Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Progresso » za jul 11, 2015 22:40

Van Eelco Keij:
Update over onderzoek Nationale Ombudsman, verlies Nederlanderschap
Vanmiddag werd ik door een journalist benaderd met enkele vragen over het lopende onderzoek van de Nationale Ombudsman naar ex-Nederlanders die tegen hun wil hun Nederlanderschap waren verloren
. Kort daarop werd me duidelijk dat dit niet uit de lucht kwam vallen: de Nationale Ombudsman had net een update op de website
geplaatst met daarin, kort gezegd, de volgende punten:

Er zijn meer dan 500 reacties binnengekomen (veel meer dan verwacht)
Op basis hiervan is een officieel onderzoek gestart (vorige maand juni)
De Minister van Binnenlandse Zaken zal een reactie op het starten van dit onderzoek geven
Het rapport over dit onderzoek kan men eind deze zomer tegemoet zien - met aanbevelingen

Al met al zet Nationale Ombudsman & Co er flink de sokken in; ik had een eindrapport pas in de herfst verwacht. Let op: de Nationale Ombudsman heeft niet het mandaat om wetgeving goed- of af te keuren. Wel zou de Nationale Ombudsman kunnen concluderen dat een wet niet goed uitvoerbaar / toepasbaar is omdat deze bijvoorbeeld te ingewikkeld is - waarop het parlement (of de regering) dan aan zet is om er iets mee te doen.

Met het oog op de fouten die ambtenaren zelf maken bij het toepassen van de Rijkswet op het Nederlanderschap
(overigens hoogstwaarschijnlijk in complete naïviteit en zonder opzet, maar dat is volledig irrelevant gezien de vaak onomkeerbare consequenties van voor Nederlanders in het buitenland, zie de zaak Brienen
) zou ik me voor kunnen stellen dat de Nationale Ombudsman enkele opmerkingen over de uitvoerbaarheid van de wet gaat zeggen. We gaan het zien.

Hopelijk kunnen we het eind van de zomer binnenkort inluiden met steun vanuit een andere hoek - keep you posted.

Vragen/opmerkingen --> ejkeij - at - gmail . com of via @EelcoKeij via twitter
500 klachten over het verlies van het Nederlanderschap. Dat vind ik best wel veel eigenlijk. Het is ook een hele kromme wetgeving. Met een dubbele nationaliteit verlies je je Nederlanderschap AUTOMATISCH als je vergeet je Nederlandse paspoort op tijd te verlengen. Dat paspoort is tegenwoordig tien jaar geldig en ik kan me dus levendig voorstellen dat iemand dit vergeet. Ben je Nederlander en je vergeet het te doen kan je op Schiphol een noodpaspoort aanvragen en dat gebeurt dus heel veel. Heb je een dubbele nationaliteit en je komt er achter dat je paspoort verlopen is, dan ben je opeens geen Nederlander meer.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door René » zo jul 12, 2015 05:13

@Progresso en Eelco,
Zolang je er voor zorgt dat je je paspoort niet laat verlopen, kun je niet je NL nationaliteit verliezen? M.a.w. kan verlenging door NL geweigerd worden omdat je in het buitenland woont en een tweede nationaliteit hebt?

Hieronder de antwoorden van VVD en CDA (PvdA en PVV hebben niet de moeite genomen om te antwoorden);

Geachte heer/mevrouw Savonije,

Hartelijk dank voor uw bericht aan de VVD Tweede Kamerfractie. Wij waarderen het dat u de moeite heeft genomen om uw gedachten met ons te delen en stellen altijd prijs op signalen uit de samenleving.

Het wetsvoorstel van de vorige regering om dubbele nationaliteit onmogelijk te maken is onlangs door de staatssecretaris Teeven ingetrokken: “Het past niet meer in het beleid van dit kabinet,, aldus Teeven.

Ruim een miljoen Nederlanders hebben een dubbele nationaliteit. Van hen kan niet geëist worden dat zij hun andere nationaliteit neerleggen. Maar aan sommige nationaliteiten zitten plichten vast die conflicteren met het Nederlanderschap, bijvoorbeeld Turkse dienstplicht en Marokkaanse namenlijsten. Daar waar dubbele nationaliteit problemen veroorzaakt, wil de VVD deze zo veel mogelijk voorkomen. Het gaat daarbij vooral om mensen die actief kiezen voor de Nederlandse nationaliteit, zoals buitenlandse partners.

