Dode man komt tot leven

Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Dode man komt tot leven

Bericht door Progresso » wo jan 17, 2024 00:26

India heeft hetzelfde probleem als Brazilië. Slechte wegen en slechte chauffeurs.

Laat dat de redding zijn geweest van deze man.

In Nederland zouden zijn organen al zijn geoogst. Het vaststellen van de dood is geen sinecure. Het lijkt zo makkelijk, maar is het niet. En kom ajb niet met. Ja, maar India.

https://www.ndtv.com/india-news/dead-ma ... ly-4850822



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Dode man komt tot leven

Bericht door quasimodo » wo jan 17, 2024 12:37

In Nederland zouden zijn organen al zijn geoogst.
Over de mensen angst aanjagen gesproken.

Misschien eens opzoeken hoeveel mensen een orgaan afstaan in Nederland?

Of dat een 80 jarig orgaan nog wel zo bruikbaar is.

En om een orgaan af te staan leggen ze de mensen aan allerlei apparatuur zodat het orgaan bruikbaar blijft. Dan wordt de kans een stuk groter dat ze zien dat iemand nog leeft dan bij een reguliere autopsie.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 617
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Dode man komt tot leven

Bericht door comulder » wo jan 17, 2024 13:28

Progresso schreef:
wo jan 17, 2024 00:26
India heeft hetzelfde probleem als Brazilië. Slechte wegen en slechte chauffeurs.

Laat dat de redding zijn geweest van deze man.

In Nederland zouden zijn organen al zijn geoogst. Het vaststellen van de dood is geen sinecure. Het lijkt zo makkelijk, maar is het niet. En kom ajb niet met. Ja, maar India.

https://www.ndtv.com/india-news/dead-ma ... ly-4850822
Maar vooraan staan als u een orgaan nodig hebt, dat dan weer wel natuurlijk.
U weet wie Remi is?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Dode man komt tot leven

Bericht door Progresso » wo jan 17, 2024 14:06

comulder schreef:
wo jan 17, 2024 13:28
Maar vooraan staan als u een orgaan nodig hebt, dat dan weer wel natuurlijk.
U weet wie Remi is?
Je doet voor een ander, nietwaar. Hetzelfde argument werd gebruikt om mensen een schuldgevoel aan te praten om zich te laten vaccineren. Je zou toch niet willen dat oma dood gaat. Het bleek allemaal de grootst mogelijke onzin te zijn.

Maar het Remi argument van jou is nog veel kwalijker. Waarom zou ik ziektekosten premies betalen om medisch handelen mogelijk te maken bij zware rokers of zwaar obese mensen. Met jouw argumentatie in handen zou ik dus een punt hebben. Hup, omlaag met die premie.

Jouw Remi-argument doet ook geen recht aan een algemeen aanvaard universeel mensenrecht, namelijk het recht dat ieder mens heeft op zijn eigen lichamelijke integriteit. Het gaat noch jouw, noch de overheid ook maar iets aan wat ik met mijn lijf doet.

Tot slot. Als je op de hoogte was van de wijze waarop in Nederland organen worden geoogst dan had je geweten dat alleen organen zonder narcose worden weggehaald bij mensen waarvan het hart nog klopt. Uit mensen waar het hart niet meer van klopt worden geen organen gehaald.

En daarmee komen we op de discussie wat nu echt dood is. Vanuit medisch biologisch oogpunt is dat helemaal niet zo zwart wit als je zou denken. Er zit een enorm grijs gebied.

Ook cultureel en vanuit levensovertuigingen wordt heel verschillend gedacht over de dood. Veel Nederlanders hebben een soort atheistisch humanistische kijk op dat onderwerp. Vaak vergezeld van een soort superioriteitsgevoel wat zich dan uit dat men zich nadrukkelijk afzet tegen gelovigen.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 617
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Dode man komt tot leven

Bericht door comulder » wo jan 17, 2024 16:07

Progresso schreef:
wo jan 17, 2024 14:06
comulder schreef:
wo jan 17, 2024 13:28
Maar vooraan staan als u een orgaan nodig hebt, dat dan weer wel natuurlijk.
U weet wie Remi is?
Je doet voor een ander, nietwaar. Hetzelfde argument werd gebruikt om mensen een schuldgevoel aan te praten om zich te laten vaccineren. Je zou toch niet willen dat oma dood gaat. Het bleek allemaal de grootst mogelijke onzin te zijn.

Maar het Remi argument van jou is nog veel kwalijker. Waarom zou ik ziektekosten premies betalen om medisch handelen mogelijk te maken bij zware rokers of zwaar obese mensen. Met jouw argumentatie in handen zou ik dus een punt hebben. Hup, omlaag met die premie.

Jouw Remi-argument doet ook geen recht aan een algemeen aanvaard universeel mensenrecht, namelijk het recht dat ieder mens heeft op zijn eigen lichamelijke integriteit. Het gaat noch jouw, noch de overheid ook maar iets aan wat ik met mijn lijf doet.

Tot slot. Als je op de hoogte was van de wijze waarop in Nederland organen worden geoogst dan had je geweten dat alleen organen zonder narcose worden weggehaald bij mensen waarvan het hart nog klopt. Uit mensen waar het hart niet meer van klopt worden geen organen gehaald.

