetaling – een koelkast en televisie kan kopen. En een gezinsinkomen per maand van 600 euro is al genoeg om tot de nieuwe middenklasse gerekend te worden. Veel inwoners van favelas horen er ook bij. Zelfs mensen die niet eens fatsoenlijke riolering hebben, maar wel een televisie, kunnen deel uitmaken van groep C.

Dat is toch wel iets anders dan mijn beeld van mensen in rijtjeshuis… Volgens Nederlandse begrippen zijn de meeste leden van de Braziliaanse nieuwe middenklasse gewoon arm.

Een nieuwe middenklasse? Het is maar hoe je het bekijkt. Overigens komen deze mensen nu het economisch minder goed gaat in Brazilië snel in de problemen. Ze raken in rap tempo hun banen kwijt en kunnen de maandelijkse aflossingen voor hun koelkasten en televisies niet meer betalen.

En wat blijft er überhaupt over van een middenklasse als die straks niets meer heeft?

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/columns/column/ ... -riolering



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » do jul 23, 2015 10:00

23 juli 2015 05:33
'Wij willen het leger!'

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

Ik weet niet zo goed of ik er nu om moet lachen of huilen.

Deze week zag ik op Facebook een video van een Braziliaanse familie langskomen.
https://www.facebook.com/acaoocupabrasi ... =2&theater
Een man en een vrouw met zo te zien hun dochter en kleinzoon. Gehuld in camouflageshirts marcheren ze op de plaats. Intussen zingen ze luidkeels het zogeheten 'lied van het Braziliaanse leger'.

In de kleuren van ons uniform
Straalt de glorie
Licht de overwinning op

Het is zo gênant dat ik bijna denk dat het wel een grap moet zijn. Maar deze mensen lijken bloedserieus. Hun boodschap is: het leger moet ingrijpen om Brazilië van de ondergang te redden.

"Het lijkt vooral een stel gekken bij elkaar, maar samen zijn deze pagina’s toch al snel goed voor enkele tienduizenden likes"
Als ik doorklik kom ik op een aantal Facebookpagina’s
https://www.facebook.com/IntervencaoMilitarJa
waar meer mensen oproepen tot militaire interventie. 'Weg met de communistische overheid' en 'Steun onze militairen! Zij zullen ons Brazilië redden!', staat er. Het lijkt vooral een stel gekken bij elkaar, maar samen zijn deze pagina’s toch al snel goed voor enkele tienduizenden likes.

Tijdens de anti-regeringsprotesten in maart en april was deze groep mensen me ook al opgevallen. Toen hielden ze borden omhoog met daarop de tekst 'Militaire interventie, nu!'. En om het nog erger te maken zag ik zelfs een bordje in het Duits langskomen met 'Wir wollen das Militär!', ofwel 'wij willen het leger!'

"Ze hebben heimwee naar een tijd waarin tegenstanders van het regime werden opgepakt, gemarteld en soms zelfs vermoord"
Deze groep Brazilianen is er heilig van overtuigd dat alles beter was tijdens de militaire dictatuur. Na de militaire coup in 1964 had het leger 21 jaar lang de macht in Brazilië. Een tijd waarin tegenstanders van het regime werden opgepakt, gemarteld en soms zelfs vermoord.

Maar volgens de groep mensen met heimwee naar deze tijd, was het vooral een periode waarin Brazilië zich ontwikkelde. Waarin wegen en vliegvelden werden gebouwd. En waarin het land in hun ogen vooral vooruitging, op een georganiseerde manier. Het is maar hoe je het bekijkt…

De huidige president Dilma Rousseff is in ieder geval hun grote nachtmerrie. Dat uitgerekend een vroegere linkse guerrillastrijdster nu aan het hoofd van het land staat, vinden deze legerliefhebbers verschrikkelijk. Ze zien haar nog altijd als een terrorist.

