OVERHEID NALATIG ALS HET OM OM EXPATS EN EMIGRANTEN GAAT

Praat hier over alles wat NIETS met Fortaleza te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johan fortaleza
Forum Bezoeker
Artikels: 0
Berichten: 180
Lid geworden op: do feb 16, 2012 15:39
Locatie: Fortaleza

OVERHEID NALATIG ALS HET OM OM EXPATS EN EMIGRANTEN GAAT

Bericht door johan fortaleza » di aug 28, 2012 15:15

ZELF MOET IK NAAR Rio de Janeiro VOOR MIJN PASPOORT
BELACHELIJK TOCH !!!!!


In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september leggen we een aantal politieke partijen stellingen voor die van belang zijn voor Nederlanders in het buitenland. Actuele kwesties als het dubbele paspoort, zorg en onderwijs komen aan de orde. In deze aflevering: Eelco Keij, kandidaat-Kamerlid voor D66. Hij woont in New York.

De Nederlandse overheid heeft te weinig oog voor Nederlanders in het buitenland en voor hun belangen.

Dat is wat mij betreft evident. Er zijn heel veel pijnpunten, of beter: strijdpunten. Denk aan de AOW, de zorg, het DigiD, onroerend goed en erfrecht. Ik denk niet dat de Nederlandse overheid dat allemaal met opzet zo moeilijk maakt. Wel vind ik dat de overheid bijzonder nalatig is in het goed waarborgen van de belangen van Nederlanders in het buitenland.

Niet overal zitten ambassades en consulaten: mensen moeten soms duizenden kilometers reizen om hun paspoort te verlengen. Dat soort dingen moet gewoon via internet kunnen. Net als het stemmen: Frankrijk heeft dat dit jaar voor het eerst online gedaan, en daar heb ik geen enkele klacht over gehoord. Ik zou willen dat er een parlementaire delegatie naar Frankrijk gaat om te kijken hoe ze dat gedaan hebben, en hoe ze de veiligheid gewaarborgd hebben.

Als het aan mij ligt, komt er binnen de D66-fractie, maar ook binnen andere partijen een aparte portefeuille 'internationale Nederlanders'. Nederlanders in het buitenland weten dan bij welk Kamerlid ze terechtkunnen met hun vragen en opmerkingen.

Nederland moet zich in zijn buitenlandbeleid in de eerste plaats laten leiden door economische belangen; de koopman gaat vóór de dominee.

Die koopman begrijpen wij prima. Maar het gaat natuurlijk om meer dan materiële belangen. Ik zit zelf in het bestuur van het Anne Frank-centrum in New York. Ze geven onderwijs over Anne Frank aan Amerikaanse kinderen. Dat levert een beeld van Nederland op, maar zorgt er ook voor dat Amerikanen naar Nederland komen om meer over die geschiedenis te leren. En dat genereert weer inkomsten voor ons land.

Nederlanders zijn een internationaal georiënteerd volk: we reizen veel en komen overal. Dat betekent ook dat we iedere keer geconfronteerd worden met grote internationale kwesties. Ik denk dat het heel logisch is dat je die zaken omarmt en er mee aan de gang gaat. Vanuit die gedachte moeten we actief blijven op het wereldtoneel en zaken als mensenrechtenschendingen aan de kaak stellen.

De Nederlandse overheid moet minder krampachtig doen over de dubbele nationaliteit.

Die stelling onderstreep ik volledig. Daarom ben ik vorig jaar met een breed politiek team een petitie begonnen, waarin we de overheid vroegen om de wet rond de dubbele nationaliteit niet verder aan te scherpen.

Het tegengaan van twee paspoorten is geregeld in het Verdrag van Straatsburg. In dat verdrag uit 1963 spraken de Europese landen af dat ze het hebben van meer dan één paspoort willen beperken. Maar steeds meer staten zeggen het verdrag op omdat ze het achterhaald vinden.

De wereld is veranderd en steeds globaler geworden. Emigratie heeft niet meer dezelfde lading als vijftig jaar geleden. Mensen komen vaker na een paar jaar weer terug. En daarmee is een dubbele nationaliteit ook steeds meer een relatief begrip geworden. Nederland moet zich realiseren dat het zich op dit vlak nog steeds in de 19e eeuw bevindt. Andere landen maken er veel minder een probleem van.

De manier waarop de zorgverzekering van Nederlanders in het buitenland is geregeld moet stukken effectiever en transparanter.

Geen zorgstelsel is hetzelfde. Je zult altijd met botsende stelsels te maken krijgen; daar zit ook een deel eigen verantwoordelijkheid in. Ik betaal hier in de Verenigde Staten bijvoorbeeld veel meer verzekeringspremie dan ik in Nederland zou betalen.

De vraag is wel of de Nederlandse overheid premie mag inhouden als je geen beroep meer op die verzekering zult doen. Dat vind ik een valide klacht, die we zeker verder moeten onderzoeken. D66 gaat de regering om een 'expatnota' vragen. Daarin moeten alle knelpunten rond Nederlanders in het buitenland komen te staan, en de AWBZ-premie is er daar zeker één van.

Toegang tot Nederlands onderwijs in het buitenland én de aansluiting van kinderen van expats en emigranten die terugkeren naar scholen in Nederland, moet beter.

D66 presenteert zich als onderwijspartij, dus dit vind ik een belangrijk punt. Mijn zoontje van drie gaat later ook naar Nederlandse les. Hier in New York zijn die mogelijkheden er, maar dat is niet overal zo. Natuurlijk is het je eigen verantwoordelijkheid om je kinderen Nederlands te laten leren. Maar ik denk wel dat de overheid dat moet faciliteren: er moet wel een school of een leerkracht voorhanden zijn.

Nederlands onderwijs heeft een duidelijke meerwaarde: je krijgt burgers die een nauwe band met het moederland houden, en dat vergroot de kans dat ze later naar Nederland terugkeren. Zo krijg je een instroom van hoger opgeleide Nederlanders uit het buitenland.



Gebruikersavatar
amsterdammer
Artikels: 0
Berichten: 122
Lid geworden op: vr sep 28, 2012 18:04
Locatie: Fortaleza ceara

Re: OVERHEID NALATIG ALS HET OM OM EXPATS EN EMIGRANTEN GAAT

Bericht door amsterdammer » zo jun 02, 2013 17:58

heb maar één woord Schandelijk



Plaats reactie