Er zijn op dit moment 17 landen in de wereld, waaronder Marokko en Argentinië, die niet toestaan dat onderdanen afstand doen van hun nationaliteit. Dit is in strijd met internationaal recht. De VVD wil dat hun onderdanen de vrijheid krijgen afstand te doen van hun oorspronkelijke nationaliteit.

Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
VVD Voorlichting


Geachte heer Savonije,

In antwoord op uw e-mail van 2 juli jongstleden aan het CDA, deel ik u, mede namens onze asiel- en vreemdelingenwoordvoerder Eddy van Hijum, het volgende mede. Het wetsvoorstel waar u op doelt, is niet ‘niet-aangenomen’, maar ingetrokken. Dit wetsvoorstel beoogde de huidige uitzonderingsbepalingen inzake automatische verlies van Nederlanderschap bij verkrijging van een andere nationaliteit te schrappen. Inmiddels zijn de opvattingen bij partijen (waaronder het CDA) in de Tweede Kamer inzake automatische verlies van Nederlanderschap gewijzigd, in de richting van behoud van Nederlanderschap. Deze opvattingen moeten gestalte gaan krijgen in een nieuw wetsvoorstel, dat thans in consultatie is en te zijner tijd aan de Kamer zal worden aangeboden. Hoe een en ander er precies gaat uitzien, is thans niet te zeggen.

De huidige situatie is als volgt. Sinds de inwerkingtreding van de huidige Rijkswet op het Nederlanderschap in 2003 bestaan er enkele uitzonderingen op de hoofdregel dat vrijwillige verkrijging van een andere nationaliteit automatisch verlies van het Nederlanderschap oplevert.

Zo is bijvoorbeeld uitgezonderd de persoon die in het land van die andere nationaliteit is geboren en daar ten tijde van de verkrijging van de andere nationaliteit zijn hoofdverblijf heeft. Bijvoorbeeld een in Japan uit Nederlandse ouders geboren persoon die altijd in Japan is blijven wonen en na het bereiken van de meerderjarige leeftijd in 2004 is genaturaliseerd tot Japanner. Deze persoon verliest bij de verkrijging van de Japanse nationaliteit zijn Nederlandse nationaliteit niet.

Een andere uitzondering wordt gemaakt voor degenen die voor het bereiken van de meerderjarige leeftijd een onafgebroken periode van vijf jaar hoofdverblijf hebben gehad in het land van die andere nationaliteit. Bijvoorbeeld een Nederlandse jongen die op zijn twaalfde met zijn ouders naar Nieuw-Zeeland is geëmigreerd en vervolgens op zijn tweeëntwintigste de Nieuw-Zeelandse nationaliteit heeft aangenomen, verliest niet automatische de Nederlandse nationaliteit bij naturalisatie tot Nieuw-Zeelander.

Een derde situatie waarin geen automatisch verlies van het Nederlanderschap optreedt, is wanneer een persoon ten tijde van het verkrijgen van de andere nationaliteit is gehuwd (dan wel een geregistreerd partnerschap heeft) met een persoon die de andere nationaliteit al bezit.

Deze uitzonderingen gelden overigens niet wanneer de wetgeving van het land van de nieuwe nationaliteit de dubbele nationaliteit niet toestaat en afstand van de Nederlandse nationaliteit vereist. In dat geval wordt de Nederlandse nationaliteit alsnog verloren.

Een Nederlander die tevens een andere nationaliteit bezit kan door langdurig verblijf buiten Nederland, de Nederlandse Antillen Aruba en de Europese Unie zijn Nederlandse nationaliteit verliezen. Een achtereenvolgend tienjarig of langer verblijf buiten Nederland, de Nederlandse Antillen, Aruba dan wel de Europese Unie levert in een dergelijk geval automatisch verlies van het Nederlanderschap op. Deze termijn wordt gestuit door tenminste een jaar terug te keren naar Nederland, de Nederlandse Antillen, Aruba of een land in de Europese Unie en daar hoofdverblijf te hebben. De termijn wordt ook gestuit door steeds tijdig het Nederlandse paspoort te verlengen.