Nu de kritiek op Dilma vanuit het hele land oorverdovend is - slechts 7,7 procent van de Brazilianen steunt de president nog nu haar partij het middelpunt is in een grote corruptieaffaire - laten ze dan ook steeds vaker van zich horen. Met als gevolg dus tientallen bizarre video’s op Facebook.

"Tijdens de protesten werden de voorstanders van een militaire coup zelfs uitgejouwd door andere demonstranten"
Natuurlijk begrijpen de meeste Brazilianen ook wel dat een terugkeer naar de dictatuur niet wenselijk is. Sterker nog, tijdens de protesten in maart werden de voorstanders van een militaire coup zelfs uitgejouwd door andere demonstranten. Demonstranten die ook niets van Dilma moeten hebben, maar toch een stuk meer voelen voor een democratische oplossing.

Voor een militaire coup hoeven ze in Brazilië dan ook echt niet bang te zijn. En hoe droevig ik ook word van de filmpjes die ik voorbij zie komen, het is misschien wel beter om er dan maar heel hard om te lachen.

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... -het-leger



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » ma aug 03, 2015 12:32

30 juli 2015 05:55
Iedereen ziet eruit als een Braziliaan

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

Een vleugje inheems bloed, een grote dosis Italiaans, een flinke scheut Afrikaans en nog wat snufjes Japans, Duits en Arabisch erbij. En voilà: je hebt een typische Braziliaan.

Hoe die er vervolgens precies uitziet? Dat kan nogal verschillen. Het clichébeeld dat veel mensen zullen hebben, is dat van Brazilianen met een mooi koffiekleurtje. Maar dat geldt lang niet voor iedereen. Brazilianen in het buitenland krijgen dan ook regelmatig te horen: "Je ziet er niet uit als een Braziliaan."

"In het zuiden, waar vooral veel Duitse afstammelingen wonen, val ik bijvoorbeeld amper op."
Maar of je nu zwart, blank of Aziatisch bent; kroeshaar, blonde krullen of steil donker haar hebt; groene, bruine of blauwe ogen: alles kan in Brazilië.

De looks van een typische Braziliaan laten zich helemaal niet beschrijven. Gisteren zat ik zelfs nog in een taxi bij een chauffeur met rood haar en sproetjes. Die toch echt gewoon op-en-top Braziliaans was.

Ik geef toe dat ik met mijn blonde haar en blauwe ogen wel redelijk snel wordt herkend als buitenlander, maar dat ligt er ook maar net aan waar ik precies ben in dit enorme land. In het zuiden, waar vooral veel Duitse afstammelingen wonen, val ik bijvoorbeeld amper op.

De Duitsers zijn slechts één van de vele groepen immigranten die in het verleden massaal naar Brazilië trokken. Zo’n honderd jaar geleden kwamen er duizenden Japanners aan, op zoek naar een betere toekomst. Tegenwoordig is de grootste Japanse gemeenschap buiten Japan, die in Brazilië.

Vlak voor de komst van de Japanners had meer dan een miljoen Italianen al de oversteek over de Atlantische Oceaan gemaakt, op zoek naar werk en een nieuw leven. En de meeste Brazilianen met Afrikaanse roots stammen af van de slaven die lange tijd met gammele boten diezelfde oceaan over werden gestuurd.

En je zou bijna vergeten dat er vóór de komst van al die immigranten al heel lang mensen in Brazilië woonden. Inheemse volken zoals de Guaraní.

"Braziliaanse paspoorten zijn gewild op de zwarte markt, omdat iedereen een Braziliaan zou kunnen zijn."
Dat Brazilianen zoveel verschillende gezichten hebben, betekent dus dat iedereen er eigenlijk uitziet als een Braziliaan. Ik heb me dan ook laten vertellen dat Braziliaanse paspoorten nogal gewild zijn op de zwarte markt. Simpelweg omdat iedereen een Braziliaan zou kunnen zijn.

