Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Plaats reactie
borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door borsjea » vr nov 25, 2022 20:35

Van de in 2018 door Bolsonaro beloofde hervormingen is net zo als veel andere zaken niets van terecht gekomen. Nu belooft Lula wat aan de hervorming te gaan doen. Zou goed zijn dat consumptie wat minder wordt belast en rende veel meer.

https://g1.globo.com/politica/noticia/2 ... 2023.ghtml



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door Progresso » za nov 26, 2022 00:27

Die simplificatie zou perfect zijn.

Voor de rest verwacht ik alleen maar forse belastingverhogingen.

Afschaffing aftrekpost ziektekosten.

De toch al extreme kosten voor ziektekostenverzekeringen worden nog hoger. Alleen de zeer welgestelden kunnen die nog gaan betalen, waardoor de SUS nog verder wordt belast.

Vermogens- en erfbelasting.

Vermogensbelasting is er momenteel niet. Dat gaat nog aardig wat problemen opleveren bij familiebedrijven waar de cashflow vaak onvoldoende is om de belasting te betalen. Het bedrijf wordt als het ware onteigend.

Verhoging belastingvrije voet naar RS5000.

Die is volgens mij al minimaal 10 jaar niet aangepast en ligt nu rond de RS2700. Goede zaak, maar ik denk dat dit het eerste voorstel zal zijn wat sneuvelt.

Ze zouden eigenlijk de AOW en pensioenen uit het buitenland met 60% moeten belasten. Die ouwe mensen maken gebruik van alle gratis voorzieningen. Waar veel van die oudjes in eigen land bij de voedselbank zouden moeten aankloppen leven ze hier in relatieve rijkdom, profiterend van de SUS en lage kosten van levensonderhoud.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door quasimodo » za nov 26, 2022 16:12

Afschaffing aftrekpost ziektekosten.

De toch al extreme kosten voor ziektekostenverzekeringen worden nog hoger. Alleen de zeer welgestelden kunnen die nog gaan betalen, waardoor de SUS nog verder wordt belast.
Waarom zou je als overheid belasting geld willen steken in een concurrerend systeem dat je eigen gezondheidssysteem alleen maar duurder maakt? En als je als individu vind dat je recht hebt op betere zorg dan iemand anders met minder geld is dat dan niet eerlijk dat je zelf dan ook opdraait voor de eigen kosten?
Vermogens- en erfbelasting.
Vermogensbelasting is er momenteel niet. Dat gaat nog aardig wat problemen opleveren bij familiebedrijven waar de cashflow vaak onvoldoende is om de belasting te betalen. Het bedrijf wordt als het ware onteigend.
In een samenleving zou het heel normaal moeten zijn dat de getalenteerde meer bijdragen aan de gemeenschap, en dat ze er dan goed van leven zal niemand ze misgunnen. Maar er zijn er nu teveel die leven als Dagobert Duck en komen dan met onzin argumenten waarom het zo slecht zou zijn om een klein gedeelte van hun rijkdom te moeten delen.
Ze zouden eigenlijk de AOW en pensioenen uit het buitenland met 60% moeten belasten. Die ouwe mensen maken gebruik van alle gratis voorzieningen. Waar veel van die oudjes in eigen land bij de voedselbank zouden moeten aankloppen leven ze hier in relatieve rijkdom, profiterend van de SUS en lage kosten van levensonderhoud.
Ik vraag me af of Brazilië hier wel nadelige gevolgen van ondervindt dat mensen buitenlands geld investeren in de economie. Het zijn meestal niet degene die emigreren op de pensioengerechtigde leeftijd die niets hebben. Bovendien heeft Brazilië hier ook nog een inkomsten norm voor zodat niet iedereen een verblijfsvergunning kan krijgen. Ik denk dat eerder het land van herkomst hier geld ziet weglekken uit de economie. Bovendien vraag ik me af of de meesten van deze groep zich niet particulier verzekeren voor ziektekosten. De SUS is nu niet echt de zorg die de mensen in het thuisland gewoon zijn. En er zullen best uitzonderingen zijn maar als groep gaat Brazilië er eerder op voorruit dan achteruit.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door Felix » za nov 26, 2022 16:28

Waarom zou je als overheid belasting geld willen steken in een concurrerend systeem dat je eigen gezondheidssysteem alleen maar duurder maakt? En als je als individu vind dat je recht hebt op betere zorg dan iemand anders met minder geld is dat dan niet eerlijk dat je zelf dan ook opdraait voor de eigen kosten?

De particuliere verzekeringen ontlasten voor een gedeelte het Sistema Único de Saúde (SUS) en zijn alleen om die reden al nuttig voor de overheid. Het enige wat de 'regering' er aan 'betaalt' is dat bij de belasting een klein deeltje van de gezondheidskosten in mindering gebracht mag worden.

