Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Pedro30
Artikels: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: do jan 21, 2010 00:42

Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Pedro30 » za mei 07, 2011 08:47

BRUSSEL Pater Jan V. D. verliet na klachten over seksueel misbruik België, om in de buurt van de Braziliaanse miljoenenstad Fortaleza een tehuis voor straatkinderen uit te bouwen. Daar maakte hij blijkbaar ook slachtoffers. Sinds 2001 bereikten de Braziliaanse politie al minstens vier klachten.



Jan V. D. groeide op in Overpelt en werd in 1965 tot priester gewijd. Hij werd onderpastoor in Merksem en daarna pastoor in Herk-de-Stad en Deurne. Hij was ook actief bij chiro en scouts. Het was de tijd waarin smalend werd gedaan over figuren als hij. Pater Jan kreeg van de jongelui de bijnaam ‘ pater Jeanne’. De geestelijke stond er volgens zijn slachtoffers om bekend dat hij een voorliefde had voor knapen van rond de twaalf jaar en vaak in zwembaden ronddoolde met een fototoestel.

Begin dit jaar stapten drie oudere mannen via Snap Belgium ( Survivors Network for those Abused by Priests) met hun verhaal naar het parket in Antwerpen en de Kamercommissie over seksueel misbruik. Volgens Snap werd V. D. in 1976 weggestuurd in Herk-de-Stad na klachten over misbruik van een kind. Pater Jan werd overgeplaatst naar een nieuwe parochie, Deurne, maar ook daar ontstonden problemen.

Daarop trok pater Jan de wijde wereld in als missionaris. In 1995 startte hij in het Braziliaanse Caucaia, een voorstad van de noordoostelijke miljoenenstad Fortaleza, met een opvangtehuis voor straatkinderen. “ Het is de slachtoffers hier in België bekend dat de feiten verjaard zijn”, zegt Lieve Halsberghe van Snap. “ Maar dat betekent niet dat we vanuit ons land enkel machteloos kunnen toekijken. Deze pater werkte daar, buiten het oog van wat voor controlerende instantie ook, met jongeren van elf tot zeventien jaar. Volgens wat we kunnen zien op de luttele foto’s die we hebben, zijn de kinderen die er verblijven bijna allemaal jongens.”

In Brazilië trok een journalist van Folha, een van de grootste kranten van het land, op onderzoek. Zowel in 2001, 2005, 2008 als vorig jaar zijn klachten ingediend bij de plaatselijke politiediensten, zo blijkt nu. Eén klacht is volgens Folha zonder gevolg geklasseerd, een aantal andere zijn nog in behandeling. Verjaard zijn deze zaken hoe dan ook niet.

Volgens Halsberghe is er reden tot onrust: “ De man werkt daar met de armsten onder de armsten. Nergens is de positie van een slachtoffer zo zwak als daar. Wij willen dat deze man wordt teruggeroepen.”

Het gaat de Eperança da Crianca intussen voor de wind. Dankzij Belgische, Duitse en Noorse giften kon Jan V. D. al vijf huizen kopen. Ook de gemeente Overpelt verleende via haar lokale derdewereldwerking financiële steun. De afgelopen jaren werd de man in zijn geboortestad al een paar keer gehuldigd als weldoener. Dat gebeurde in 2005 ook al eens door het stadsbestuur van Fortaleza – de laatste jaren overigens een steeds populairdere bestemming onder sekstoeristen.

Pater Jan V. D. is verbonden aan de Nederlandse Confederatie van Priesters van het Heilig Hart van Jezus, maar die reageerde tot nu stoïcijns op de aantijgingen tegen haar geestelijke. V. D. zelf stond in januari heel kort de Nederlandse krant De Telegraaf te woord en zei toen: “ Dit past in de middeleeuwse heksenjacht tegen de katholieke kerk.”

V. D. zou zich momenteel in België bevinden, maar lijkt voor de media te worden afgeschermd. Hij zou naar ons land zijn teruggekeerd om de justitie te woord te staan. Eind vorig jaar opende het parket in Antwerpen een onderzoek omtrent de getuigenissen van de drie mannen.