Om meer zekerheid te krijgen over uw eigen specifieke situatie, is het verstandig om contact op te nemen met de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging in Brazilië.

Met vriendelijke groet,
Drs. J.W.M. (Jan) Teunissen
Beleidsmedewerker Veiligheid & Justitie / Koninkrijksrelaties
CDA-fractie Tweede Kamer
Telefoon: 070-3182536
E-mail: j.teunissen@tweedekamer.nl
Fax: 070-3182602
Postbus 30805
2500 GV DEN HAAG



Uit het laatste antwoord (CDA); `De termijn wordt ook gestuit door steeds tijdig het Nederlandse paspoort te verlengen.´ Dus als ik de BR nationaliteit zou aanvragen en altijd tijdig mijn NL paspoort verleng..... loop ik dan risico de NL nationaliteit kwijt te raken???
Ik begrijp dat jullie daar niet het antwoord op hebben, maar wat is jullie mening?
Groet,
René



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Progresso » zo jul 12, 2015 18:44

FortalezaHouses.com schreef:
Uit het laatste antwoord (CDA); `De termijn wordt ook gestuit door steeds tijdig het Nederlandse paspoort te verlengen.´ Dus als ik de BR nationaliteit zou aanvragen en altijd tijdig mijn NL paspoort verleng..... loop ik dan risico de NL nationaliteit kwijt te raken???
Ik begrijp dat jullie daar niet het antwoord op hebben, maar wat is jullie mening?
Groet,
René
Het antwoord is dat je je Nederlanderschap niet verliest als je tijdig je paspoort verlengt OF binnen die periode een bewijs van Nederlanderschap afhaalt bij het consulaat in Fortaleza. Het voordeel van het bewijs van Nederlanderschap is dat dit geen houdbaarheidsdatum heeft.

Het probleem ontstaat dus als je door iets menselijks als "iets vergeten" een van de meest elementaire zaken in je leven, je eigen nationaliteit, zomaar opeens weg is. Dit alles met dank aan de PVV, PvdA, CDA en VDD.

Deze wetgeving is een van de meest kromme dingen die je maar kunt verzinnen die voortgesptoren is uit opportunistische en volledig incompetente Tweede Kamerleden. Maar ja, na zeventig jaar een dramatisch immigratiebeleid te hebben gevoerd en een volledig visieloos emigratiebeleid zijn het tegenwoordig vreemdelingen in het land die de dienst uitmaken.



WatchBrasil
Artikels: 0
Berichten: 46
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 17:30

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door WatchBrasil » zo jul 12, 2015 20:44

Nederlanders ergeren zich dat nieuwkomers niet loyaal zijn aan Nederland en hun originele nationaliteit willen behouden. Nederlanders ergeren zich aan Turken, Marokkanen etc, met een dubbele nationaliteit, die hun Turkse cq Marokkaanse paspoort gebruiken om eenvoudiger hun ex. thuislanden in te komen.

Maar owee.. als het Nederlanders betreft dan geld loyaliteit aan het nieuwe thuisland niet meer want inleveren van het Nederlandse paspoort is dan een onjuiste eis...

Opportunisme van de eerste rangorde.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Progresso » zo jul 12, 2015 21:45

Wat heeft loyaliteit hier mee te maken?



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door René » ma jul 13, 2015 08:21

@watchbrazil; je haalt twee dingen door elkaar; een land dat immigranten die willen nationaliseren verbied hun originele nationaliteit te behouden en een land dat de nationaliteit van onderdanen wil afpakken, omdat ze ergens anders zijn gaan wonen (maar accepteert dat immigranten uit sommige landen hun nationaliteit niet kunnen opzeggen..... m.a.w. immigranten een dubbele nationaliteit toestaat, maar Nederlanders in het buitenland hun nationaliteit probeert af te pakken....) M.i. zijn beide praktijken belachelijk..... mensen zouden om welke reden dan ook meer dan 1 nationaliteit moeten mogen bezitten. Maar als een land bepaalde rechten voor mensen met meerdere nationaliteiten beperkt, is dat haar recht. Denk hierbij aan politieke verkiesbaarheid op elk niveau, rechterlijke macht, leger, politie en medisch personeel.
Groet,
René



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Progresso » ma jul 13, 2015 23:45

Update Eelco Kleij
Wanneer het over het Nederlanderschap gaat, is het geen komkommernieuws natuurlijk. Ten eerste pakte de AD uit:

Algemeen Dagblad, 13 juli 2015. Met ontzettend veel dank voor hun oplettendheid!

