Europa binnen via Italië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
BocaSeca
Artikels: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 13:22

Europa binnen via Italië

Bericht door BocaSeca » za aug 15, 2015 12:25

Ik heb wel eens gehoord dat het voor Brazilianen vrij eenvoudig is om via Italië Europa in te komen. Dat ze daar kunnen werken en binnen een paar jaar een Europees paspoort krijgen. Weet iemand hier daar iets van?



Floriano
Artikels: 0

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door Floriano » za aug 15, 2015 19:55

Dat zijn waarschijnlijk Brazilianen die kunnen aantonen
dat ze Italiaanse voorouders hebben. Ze hebben speciale rechten.



Ned Evangelico
Artikels: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: ma nov 15, 2010 13:29

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door Ned Evangelico » zo aug 16, 2015 00:35

Ik hoorde zoiets over Portugal - en dan mn. m.b.t. gezinshereniging. Heeft iemand van jullie hier iets meer informatie over?



Tjeerd
Artikels: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jul 13, 2015 06:53

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door Tjeerd » zo aug 16, 2015 05:21

Veelal bij voetballers gebeurd dit. De makelaars geven aan dat er voorouders in eu hebben gezeten.....erna pas doen ze alle papierwerk. Buiten dit om is het gerucht wel waar. Via italie kan veelal via zonder inburgering. Het is de moeite misschien wel waard om je als nederlander tijdelijk te vestigen in belgie. De marokkanen doen het al jaren.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door Ajax » zo aug 16, 2015 11:25

Heb wel eens gehoord dat dit via België (dichter bij huis) kan. Maar dat is alweer enige tijd geleden, het lijkt logisch dat dit tegenwoordig moeilijker is geworden. Basis is wellicht een trouwakte. Volgens mij kent (in Europa) alleen Nederland een inburgering in de huidige vorm.

Via Italië lijkt me momenteel lastig, want daar komen zoals we allemaal weten nu heel veel niet-Italianen aan. Dus misschien is het daar nu niet het juiste moment.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door René » ma aug 17, 2015 06:43

Brazilianen kunnen via elke land heel makkelijk Europa binnenkomen. Zolang ze een retourticket hebben, contant geld of een creditcard. Ik denk dat je bedoelt te vragen in welke landen het makkelijker is om een verblijfsvergunning te krijgen.

Brazilianen die ouders met een Portugese nationaliteit kunnen aantonen, hebben recht op een portugees paspoort.Voor zover ik weet niets bijzonders; en kind geboren in BR met een NL pa/ma, heeft ook recht op een NL paspoort..... Dus heeft volgens mij ook niets te maken met de vraag in welk EU land een BR het makkelijkst een verblijfsvergunning kan krijgen. Simpel... in geen een land..... Dus ook dat is niet de grondslag van je vraag. Ik denk dat je vraag is hoe je als Nederlander (of europeaan) je vriendin legaal in EU kan laten verblijven. Nederland is heel moeilijk want NL accepteert huwelijk niet als grond voor het verstrekken van een verblijfsvergunning; de partner moet eerst NL leren in het land van herkomst en een examen afleggen, en de NL partner moet garant staan door aantonen van middelen of vast inkomen..... En daarna ben je afhankelijk van de bereidheid van de IND het verzoek in te willigen.

Je noemt de belgie route.... Belgie accepteerde huwelijk wel als grond voor het verstrekken van een verblijfsvergunning; via via kennen we allemaal wel iemand in B, en liet je je op zijn /haar adres inschrijven (je woonde natuurlijk in NL waar je je baan had). Binnen een paar maanden kreeg je bericht op je B adres om de verblijfsvergunning op te halen. En met een verblijfsvergunning van een Schengen land, mag je in elk Schengen land verblijven. Deze Belgie route wekte waarschijnlijk de aandacht in vooral NL; tegenwoordig controleert de B politie of de aanvragers ook daadwerkelijk op het opgegeven adres wonen (aparte kamers, kleding, fotos, gesprekken met buren en... zijn de aanvragers aanwezig???)

Voor zover mij bekend (coorectie of aanvullingen welkom!!) is momenteel de enige makkelijke route via Spanje; Spanje accepteert huwelijk als grond voor het verstrekken van een verblijfsvergunning; je moet natuurlijk wel iemand in Spanje kennen/bereid vinden om zijn adres beschikbaar te stellen. De politie komt tot nu toe niet langs om te checken of je daar daadwerkelijk woont. Binnen een par maanden een SP verblijfsvergunning voor alle Schengen landen.