Lieve Halsberghe
Artikels: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: zo mei 08, 2011 13:52

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Lieve Halsberghe » ma mei 09, 2011 09:08

De rest van het artikel uit De Morgen van 2 mei 2011:

In een interview met Het Belang Van Limburg enkele jaren geleden beschreef V.D. zichzelf als een pastoor van de armen, van wie de inzet voor de armsten gewantrouwd wordt door de Braziliaanse kerk, en ook door de politie. "Hier zijn eens vijftien gewapende politieagenten binnengevallen", gaf hij toen als voorbeeld. "Vier uur lang doorzochten ze mijn huis. Blijkbaar had de vader van een van mijn jongens een valse klacht wegens seksueel misbruik ingediend. Dat zijn zoon het goed had in ons tehuis, kon hij niet verkroppen."

In België zijn een tiental slachtoffers gekend. Wie kan hen helpen met info over Brazilië?



Gebruikersavatar
Janvanel
Artikels: 0
Berichten: 276
Lid geworden op: do nov 15, 2007 15:07
Locatie: Fortaleza (CE)

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Janvanel » di mei 10, 2011 03:42

Lieve,

Ik weet niet welke HEKSENJACHT je probeert te ontketenen. Ik heb niets op met de RK kerk, paters en vooral niet met deze duitse paus, de charlatan die zelf bloed aan zijn handen heeft.
Pater van D zal waarschijnnlijk niet "schoon" zijn maar houdt er rekening mee dat een klacht van een vader er op gebaseerd kan zijn dat hij geld ruikt.

Mijn stiefzoon is als minderjarige hier aangeklaagd door een vader dat hij zijn eveneens minderjarige dochter sexueel misbruikt zou hebben. Vier jaar en 4000 reais later gaf dochterlief voor de rechter toe dat zij door haar vader gedwongen was het sex verhaal op te hangen om ons geld af te persen. Pa zit inmiddels zelf in het gevang wegens afperspogingen. En nu jij weer, pas op met het verspeiden van roddels !!!!!!



Pedro30
Artikels: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: do jan 21, 2010 00:42

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Pedro30 » di mei 10, 2011 04:33

Janvanel,

Begrijp de woorden HEKSENJACHT cq verspreiden van roddels niet in je reactie ?
Google even verder dan wordt je mischien wat wijzer hierover.
Het zullen je eigen (stief)kinderen maar zijn die slachtoffer van deze individuen worden toch Janvanel ?
En nu jij weer !



Gebruikersavatar
Janvanel
Artikels: 0
Berichten: 276
Lid geworden op: do nov 15, 2007 15:07
Locatie: Fortaleza (CE)

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Janvanel » di mei 10, 2011 11:28

Pedro,

Wat ik bedoel met HKSENJACHT is dat jullie berichten/informatie verspreiden over iemand waar de Brazilianen zelf niet van wakker liggen. Caucaia is een hele grote gemeente en ik woon tegen een onderdeel (JUREMA) daarvan aan. Ik lees dagelijks de kranten en volg het nieuws op de TV. Verder kom ik wekelijks in JUREMA maar als ik het daar over een pater JAN, of JOA, zoals dat hier dan vertaald wordt, heb kijkt iedereen me met verbazing aan. Ja het zal je eigen kind maar ziijn, maar houdt er rekening mee dat de normen hier heel anders liggen dan in België of Nederland ook al is de wet hier aanzienlijk strenger dan daar. Verder heb je mijn punt over het GELD ruiken kennelijk gemist. En berichten/info die niet gestaafd kunnen worden en die niet tot actie van justitie leidt behoren tot de categorie RODDELS (en dat is hier sport nummer ÉÉN) en wees er verzekerd van dat Justitie hier zonder aanziens des persoon zeer actief is oa tov kinder prostitutie.



Pedro30
Artikels: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: do jan 21, 2010 00:42

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Pedro30 » wo mei 11, 2011 04:15

Janvanel,

Ja weet zo net nog niet of dat bij Brazilianen nog niet is doorgedrongen. Ben er zeker van overtuigd dat jij zeker in Conjunto Ceara of Jurema zijn naam niet hoeft te noemen daar dit delen van Fortaleza alias Caucaia zijn waar het intelligentie peil niet van een dusdanig niveau is,met alle respect maar daar zullen ze je met meer vragen vol verbazing aankijken.Even ter correctie in Portugees is het Padre João in plaats van Joa ! Roep zijn naam in Icarai cq Cumbuco of bij vele buitenlanders (echte toeristen !)hier vakanties doorgebracht hebben en dan zal er wel iets duidelijker worden.
Ik noem dit geen heksenjacht nimmer een roddel dan zouden volgens jouw alle kranteberichten en journaals van roddels aan elkaar hangen.
Ik heb je punt over geld ruiken zeker niet gemist, maar dat is ook hier weer met wie en hoe laat je jezelf in.