Als het in het AD komt, dan komt het ook in een paar andere kranten, zoals De Gelderlander
, het Brabants Dagblad
en De Stem
. Daarnaast pikten ook andere media het op, waaronder PowNed
, Joop
en BNR
(radio interview, vanaf 29'59''). Tweede Kamerleden mogen dan misschien ergens op een strand in reces zijn, ze volgen de kranten meestal goed, dus ongetwijfeld wordt dit signaal ook doorgegeven.

Mijn standpunt in deze kwestie bestaat uit 3 delen --
1) de huidige wetgeving is te gecompliceerd geworden om goed uit te voeren en toe te passen;
2) voor Nederlanders is het billijk dat de vraag 'kan ik mijn nationaliteit stilzwijgend verliezen?' niet spontaan bij ze opkomt, zoiets verzin je namelijk gewoon niet, de vraag is te absurd;
3) verreweg de meeste landen Europa doen al lang niet meer moeilijk over dubbele nationaliteit, en Nederland (als internationaal economische handelsnatie) dient zich aan hen en de nieuwe tijden aan te passen.

PvdA, VVD:
Deze twee regeringspartijen zouden met hun tweeën het tij kunnen keren. Ze hebben er echter voor gekozen om juist heel erg tegen te zijn, zwart op wit
. Vraagt u aub zelf aan hen waarom ze zich zo verzetten tegen dubbele nationaliteit, de woordvoerders op dit terrein zijn respectievelijk:

* PvdA: Michiel Servaes, m.servaes@tweedekamer.nl
of via Twitter @MichielServaes

* VVD: Joost Taverne, joost.taverne@tweedekamer.nl
of via Twitter @JoostTaverne



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door René » do jul 16, 2015 08:00

Beste Maarten,
Over het algemeen zijn je berichten gebaseerd op feiten. In dit bericht zeg je `Dus hoe omslachtig ook, gewoon je paspoort elke 10 jaar laten verlengen lost het hele probleem op. En dat was 10 jaar geleden ook al zo. Niet verder zeuren, een beetje moeite doen`. M.i. sla je hier de plank volkomen mis. De hele gedachtengang tegen de dubbele nationaliteit is gericht op immigranten in NL. Deze problematiek heeft niets te maken met geboren en getogen NL-ers die in het buitenland wonen. Ronduit belachelijk dat zo´n NL-er er alles aan moet doen om zijn burgerschap te houden. Bewijs van NL schap bij consulaat aanvragen, paspoort tijdig vernieuwen...... In Nl geboren uit NL ouders en wonend in het buitenland?????? Hoe kun je GVD ooit je NL schap verliezen???? Misschien omdat de politiek wat AOW premies wil besparen??? Eventueel beperken van rechten van buitenlanders met een NL nationaliteit..... bespreekbaar.... maar een NL-er die in het buitenland woont zijn geboorterecht afnemen omdat ie vergeten is om de datum op zijn paspoort te controleren???? Het paspoort is een uitreisdocument..... geen bewijs van geboorteplaats!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Progresso » do jul 16, 2015 17:17

Maarten,

De oorspronkelijke wet (nou ja, ook niet de meest oorspronkelijke) stamt uit 1982. Die Rijkswet is op 21 december 2000 verandert. Het ging o.a. over de status van de Ambonezen en de KNIL militairen).

