Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door quasimodo » wo jan 31, 2024 18:27




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door Progresso » wo jan 31, 2024 18:58



Maar volgens de communist Flavio Dino gaat het uitstekend met het terugdringen van het geweld.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door quasimodo » wo jan 31, 2024 19:50

Volgens de tv in ieder geval niet. Je ziet dagelijks berichten over overvallen met grote groepen in zowel Rio als Sao Paulo in het centrum of bij toeristische trekpleister. Terwijl ik de laatste jaren in Fortaleza steeds minder personen zie rondlopen op de toeristische hotspots die dit soort overlast geven. Waar ze zijn gebleven en hoe dit opgelost is vraag ik me wel eens af. En ook in Natal leek het rustig wat dat betreft in het toeristische gebied.




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door Progresso » wo jan 31, 2024 20:32

Rare foto van de man in de Telegraaf.
cefbc92e-c05a-11ee-b99b-02d2fb1aa1d7.jpg
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1304045 ... -sao-paulo



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door quasimodo » wo jan 31, 2024 21:13

Praia do futuro kom ik zeer zelden dus daar heb ik weinig ervaring mee. En op de Beire Mar is pas ook nog iemand geliquideerd waar gespeculeerd wordt dat dit drugs gerelateerd was. Maar over het algemeen voelt het daar veiliger aan. Waar ik vroeger de taxi pakte omdat er op sommige stukken het er in het donker niet veilig uitzag. Heb ik dat de laatste jaren steeds minder. En ook het aantal zwervers endergelijke lijkt een stuk te zijn afgenomen. Maar dit kan natuurlijk schijn zijn of de tijd van het jaar.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door Progresso » do feb 01, 2024 17:01

Als het aan Lula en Dino ligt worden dit soort simpele diefstallen van kettinkjes en mobieltjes niet meer bestraft.

De burger mag en kan zich niet meer verdedigen. De staat lukt het zelfs niet een van de drukste winkelgebied en van Sao Paulo veilig te houden.




Felix
Artikels: 0
Berichten: 4782
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door Felix » do feb 01, 2024 18:01

Maar volgens de communist Flavio Dino gaat het uitstekend met het terugdringen van het geweld.

Flávio Dino heeft slechts op cijfers gebaseerd gesteld dat het geweld nog heel erg is, maar wel iets verminderd.

De burger mag en kan zich niet meer verdedigen. De staat lukt het zelfs niet een van de drukste winkelgebied en van Sao Paulo veilig te houden.

Daar zijn de ultrarechtse bolsonaristische gouverneur van de deelstaat São Paulo en de bolsonaristische burgemeester van de stad São Paulo verantwoordelijk voor de veiligheid van de burger.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door Progresso » do feb 01, 2024 18:20

O ja, natuurlijk. Als het aantal moorden landelijk met een schamele 3% daalt is dat natuurlijk volledig te danken aan Flavio Dino en als het in een deelstaat wat minder gaat is het de schuld van de gouverneur.

Nou, verrassing. In Sao Paulo is de misdaad harder gedaald dan het landelijk gemiddelde. Datzelfde zagen we in Rio.

Maar we hebben nu een nieuwe minister van Justitie, goh wat toevallig, de man was een van de hoogste rechters die, ach wat een toeval er voor heeft gezorgd dat Lula op vrije voeten kwam.


https://oglobo.globo.com/politica/notic ... -stf.ghtml



comulder
Artikels: 0
Berichten: 617
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door comulder » do feb 01, 2024 22:43

Blijkbaar een afrekening in het criminele circuit. Opgeruimd staat netjes.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door quasimodo » do feb 01, 2024 23:42

Toch denk ik dat de politie hier wel meer aandacht aan gaat geven dan als het in een minder toeristisch gebied gebeurt. Zal toch wel wat klandizie schelen al zijn de Brazilianen wel wat gewend.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door Progresso » vr feb 02, 2024 03:09




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door quasimodo » vr feb 02, 2024 15:03

Een beetje laat dit kondigt zich al tijden aan. Maar een beetje publiciteit zeker met een toerist doet wonderen. En in Rio de Janeiro gebeurdt hetzelfde rond de copacobana. Dat is ook wachten tot er een toerist overlijd. Een paar maanden geleden was nog groot op het nieuws dat een Braziliaan die een bejaarde hielp bij een overval en door een grote groep jeugdigen bijna was doodgeslagen. En ook daar zeiden de bewoners dat het meerdere keren per dag het geval was en dat ze bang waren om buiten te komen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4782
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door Felix » vr feb 02, 2024 15:29

Maar een beetje publiciteit zeker met een toerist doet wonderen. En in Rio de Janeiro gebeurdt hetzelfde rond de copacobana. Dat is ook wachten tot er een toerist overlijd.
Copababana wordt in het algemeen niet als zeer onveilig beschouwd. Overdag zie je er veel politie, niet alleen op en bij het strand maar ook op de wegen die er heen leiden. Desondanks werd er een paar maanden terug een jonge Braziliaanse toerist vermoord en ik dacht ook nog een andere. Die moorden vonden 's nachts op het strand plaats, een tijdstip waar ook vaak tegen gewaarschuwd wordt, maar het zou in ieder geval nooit mogen gebeuren.

