nederlandse-baggeraars-gaan-nieuw-suezkanaal-aanleggen.

Praat hier over alles wat NIETS met Fortaleza te maken heeft.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 2234
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

nederlandse-baggeraars-gaan-nieuw-suezkanaal-aanleggen.

Bericht door quasimodo » zo okt 19, 2014 18:51

Nederlandse baggeraars gaan nieuw Suezkanaal aanleggen

Een consortium rond de Nederlandse baggeraars Boskalis en Van Oord heeft de order in de wacht gesleept om in Egypte een nieuw Suezkanaal aan te leggen. Met de order is 1,5 miljard dollar gemoeid (een kleine 1,2 miljard euro), gelijkelijk verdeeld over de vier leden van het consortium: naast Boskalis en Van Oord zijn dat het Vlaamse Jan de Nul en NMDC uit Abu Dhabi.

Door: Jonathan Witteman 19 oktober 2014, 18:26 0
Dat is zaterdag tijdens een persconferentie bekendgemaakt door de Egyptische premier Ibrahim Mahlab en Mohab Memish, het hoofd van de Suezkanaal Autoriteit, het Egyptische staatsbedrijf dat het kanaal beheert. Het baggerproject gaat nog deze week van start en moet al in augustus volgend jaar voltooid zijn, zo maakten zij bekend. Het project moet de parel aan de kroon worden van president Al-Sisi's missie om de door revolutie en een staatsgreep verlamde Egyptische economie nieuw leven in te blazen.

Twee richtingen
Boskalis spreekt van een van de grootste baggerprojecten van het decennium. De order van bijna 600 miljoen euro voor Van Oord en Boskalis samen staat gelijk aan grofweg 1 procent van het Nederlandse bbp. Het nieuwe Suezkanaal zal voor een deel parallel aan het huidige, in 1869 geopende kanaal komen te liggen. Het consortium heeft de opdracht gekregen om dit parallelle gedeelte van vijftig kilometer lang uit te baggeren, opdat schepen elkaar in de toekomst vrij kunnen passeren. Op het huidige Suezkanaal is namelijk meestal alleen eenrichtingsverkeer mogelijk.

De vier baggeraars zullen ook een aantal bestaande secties van het Suezkanaal uitdiepen en verbreden tot een diepte van 24 meter, waarvoor 180 miljoen kubieke meter zand zal moeten worden weggehaald. De baggerwerkzaamheden zullen merendeels worden uitgevoerd met behulp van 17 zogeheten 'snijkopzuigers', zo maakten Boskalis en Van Oord bekend. Daarnaast ontving een consortium van het Vlaamse DEME en het Amerikaanse Great Lakes Dredge & Dock Company een contract voor ruim 421 miljoen euro om een ander deel van het Suezkanaal uit te diepen en te verbreden.

1 miljoen nieuwe banen
Het nu 193 kilometer lange Suezkanaal is een van 's werelds belangrijkste scheepvaartroutes. Vorig jaar voeren een kleine 17 duizend schepen over het kanaal. De verbinding tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee brengt jaarlijks 3,9 miljard euro binnen voor de Egyptische economie. Egypte investeert in totaal 3 miljard euro om ervoor te zorgen dat meer schepen het kanaal kunnen bevaren. Met de uitbreiding hoopt de regering de inkomsten uit de waterweg bijna te verdrievoudigen van 3,9 naar 10,5 miljard euro. Ook wil zij een gebied van 76 duizend vierkante kilometer bij het kanaal ontwikkelen tot een knooppunt voor industriële en logistieke bedrijven.

De Egyptische regering kan wel wat economisch succes gebruiken. De inkomsten uit toerisme en buitenlandse investeringen zijn sinds de Egyptische Revolutie van 2011 drastisch teruggelopen. De regering wordt overeindgehouden door financiële steun uit onder meer Saudi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten, Koeweit en de Europese Unie. President Al-Sisi hoopt met de uitbreiding van het Suezkanaal een miljoen nieuwe banen te scheppen. De werkloosheid in Egypte bedraagt ruim 13 procent.
http://www.volkskrant.nl/economie/neder ... ~a3771981/



Plaats reactie