De Japanse krant Yomiuri Shimbun berichtte een paar jaar geleden zelfs dat de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un begin jaren negentig op een vals paspoort naar Japan was gereisd om Disneyland te bezoeken. Je raadt het al: dat valse paspoort zou volgens hun bronnen Braziliaans zijn geweest.

Of het waar is? Daar komen we natuurlijk nooit achter. Maar een Braziliaans paspoort zou in ieder geval geen vreemde keuze zijn geweest voor een wat te dikke Aziatische jongen met een voorliefde voor Disney.

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/columns/column/ ... braziliaan



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » do aug 06, 2015 16:53

06 augustus 2015 03:08
Corruptie is goed voor de kunst

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

Dure sportauto’s, kostbare juwelen en stapels contant geld. De Braziliaanse politie heeft in het kader van ‘Operatie Wasstraat’, het grootste corruptieonderzoek ooit in Brazilië, spullen ter waarde van miljoenen euro’s in beslag genomen.

Het grootschalige onderzoek richt zich op de corruptie bij het staatsoliebedrijf Petrobras. Opgeblazen contracten en steekpenningen waren er aan de orde van de dag.

Jarenlang konden de medewerkers van Petrobras, politici en aannemers hun gang gaan. Maar die tijden lijken voorbij. Sinds het voorjaar van 2014 is er een ware klopjacht bezig. De ene na de andere directeur en politicus wordt nu opgepakt.

Vaak wordt daarbij voor een groot bedrag aan spullen in beslag genomen. Spullen die werden gekocht om het gestolen geld zoveel mogelijk wit te wassen.

Deze week was het ook weer raak. In drie galerieën in Rio de Janeiro werden maandag 20 verschillende kunstwerken in beslag genomen. Want een sportauto is natuurlijk leuk om aan je vrienden te showen, het gestolen geld investeren in kunst is eigenlijk veel slimmer. Je kunt het net iets makkelijker wegstoppen en nog belangrijker: de exacte waarde is vaak niet meteen bekend.

Alleen in de badkamers hingen geen schilderijen.
De kunstwerken die deze week in beslag werden genomen, waren dan ook niet de eersten. In totaal heeft de Federale Politie al zo’n 250 werken meegenomen uit huizen en galerieën. Het gaat om kunstwerken van grote namen zoals Joan Miró, Salvador Dalí en vele beroemde Braziliaanse kunstenaars. Het grootste deel, ruim 130 werken, was gekocht door de voormalig directeur diensten bij Petrobras, Renato Duque (zie foto).



Duque werd in maart gearresteerd en een flink deel van zijn inboedel werd meteen in beslag genomen. Een medewerker van de Federale Politie zei tegen Braziliaanse media dat de oud-directeur niet in een appartement, maar in een kunstgalerie woonde. Alleen in de badkamers hingen geen schilderijen.

Alle in beslag genomen kunst wordt naar de stad Curitiba gebracht, omdat het corruptieonderzoek vanuit daar wordt gedaan. Maar om nu alles in kisten te laten zitten, dat vond de politie ook een beetje zonde. Bovendien hebben ze simpelweg de voorzieningen niet om alle werken veilig en op de juiste manier te bewaren.

Wat er met alle schilderijen gaat gebeuren, hangt er vanaf of de eigenaren daadwerkelijk veroordeeld worden.
En dus zijn de kunstwerken in bewaring gegeven bij het Oscar Niemeyer museum in Curitiba, dat vervolgens een unieke tentoonstelling samenstelde met 48 in beslag genomen werken. De rest wordt nog uitgezocht en hopelijk later aan de collectie toegevoegd.

Wat er uiteindelijk precies met alle schilderijen en andere kunstwerken gaat gebeuren, hangt er vanaf of de eigenaren daadwerkelijk veroordeeld worden. Als dat het geval is, dan wordt alles geveild of gedoneerd aan andere musea. Zo niet, dan krijgen ze de spullen waarschijnlijk gewoon weer terug.