Echter de grote verandering is gekomen tijdens hetminderheidskabinet CDA/VVD met de gedoogsteun van PVV (2010-2012). De PVV wilde dat de mogelijkheid van dubbele nationaliteit voor immigranten werd afgeschaft, wetende dat het voor de "vervelendste" groep van immigranten, de Morocs, onmogelijk (dit is overigens een sprookje wat in stand wordt gehouden) was om afstand te doen van de Marokkaanse nationaliteit. Om de steun van de gedooogpartner te krijgen is het kabinet door de knieen gegaan. Zoals je in het bericht van Fortalezahouses kunt lezen is inmiddels het CDA op haar schreden (al na drie jaar) teruggekeerd.

De invoering van deze wetgeving had echter enige "collateral damage", namelijk de Nederlanders in het buitenland, die ook een dubbele nationaliteit hebben. Het is juist deze collateral damage waar destijds met name de Hoge Raad voor waarschuwde. Ondanks het negatieve advies van de Hoge Raad heeft het kabinet destijds de wetgeving toch er doorheen gejast (Mbv de PvdA overigens).

We zijn nu een paar jaartjes verder. De wetgeving heeft letterlijk NIETS opgelost, maar heeft er wel voor gezorgd dat 500 Nederlanders hun Nederlandersschap al zijn kwijtgeraakt. Nederlanders die zich door en door Nederlander voelen, maar doordat de ambassade slecht werk heeft geleverd of men een paspoort is vergeten te verlengen opeens Nederlander af zijn.

Dieptrieste situaties zijn ontstaan waarin bijvoorbeeld een Braziliaanse Nederlander die voor zijn terminale moeder in Nederland wilde zorgen enkele weken voor de dood van moeders Nederland moest verlaten omdat de maximale termijn van drie maanden om was en hij zelfs niet op de begrafenis kon komen, omdat hij geen visum meer kon krijgen. Ik had zowel Brazilwatcher als jou tegenover deze man willen zien en tegen hem zeggen "Ja, maar je bent ook niet loyaal geweest" of "stom van je, je kent toch de wet".

De wetgeving heeft in Nederland geen enkel, maar dan ook geen enkel probleem opgelost. In het buitenland zitten we nu al met een situatie waar pas na enkele jaren al 500 Nederlanders geconfronteerd worden met het feit dat ze niet meer welkom zijn in hun vaderland. Het is een grote schande.



WatchBrasil
Artikels: 0
Berichten: 46
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 17:30

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door WatchBrasil » do jul 16, 2015 18:04

Progresso schreef:.........................................Dieptrieste situaties zijn ontstaan waarin bijvoorbeeld een Braziliaanse Nederlander die voor zijn terminale moeder in Nederland wilde zorgen enkele weken voor de dood van moeders Nederland moest verlaten omdat de maximale termijn van drie maanden om was en hij zelfs niet op de begrafenis kon komen, omdat hij geen visum meer kon krijgen. Ik had zowel Brazilwatcher als jou tegenover deze man willen zien en tegen hem zeggen "Ja, maar je bent ook niet loyaal geweest" of "stom van je, je kent toch de wet"..................................
Demagogen halen er altijd iets bij, nu bedient Progresso zich weer van een "Maurootje" niet echt sterk. Had de man zijn visum een maandje extra verlengd en het probleem was opgelost geweest...

Afbeelding



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Progresso » do jul 16, 2015 18:43

Ik heb totaal geen idee wat je bedoeld met een "Maurootje"? Wellicht heb ik iets gemist, maar met Googlen kwam ik niet veel verder. Graag tekst en uitleg.

Ik ben wel benieuwd wat je nu precies bedoeld met dat argument over "loyaal" zijn?

Ik geef gewoon een voorbeeld van een situatie die zich daadwerkelijk heeft afgespeeld. Ik kan daar met mijn verstand niet bij. Dat heeft niets met demagogie te maken, maar gewoon het verduidelijken van een standpunt met een situatie zoals die zich daadwerkelijk afspeelt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Progresso » do jul 16, 2015 19:15

WatchBrasil schreef:Had de man zijn visum een maandje extra verlengd en het probleem was opgelost geweest...
Ja, als iemand terminaal is laat dit zich ook lekker plannen. Overigens, dat verlengen is natuurlijk wel geprobeerd, maar geweigerd door de Nederlandse overheid (IND).

