EV's in Latijn-Amerika (Engels)

borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » vr mei 20, 2022 17:44

Progresso schreef:
vr mei 20, 2022 02:06
Interessant. Starlink voor alle scholen in Brazilië, gebruik van de Alcantara lanceerbasis in Maranhão, Gigafactory in Pecém, zonnepanelen-en thuisbatterijfabriek en overname van Orkut. Zouden zomaar gespreksonderwerpen kunnen zijn.

https://veja.abril.com.br/coluna/radar/ ... bolsonaro/
Zou me niets verbazen dat de gesprekken tussen Musk en Bolsonaro alleen betrekking hebben op de beperkingen die de TSE twitter heeft opgelegd. Het os voor Bolsonaro van belang dat hij een social medium heeft waar een zonder beperkingen zijn fake-news campagnes kan uitvoeren en eventueel als de verkiezingen niet lopen zoals hij wenst hij zijn harde kern kan inzetten in een poging om de democratie omver te werpen en zo alsnog naar de macht te grijpen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » di mei 24, 2022 14:04

Meer nieuws over her snelle laden van EV's
https://www.autovisie.nl/nieuws/polestar-sneller-laden



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door Ivan Bahia » vr mei 27, 2022 01:53

Hier in Salvador al 1 keer en Jag i-Pace gezien die stond op te laden via een gewone electriciteitskabel ... in de straat.
Af en toe zie je wel eens een Toyo hybrid Prius of Corolla / Cross opduiken ... de RAV4 is ter zake zowat het enige dat mij persoonlijk zou kunnen bekoren in mijn job waar ik stadskilometers combineer met dagen van rond de 500km doorheen Bahia (wat onmogelijk is met een moderne EV wegens te beperkt bereik EN lange oplaadtijden aan het gewone stopcontact ...)
Verder weet ik ook van geen enkel publiek laadpunt voor EV's hier in Bahia.
Brazilië heeft nog een heel eind te gaan vooraleer we echt ernstig electrisch gaan kunnen rijden.
Europa is er trouwens nog niet eens klaar voor qua infrastructuur waarbij in de nabije toekomst ettelijke mega-watts gaan nodig zijn om al die EV's op te laden.


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » vr mei 27, 2022 02:15

De eerste electrische auto die ik hier in Brazilië aan de laadpaal zag was op de BR116 Curitiba -> São Paulo thv Registro. Afgelopen zaterdag stond er ookeen auto aan de laadpaal in Parque Barigui Curitiba staan. Ben hier ik Curitiba al enkele laadpalen tegen gekomen maar altijd ongebruikt.
Het kan overigens hard gaan met de populairiteit van dit soort voertuigen. Toen ik in 2012 Nederland verliet was er nog nauwelijks iets van EV'S te merken. In 2017 was ik verbaasd wat er allemaal was bijgekomen. Overal laadmogelijkheden en autos aan de lader.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » vr mei 27, 2022 02:31

Ivan Bahia schreef:
vr mei 27, 2022 01:53
Verder weet ik ook van geen enkel publiek laadpunt voor EV's hier in Bahia.
Download eens voor de gein de app Plugshare, heb ik zelf oik net gedaan staan er hier in ieder geval veel meer dan ik had verwacht.



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door Ivan Bahia » ma mei 30, 2022 00:45

borsjea schreef:
vr mei 27, 2022 02:31
Download eens voor de gein de app Plugshare, heb ik zelf oik net gedaan staan er hier in ieder geval veel meer dan ik had verwacht.
aahja, daar verschiet ik nu ook even van
ze staan (begrijpelijkerwijze) in de 'rijke' wijken maar goed er zit blijkbaar meer beweging in dan ik dacht
goed zo, laat ons hopen dat dit vlug(ger) op gang komt