Maar tot die tijd kan de kunst die met het geld van de Brazilianen is gekocht, eindelijk een keer door de rechtmatige eigenaars worden bewonderd.

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... r-de-kunst



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » ma aug 17, 2015 12:47

13 augustus 2015 06:48
Gezellig lachen om 'de Afrikaan'

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

Hij is gehuld in een zwarte trui en legging en zijn blanke gezicht is zwartgeverfd. Praten kan hij amper. Maar schreeuwen en zijn tong uitsteken des te beter. Het komisch bedoelde personage dat de afgelopen weken te zien was in een Braziliaans televisieprogramma kreeg een simpele naam mee: de Afrikaan.

Hi-la-risch natuurlijk. Tenminste, dat vinden de mensen in de studio. Ik kan er eerlijk gezegd bijna niet naar kijken. Zo tenenkrommend, racistisch en beledigend is de hele vertoning. Oordeel zelf zou ik zeggen (vanaf 2.09):



Toch moet ik tegelijkertijd toegeven dat het me niet eens heel erg verbaast. Zo liep ik een tijdje geleden op zaterdag door een drukke winkelstraat in het centrum van São Paulo. Een grote groep mensen had zich op de stoep verzameld en stond hard te lachen. Nieuwsgierig ging ik kijken wat er zo grappig was.

"Naast twee muzikanten stond een blanke man die zich had uitgedost als een forse zwarte dame"
Naast twee muzikanten stond een blanke man die zich had uitgedost als een forse zwarte dame. Kusjes blazend, dansend en poserend voor foto's vermaakte hij het publiek. Dat het blijkbaar erg grappig vond. Maar waarom de man zichzelf in vredesnaam zwart had gemaakt, was mij een raadsel.

Brazilianen gaan over het algemeen wat relaxter om met het concept ras dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Mensen noemen elkaar hier rustig 'zwartje' en er zijn maar weinig mensen die daar echt aanstoot aan zullen nemen.

Maar het stopt helaas niet bij bijnamen. En ondanks dat het feit dat de helft van de Brazilianen van Afrikaanse of gemengde afkomst is, wordt dit deel van de bevolking in onder meer televisieprogramma’s nog regelmatig neergezet als dom en onderontwikkeld.

Als Afro-Brazilianen wel een keer in een andere rol op televisie verschijnen, worden ze door veel landgenoten bovendien niet eens serieus genomen. Zo kreeg journaliste en presentatrice Maria Júlia Coutinho de meest nare racistische opmerkingen naar haar hoofd, nadat haar werkgever een foto van haar op Facebook had geplaatst.

Toch schoot het personage van 'de Afrikaan' bij sommige Brazilianen wel degelijk in het verkeerde keelgat. Op sociale media werd zijn optreden racistisch, triest en bizar genoemd. Maar op Twitter verschenen tegelijkertijd ook filmpjes van kijkers die de uitdaging van het programma om het dansje van 'de Afrikaan' na te doen hadden aangenomen. Inclusief zwart geschilderde gezichten…

"Het beeld dat de gemiddelde blanke Braziliaan van zijn donkere landgenoten heeft, zal dan ook niet zomaar veranderen"
Uiteindelijk bood het televisieprogramma excuses aan en beloofde dat 'de Afrikaan' niet meer te zien zal zijn. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar het punt is dat veel mensen wel om deze belachelijke karikatuur moesten lachen.

Het beeld dat de gemiddelde blanke Braziliaan van zijn donkere landgenoten heeft, zal dan ook niet zomaar veranderen. En zolang de Afro-Brazilianen op televisie niet serieus worden genomen, zal het helaas nog wel even duren voordat ze in het echte leven ook dezelfde kansen krijgen.

