Electrische bussen in Brazilië
Electrische bussen in Brazilië
In steeds meer gemeentes speelt de BEV bus een rol in het transport. Dit zal zeker in de grote steden de luchtkwaliteit ten goede komen.
https://gauchazh.clicrbs.com.br/tecnolo ... x9a44.html
https://gauchazh.clicrbs.com.br/tecnolo ... x9a44.html
Re: Electrische bussen in Brazilië
Marcopolo, een grote speler in het Braziliaanse bussenlandschap kan, volgens eigen, de productieapaciteit opvoeren naar 3000 eenheden per jaar.
https://insideevs.uol.com.br/news/68279 ... ricos/amp/
Tja, het is nu een kwestie van zachte dwang en wat wortels ophangen om die hele busvloot versneld te vervangen.
Goedkoper dan een volstrekt overbodige raffinaarderij te financieren met belastinggeld.
Overigens grappig hoe zo'n journalist het heeft over 100% nationaal en dan twee alinea's verder verteld dat product x uit Hannover komt, product Y uit Argentinië en voor het gemak even vergeet te vermelden waar dan de duurste component, de batterijen vandaan komt.
Maar ja, auto-journalist. Die kunnen er ook niets aan doen.
https://insideevs.uol.com.br/news/68279 ... ricos/amp/
Tja, het is nu een kwestie van zachte dwang en wat wortels ophangen om die hele busvloot versneld te vervangen.
Goedkoper dan een volstrekt overbodige raffinaarderij te financieren met belastinggeld.
Overigens grappig hoe zo'n journalist het heeft over 100% nationaal en dan twee alinea's verder verteld dat product x uit Hannover komt, product Y uit Argentinië en voor het gemak even vergeet te vermelden waar dan de duurste component, de batterijen vandaan komt.
Maar ja, auto-journalist. Die kunnen er ook niets aan doen.
Re: Electrische bussen in Brazilië
Ik weet niet hoe het met de maximale levensduur zit in de diverse sted van openbaar vervoer bussen. In São Paulo is de maximale leeftijd 10 jaar.
Hier in Curitiba worden de komende jaren steeds delen van lijnbundels opnieuw aanbesteed en is de eis ook CO2 uitstoot vrij/neutraal diverse busstation worden voorzien van solar. Met enige regelmaat zie ik hier op ėėn vd lijnen een electrische bus testritten maken.
Re: Electrische bussen in Brazilië
BYD is net zijn bussen in meer landen actief dan met zijn auto's. In ruim 400 steden verdeeld over 70 landen rijden al electrische BYD bussen. Ook in Brazilië is de BYD bus al een vertrouwd gezicht of wordt er me proefgereden zelfs een heuse BYD bussen fabriek is al weer een aantal jaren actief in Brazilië. Technische informatie en prijzen waren niet echt bekend, onderstaand verhaal geeft wat meer prijs.
https://carnewschina.com/2023/11/20/byd ... -in-japan/
https://carnewschina.com/2023/11/20/byd ... -in-japan/
Re: Electrische bussen in Brazilië
Een elektrische bus voor het personeel van de hydrocentrale Itaipu. Laden op het werk zou hier niet veel problemen moeten opleveren.
https://diariodotransporte.com.br/2024/ ... -de-itaipu
https://diariodotransporte.com.br/2024/ ... -de-itaipu
Re: Electrische bussen in Brazilië
Veel steden in Brazilië, maar ook in Nederland, hadden vroeger trollybussen, helaas is men daar maar al te vaak vanaf gestapt.
Een stad als Rio zou er enorm op vooruitgaan als bussen electrisch waren want de luchtvervuiling door dieselbussen is er gigantisch evenals het vrijwel eeuwigdurende geluid dat ze produceren, net alsof er in de hele wijk onafgebroken een zware generator aan staat, een constante gierende dreun.
Een stad als Rio zou er enorm op vooruitgaan als bussen electrisch waren want de luchtvervuiling door dieselbussen is er gigantisch evenals het vrijwel eeuwigdurende geluid dat ze produceren, net alsof er in de hele wijk onafgebroken een zware generator aan staat, een constante gierende dreun.
Re: Electrische bussen in Brazilië
In São Paulo zijn nog altijd een paar trolley bus lijnen en Arnhem heeft ze ook volgens mij nog.
Deze stammen uit een tijd dat de batterij voor de bus nog niet geschikt was. Inmiddels kunnen we met veel bussen al zo'n 300 km op ėėn lading rijden wat zeker voor stads en streekbussen meer dan genoeg is. Laden op plekken zoals bus terminals waar bussen toch een tijdje stil staan vergroot het rij bereik. De dure infrastructuur vd trolley bussen is straks niet meer nodig. In de toekomst zullen wellicht zelfs busbanen geschikt worden gemaakt voor draadloos laden als dat echt nog nodig zal zijn. In een aantal landen wordt daar al mee geëxperimenteerd. Denk dat deze optie meer een rol gaat spelen bij de autonome taxi.