En daarmee komen we op de discussie wat nu echt dood is. Vanuit medisch biologisch oogpunt is dat helemaal niet zo zwart wit als je zou denken. Er zit een enorm grijs gebied.

Ook cultureel en vanuit levensovertuigingen wordt heel verschillend gedacht over de dood. Veel Nederlanders hebben een soort atheistisch humanistische kijk op dat onderwerp. Vaak vergezeld van een soort superioriteitsgevoel wat zich dan uit dat men zich nadrukkelijk afzet tegen gelovigen.
Blablabla. Graag bij het onderwerp blijven. Zou je nu wel of niet een orgaan accepteren als daartoe de noodzaak zou bestaan?
Als je een grote jongen bent, ben je principieel en weiger je. Maar ja, als het puntje bij het paaltje komt…..



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Dode man komt tot leven

Bericht door Ajax » wo jan 17, 2024 17:22

comulder schreef:
wo jan 17, 2024 16:07
Blablabla. Graag bij het onderwerp blijven.

De man in India is niet gered door een medicijn of vaccinatie. Maar door een slechte weg. Dat zou betekenen dat je in India minder kans hebt om te overlijden dan in NL, want in India zijn de wegen slechter dan in NL. Maak daar maar een mooi krantenartikel van :)

De discussie over afstaan van organen in NL volg ik niet helemaal. Als je hebt aangegeven dat je geen donor wil zijn dan is de kans groot dat bij je overlijden er geen organen worden geoogst.

Als je zelf een orgaan nodig hebt, dan maakt het volgens mij op dit moment nog niet uit als je hebt aangegeven geen donor te willen zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Dode man komt tot leven

Bericht door Progresso » wo jan 17, 2024 18:51

comulder schreef:
wo jan 17, 2024 16:07
Blablabla. Graag bij het onderwerp blijven. Zou je nu wel of niet een orgaan accepteren als daartoe de noodzaak zou bestaan?
Als je een grote jongen bent, ben je principieel en weiger je. Maar ja, als het puntje bij het paaltje komt…..
Beetje moeilijk reageren als je een uitgebreide en onderbouwde mening die je niet bevalt afdoet als blablabla.

Maar laten we het proberen.

Allereerst is het onderwerp : "wanneer is iemand dood. "

Het voorbeeld laat zien dat dat helemaal niet zo makkelijk is om vast te stellen. Bij een lichaam waar de hersendood wordt vastgesteld wordt het al een stuk moeilijker om de dood vast te stellen. Op het doodscertificaat wordt daarom ook het tijdstip van overlijden vastgesteld op het moment dat het laatste orgaan is geoogst, namelijk het hart.

Maar laten we nu even van het onderwerp afwijken en ingaan op jouw redernering dat als je geen organen wil geven dat je ook geen organen wil ontvangen.

Gaan we zware rokers uitsluiten van een kankerbehandeling? Welk recht denkt een roker wel niet te hebben? Niet rokers zouden voorrang moeten hebben in jouw redenering, toch?

Of laten we het simpeler houden. Jij of een van je naasten krijgt een zwaar verkeersongeluk en heeft in de ambulance nog bloed nodig. Helaas had jij of je naasten niet de jaarlijkse bloeddonatie gedaan. Jij bent natuurlijk super principieel en laat je geliefde of kind gewoon doodbloeden. Ze hebben immers geen bloed afgegeven, dus ook geen recht om het te ontvangen.

Je probeert het op mij persoonlijk te betrekken en mij een schuldgevoel aan te praten. Prima, dat werkte tijdens corona ook goed met als gevolg dat mensen zich niet meer laten vaccineren.

Maar als je het echt wil weten. Als ik ernstig ziek wordt dan ligt hier thuis de juiste medicatie klaar. Dat geeft wat minder rotzooi als een schotwond en is een wat waardiger afscheid.

En reken maar dat ik weet waar ik over praat. Mijn schoonzusje ligt nu in totaal 14 maanden in een van die prachtige SUS ziekenhuizen hier. Het meerendeel van die tijd overigens op de intensive care. In die tijd is in totaal zeven keer haar hersenpan gelicht. En iedere keer komt ze weer bij bewustzijn, begint weer te brabbelen en kon vorige week zelfs een paar stappen zetten, tot het weer mis ging. Zij zit in een situatie waar medici maar door blijven behandelen.

Ik wil dat niet en als ik organen van iemand anders nodig zou hebben zou ik daarvoor passen. Niet om de principiële reden dat ik zelf geen organen meer zou doneren, maar omdat ik denk dat genoeg genoeg is.

Maar ik zal nooit iemand op een belerende toon toespreken als die wel de keuze maakt om organen te ontvangen en zelf niet bereid is te geven. Het zijn de donoren die de keuze hebben gemaakt om hun organen te donoren. Het is aan de medici om te beslissen wie de organen gaat ontvangen en gelukkig is het niet zo dat de medici eerst in de database moeten gaan kijken of de ontvanger wel zelf een orgaandonor is.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7495
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Dode man komt tot leven

Bericht door Progresso » za mar 23, 2024 01:10

Oeps, dit keer in een Westers land met zeer hoge medische standaarden.

In Nederland had deze man niet meer geleefd.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/7636924 ... t-volledig



Plaats reactie