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... e-afrikaan



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » vr sep 11, 2015 01:20




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » vr sep 11, 2015 01:23

20 augustus 2015 04:36
Zeewater? Pleewater...

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

Voorzichtig stap ik met mijn camera in de hand door de mangrove. Een deken van afval kraakt onder mijn voeten. Lege blikjes, een wc-bril, speelgoed, schoenen, een computer. Overal waar je kijkt ligt troep.

Voor me uit door de bosjes loopt bioloog Mario Moscatelli, die me naar deze plek heeft meegenomen. Hij wil laten zien hoe groot het vervuilingsprobleem is bij de baai van Rio de Janeiro. De baai waar volgend jaar tijdens de Olympische Spelen gezeild en gesurft moet worden.

"Het is niet bepaald de gezondste plek om rond te banjeren. En vooral het feit dat ik zes maanden zwanger ben, zorgt ervoor dat ik me hier niet echt relaxed voel."
Moscatelli legt uit: "Het vuil komt met de rivieren mee. Een deel hoopt zich hier op in de mangrove, een deel op de bodem van de baai, en de rest blijft gewoon in de baai drijven. Het is een soort Russische roulette."

De bioloog windt zich zichtbaar op. Een paar jaar geleden werd dit deel van de mangrove opgeruimd in het kader van een overheidsproject dat 50 miljoen euro kostte. Maar het echte probleem, het gebrek aan riolering in veel arme wijken in Rio de Janeiro, werd niet aangepakt. Na afronding van het project lag de mangrove binnen de kortste keren weer vol met viezigheid. "Al het werk, al het belastinggeld dat werd gebruikt, is verloren gegaan", zegt Moscatelli.

Terwijl ik intussen word lek gestoken door de muggen, begin ik me wat zorgen te maken. Het is niet bepaald de gezondste plek om rond te banjeren. En vooral het feit dat ik zes maanden zwanger ben, zorgt ervoor dat ik me hier niet echt relaxed voel.

Maar eenmaal terug in mijn hotel in één van de strandwijken van de stad, vraag ik me af of de vuilnisbelt waar ik net doorheen liep echt veel gevaarlijker is dan het water waar ik op uitkijk. Het water waarin dagelijks duizenden mensen een duik nemen.

"Voor de Nederlandse watersporters zit er niets anders op dan hun weerstand zoveel mogelijk op te bouwen."
Het ziet er misschien verfrissend en onschuldig uit, maar persbureau AP publiceerde afgelopen maand een onderzoek waaruit bleek dat je bij het inslikken van drie theelepeltjes van het zeewater bij de Copacabana al 99 procent kans zou hebben om ziek te worden. De concentratie aan virussen in het water is volgens het onderzoek hetzelfde als bij rioolwater.

Of je daadwerkelijk ziek wordt, zou trouwens vooral afhangen van je resistentie voor de virussen. Wat dus in theorie een thuisvoordeel zou kunnen betekenen voor Braziliaanse sporters die al hun hele leven met het vieze water in contact zijn gekomen. Voor de Nederlandse watersporters die straks in actie komen op de Olympische Spelen, zit er niets anders op dan hun weerstand zoveel mogelijk op te bouwen en goed voor zichzelf te zorgen.

Maar ik denk in ieder geval wel twee, nee, drie keer na voordat ik het water hier instap. Na mijn bezoek aan de mangrove blijft de stank van de troep de hele dag in mijn neus hangen. Of is het toch de 'putlucht' die opeens uit het doucheputje opstijgt? Want ook dat is helaas geen uitzondering in Rio de Janeiro − de stad die intussen steeds vaker de bijnaam 'Riool de Janeiro' krijgt.

@sandrakorstjens

​Bekijk hier de reportage die Sandra Korstjens maakte: Surfen tussen de condooms: het water in Rio blijft smerig

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... jft-smerig

http://www.rtlnieuws.nl/columns/column/ ... -pleewater



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » vr sep 11, 2015 01:24

27 augustus 2015 05:01
Geen weg voor watjes

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

De ringweg van São Paulo is geen weg voor watjes. Het is een soort spinnenweb van beton: beide richtingen op zijn er zo’n tien rijbanen naast elkaar, die zijn opgedeeld in drie verschillende delen.