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » ma mei 30, 2022 03:18

Ivan Bahia schreef:
ma mei 30, 2022 00:45
aahja, daar verschiet ik nu ook even van
ze staan (begrijpelijkerwijze) in de 'rijke' wijken maar goed er zit blijkbaar meer beweging in dan ik dacht
goed zo, laat ons hopen dat dit vlug(ger) op gang komt
Moet zeggen ondanks dat ik hier een paar plekken ik kende er veel meer staan dan verwacht.
Ik krijg hier de indruk dat in de steden de meeste niet zichtbaar in het straatbeeld staan maar in parkeergarages van winkelcentras en supermarkten.
Plekken waar ik die zich met name met Uber verplaats zelden kom.
Heb begrepen dat een aantal automerken snelladers plaatsen bij grote wegrestaurants
Dat het snel kan gaan heb ik wel in Nederland gezien



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » ma mei 30, 2022 17:04

Ten noorden van Rio is de concentratie een stuk lager zeker als het buiten de steden op de snelwegen gaat. De snelwegen zijn juist de plekken waar je op doorreis behoefte hebt aan een laadpaal. Type2 stekker is het meest gebruikte daarna css. Hotels zie je vaak de 3 fase optie.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » di jun 07, 2022 13:18

En ook een nieuwe fabriek voor het produceren van electrische bussen met een capaciteit van 1800 bussen per jaar.

https://diariodotransporte.com.br/2022/ ... -campo-sp/



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door quasimodo » di mei 30, 2023 23:39




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » wo mei 31, 2023 17:34

Lease maatschappij LeasePlan liet sldeze week weten dat er op dit moment vrijwel geen prijsverschil meer is tussen een BEV en een ICE. Leaseprijs houd rekening met de afschrijving en onderhoudskosten en die zijn in beide gevallen minder. Vraag en aanbod van BEV in de 2e hands markt is vrijwel gelijk terwijl bij ICE auto's het aanbod de vraag ver overstijgen.
Helaas is het Lease verbod van ICE voorlopig uitgesteld maar als werkgevers straks aanmerkelijk op de brandstof kan bezuinigen dan zal vanuit de werkgever de BEV vanzelf worden opgelegd.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door quasimodo » wo mei 31, 2023 21:27

Brandstof is nu het probleem. De electriciteit is te duur op het moment of de benzine te goedkoop.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door quasimodo » vr jun 02, 2023 08:59




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door Progresso » ma jun 05, 2023 18:37

Even afgezien van het feit dat je auto's moet willen promoten, maar als Lula dit dan toch zo nodig moet doen, waarom blijft hij zo koppig vasthouden aan auto's met verbrandingsmotoren.

Voor RS60.000 heb je goede en volwaardige alternatieven, met ruim voldoende reikwijdte.

https://cnevpost.com/2023/05/31/byd-lau ... -yuan-pro/



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » ma jun 05, 2023 19:47

Het opbouwen van een BEV fabriek met een carro pop in het assortiment is toegezegd maar zal nog even duren. Het is jammer dat de internationale relatie met een land wat koploper op dit punt is de afgelopen jaren enorm verziekt is door de vorige regering. Wellicht hadden er bij een betere relatie al lang ook BEV geproduceerd kunnen worden. BYD met recent een $10.000 EV toonde dit jaar al snel belangstelling voor de Braziliaanse markt de komst van een fabriek was één vd gesprekspunten bij het internationale bezoek aan China

Het is wel opvallend dat nu diverse merken hebben aangekondigd met reeds bestaande ICE modellen op de markt te kunnen komen terwijl met tussen 2019 en 2023 flink de prijs wisten op te drijven. Mag duidelijk zijn dat nu er opnieuw een poging wordt gedaan tot een carro pop te komen de consument meer dan een jaar wilt wachten op de komst van een EV uitvoering en voorlopig maar kiest voor een ICE. Zodra in de zelfde prijsklasse er ook BEV's beschikbaar komen zullen de ICE modellen vanzelf buiten beeld vallen zeker voor de grote groep die met dit soort modellen hun verdiensten of bijverdienste heeft via Uber of 99 zal dit enorm interessant zijn de dagelijkse gemiddelde 250 km op batterijen is aanmerkelijk goedkoper dan op alcohol of benzine. Ipv eigen aanschaf het huren/lessen wat deze groep ook vaak doet zou ook zonder aanmerkelijke meer kosten kunnen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » ma jun 05, 2023 20:01