Het gaat er overigens niet om of je als als individu vind dat je recht hebt op betere zorg dan iemand anders. Het SUS systeem is ontzettend gebrekkig en onvoldoende (behalve op Fantasy Island Ceará zoals ik hier ooit hoorde). In de praktijk levert het voor velen helemaal géén zorg.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door Progresso » za nov 26, 2022 16:45

Felix schreef:
za nov 26, 2022 16:28
Het gaat er overigens niet om of je als als individu vind dat je recht hebt op betere zorg dan iemand anders. Het SUS systeem is ontzettend gebrekkig en onvoldoende (behalve op Fantasy Island Ceará zoals ik hier ooit hoorde). In de praktijk levert het voor velen helemaal géén zorg.
De SUS functioneert gewoon goed hier. In de metropool regio Fortaleza staan ruim voldoende UPAs, complexe transplantaties en hersenchirurgie, algemene zorg in de wijken waar 2 keer per jaar iemand van de wijkzorg op bezoek komt om de gezondheidssituatie van de familie door te nemen, tandartszorg, vaccinaties. Ziekenhuizen in het binnenland, goede en genoeg capaciteit in nagenoeg alle ziekenhuizen. Daar zijn in vijf jaar tijd enorme stappen gemaakt.

Hoewel particulier verzekerd, maken wij regelmatig gebruik van de diensten van de SUS en ik vind het gewoon een professioneel opgezette organisatie.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door Felix » za nov 26, 2022 16:47

De SUS functioneert gewoon goed hier.

In de rest van Brazilië niet. Daar is het bedroevend.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door quasimodo » za nov 26, 2022 17:07

De particuliere verzekeringen ontlasten voor een gedeelte het Sistema Único de Saúde (SUS) en zijn alleen om die reden al nuttig voor de overheid. Het enige wat de 'regering' er aan 'betaalt' is dat bij de belasting een klein deeltje van de gezondheidskosten in mindering gebracht mag worden.
De overheid heeft heel veel kosten voor het opleiden van personeel en die gaan dan vaak bij een particuliere instelling werken waardoor de overheid ook gedwongen is meer kosten te maken voor salarissen bij het SUS. Bovendien zullen er ook nog veel mensen naar het buitenland vertrekken. In Nederland halen ze heel de Surinaamse gezondheidszorg zo leeg. In het verleden zag je dat Brazilië Cuba gebruikte hiervoor. En in Brazilië heb je dus ook veel binnenlandse concurrentie als overheid. Dat je als overheid dit niet wil subsidiëren snap ik best. Of ze de strijd gaan winnen waag ik te betwijfelen.
Het gaat er overigens niet om of je als als individu vind dat je recht hebt op betere zorg dan iemand anders. Het SUS systeem is ontzettend gebrekkig en onvoldoende (behalve op Fantasy Island Ceará zoals ik hier ooit hoorde). In de praktijk levert het voor velen helemaal géén zorg.
Ik ben ook op Fantasy Island al een paar keer in het ziekenhuis en op andere punten met het SUS in aanraking geweest. Gelukkig niet voor mezelf. En ik sluit altijd netjes een reisverzekering af en ik zou me ook altijd particulier verzekeren als ik ooit daar zou gaan wonen. Ik zie ook wel dat de SUS heel gebrekkige zorg levert. Maar dat is persoonlijk. De regering zou als taak moeten hebben dit te gaan verbeteren. Als ze tenminste doen wat ze zeggen en te werken voor alle Brazilianen en niet alleen voor diegene die het kunnen betalen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door Progresso » za nov 26, 2022 17:12

quasimodo schreef:
za nov 26, 2022 16:12
Waarom zou je als overheid belasting geld willen steken in een concurrerend systeem dat je eigen gezondheidssysteem alleen maar duurder maakt? En als je als individu vind dat je recht hebt op betere zorg dan iemand anders met minder geld is dat dan niet eerlijk dat je zelf dan ook opdraait voor de eigen kosten?
Ik draai ook op voor mijn eigen kosten en vind dat ook juist. Daarmee betaal ik via mijn belastingen (ruimschoots) mee aan de voorzieningen van de SUS, waar tientallen miljoenen mensen gebruik van maken zonder dat ze er zelf een cent voor hoeven te betalen. En ook daar heb ik geen enkele moeite mee.