Gebruikersavatar
Janvanel
Artikels: 0
Berichten: 276
Lid geworden op: do nov 15, 2007 15:07
Locatie: Fortaleza (CE)

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Janvanel » wo mei 11, 2011 14:24

Pedro,

Met de typische arrogante instelling van de West Europeaan onderschat je het intelligentiepeil van de Brazilianen hier in Conjunto Ceara, 2a etapa, een florerende buitenwijk van Fortaleza en over Icarai hoef je me ook niets te vertellen, ben daar zeer goed bekend, de draagwijdte van dit forum is gelukkig niet zo groot en ja een groot deel van krantenberichten en van de TV nieuws voorziening berust op halve waarheden want als er geen sensatie voor de zg nieuwsvergaarders in zit dan is het niet meer interressant, zie elders op dit forum alle commentaren op een 4 delige TV serie van MYV.

Ga lekker verder met je heksenjacht, ik houd het voor gezien !!!!!



Pedro30
Artikels: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: do jan 21, 2010 00:42

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Pedro30 » wo mei 11, 2011 16:03

Janvanel,

2a etapa Conjunto Ceara, ja je hoeft ook mij niets te vertellen, over florerende buitenwijken of Icarai !
Ik houd het ook voor gezien !!! rsrs

Abraco



Pedro30
Artikels: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: do jan 21, 2010 00:42

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Pedro30 » wo mei 11, 2011 16:26

Janvanel,

Toch nog even uit nieuwsgierigheid postings gelezen op tv serie van MTV !
Als men zichzelf hierover niet aangesproken voelt zie ik geen reden anderen hier aan te vallen als ze commentaar leveren.
Zoals ik al eerder zei het is hier maar net waar en met wie je je inlaat hier.
En over typische Europese arrogantie gesproken zoals je zei, het is normaliter gesproken de harde realiteit.

P.s heb vrienden over binnenkort, geef me een tip aub over goede uitgaansgelegenheid in florerende buitenwijk Conjunta Ceara !
Ben na 10 jaar hier altijd in voor iets nieuws !

Bom Dia

Ate....................



Gebruikersavatar
Janvanel
Artikels: 0
Berichten: 276
Lid geworden op: do nov 15, 2007 15:07
Locatie: Fortaleza (CE)

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Janvanel » do mei 12, 2011 01:17

Pedro, die is gek. Zoek het zelf ff lekker uit, je weet het allemaal toch zo gped !!!! Bus 76 vanaf NAUTICO, succes.



Pedro30
Artikels: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: do jan 21, 2010 00:42

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Pedro30 » do mei 12, 2011 02:08

dank je voor de tip !

Obrigado rs



Gebruikersavatar
Janvanel
Artikels: 0
Berichten: 276
Lid geworden op: do nov 15, 2007 15:07
Locatie: Fortaleza (CE)

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Janvanel » do mei 12, 2011 04:44

HEEL VERSTANDIG SALSEROS WANT DIT DEGENEREERDE ALLEEN MAAR !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Salseros » do mei 12, 2011 12:45

Ik snap de gehele discussie eigenlijk niet, maar het zal wel aan mij liggen?

Pedro plaatst een bericht wat in het nieuws is geweest, vervolgens ontstaat er een discussie over de betrouwbaarheid van het bericht.
Het is al erg genoeg dat dit gebeurd is, dus laten we "hopen" dat het bericht niet geheel op waarheid berust is, maar als dat inderdaad zo zou zijn, is geen enkel nieuwsbericht meer betrouwbaar??

Wat betreft de pater, deze mogen ze voor mij levenslang geven.


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Pedro30
Artikels: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: do jan 21, 2010 00:42

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Pedro30 » do mei 12, 2011 15:17

na deze publicatie vandaag in diverse Belgische Dagbladen vond ik het toch nog belangrijk genoeg dit hier te vermelden !
Mischien niet met algehele toestemming van vriend Janvanel (heksenjacht cq roddels !!!) !
Laten we in ieder geval hopen dat ALS !!! dit hele verhaal op waarheid berust justitie zijn beloop zal hebben en de dader gestraft zal worden !!!

http://www.gva.be/antwerpen/parket-hero ... ter-2.aspx

Parket heropent onderzoek naar misbruik door Antwerpse pater

11/05 Het gerechtelijk onderzoek tegen pater Jan V.D., die vroeger al in Merksem en Deurne was beschuldigd van seksueel misbruik van minderjarigen, is opnieuw opgestart na recente klachten over pedofilie in Brazilië.