Hoe weet ik dit.... ``Grappig`` verhaal; Een vriend van mij, in NL getrouwd met een nederlands sprekende Braziliaanse,in bezit van een verblijfsvergunning, en in NL vader geworden van een dochter met deze vrouw, volgden mij in 2002 naar BR. In 2010 besloten ze terug te willen gaan naar NL..... onmogelijk; hij en hun dochter mochten in NL wonen, zijn BR vrouw was niet meer welkom. Zij moest eerst een examen voor de NL taal in Brasilia afleggen. Dit was geen probleem, want ze sprak prima NL. Maar.... HIJ moest aantonen dat hij een gegarandeerd vast inkomen had.... met andere woorden een baan met een vast contract.... Deze vriend is vermogend, met veel contacten in NL... dus zo´n contract was geen probleem...... dacht hij.... hij moest aantonen minimaal 6 maanden in dienst te zijn door loonstrookjes te overleggen..... Twee opties; 6 maanden wachten om loonstrookjes en bankafschriften te produceren of via BR kennissen die in SP wonen meteen te vertrekken. Daarom ken ik deze route. Maar garandeer niet dat dit nu nog werkt.... Los van of deze route nu nog werkt of niet..... Is het verhaal van mijn kennis die naar NL terug wilde keren met zijn vrouw en dochter, maar als familie niet mocht terugkeren niet belachelijk????



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door Ajax » ma aug 17, 2015 16:17

De vraag van Boca ging inderdaad om Europees paspoort voor een BR partner, denk ik. Mijn reactie was misschien kort, maar strekking was dat het inderdaad moeilijk moet zijn.

Als ik jou goed begrijp zou dus het beste zijn om je als NL-er in Spanje te vestigen, daar je BR echtgenote over te laten komen en daar een verblijfsvergunning aan te vragen. Wie weet dat je dan na een aantal maanden alweer "gewoon" naar NL terug kan en dan legaal bent?

Lijkt me een haalbare optie. (Andersom is natuurlijk makkelijker, maar dat is al bekend).

PS. Je verhaal van die kennis is wat mij betreft idd belachelijk.



sven
Artikels: 0
Berichten: 29
Lid geworden op: za mei 11, 2013 19:51
Contacteer:

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door sven » ma aug 17, 2015 17:12

Ajax schreef:De vraag van Boca ging inderdaad om Europees paspoort voor een BR partner, denk ik. Mijn reactie was misschien kort, maar strekking was dat het inderdaad moeilijk moet zijn.
Zowel de Italiaanse als de Portuguese nationaliteit is voor Brazilianen redelijk gemakkelijk te verkrijgen omdat je die nationaliteiten via de achter grootouders kan krijgen. Ook het verkrijgen van de spaanse nationaliteit is redelijk makkelijk omdat die het toe laat om te naturaliseren als je er twee jaar legaal woont en je partner de spaanse nationaliteit heeft.

Ook kunnen mensen met een joodse of noordafrikaanse afkomst de spaanse nationaliteit verkrijgen indien ze kunnen aantonen "een speciale band met spanje" te hebben (heeft te maken met het uitzette van joden en moslims in 1492).



sven
Artikels: 0
Berichten: 29
Lid geworden op: za mei 11, 2013 19:51
Contacteer:

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door sven » ma aug 17, 2015 17:13

Ajax schreef:
Als ik jou goed begrijp zou dus het beste zijn om je als NL-er in Spanje te vestigen, daar je BR echtgenote over te laten komen en daar een verblijfsvergunning aan te vragen. Wie weet dat je dan na een aantal maanden alweer "gewoon" naar NL terug kan en dan legaal bent?
.
Is de duitsland/belgie route niet makkelijker?



Floriano
Artikels: 0

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door Floriano » ma aug 17, 2015 20:26

BocaSeca wou weten of het voor Brazilianen inderdaad vrij eenvoudig is om via Italië
Europa binnen te komen. Meer niet. Nu wordt er van alles bij gehaald en gesuggereerd.



Ned Evangelico
Artikels: 0
Berichten: 26
Lid geworden op: ma nov 15, 2010 13:29

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door Ned Evangelico » ma aug 17, 2015 21:28

Dit komt waarschijnlijk door mijn aanvullende vraag. Ik denk dat het Boca Seca ook vnl. om de partner naar Europa halen gaat en niet zozeer specifiek Italie.
Uit het voorbeeld van FortalezaHouses blijkt al hoe moeilijk de overheid het je maakt om (getrouwde) je partner naar Nederland te laten komen. Je moet aan allerlei eisen voldoen - wat wellicht begrijpelijk is, om te laten zien dat je voor jezelf en je partner kunt zorgen - maar weer onbegrijpelijk, omdat iedere Europeaan uit het Schengen gebied naar Nederland mag komen zonder deze eisen - en zonder een woord Nederlands te hoeven spreken.