Die delen worden van elkaar gescheiden door betonnen barrières, vluchtstroken ontbreken op de meeste stukken en de rijstroken zelf zijn vaak maar de helft van wat we in Nederland gewend zijn. Vrachtwagens en bussen nemen dan ook meestal zo’n anderhalve rijstrook in beslag.

"Toch ontsnapte ik een keer op het nippertje aan een ongeluk toen ik op de rechterbaan reed en er opeens iemand vanuit stilstand de weg opdraaide."
Tot voor kort mocht je op de meeste plekken lekker doorrijden met 70 of 90 km/u. Dat klinkt misschien niet heel snel, maar geloof me: als je je door het Braziliaanse verkeer manoeuvreert en wordt ‘gesandwicht’ door twee bussen, dan is 70 km/u al best hard. Ik haalde die snelheid in ieder geval meestal niet eens. En toch ontsnapte ik een keer op het nippertje aan een ongeluk toen ik op de rechterbaan reed en er opeens iemand vanuit stilstand de weg opdraaide.

Maar niet iedereen heeft zoveel geluk. Ongelukken zijn helaas aan de orde van de dag op de ringweg. In 2014 waren er 1180 ongelukken met slachtoffers. En dan hebben we het nog niet eens over de duizenden aanrijdingen met alleen blikschade.

Toch was het gemopper niet van de lucht toen de burgemeester van São Paulo, Fernando Haddad, besloot om de boel eens anders aan te pakken. Sinds vorige maand mag je op het rechtergedeelte maar 50 km/u, op de middelste afgescheiden banen 60 km/u en helemaal links, wat in principe het doorgaande verkeer is, 70 km/u.

De nieuwe snelheidslimieten zijn bedoeld om het verkeer veiliger te maken, maar veel automobilisten klaagden over de veranderingen. Ze waren bang voor een nog grotere chaos op de ringweg. Bovendien hebben veel automobilisten toch al een hekel aan de burgemeester vanwege alle fietspaden die hij in de stad laat aanleggen.

"Ze zijn ervan overtuigd dat de fietsers de stad niet leefbaarder, maar gevaarlijker maken."
De burgemeester wil meer inwoners op de fiets hebben om de stad leefbaarder te maken. Daarom zijn er het afgelopen jaar al tientallen kilometers fietspad aangelegd in São Paulo. Maar veel mensen moeten helemaal niets hebben van het toenemende aantal fietsers in het verkeer. Ze zijn ervan overtuigd dat de fietsers de stad niet leefbaarder, maar gevaarlijker maken.

Dat werd vorige week opnieuw pijnlijk duidelijk. Een oudere man die de weg overstak, werd aangereden door een fietser en overleefde zijn val niet. Tot woede van onder anderen de familie van de man, die de fietspaden levensgevaarlijk vindt. ‘Haddad moordenaar’ werd er op de plek van het ongeluk op de muur geschreven.

Maar al snel bleek dat de fietser niet op het fietspad maar op de busbaan had gereden. Haddad kon het dan ook niet laten om te benadrukken dat als het fietspad was gebruikt, het ongeluk waarschijnlijk niet was gebeurd. Toch is het grote probleem volgens mij dat veel mensen gewoon nog niet gewend zijn aan de fietsers. Hopelijk is dat een kwestie van tijd.

Wat betreft de ringweg lijkt de burgemeester voorlopig sneller gelijk te krijgen. Vorige week werd namelijk bekend dat het aantal ongelukken met slachtoffers sinds de invoering van de nieuwe snelheidslimieten met 29% was afgenomen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Goed nieuws dus. Maar echt heel veilig voel ik me nog steeds niet als ik weer bijna van mijn rijstrook word geduwd door een vrachtwagen. Ook al is het dan met 50 km/u.