Het Antwerpse parket onderzoekt twee klachten tegen de pater, een derde klacht behandelt het federale parket. Het onderzoek was eerder geseponeerd omdat de feiten van seksueel misbruik in België verjaard waren. Maar de recente klachten vanuit Brazilië zijn dat niet, en daarom konden de parketten de onderzoeken heropenen.

Pater Jan, afkomstig van Overpelt in Limburg, vertrok eind jaren tachtig naar opvangcen- Caucaia in Brazilië om er een opvangcentrum voor jongeren op te richten. Daar kwamen onlangs drie anonieme klachten van misbruik naar boven.

Lieve Halsberghe van slachtoffervereniging SNAP Belgium luidt al een tijd de alarmbel over de pater. “Hij is naar Brazilië vertrokken om daar verder te gaan met wat hij in België niet meer kon doen”, vindt zij. Daarom stapte ze recentelijk met slachtoffers en getuigen naar de politie.



Gebruikersavatar
rap
Wijnkenner
Artikels: 0
Berichten: 829
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 04:48
Contacteer:

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door rap » do mei 12, 2011 17:07

Een andere pater Jan, die ook kinderen misbruikte is overleden.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9763 ... tml?p=16,1


Life is beautiful

Marcel
Cumbuco Bar
Artikels: 0
Berichten: 733
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 23:10
Locatie: Cumbuco
Contacteer:

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Marcel » do mei 12, 2011 17:39

Pedro30 er zijn aardig wat Belgen in Caucaia aande gang geweest, als ik je andere postings mag geloven: http://brazilie.reisforum.nl/topic/1967 ... l-!!!.html



Pedro30
Artikels: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: do jan 21, 2010 00:42

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Pedro30 » do mei 12, 2011 23:45

Marcel schreef:Pedro30 er zijn aardig wat Belgen in Caucaia aande gang geweest, als ik je andere postings mag geloven: http://brazilie.reisforum.nl/topic/1967 ... l-!!!.html


Jazeker Marcel, als je hier beetje langer rondloopt kun je een aardig boek schrijven van wat je hier ziet en meemaakt met medelanders !!!
Dat zul je mischien ook nog wel ondervinden als je hier wat langer bent. :wink:

P.s ik scheer echt niet alles over een kam de goede daarbuiten gelaten, er zijn er genoeg hier ook met goede bedoeling dat zeker !!!! :wink:
Het jammere is dat het hier af en toe een aantrekkingskracht lijkt te hebben op gelukszoekers en fantasten die na mislukken van hun Brazilie avontuur een spoor van ellende achterlaten, dit weer ten nadele van degene met goede bedoelingen.
Ik gun in ieder geval iedereen het beste hier.
Dat bedoelde ik in vorige posting hier van het is maar net met wie je je inlaat hier, probeerde met deze posting waar jij op doelt alleen maar toekomstige slachtoffers te waarschuwen, maar triest genoeg zijn er toch weer diverse personen slachtoffer geworden van deze praatjesmaker.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee toch ? :wink:

In ieder geval succes gewenst met je bar in Cumbuco.



Marcel
Cumbuco Bar
Artikels: 0
Berichten: 733
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 23:10
Locatie: Cumbuco
Contacteer:

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Marcel » vr mei 13, 2011 00:31

Dank je! Wellicht tot zaterdag of een andere keer.



Lieve Halsberghe
Artikels: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: zo mei 08, 2011 13:52

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door Lieve Halsberghe » vr mei 13, 2011 12:27

Ter info: Er is nog een ander artikel verschenen

http://www.google.com/url?sa=X&q=http:/ ... d58dd02osg

Dit zou je vanuit het buitenland (buiten België) moeten kunnen openen.

Groeten.



dutchman
Artikels: 0

Re: Ook in Brazilie klachten over misbruik door ‘ pater Jan’

Bericht door dutchman » di mei 17, 2011 19:59

smeerlap castereren kloten er af snijden ik las dat er in de kathoilieke kerk veel van dit voorkomt
en dat zijn dan paters die het geloof verspreiden



Plaats reactie