Omdat mensen met een particuliere polis nauwelijks gebruik maken van de diensten van de SUS is het ook wel logisch dat ze een aftrekpost kunnen opvoeren en vooral in de groep met middeninkomens is dat wel een belangrijke aftrekpost. Haal je die weg dan moet de SUS waarschijnlijk een kleine 20 miljoen mensen extra behandelen.
quasimodo schreef:
za nov 26, 2022 16:12
Maar er zijn er nu teveel die leven als Dagobert Duck en komen dan met onzin argumenten waarom het zo slecht zou zijn om een klein gedeelte van hun rijkdom te moeten delen.
Op het moment dat je je eigendom moet gaan verkopen om belastingen te kunnen betalen dan komt dat neer op onteigenen. Neem een boerenbedrijf met 200 koeien en een paar honderd hectare weidegrond waar generatie op generatie wordt geboerd. Nu gaat door grondspeculatie (huizenbouw, asielzoekers etc) de prijs voor grond 10 keer over de kop, €50.000 per hectare zijn al heel normale prijzen. Opeens komt daar een vermogensbelastingpost bij van €10.000 per jaar door die hogere belastingen. Die koeien gaan echt niet meer melk leveren, het gras groeit echt niet harder op die weilanden. Kortom, het enige wat die boer kan doen is zijn eigendom verkopen en daarmee zijn bron van inkomsten. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Het probleem in Brazilië is niet de hoeveelheid belastinginkomsten. Die zijn extreem hoog. Het probleem is dat men in de nieuwe regering te veel wil uitgeven. In plaats van de helft van de ambtenaren te ontslaan en de meest wildvreemde overheidsbedrijven te privatiseren gaat men 44 (!) Ministeries optuigen, stopt men de privatiseringen en wil men nog meer verstikkende bureaucreatie.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door quasimodo » za nov 26, 2022 17:19

Hoewel particulier verzekerd, maken wij regelmatig gebruik van de diensten van de SUS en ik vind het gewoon een professioneel opgezette organisatie.
Ik zou ook wel vertrouwen hebben als ik door een dokter van de SUS behandeld zou worden. En ik zie ook dat er veel is bijgekomen de laatste tijd in Fortaleza. Sowieso begint de stad er steeds welvarender uit te zien. Maar ik zie ook vaak lange rijen en zie nieuwsuitzendingen over dingen waar gebrek aan is. En je moet dus geluk hebben dat je op tijd behandeld wordt. Maar zou jij al overwegen om je particuliere verzekering op te zeggen en volledig afhankelijk te zijn van het SUS?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door quasimodo » za nov 26, 2022 17:39

Omdat mensen met een particuliere polis nauwelijks gebruik maken van de diensten van de SUS is het ook wel logisch dat ze een aftrekpost kunnen opvoeren en vooral in de groep met middeninkomens is dat wel een belangrijke aftrekpost. Haal je die weg dan moet de SUS waarschijnlijk een kleine 20 miljoen mensen extra behandelen.
Het is toch ridicuul dat de overheid subsidieert dat je zorg gaat halen bij een concurrerende zorginstelling voor diensten die ze zelf ook aanbieden. En alleen maar omdat het personeel en de eigenaren van de zorginstelling daar meer aan verdienen. De particuliere zorg zou er idealiter zijn voor dingen die de gewone gezondheidszorg niet biedt. En omdat jij sneller of door betere zorg behandeld wil worden is toch niet de overheid zijn probleem die hebben kennelijk andere prioriteiten met hun geld. Ze kunnen dat geld beter besteden van jouw aftrekpost aan verbetering van het SUS.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door Progresso » za nov 26, 2022 18:55

quasimodo schreef:
za nov 26, 2022 17:39
Het is toch ridicuul dat de overheid subsidieert dat je zorg gaat halen bij een concurrerende zorginstelling voor diensten die ze zelf ook aanbieden.
De SUS en particuliere zorg concurreren niet met elkaar. Ze bedienen twee verschillende doelgroepen.

Het is meer dan logisch dat degene met een private verzekering minder belasting betalen. Ze maken immers geen of nauwelijks gebruik van de voorzieningen. Het zijn ongeveer 50 miljoen Brazilianen die de volledig gratis zorg voor 150 miljoen Brazilianen betalen.