Een paar weken geleden werd er in een van de belendende straten een bejaarde overvallen en tegen de grond gesmeten en dat werd gefilmd. Een groep jongere mensen van vechtscholen richtte toen een soort knokploeg op die de straten ging patrouilleren. Daarbij werd bijna iedere dakloze en die zijn er nogal wat, lastig gevallen en geïntimideerd en soms in elkaar geslagen. De autoriteiten spraken hun verontwaardiging tegen deze knokploeg uit maar erkennen hoe ze zelf in gebreke blijven was er niet bij. De bevolking vond het eigenlijk wel prima. Men dreigde met bestraffen van de leden van knokploegen en sindsdien hoor je er niet meer van of ze nou weg zijn of in stilte 'werken' is niet bekend.

Wat vooral opvalt is dat de politie mensen oppakt en justitie ze meteen de volgende dag nog vrijlaat. Laatst was er een bij die al 80(!) keer was opgepakt! Rond de 20 keer is niet echt een uitzondering.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door quasimodo » vr feb 02, 2024 17:32

Copababana wordt in het algemeen niet als zeer onveilig beschouwd. Overdag zie je er veel politie,
Ze hebben er in december heel wat agenten meer neergezet. Dit naar aanleiding van veel media aandacht en acties van bewoners. De toeristen en bewoners voelde het toen wel als zeer onveilig.
Wat vooral opvalt is dat de politie mensen oppakt en justitie ze meteen de volgende dag nog vrijlaat. Laatst was er een bij die al 80(!) keer was opgepakt! Rond de 20 keer is niet echt een uitzondering.
Daarom vind ik het zo verwonderlijk dat in sommige plaatsen in Brazilië de steden dit probleem in de toeristische gebieden best goed voor elkaar heeft en bij andere het compleet uit de hand loopt. Ze hebben overal dezelfde wet met zijn mankementen. Dus moeten de maatregelen anders zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door Progresso » za feb 03, 2024 02:26

Vier van de vijf verdachten opgepakt.

Niet dat je er wat aan gaat hebben. Het stelen van een telefoontje of kettinkje zijn volgens Lula en de nieuwe communistische rechter van het hooggerechtshof Dino Flavio eigenlijk maar bagatel delicten.




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door quasimodo » za feb 03, 2024 12:10

Iemand dood schoppen zal wel iets meer straf opleveren. Al hangt het in Brazilië zeer af wie het slachtoffer is. Ik zag dat in de favela van Fortaleza er gisteren nog een overvaller gelyncht werd wat op veel sympathie kon rekenen onder de omstanders en de verslaggever.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door Progresso » za feb 03, 2024 14:00

quasimodo schreef:
za feb 03, 2024 12:10
Iemand dood schoppen zal wel iets meer straf opleveren.
Als je het filmpje ziet wordt er iets van de man gestolen, de man en zijn vriend reageren, de man valt, waarschijnlijk met zijn hoofd op de grond, maar dat is niet goed te zien. Vervolgens overlijdt de man twee weken later.

Volgens de publieke uitlatingen van zowel Lula, Dino Flavio (de oude minister van justitie en nu de nieuwe rechter hooggerechtshof) en Lewandowski (de oude rechter van het hooggerechtshof en nu minister van justitie) zouden vier van de vijf verdachten weg moeten komen met een foeigesprek en zeker geen celstraf.

Die lynchpartijen waar jij het over hebt is nu juist het gevolg van een extreem zwak functionerende staat. Jonge criminelen hebben vaak ellenlange strafbladen, gastjes worden keer op keer opgepakt en de bevolking ziet die gasten na een maandje weer in de wijk verschijnen. Dan grijpt de bevolking zelf maar in. Ik heb er eerlijk gezegd heel weinig moeite mee.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door quasimodo » za feb 03, 2024 15:16

Als je het filmpje ziet wordt er iets van de man gestolen, de man en zijn vriend reageren, de man valt, waarschijnlijk met zijn hoofd op de grond, maar dat is niet goed te zien. Vervolgens overlijdt de man twee weken later.
En je ziet de criminelen duidelijk slaan en schoppen. Je moet dan wel een hele goede advocaat hebben die aannemelijk kan maken dat de val niet veroorzaakt wordt door dit geweld en de val de enigste oorzaak is van het hoofdtrauma. En als het een toerist betreft met veel media aandacht zie ik de rechter niet snel de kant kiezen van de criminelen.
Die lynchpartijen waar jij het over hebt is nu juist het gevolg van een extreem zwak functionerende staat. Jonge criminelen hebben vaak ellenlange strafbladen, gastjes worden keer op keer opgepakt en de bevolking ziet die gasten na een maandje weer in de wijk verschijnen. Dan grijpt de bevolking zelf maar in. Ik heb er eerlijk gezegd heel weinig moeite mee.
En als de staat dit niet wil hebben grijpen ze ook hier in. Al denk ik dat ze net als jij hier hetzelfde over denken. Ik zie regelmatig dat er al een crimineel is opgepakt door de politie en dat omstanders nog een paar tikken uitdelen of een steen gooien. En dan is er ook weinig ophef over.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nederlandse dode bij beroving Sao Paulo.

Bericht door Progresso » za feb 03, 2024 15:34

quasimodo schreef:
za feb 03, 2024 15:16
En als de staat dit niet wil hebben grijpen ze ook hier in. Al denk ik dat ze net als jij hier hetzelfde over denken. Ik zie regelmatig dat er al een crimineel is opgepakt door de politie en dat omstanders nog een paar tikken uitdelen of een steen gooien. En dan is er ook weinig ophef over.
Ja, als je als politiekorps al 100 keer, ja echt zulke gevallen bestaan, een crimineel hebt opgepakt dan kijk je echt even de andere kant op bij zon lynchpartij.

Maar ook dit is een symptoom van een volledig falende staat.



Plaats reactie