Ik had op de terugvlucht Fortaleza - Lissabon op 9 september 23 uur vertraging. Na thuiskomst direkt een mail gestuurd naar vliegtickets.nl (customer service), na 16 dagen (!!) een antwoord:
Uiteraard direkt geantwoord met de gevraagde gegevens, hopelijk snel positief nieuws. Zo niet, dan zal ik moeten gaan claimen via EUclaim.Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw email.
Wij betreuren te vernemen dat u vlak voor vertrek geconfronteerd bent met een vertraging en annulering. In antwoord op uw verzoek willen wij u het volgende informeren.
Conform de Europese regelgeving genieten reizigers dekking tegen annuleringen, vertragingen en instapweigeringen via EU Verordening 261/2004. Er zijn echter wel voorwaarden waarbij er geen EU - compensaties hoeven te worden gegeven. Waaronder de reden van de annulering,de vertraging of instapweigering is bepalend. Indien er sprake is van een situatie die is ontstaan buiten de invloed van de luchtvaartmaatschappij, dan hoeft zij geen EU compensatie te betalen, maar de luchtvaartmaatschappij dient dan wel de zorgplicht na te komen.
Buitengewone omstandigheden zijn onder andere: slechte weersomstandigheden, natuurrampen, beperking vliegverkeer door autoriteiten, politieke instabiliteit, plotselinge bedreiging vliegveiligheid, onheil van buitenaf (birdstrike /blikseminslag) et cetera. De zorgplicht bestaat uit organisatie en betaling van accommodatie, transfers, maaltijden en verfrissingen in verhouding tot de wachttijd.
Graag ontvangen wij van uw de volgende informatie per email.
- De reden van de vertraging
- Kwitanties van maaltijden en verfrissingen gedurende de vertraging (de kwitanties dienen items te bevatten en handgeschreven kwitanties zijn niet toegestaan)
- Kwitanties van mogelijke transfers luchthaven – hotel vice versa
- Bank
- Rekeninghouder
- IBAN – nummer
- BIC code
- Adresgegevens rekeninghouder
Zodra wij deze gegevens ontvangen hebben, dan kunnen wij nagaan of wij voor u een claim kunnen indienen bij de luchtvaartmaatschappij met betrekking tot de EU compensatie alsmede het gedeelte van de zorgplicht. Normaliter duurt de behandeling van een dergelijk verzoek bij de luchtvaartmaatschappij gemiddeld
6 - 8 weken.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
In afwachting van uw reactie,
Zijn er hier mensen die na het indienen van een claim daadwerkelijk uitbetaald hebben gekregen en na hoeveel tijd? Ik hoor verhalen van jaren... misschien kunnen we in dit topic verhalen/tips uitwisselen.
In ieder geval voor mij... wordt vervolgd!