Peilingen

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » vr aug 12, 2022 23:29

De voorsprong van 18% die Lula in Minas Gerais had ten opzichte van Bolsonaro smelt als sneeuw voor de zon weg.

https://www.opovo.com.br/eleicoes-2022/ ... em-33.html



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » za aug 13, 2022 03:00

Het meest interessante aan deze peiling is dat juist het traditionele electoraat van de PT wisselt naar Bolsonaro. Van de groep die "auxílio" kregen stemden maar 12% op Bolsoanaro. In deze peiling zijn dat er al 25%.

Er zijn 18 miljoen families die de bijstand krijgen. Hoeveel stemgerechtigden dat zijn weet ik niet, maar ik gok dat die verdubbeling toch zo'n 5 miljoen stemmen zijn, landelijk gezien.

Dat zou best wel eens de doorslag kunnen geven bij de verkiezingen.






Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » za aug 13, 2022 19:00

En ook in Ceará verbazingwekkend goede cijfers voor Bolsonaro.

In de thuisstaat van Ciro Gomes haalt Bolsonaro twee keer zoveel stemmen.

https://veja.abril.com.br/coluna/maquia ... e-de-lula/



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » ma aug 15, 2022 02:52

Progresso schreef:
za aug 13, 2022 19:00
En ook in Ceará verbazingwekkend goede cijfers voor Bolsonaro.

In de thuisstaat van Ciro Gomes haalt Bolsonaro twee keer zoveel stemmen.
Het effect van de pec kamikaze, kopen van stemmen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » ma aug 15, 2022 12:18




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » ma aug 15, 2022 19:09

Blijkbaar heeft die Auxílio Brasil geen of weinig invloed op het stemgedrag.

https://www.opovo.com.br/eleicoes-2022/ ... g-fsb.html



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » ma aug 15, 2022 19:48

Het is nog allemaal afwachten. De politieke propaganda begint nu op TV, nog bezien welke invloed daarvan uit zal gaan.

Je ziet bolsonaro iedere dag op TV, hij weet heel goed hoe altijd in het nieuws te blijven. Lula zie je haast niet, (ik niet tenminste). Ik ben er nog niet uit of dat nou wel of niet goed is voor Lula. Hij heeft de laatste maanden nogal wat onhandige en onnodige dingen gezegd.

De propaganda op radio en TV is verplicht en je kunt er alleen maar aan ontsnappen als je kabel hebt.

Binnenkort staat het overal weer vol met spandoeken en bij stoplichten enz. vol met schaars betaalde mensen die met vlaggen zwaaien waarop hun kandidaat staat. Ik heb me altijd afgevraagd of dit idiote gedoe nou écht ergens toe dient voor een kandidaat. Blij dat het allemaal niet lang zal duren. Verkiezingen zijn nodig en nuttig maar verkiezingstijd is het meest onprettige tijdperk van het leven hier.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » di aug 16, 2022 11:36




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Peilingen

Bericht door quasimodo » wo aug 17, 2022 10:29

Misschien dat dit nog enig verschil kan bewerkstelligen?




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » vr aug 19, 2022 02:56

Een beslissing in de 1e ronde komt steeds dichterbij.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » ma aug 22, 2022 12:34

Bolsonaro blijft gestaag stijgen in de peilingen. Lula stabiel. Verschil nog maar 9%.

https://www.estadao.com.br/politica/btg ... &utm_term=



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » ma aug 22, 2022 14:21

Verschil nog maar 9%

Nog maar??? Na al die omkoperij???



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Peilingen

Bericht door quasimodo » ma aug 22, 2022 14:34

Het verschil is dan nog steeds heel groot. Samen hebben ze meer als 80% van de stemmen. Dus als Bolsonaro geen stemmen weghaalt bij Lula zal hij in een eventuele 2e stemronde de helft van de stemmen binnen moeten halen van de andere kandidaten en Lula hier geen ervan voordat het gelijk is.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » ma aug 22, 2022 16:24

Sinds de eerste peilingen staat Lula op 45%. Bolsonaro maakte nauwelijks kans met 20%.

Ondertussen heeft Bolsonaro bijna 40% van de kiezers weten te mobiliseren en de groei zit er stevig in.

De stemmers van Ciro Gomes, een kleine 10% van het electoraat, die gaan nooit en te nimmer naar Lula.

Lula is niet scherp in zijn uitspraken en maakt domme fouten in de campagne. Lula is als een langspeelplaat die in de groef van het communisme is blijven hangen.