Waarom je mij probeert weg te zetten als demagoog is mij een volledig raadsel. Ik laat gewoon met rationele argumenten zien dat de Wet op het Nederlanderschap een gedrocht is, iets waar ik al jaren geleden voor waarschuwde en met de mij beschikbare middelen tegen in ben gegaan. De gevolgen worden nu pas zichtbaar. Ik heb geen idee wat hier demagogisch aan is.

Overigens, het plaatsen van een emotioneel fotootje, van bijvoorbeeld een huilend negerinnetje, is natuurlijk wel degelijk een beproefde techniek die door echte demagogen wordt gebruikt om hun publike te overtuigen van onwaarheden . Over jij-bakken gesproken.

Nu wil ik niet beweren dat je onwaarheden verkondigd. Ik ben alleen heel benieuwd naar jouw redenatie wat er nu precies tegen een dubbele nationaliteit is. Ik heb vele discussies met mensen gevoerd over dit onderwerp, maar de tegenstanders van een dubbele nationaliteit hebben me nog nooit kunnen uitlegen wat het nadeel ervan is. Meestal komt men met kulargumenten als "loyaliteit" die extreem makkelijk te weerleggen zijn.

Simpele vragen als "Wat is nationaliteit" en "Waarom is iemand een Nederlander" kunnen de meeste mensen in de meest elementaire basis niet consistent beantwoorden en na twee vervolgvraagjes moet men gaan draaien. En we hebben het dan niet alleen over stamtafelpraat, maar ook over hoog-opgeleide Nederlandse volksvertegenwoordigers.

Maar ik ben benieuwd naar je redenatie, hopelijk zonder drogredeneringen en jij-bakken.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door quasimodo » do jul 16, 2015 20:34

Mauro is de naam van die jongen op de foto. Die voldeed net niet aan de criteria van het kinderpardon in Nederland, Ook een schrijnend verhaal net als dat jij aanhaalt.

Er zijn voor een land voordelen en nadelen van een dubbele nationaliteit. Als ze dan regels maken om je paspoort te behouden zul je hier aan moeten voldoen of de gevolgen dragen. En als je de wet weer wilt veranderen zul je de volksvertegenwoordigers moeten zien te overtuigen dit te veranderen.

http://www.nu.nl/politiek/2945781/mauro ... ardon.html



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Progresso » do jul 16, 2015 21:30

Het huilende negerinnetje is dus een mannelijke afgewezen asielzoeker, die op oneigenlijke gronden nu dus nu in Nederland zit, tenminste dat haal ik uit dit politiek incorrecte guurrechtse blog.

Mijn mening: Triest dat iemand vijf jaar lang in de juridische molen van Nederland kan zitten. Wat ik zo in tien minuutjes googlen vindt is dat er een hele advocaten industrie in Nederland zit die er alle belang bij hebben om al die procedures maar tot in het oneindige te verlengen in de hoop dat er ergens in de procedure een foutje wordt gemaakt zodat men weer een client aan een toegangsticket van de Nederlandse sociale zekerheid heeft bezorgd. Dit alles over de ruggen van kinderen. Triest beroep, advocaten (ook mijn mening).

Wat Mauro nu te maken heeft met het verlies van Nederlanderschap van Nederlanders in het buitenland ontgaat me een beetje. Ik kan me echter levendigvoorstellen dat juist door dit soort casusen de behoefte er is bij een deel van het Nederlandse stemvolk om juist te gaan stemmen op partijen die beweren hier paal en perk aan te stellen. Je krijgt dus letterlijk symboolwetgeving, met de nodige collateral damage.

Als ik de redenering van BrazilWatcher moet volgen mag ik niet piepen omdat er in Nederland ook schrijnende gevallen zijn, of zoiets. Maar ik wacht geduldig op tekst en uitleg van hem of haar (straks maak ik weer zo'n vergissing ;))

@Quasimodo: Ja, dubbele nationaliteit brengt zowel plichten als rechten. Maar dat lijkt me toch geen probleem?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door quasimodo » vr jul 17, 2015 16:23