De plannen om EV's met speciale financieringen bereikbaar te maken zouden zo spoedig mogelijk moeten worden ingevoerd.

https://smabc.org.br/lula-estuda-linha- ... no-brasil/



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door quasimodo » ma jun 05, 2023 22:46

zeker voor de grote groep die met dit soort modellen hun verdiensten of bijverdienste heeft via Uber of 99 zal dit enorm interessant zijn de dagelijkse gemiddelde 250 km op batterijen is aanmerkelijk goedkoper dan op alcohol of benzine.
Rijden er veel op gas en normaal is de stroom relatief nogal duur in Brazilië. Maar als ze vanuit huis werken i.c.m. zonnepanelen en een batterij zeker interessante concurrentie.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door Progresso » di jun 06, 2023 00:57

Even heel grof gerekend:

En Tesla Model 3 zit op 13kWh per 100km in het stadsverkeer.

Stel zo'n Uberchauffeur rijdt 100.000 km per jaar (waarschijnlijk met zijn tweeën) dan verbruikt die auto 13.000 kWh per jaar.

Voor een solarinstallatie heb je dan RS50.000 nodig. Autootje kost 70.000.

Totale investering RS120.000.

Dat levert, na aftrek van de commissie van Uber de ondernemer RS100.000 op.

Daar moet nog de afschrijving van af (RS4000), 2 setjes banden (RS 4000), ander onderhoud (RS1000), rente RS15.000 en verzekering (RS1000). Dan hou je netto met zijn tweeën RS75.000 over.

Omdat de wagen gloednieuw is kunnen ze waarschijnlijk iets meer factureren.

Menig gezin in Fortaleza kan alleen maar van zo'n bedrag dromen.

Je kunt natuurlijk ook beiden in een van de velen fabrieken gaan werken. Dan maak je met zijn tweeën RS50.000, heb je geen eigen auto en moet je RS250 per maand aan Enel betalen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door quasimodo » di jun 06, 2023 15:22

Vraag me vaak af waarom ze Uber rijden je ziet het in meer rijke landen ook vaak alleen maar in stedelijk gebied en tegen hogere tarieven. Zal er ook wel mee te maken hebben dat de door jou genoemde banen in Brazilië niet voor iedereen zijn weggelegd. En zo een inkomen kan worden verdiend. En mocht je dan de beschikbaarheid hebt over zonnepanelen dan zou een electrische leaseauto waarschijnlijk de beste keuze zijn. Maar of het concurrerend is om dit via het net te doen vraag ik mij af.

In Nederland krijgen ze op dit moment zelfs met subsidie de mensen om deze reden ook niet meer geïnteresseerd en het gaat al dezelfde richting in met de warmtepompen.

Zoals ik hier al vaker heb aangegeven zou het voor de regering het veel meer zin geven als het voor het milieu gaat er voor te zorgen dat electriciteit groen wordt opgewekt. Er opslag en voldoende distributie voor is en dat het goedkoper wordt als gas en olieproducten. En vervolgens pas gaat subsidiëren op apparatuur. Maar ze lopen liever te pronken met ev's en warmtepompen aantallen die er alleen maar voor zorgen dat er vervuilende electriciteit moet worden gemaakt.

En als je als particulier wel beschikt over zonnepanelen en eventueel opslag koop je vanzelf een ev of warmtepomp als dit rendabel is bij jou gebruik.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » do jun 08, 2023 01:42

Progresso schreef:
di jun 06, 2023 00:57
Even heel grof gerekend:

En Tesla Model 3 zit op 13kWh per 100km in het stadsverkeer.

Stel zo'n Uberchauffeur rijdt 100.000 km per jaar (waarschijnlijk met zijn tweeën) dan verbruikt die auto 13.000 kWh per jaar.

Voor een solarinstallatie heb je dan RS50.000 nodig.
Dat is wel erg veel geld voor een 8, kWp installatie berekend op basis van 4 zonuren per dag gemiddeld.



Plaats reactie