Belastingontwijkers in Brazilie

Praat hier over alles wat NIETS met Fortaleza te maken heeft.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Belastingontwijkers in Brazilie

Bericht door Progresso » ma feb 23, 2015 19:10

mtilburg schreef:
Progresso schreef:Die belastingontwijker MvanTilburg
.......Die beschuldiging ga je OF hardmaken OF je gaat mij een schadevergoeding betalen.
De bedreiging van "mtilburg" is blijkbaar niet door hem verwijderd, dit ondanks de oproep van Salseros om normaal te discusseren. Dit noodzaakt mij dan ook om in dit Off-topic gedeelte van het forum stelling te nemen.

Voordat ik dat doe wil ik toch maar weer eens wijzen op de moraal van "mtilburg". In welk fora dan ook zien we hem opduiken met het bekende moraalvingertje. Of het nu gaat om projectontwikkelaars, internetnomaden, toeristen die hier komen om te neuken, mensen die vragen hebben over een langer verblijfsrecht, steeds maar weer moeten we horen dat we ons naar de letter van de wet van Brazilie moeten gedragen. De vaste lezers kunnen met gemak vele van deze voorbeelden boven water halen.

Voor "mtilburg" gelden de door hem gepredikte normen en waarden echter weer niet. De vergelijking van het VVD Tweede Kamerlid Verheijen dringen zich op. De burger moet maar heel hard gestraft worden als hij per ongeluk iets fout doet, echter als de boven-ons-gestelde iets fout doet dan is het allemaal weer heel erg opgeblazen.

Nu moet ik, onder bedreiging van een schadevergoeding, mijn uitspraak dat "mtilburg" een belastingontwijker is hardmaken. Daarvoor is het misschien eerst eens verstandig om te kijken wat dat nu is, een belastingontwijker. Ik heb maar even de Wikipedia definitie erbij gepakt, maar ook andere bronnen hebben min of meer dezelfde strekking:
Belastingontwijking

Belastingontwijking is het verlagen van de belastingdruk door belastingplichtigen waarbij binnen de grenzen van de wet gebleven wordt.

Ontwijking moet niet worden verward met belastingontduiking, waarbij de wet wordt overtreden.
Duidelijk verhaal, dunkt mij. Ik moet dus aantonen dat "mtilburg" BINNEN de grenzen van de wet zijn belastingdruk verlaagt. We gaan daarom even bij de buren van het verschrikkelijke Brazilie.reisforum.nl kijken welke uitspraken hier in het openbaar worden geplaatst door "mtilburg". Het desbetreffende topic is hier in zijn geheel te lezen: Pensioen belastbaar.

Wat zegt mtilburg hier:
maarten van tilburg schreef:Wat ik doe: ik geef mijn Nederlandse pensioeninkomen op bij de receita, in april, maar dat komt in de afdeling "niet belastbaar".

Tot nu toe niets over vernomen.
Blijkbaar heeft mtilburg dit verleden jaar dit op deze wijze gedaan. De wet luidt echter anders en gezien het feit dat meneer regelmatig schermt met zijn contador kunnen we er eigenlijk wel van uit gaan dat het opgeven van zijn Nederlandse pensioeninkomsten als zijnde NIET belastbaar voor de Braziliaanse belastingdienst een zeer bewuste keuze is geweest.

De Braziliaanse wet is heel duidelijk. AOW is vrijgesteld en pensioeninkomsten boven de US$5000 zijn belast.

Naar mijn bescheiden mening heeft "mtilburg" hier doelbewust geprobeerd om binnen de grenzen van de wet zijn belastingdruk te verlagen. Precies datgene wat ik zeg:
Progresso schreef:Die belastingontwijker MvanTilburg



dutchman
Artikels: 0

Re: Belastingontwijkers in Brazilie

Bericht door dutchman » ma feb 23, 2015 22:52

hahaha, priceless dit!
Die man valt echt elke keer gigantisch door de mand.
Daarom spreekt hij alleen af met een select gezelschap ivm. die mand dus...
Kunnen ze elkaars handje vasthouden...



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Belastingontwijkers in Brazilie

Bericht door Salseros » ma feb 23, 2015 23:38

Ik kreeg het verzoek per mail onderstaand berichtje te plaatsen door een inwoner van Fortaleza die ik goed ken, hij wil graag anoniem blijven... bij deze dus.

Deze keer heeft de Heer Progresso niet gelijk
Aow blijft in Nederland belast dit staat in het belasting verdrag
Pensioen tot 5000 us dollar is vrijgesteld wat hoger is wordt in Nederland belast ook dit staat in het belasting verdrag
Overigens moet men wel in Brasil aangifte doen wat betrekking heeft op banktegoeden en eigendommen deze worden in Brasil belast
Tevens moet men aantonen dat je in Brasil aangifte gedaan heeft
Voor 31 december 2018 moet ik weer opnieuw de aanvraag doen echter het vooraf ingevuld formulier heeft men al naar mij gestuurt
Dit bovenstaande kan ik aantonen doormiddel van briefwisseling belastingdienst buitenland
Nog een opmerking bij de aangifte buitenlands belastingplichtig over 2014 kan men niet meer kiezen behandeld te worden als binnenlands belastingplichtig men heeft hiervoor de vaste vrijstelling van 5000 us dollar gekregen

Zie belasting verdragen blz 17
http://download.belastingdienst.nl/bela ... 11z1fd.pdf


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Belastingontwijkers in Brazilie

Bericht door Progresso » di feb 24, 2015 03:04

Even kijken, inwoner van Fortaleza. Allereerst maar even aanstippen dat ik absoluut geen fiscalist ben, dus ik moet het even doen met de gebrekkige kennis die ik heb over beide belastingstelsels en het onderliggende belastingverdrag.