Nee het probleem is dat mensen die meer dan 10 jaar niet meer in Nederland komen en de moeite niet nemen om zijn paspoort te verlengen niet interessant zijn voor de Nederlandse staat en vaak meer geld kosten dan ze opbrengen. En bovendien geen enkele stem opbrengen dus een makkelijk slachtoffer. Bovendien zijn de laatste tijd alleen de partijen met nog echt idealen of links of rechts. De rest zit daar alleen voor zijn eigen kop. Dus zolang mogelijk proberen op het pluche zitten tot er een gekregen baantje voor je word versierd. En als het nodig is om dit te bewerkstelligen werken we met rechts mee en word er aan die ideologie meegewerkt. Veranderen de stemmen met de verkiezingen weer net zo makkelijk word het met links bekokstoofd en word alles weer langzaam teruggedraaid.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Progresso » vr jul 17, 2015 18:54

Die casus Mauro is wel weer eentje van het niveau dorpspolitiek. Ik zit net een videotje van hem bij een Nederlands kletsprogramma te bekijken (Paul en Witteman), waar die rare staatssecretaris Blekers een briefje naar die jongen toeschuift met een uitnodiging voor een voetbalwedstrijdje. Tenenkrommend.

Wat ben ik ongelofelijk blij dat ik niet meer in Nederland woon. Niet dat Brazilië veel beter is, maar je volgens mij beter onderdaan zijn van de corrupte zooi PT/Dilma/Lula dan dat je door de schijnheiligen Maxima/Lex/Rutte/Teeven/Opstelten in je kleine gaatje laat naaien. Maar ja, dat zal wel weer demagogisch zijn.

Ik ben nog wel steeds benieuwd naar een onderbouwde reactie van WatchBrazil. Schijnt heel erg moeilijk te zijn.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Ajax » wo jul 29, 2015 16:02

Ok, mag ik nog een poging doen dan?

Volgens mij hebben Progresso en Watchbrasil de kern wel ongeveer, ze zijn het zelfs eens (je zou het niet zeggen) op dit punt:
Progresso schreef:Deze wetgeving is een van de meest kromme dingen die je maar kunt verzinnen die voortgesptoren is uit opportunistische en volledig incompetente Tweede Kamerleden. Maar ja, na zeventig jaar een dramatisch immigratiebeleid te hebben gevoerd en een volledig visieloos emigratiebeleid zijn het tegenwoordig vreemdelingen in het land die de dienst uitmaken.
WatchBrasil schreef:Nederlanders ergeren zich dat nieuwkomers niet loyaal zijn aan Nederland en hun originele nationaliteit willen behouden. Nederlanders ergeren zich aan Turken, Marokkanen etc, met een dubbele nationaliteit, die hun Turkse cq Marokkaanse paspoort gebruiken om eenvoudiger hun ex. thuislanden in te komen.
Eigenlijk legt WatchBrasil uit waarom de wetgeving zo is geworden (we vergeten af en toe dat we zelf kiezen hoe we willen dat de tweede kamer zaken oplost). Maar on-topic en helemaal de kern:
mtilburg schreef:In die wet staat dat je inderdaad in bepaalde omstandigheden het Nederlanderschap kan verliezen. Dat is echter eender de uitzondering dan de regel. Om een voorbeeld te geven: niemand kan statenloos worden (dat schijnt een mensenrecht te zijn) dus mensen met 1 nationaliteit zullen die niet kunnen verliezen, hoe verlopen hun paspoort ook is en waar ze ook wonen.
Zonder alle wetgeving ook maar enigszins te kennen geloof ik dit punt 100%. Het probleem is dus misschien beperkt tot diegenen die óók de Braziliaanse nationaliteit hebben. Wat mij betreft mogen deze "oudgedienden" hun Nederlanderschap behouden.