Ik zit zelf ook in een situatie zoals Fortaleza Houses beschreef en ik zou graag wat meer opties willen weten. Mijn doel is om op den duur wat dichter bij Nederland te wonen - of zelfs weer in Nederland - om familie redenen. Als mensen nog wat meer info hebben lees ik dat graag.

Hierbij wil ik trouwens ook gelijk mijn waardering uitspreken richting Salseros voor het instant houden van dit forum. Maar ook voor mensen die dit naar mijn mening ook dragen, zoals FortalezaHouses (die ook nu weer de moeite nam om met een goed inhoudelijk stuk te reageren), Progresso, MTilburg, Ajax etc. - ze zijn het misschien niet altijd met elkaar eens - en de persoonlijke vetes mogen wel iets minder - maar ik lees hun commentaar altijd met plezier en interesse.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door René » ma aug 17, 2015 21:41

@Sven; Probleem van de Belgie route is dat daar de politie tegenwoordig komt controleren op het adres dat je opgeeft, of je daar ook daadwerkelijk woont. In Spanje doen ze dat niet; Je woont dus gewoon in NL en wacht op het telefoontje van de kennissen in Spanje dat je je kaart op kan komen halen.
Groet,
René



icetubbie
Artikels: 0
Berichten: 53
Lid geworden op: vr jul 31, 2009 17:56

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door icetubbie » di aug 18, 2015 01:17

FortalezaHouses.com schreef:@Sven; Probleem van de Belgie route is dat daar de politie tegenwoordig komt controleren op het adres dat je opgeeft, of je daar ook daadwerkelijk woont. In Spanje doen ze dat niet; Je woont dus gewoon in NL en wacht op het telefoontje van de kennissen in Spanje dat je je kaart op kan komen halen.
Groet,
René

En dan heb je voor jouw vrouw een Spaanse verblijfsvergunning waardoor zij alleen in Spanje permanent mag verblijven en werken. Met deze verblijfsvergunning mag zij Nederland bezoeken maar er niet wonen en/of werken. Daarvoor heeft zij een Nederlandse verblijfsvergunning nodig. Je kunt nu de Spaanse verblijfsvergunning bij de IND om laten zetten naar een Nederlandse verblijfsvergunning. Maar daar beginnen dan de onoverkomelijke problemen. Je moet nu bij de IND namelijk gaan aantonen dat je economisch verbonden bent geweest voor minimaal 91 dagen aan Spanje. Dat kun je doen door te laten zien dat je een Spaanse bankrekening hebt en daar alles mee betaald hebt wat een huishouden te betalen heeft. Verder moet je bv. aan kunnen tonen dat je daar voor ziektekosten verzekerd bent geweest (zonder dit bewijs houdt alles al op). Hebben jullie samen kinderen dan moet je ook aan kunnen tonen dat zij daar op school hebben gezeten en niet in Nederland.En als je in Nederland jouw inkomsten (werk) hebt, dan moet je aan kunnen tonen dat je in Spanje gewoond hebt dmv tankbonnen, supermarktbonnen of vliegtickets. Er zijn nog veel meer haken en ogen waar je rekening mee moet houden. Voldoe je niet aan een van de vele voorwaarden, dan is het meteen mission impossible om een Nederlandse verblijfsvergunning voor jouw vrouw te krijgen.

Spanje is een oplossing, maar eigenlijk alleen als je daar een tijd (minimaal 91 dagen) gewoond en gewerkt hebt. Het probleem hierna is dan weer dat je bij de IND aan moet kunnen tonen dat je voldoende inkomsten hebt om te kunnen leven zonder gebruik te hoeven maken van de sociale voorzieningen. Dat betekent dat je pas terug kunt naar Nederland als je een arbeidscontract voor minimaal een jaar in Nederland hebt waarmee je meer dan 140 % van de bijstandsnorm verdient.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door Progresso » di aug 18, 2015 18:54

Ben je tegenwoordig vermogend dan kun je van diverse landen in de EU gewoon een gouden visa kopen:

Portugal: Aankoop van onroerend goed van minimaal €500.000 of investering in bedrijf van €1 mio plus een aantal werknemers
Cyprus: Aankoop onroerend goed € 300.000
Griekenland: Aankoop onroerend goed €250.000
Nederland: Investering €1,2 Miljoen
Spanje: Onroerend goed €500.000 (volgens mij nog niet rond)

Ben je vluchteling en rijk koop je een bootticket van Turkije naar Griekenland, uurtje varen en vraagt daar asiel aan en je hebt een toegangspas voor e hele EU.