Volgens mij zeggen we hetzelfde. AOW is niet belast in Brazilie. Pensioen boven de US$5000 wel. Volgens de inwoner van Fortaleza wordt dit dan in Nederland belast. Ik dacht dat het in Brazilie wordt belast.

Er is bij het belastingverdrag zover ik weet sprake van keuzevrijheid om te kiezen in welk land je je inkomsten laat belasten. Zodra je genaturaliseerd ben en tevens in Brazilie woont dan vervalt die vrijheid en wordt je in Brazilie aangeslagen. Ben je Nederlander en woon je hier dan dan kun je voor zover ik weet kiezen en dat je die keuze pro-actief moet aangeven bij beide belastingdiensten, tenminste zo lees ik artikel 18, lid 2.

Wat "inwoner van Fortaleza" zegt is volgens mij dat die keuze automatisch voor je wordt gemaakt en staat default zeg maar in Nederland. Ik dacht dat het net andersom was. Maar in beide gevallen zou je dan kunnen kiezen voor het andere land.

Die keuze maakt weer dat je belasting kunt ontwijken, je laat het nl daar belasten waar je de minste belastingdruk hebt. Dit is dan alles keurig netjes binnen de wet, maar daarom heet het ook belastingontwijking :D . Maar ja, blijkbaar zijn mensen dan diep beledigd en gaan dan aangifte doen of schadevergoeding eisen als je dat zegt. PFFFF.

Nogmaals, ik ben absoluut geen belastingdeskundige, dus ik kan het hier helemaal mis hebben. Dus ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of "inwoner van Fortaleza" hier een licht over kan laten schijnen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Belastingontwijkers in Brazilie

Bericht door Progresso » di feb 24, 2015 03:20

"Inwoner uit Fortaleza: Ik heb artikel 18 even gequote en even in vet aangegeven waarom ik denk dat je de keuzevrijheid hebt, maar ook dat volgens mij de heffing eigenlijk default in Brazilie valt.

Zoals "mtilburg" doet (binnen de grenzen van de wet), hij tikt in de belastingaanslag aan "Niet belast in Brazilie" en ontwijkt daarmee de voor hem hogere belasting in Brazilie. Geheel legaal en volgens de wet.

ARTIGO 18

Pensões

1. Ressalvado o que dispõe o parágrafo 2 do Artigo 19, qualquer pensão ou outra remuneração semelhante, paga em razão de emprego pretérito, em montante não superior a US$ 5,000, durante um ano calendário, e qualquer anuidade ou pensão alimentícia paga a residente de um Estado Contratante, só são tributados nesse Estado. O montante dessa remuneração que exceda o supramencionado limite pode também ser tributado no outro Estado Contratante, se for proveniente daquele Estado.

2. O termo "anuidade" designa uma quantia determinada, pagável periodicamente, em prazos determinados, durante a vida ou durante período de tempo especifico ou determinável, em decorrência de compromisso de efetuar tais pagamentos em contrapartida a um pleno e adequado valor em dinheiro ou avaliável em dinheiro.

3. Qualquer pagamento, efetuado conforme as disposições de um sistema de seguridade social de um Estado Contratante a um residente no outro Estado Contratante, só é tributável no primeiro Estado.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Belastingontwijkers in Brazilie

Bericht door Progresso » di feb 24, 2015 03:55

Het lijkt er volgens mij op dat de vertalingen van het verdrag elkaar tegenspreken. In het Nederlandse verdrag is er een aanpassing geweest per September 2013, zie linkje van "inwoner uit Fortaleza". Ik kan die wijziging niet vinden in de Braziliaanse tekst.
inwoner van Fortaleza schreef:Nog een opmerking bij de aangifte buitenlands belastingplichtig over 2014 kan men niet meer kiezen behandeld te worden als binnenlands belastingplichtig men heeft hiervoor de vaste vrijstelling van 5000 us dollar gekregen
Die vrijstelling van US$5000 heeft er al sinds 1991 ingestaan. Als de Nederlandse belastingdienst beweert dat dit is uitgeruild tegen de keuze binnenlands/buitenlands belastingplichtige staan ze je ronduit voor te liegen.




Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Belastingontwijkers in Brazilie

Bericht door Salseros » di feb 24, 2015 08:37

Reaktie ontvangen... :)

"Als deze personen willen kunnen ze zelfs afschriften krijgen van mijn papieren uiteraard zonder naam
ik weet dit omdat ik en menigsverschil had met mijn pensioen uitkerende instantie en de nederlandse belastingdienst
Overigens ik betaal nog steeds in Nederland belasting
Uiteraard zonder mijn naam maar in Fortaleza kunnen ze zelfs een copie krijgen"


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Belastingontwijkers in Brazilie

Bericht door Progresso » wo feb 25, 2015 00:20

Nee, ik geloof het wel. Dat zijn hele drama's altijd om je gelijk bij dit soort instanties te krijgen.

Ik ben echter wel benieuwd of er iemand is die inderdaad deskundig is op dit gebied en op dit forum wat tekst en uitleg kan geven.



mvdwereld
Artikels: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: di jul 23, 2013 00:19

Re: Belastingontwijkers in Brazilie

Bericht door mvdwereld » wo feb 25, 2015 05:30

ik wilde wat zeggen, maar mijn bek viel zover open dat ik me toch maar ga inhouden.



Plaats reactie