Wel blijft het jammer dat door het punt dat WatchBrasil noemt door dit soort wetgeving de oudgedienden de dupe worden. Er wordt een probleem extra gecreeerd en het oorspronkelijke probleem wordt niet opgelost. Typisch NL anno 2015.



sven
Artikels: 0
Berichten: 29
Lid geworden op: za mei 11, 2013 19:51
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door sven » vr jul 31, 2015 21:44

Progresso schreef:
FortalezaHouses.com schreef:
Uit het laatste antwoord (CDA); `De termijn wordt ook gestuit door steeds tijdig het Nederlandse paspoort te verlengen.´ Dus als ik de BR nationaliteit zou aanvragen en altijd tijdig mijn NL paspoort verleng..... loop ik dan risico de NL nationaliteit kwijt te raken???
Ik begrijp dat jullie daar niet het antwoord op hebben, maar wat is jullie mening?
Groet,
René
Het antwoord is dat je je Nederlanderschap niet verliest als je tijdig je paspoort verlengt OF binnen die periode een bewijs van Nederlanderschap afhaalt bij het consulaat in Fortaleza. Het voordeel van het bewijs van Nederlanderschap is dat dit geen houdbaarheidsdatum heeft.

Het probleem ontstaat dus als je door iets menselijks als "iets vergeten" een van de meest elementaire zaken in je leven, je eigen nationaliteit, zomaar opeens weg is. Dit alles met dank aan de PVV, PvdA, CDA en VDD.

Deze wetgeving is een van de meest kromme dingen die je maar kunt verzinnen die voortgesptoren is uit opportunistische en volledig incompetente Tweede Kamerleden. Maar ja, na zeventig jaar een dramatisch immigratiebeleid te hebben gevoerd en een volledig visieloos emigratiebeleid zijn het tegenwoordig vreemdelingen in het land die de dienst uitmaken.
Als je getrouwd bent met een persoon die de nationaliteit bezit die je vrijwillig verkrijgt, raak je niet automaties je Nederlanderschap kwijt. Je mag dan echter niet langer dan 10 jaar je hoofdverblijf in het buitenland hebben.



Bert Ernste
Artikels: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: vr jan 16, 2015 18:51

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Bert Ernste » za aug 01, 2015 17:30

.

Verliezen Nederlandse nationaliteit meerderjarigen van rechtswege

De regels voor meerderjarigen en minderjarigen voor het verliezen van de Nederlandse nationaliteit verschillen.

Bent u meerderjarig? Dan verliest u in de volgende gevallen de Nederlandse nationaliteit van rechtswege (=automatisch):

• (...)

• U heeft een dubbele nationaliteit en u woonde minimaal 10 jaar aaneengesloten buiten het Koninkrijk der Nederlanden (= Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en ook buiten de Europese Unie.

In deze situatie verliest u uw Nederlandse nationaliteit niet als:

- u van deze 10 jaar minimaal 1 jaar in het Koninkrijk der Nederlanden of binnen de Europese Unie heeft gewoond;
- u op tijd (vóórdat de 10 jaar is verstreken) een nieuw Nederlands paspoort heeft aangevraagd. Vanaf de dag dat u het paspoort ontvangt, begint een nieuwe periode van 10 jaar te lopen.

Bron

Ik las ergens (eerder in deze draad?) dat je ook een verklaring van Nederlanderschap kunt aanvragen, dan ben je van het gedoe met elke tien jaar verlengen en dat vooral niet vergeten af.



sven
Artikels: 0
Berichten: 29
Lid geworden op: za mei 11, 2013 19:51
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door sven » za aug 01, 2015 18:52

mtilburg schreef:Dan had mijn vrouw haar paspoort niet kunnen verlengen, Sven.

Volgens mij staat dat niet zo in de wet. Maar wie ben ik he.
Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:
c. indien hij tevens een vreemde nationaliteit bezit en tijdens zijn meerderjarigheid gedurende een ononderbroken periode van tien jaar in het bezit van beide nationaliteiten zijn hoofdverblijf heeft buiten Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten, en buiten de gebieden waarop het Verdrag betreffende de Europese Unie van toepassing is, anders dan in een dienstverband met Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten dan wel met een internationaal orgaan waarin het Koninkrijk is vertegenwoordigd, of als echtgenoot van of als ongehuwde in een duurzame relatie samenlevend met een persoon in een zodanig dienstverband;

De periode, bedoeld in het eerste lid, onder c, wordt gestuit door de verstrekking van een verklaring omtrent het bezit van het Nederlanderschap dan wel van een reisdocument of Nederlandse identiteitskaart in de zin van de Paspoortwet. Vanaf de dag der verstrekking begint een nieuwe periode van tien jaren te lopen.



Plaats reactie