Ben je een Turk kun je gewoon het land in, geen inburgeringsexamen en geen taaltoets.


Ben je een Nederlander getrouwd met een Braziliaan en Nederlandse kinderen dan mag je van de Nederlandse overheid je huwelijk opgeven.

Doe je dat niet dan, dan moet je aankunnen tonen dat je een jaarcontract hebt waarmee je minimaal een MODAAL inkomen verdient. Het modale inkomen ligt in Nederland tegenwoordig op Netto €1915. Het gemiddelde inkomen ligt nog een stuk lager. De bijstandsnorm 140% voor gehuwden ligt op dit moment op Netto €1950.

Als je boven de 66 bent, kun je zelfs met een gedeeltelijke AOW en een opgebouwd pensioen niet meer terug naar Nederland. Niemand staat er bij stil dat een vast contract tegenwoordig een zeldzaamheid is, niemand staat er bij stil dat zelfs als je een vast contract hebt.

Ben je echter een 55 plus Marokkaan die terug gaat naar zijn/haar moederland dan betaald de Nederlandse overheid nog eens een levenslange oprotpremie per maand van €620,00.

Schiet mij maar lek, maar Nederland is volledig kapotstuk.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door Ajax » di aug 18, 2015 22:36

Ha die Progresso! :) Je gaat af en toe een beetje over-the-top, maar ben het wel weer eens met jouw mening.

Ik volg de ontwikkelingen op dit vlak met veel belangstelling. Gaat Wilders NL nog verder dichttimmeren? Gaan we Brazilianen weren met een lastiger geworden inburgering, maar laten we wel 1000-en Syriërs binnen?

Het zijn/blijven interessante tijden!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door Progresso » wo aug 19, 2015 00:26

@Ajax Ik houd mij juist heel erg in.

Het hele onderwerp interesseert mij bijzonder. Enerzijds omdat ik persoonlijk geconfronteerd geweest ben met een zelfde soort verhaal als wat @Fortalezahouses beschrijft, anderzijds vind ik het gewoon boeiend hoe hele bevolkingsgroepen zich in andere landen vestigen, waarbij sommigen het lukt om heel succesvol te worden en andere zichzelf en hun gastland in de ellende te laten storten.

Nederland maakt er wat dat betreft al zo'n beetje 60 jaar een potje van. Er is in al die tijd nog nooit een regering geweest die een eenduidig verhaal heeft over emigratie en immigratie. Laat staan dat het gepeupel ooit eens iets is gevraagd. O ja, over een Europese grondwet, maar de mening van het volk is toen maar niet geluisterd door Balkestijn.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door René » wo aug 19, 2015 07:04

@Progresso; "Ben je een Nederlander getrouwd met een Braziliaan en Nederlandse kinderen dan mag je van de Nederlandse overheid je huwelijk opgeven." Misschien is er pas wat verandert, maar de vriend waar ik over sprak, woonde vanaf 1989 tot 2002 in Nederland met zijn Braziliaanse vrouw, die perfect Nederlands spreekt, samen een (nederlands) kind kregen in 1994 en in die periode in NL getrouwd zijn. En helaas 100 euro bespaarde door geen NL paspoort voor haar aan te vragen. In 2002 naar BR verhuisd en in 2011 weer terug naar NL wilde; Vader en dochter mochten NL in, mamma niet.....Ook kon pappa geen verblijfsvergunning aanvragen voor mamma omdat pappa op dat moment nog in BR was, en dus geen baan met een vast contract in NL had. Pappa is vermogend, dus wil ook helemaal geen baan hebben.... Geen enkele mogelijkheid dat mamma in NL mag wonen was het antwoord van de IND. Pappa, mamma en dochter gingen naar NL, pappa kocht contant een appartement, en p&m zijn 2 keer een paar dagen naar spanje gegaan; een keer om zich in te schrijven en de verblijfsvergunning aan te vragen, de tweede keer om hem op te halen. De details weet ik niet meer, maar ze hebben vanaf dag 1 in NL gewoond en ze heeft nu een NL verblijfsvergunning op basis van haar SP verblijfsvergunning, die in alle Schengen landen geldig is.