Deze stammen uit een tijd dat de batterij voor de bus nog niet geschikt was. Inmiddels kunnen we met veel bussen al zo'n 300 km op ėėn lading rijden wat zeker voor stads en streekbussen meer dan genoeg is. Laden op plekken zoals bus terminals waar bussen toch een tijdje stil staan vergroot het rij bereik. De dure infrastructuur vd trolley bussen is straks niet meer nodig. In de toekomst zullen wellicht zelfs busbanen geschikt worden gemaakt voor draadloos laden als dat echt nog nodig zal zijn. In een aantal landen wordt daar al mee geëxperimenteerd. Denk dat deze optie meer een rol gaat spelen bij de autonome taxi.
Re: Electrische bussen in Brazilië
Viação Piracicabana completa cinco anos de operação com ônibus elétricos da BYD
https://blogdocaminhoneiro.com/2023/03/ ... cos-da-byd
https://blogdocaminhoneiro.com/2023/03/ ... cos-da-byd
Re: Electrische bussen in Brazilië
Wat zou een stad als Rio de Janeiro ontzéttend geholpen zijn met elektrische bussen! Zelfs in de wijk Copacabana, zo vlak aan zee, is de luchtvervuiling door het verkeer enorm en het lawaai van het busverkeer oorverdovend.
De burgemeester van Rio liet in oktober jl. weten dat hij geen elektrische bussen koopt omdat hij bij BYD heeft gewerkt en wilde voorkomen dat hij bij een eventuele overwinning van BYD bij inschrijvingen voor de aankoop van bevoordeling beschuldigd zou worden.
“Prezado Senhor, adoraria ter comprado ônibus elétricos. Problema é que durante 4 anos eu fui vice-presidente da BYD para toda a América Latina. E a BYD é a única empresa que faz ônibus articulado elétrico. Aí eu fazia uma licitação e a BYD ganhava e iam dizer que eu tinha armado. Infelizmente esse é o Brasil que só acusa e aponta o dedo. Portanto, fomos de diesel EURO-6 por esse motivo. Eu é que não ia correr o risco de ter que ficar me explicando para os tribunais de acusação do Brasil. Tô fora! Fui”, escreveu Paes.
De burgemeester van Rio liet in oktober jl. weten dat hij geen elektrische bussen koopt omdat hij bij BYD heeft gewerkt en wilde voorkomen dat hij bij een eventuele overwinning van BYD bij inschrijvingen voor de aankoop van bevoordeling beschuldigd zou worden.
“Prezado Senhor, adoraria ter comprado ônibus elétricos. Problema é que durante 4 anos eu fui vice-presidente da BYD para toda a América Latina. E a BYD é a única empresa que faz ônibus articulado elétrico. Aí eu fazia uma licitação e a BYD ganhava e iam dizer que eu tinha armado. Infelizmente esse é o Brasil que só acusa e aponta o dedo. Portanto, fomos de diesel EURO-6 por esse motivo. Eu é que não ia correr o risco de ter que ficar me explicando para os tribunais de acusação do Brasil. Tô fora! Fui”, escreveu Paes.
Re: Electrische bussen in Brazilië
Dat probleem zou over 9 maanden opgelost kunnen zijn!
De kans is natuurlijk wel groot dat BYD de winnaar wordt wereldwijd marktleider als het om de electrische bus gaat. Maar is het ov in Rio dan niet via aanbestedingen uit besteed aan consortia?
Een wet maken niet als São Paulo dat er vanaf een bepaalde datum uitsluitend CO2 vrije nieuwe bussen in gebruik mogen worden genomen is de eerste stap. Lopen er aanbestedingen af dan bij de vernieuwing dat ook eisen.
Re: Electrische bussen in Brazilië
Er zijn wereldwijd genoeg leveranciers van electrische bussen. In Nederland zitten er wel een paar die zitten te springen om opdrachten:De burgemeester van Rio liet in oktober jl. weten dat hij geen elektrische bussen koopt omdat hij bij BYD heeft gewerkt en wilde voorkomen dat hij bij een eventuele overwinning van BYD bij inschrijvingen voor de aankoop van bevoordeling beschuldigd zou worden.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/443 ... -problemen
De motor is vaak maar een klein gedeelte van het geluid. Ik dacht ook dat er op snelwegen wel weer harder gereden kon worden als de auto's electrisch waren maar het geluid is volgens wetenschappers vrijwel gelijk. Bij langzaam verkeer zoals in de stad zou het wel een hoop verschil moeten kunnen maken. Maar in Brazilië denk ik dat er nog meer winst te behalen is met een glad wegdek.en het lawaai van het busverkeer oorverdovend.