@sandrakorstjens
http://www.rtlnieuws.nl/columns/column/ ... oor-watjes



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » vr sep 11, 2015 01:26




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » vr sep 11, 2015 01:27

10 september 2015 04:43
Speeddaten voor papegaaien

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

Het is een prachtige vogel: lange staalblauwe veren, knalgele ringen om zijn ogen en een lengte van zo’n zeventig centimeter. Hij is net zo blauw als Blu, de papegaai uit de animatiefilm Rio, maar dan nog mooier. De indrukwekkende Lear’s ara komt alleen in Brazilië in het wild voor, en dan ook nog eens alleen maar in een klein gebied in het noordoosten van het land.

Een gebied dat op een gegeven moment zó klein werd, dat het niet veel scheelde of de vogel was helemaal uitgestorven. In de jaren tachtig waren er op een gegeven moment nog maar enkele tientallen van deze papegaaien over. Intussen zijn het er gelukkig weer meer dan duizend, maar nog steeds worden deze bijzondere dieren met uitsterven bedreigd.

Dat komt door bijvoorbeeld ontbossing en gebrek aan het eten. Maar ook door illegale dierenhandelaren. Op de zwarte markt zou een Lear’s ara namelijk zo’n 60.000 dollar waard zijn.

De eerste keer dat ik de vogels zie is dan ook niet in het wild, maar in een gloednieuw centrum voor bedreigde diersoorten in de buurt van São Paulo. Op zo’n twee uur rijden van de miljoenenstad onderzoeken biologen hoe ze verschillende diersoorten het beste kunnen beschermen tegen uitsterven. Ik loop er langs krijsende gouden leeuwaapjes, slome miereneters en natuurlijk de Lear’s ara’s.

"De beste manier om te zorgen dat een diersoort niet uitsterft is simpel: voortplanting"
En juist de ara’s blijken een beetje het hoofdpijndossier van het centrum te zijn. De beste manier om te zorgen dat een diersoort niet uitsterft is namelijk simpel: voortplanting. Maar de biologe die ons rondleidt, vertelt dat er een probleem is. De papegaaien die hier zitten willen maar niet met elkaar van bil.

In april is er in de dierentuin van São Paulo, waarmee het centrum samenwerkt, wel eindelijk een kleine Lear's ara geboren. De eerste die in gevangenschap op het zuidelijk halfrond ter wereld kwam. Maar dat leek meer geluk dan wijsheid. Want de rest van de Lear's ara's weigert voorlopig in actie te komen.

"Misschien vinden ze elkaar gewoon niet leuk genoeg"
De biologen hebben hun leefomgeving al zo goed mogelijk nagebootst, maar zonder duidelijk effect. Toch is er nog een reden dat het gebrek aan papegaaienseks zou kunnen verklaren: ze vinden elkaar misschien gewoon niet leuk genoeg.

Papegaaien zijn meestal namelijk monogame dieren. Hebben ze iemand gevonden die ze leuk vinden, dan blijven ze daar rustig langere tijd of zelfs de rest van hun leven mee samen. In het wild trekken de stelletjes ook altijd met elkaar op.

Maar in het centrum voor bedreigde diersoorten is de keuze voor een partner op dit moment nogal beperkt. En dus is het de bedoeling dat er binnenkort een speciale bijeenkomst wordt georganiseerd. Vrijgezelle Lear's ara's uit verschillende dierentuinen worden naar het centrum gebracht om met elkaar kennis te maken. Een soort speeddaten voor papegaaien dus.

Nu maar hopen dat het letterlijk en figuurlijk een vruchtbare ontmoeting wordt.

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/columns/column/ ... papegaaien



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » zo sep 20, 2015 21:38




Plaats reactie