Het systeem in Nederland is wat dat betreft eerlijker. Iedereen betaald. De laagste inkomens betalen maar krijgen subsidie, de hogere inkomens betalen betalen meer. Verdien je veel dan ga steeds meer premie (via de wekgever, inkomensafhankelijk ZVW) betalen tot ongeveer €60.000. Volgens mij iets van 7%. Daarbovenop betaal je dan nog de maandelijkse premie aan de zorgverzekeraar.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door quasimodo » za nov 26, 2022 19:35

Het is meer dan logisch dat degene met een private verzekering minder belasting betalen. Ze maken immers geen of nauwelijks gebruik van de voorzieningen. Het zijn ongeveer 50 miljoen Brazilianen die de volledig gratis zorg voor 150 miljoen Brazilianen betalen.
Je kunt dan de discussie voeren of je gezondheidszorg prive of door de overheid laten betalen. Maar als jou gekozen regering het uit de algemene middelen wil betalen zul je hier mee moeten dealen. Er zijn wel meer dingen waar je nooit gebruik van maakt waar je voor moet betalen.
De SUS en particuliere zorg concurreren niet met elkaar. Ze bedienen twee verschillende doelgroepen.
Je zegt net dat je minder belasting wil betalen omdat je zelf de zorg privaat betaald. Zou naast alle argumenten die ik al heb aangevoerd dit niet het ultieme argument zijn van concurrentie? Minder belasting is minder geld naar het SUS. En minder klanten doordat meer mensen het zich kunnen veroorloven elders zorg inkopen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door Progresso » za nov 26, 2022 19:59

quasimodo schreef:
za nov 26, 2022 19:35
Je zegt net dat je minder belasting wil betalen omdat je zelf de zorg privaat betaald. Zou naast alle argumenten die ik al heb aangevoerd dit niet het ultieme argument zijn van concurrentie? Minder belasting is minder geld naar het SUS. En minder klanten doordat meer mensen het zich kunnen veroorloven elders zorg inkopen.
Nee, ik vind het rechtvaardig als je gebruik maakt van publieke voorzieningen je daar minder voor hoeft te betalen. Nu betalen de rijkste 50 miljoen én de kosten voor de SUS én een private polis én ze zorgen voor flink minder druk op het SUS systeem en dat alles voor iets van 20% korting op de poliskosten.

Haal je die 20% weg dan zullen miljoenen mensen gebruik gaan maken van het SUS systeem en hun verzekering annuleren. Tegelijkertijd wordt voor de overblijvende 80% de kosten hoger. Je kunt nu eenmaal niet eventjes een ziekenhuis sluiten.

De overheid kan beter stimuleren dat meer mensen privé verzekerd worden.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door quasimodo » zo nov 27, 2022 22:20

Haal je die 20% weg dan zullen miljoenen mensen gebruik gaan maken van het SUS systeem en hun verzekering annuleren. Tegelijkertijd wordt voor de overblijvende 80% de kosten hoger. Je kunt nu eenmaal niet eventjes een ziekenhuis sluiten.
En dat is misschien wel de bedoeling van de nieuwe regering dat er meer mensen gebruik gaan maken van het SUS. Is misschien wel wat duurder maar zorgt wel voor draagvlak onder de bevolking en verbetering van de nationale gezondheidszorg, omdat mensen die er gebruik van maken ook betere zorg willen. Tevens komt er zorgpersoneel bij wat zijn kost niet meer kan verdienen particulier waardoor de kosten voor dit personeel behapbaar blijven.

Dat jij dat liever anders ziet en denkt dat meer privatisering beter is dat kan. Maar dan zul je dit waarschijnlijk bij de stembus aan moeten geven want ik heb nu niet het idee dat de PT hier een voorstander van is.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Gaat Lula een verkiezings belofte van Bolsonaro invullen?

Bericht door Felix » ma nov 28, 2022 02:35

En dat is misschien wel de bedoeling van de nieuwe regering dat er meer mensen gebruik gaan maken van het SUS. Is misschien wel wat duurder maar zorgt wel voor draagvlak onder de bevolking en verbetering van de nationale gezondheidszorg, omdat mensen die er gebruik van maken ook betere zorg willen. Tevens komt er zorgpersoneel bij wat zijn kost niet meer kan verdienen particulier waardoor de kosten voor dit personeel behapbaar blijven.

Het SUS kan nu al niet fatsoenlijk voor de patiënten zorgen, voor velen is het ronduit een ramp. De regering zal m.i. patiënten liever kwijt dan rijk zijn.

Verbetering is niet een twee drie voor elkaar te krijgen en daardoor zal het draagvlak van de bevolking ook maar langzaam kunnen stijgen. Een programma als Mais Médicos zorgde voor medische hulp op plekken waar die anders maar weinig voorhanden was, maar het bleef een probleem dat de nodige medcijnen enz. vaak niet ter beschikking van de medici stonden. Een idee is wel om de strijdkrachten met hun infrastructuur veel duidelijker in te zetten voor de gezondheidszorg in afgelegen gebieden. Ook zou het overwogen moeten worden om mensen die aan de gratische rijksuniversiteiten af studeren een dienstplicht te laten vervullen zodat ze meteen nuttig zijn voor het land en op die manier een deel van hun studies terugbetalen.



Plaats reactie