Ja, en zo gaan we naar een verkiezingsuitslag die wederom weer met een verschil van een paar miljoen stemmen beslist gaat worden.

Gaan de 60 miljoen Bolsonaro-stemmers de verkiezingsuitslag accepteren als blijkt dat Lula 1 miljoen stemmen meer heeft, ofwel 1 geflipte stem per stemmachine?

De vraag stellen is hem beantwoorden, toch?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Peilingen

Bericht door quasimodo » ma aug 22, 2022 18:21

Sinds de eerste peilingen staat Lula op 45%. Bolsonaro maakte nauwelijks kans met 20%.

Ondertussen heeft Bolsonaro bijna 40% van de kiezers weten te mobiliseren en de groei zit er stevig in.

Je schrijft zelf in April dat het verschil maar 5% is?
In juli zou het weer maar 6% zijn volgens jou post. Dus dat Bolsonaro een stevige groei doormaakt zie ik dan weer niet. Als al die berichten waar zijn zie ik hooguit dat zijn populariteit schommelt en nu weer een beetje stijgende is.



Verder zie ik in het begin allemaal post van jou in dit draadje dat Morro wel eens zou gaan winnen. Toen die helemaal niet mee bleek te doen zie ik maanden niets. En vervolgens bijna uitsluitend berichten dat Bolsonaro dichterbij Lula komt of slechte berichten over de beste man. Komt niet echt onpartijdig over eerder wekt het de indruk dat je hoopt dat hij verliest.
De stemmers van Ciro Gomes, een kleine 10% van het electoraat, die gaan nooit en te nimmer naar Lula.
Ik heb eerder het idee dat het gedachtegoed van Ciro veel dichter bij Lula ligt dan bij Bolsonaro. En dat ze misschien op Ciro stemmen omdat ze dat een betere kandidaat vinden als Lula is 1 ding. Maar dat ze dat ook zouden vinden voor Bolsonaro is weer iets anders. De kans is ook nog vrij groot dat ze helemaal niet gaan stemmen in een eventuele 2e ronde omdat ze dan geen voorkeur hebben.
Lula is niet scherp in zijn uitspraken en maakt domme fouten in de campagne. Lula is als een langspeelplaat die in de groef van het communisme is blijven hangen.
Waarom zou Lula veranderen. Hij heeft vooralsnog genoeg stemmen. Hij is lang genoeg president geweest. Dus de mensen weten waar hij voor staat.

Gaan de 60 miljoen Bolsonaro-stemmers de verkiezingsuitslag accepteren als blijkt dat Lula 1 miljoen stemmen meer heeft, ofwel 1 geflipte stem per stemmachine?

De vraag stellen is hem beantwoorden, toch?
Heeft Brazilië een historie dat dit niet het geval zou zijn?

Ze hebben in de VS al het voorbeeld gehad van een president die precies die argumenten gebruikte al voor zijn nederlaag en net als Bolsonaro verdekt opriep tot een volksopstand. Ook daar is het niet tot een burgeroorlog, staatsgreep of echte grote protesten gekomen.

Dus ik denk dat ook in Brazilië de mensen blij zijn dat ze in een democratie mogen leven en zich schikken in hun lot qua president.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » ma aug 22, 2022 19:54

quasimodo schreef:
ma aug 22, 2022 18:21
Verder zie ik in het begin allemaal post van jou in dit draadje dat Morro wel eens zou gaan winnen. Toen die helemaal niet mee bleek te doen zie ik maanden niets. En vervolgens bijna uitsluitend berichten dat Bolsonaro dichterbij Lula komt of slechte berichten over de beste man. Komt niet echt onpartijdig over eerder wekt het de indruk dat je hoopt dat hij verliest.
Misschien moet je even het eerste berichtje in dit draadje van ruim een jaar gelden even terug lezen.

https://brazilieforum.nl/viewtopic.php?f=38&t=12749

Veel nauwkeuriger kan ik het niet opschrijven en de voorspellingen zijn redelijk accuraat.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » do aug 25, 2022 16:55




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » do aug 25, 2022 17:47

Nog altijd een behoorlijk voorsprong. Daarnasst moet je rekening houden dat er voor Lula nog wel wat stemmen bij Ciro weg zijn te halen, zie de gematigde linkse aanhang van Ciro niet zo snel voor de rechtse Bolso gaan.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » ma aug 29, 2022 12:50

Komende peilingen met daarin de resultaten van het debat zullen interessanter zijn.

https://www.metropoles.com/brasil/eleic ... ete-pontos



Plaats reactie