@icetubbie; het kan zijn dat alles veranderd is sinds 2011. Of misschien dat mammie in 2011 niet langer dan 90 dagen in NL mocht zijn.... ze woonde/woont in NL, is vanaf dag 1 particulier verzekerd in NL, en nooit op de IND radar verschenen omdat ze onzichtbaar was; geen aanvragen vwb bijstand/uitkering/huursubsidie of wat dan ook... Dus misschien na 90 dagen illegaal in NL.... wie weet dat? Na een jaar een SP verblijfsvergunning voor heel Europa..... Nogmaals, details weet ik niet, maar tegenwoordig heeft ze een NL verblijfsvergunning, en volgend jaar een NL paspoort.
René



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door quasimodo » wo aug 19, 2015 15:14

Als je als Europeaan in een ander Europees land gaat wonen val je onder de Europese wetgeving. Vaak soepeler dan de nationale wetgeving. En is het mogelijk om een verblijfsvergunning aan te vragen op basis van bv huwelijk of een kind met een Europees paspoort. Daar kan een lidstaat niets aan doen en mag geen additionele eisen stellen. In de praktijk werkt dit in sommige landen niet zo soepel waaronder Nederland maar als de rechter er aan te pas komt moeten ze altijd bakzeil halen.

Hoe werkt dit voor een Nederlander.

Ga wonen in een ander Europees land. Uitschrijven in Nederland anders gaat de Ind moeilijk doen.
Zorgen voor voldoende financiële middelen. Vaak 120% van het minimumloon van het betreffende woonland. Dit mag van alles zijn. Werk, Uitkeringen, vermogen, sponsoring door familie e.d..
Zorgen voor een medische verzekering.
Zorg dat je minimaal 6 maanden dit volhoud. De Ind kan ook controleren of je daadwerkelijk daar gewoond hebt. Je moet dit dan aantonen door daar gemaakte kosten. Huur en rekeningen van vaste lasten. word vaak gecontroleerd.
Zorg dat degene die een paspoort moet krijgen een duurzame relatie heeft met een Europeaan. Huwelijk, samenlevingscontract of kind.
Als dan de tijdelijke verblijfsvergunning binnen is geld dit voor heel Europa en kan voor Nederland ook een paspoort aangevraagd worden.
Let wel op dat je als je in Nederland gaat wonen dan nog een inburgeringscursus moet volgen voordat je een paspoort krijgt. Blijf je b.v. in België of Duitsland wonen hoeft dit niet. Dan wacht je tot je daar een paspoort krijgt. ( duurt vaak minimaal 5 jaar). Dit kun je als je daarna besluit naar Nederland te verhuizen zo weer omwisselen voor een Nederlands paspoort.

Je mag overigens gewoon in Nederland werken en 100 meter over de grens gaan wonen.

En als je slim bent laat je je eerst informeren door een gespecialiseerde advocaat. Spaart vaak een hoop tijd en ergernis als je het meteen goed doet. Vooral omdat de gemeentes vaak niet allemaal goed meewerken en op de hoogte zijn.

Handige site:

http://www.buitenlandsepartner.nl/forum ... i%EB-route



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door René » do aug 20, 2015 09:23

Ben het voor de verandering deze keer helemaal met je eens.... Alleen de conclusie van je verhaal begrijp ik niet; "daarom lees ik O Globo"
Toedels,
René



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Europa binnen via Italië

Bericht door Progresso » do aug 20, 2015 17:24

FortalezaHouses.com schreef:@Progresso; "Ben je een Nederlander getrouwd met een Braziliaan en Nederlandse kinderen dan mag je van de Nederlandse overheid je huwelijk opgeven." Misschien is er pas wat verandert, maar de vriend waar ik over sprak, woonde vanaf 1989 tot 2002 in Nederland met zijn Braziliaanse vrouw, die perfect Nederlands spreekt, samen een (nederlands) kind kregen in 1994 en in die periode in NL getrouwd zijn.
René
René, op het moment dat je met een Braziliaanse getrouwd ben, je woont en werkt hier en je hebt eventueel kinderen en je wilt of moet om sociale of economische redenen terug naar Nederland dan komt het er defacto erop neer dat jij als man terug kan om in Nederland te werken en op en neer kan gaan pendelen om twee of drie keer per jaar je eigen gezin te bezoeken.

De inkomenseis is absurd. 140% van het minimumloon is bijna gelijk aan een modaal inkomen. Echter het gemiddelde inkomen ligt een stuk lager. Dit betekent dat je alleen met je gezin als Nederlander Nederland binnenkomt als bovengemiddeld verdient.

De taaleis is eveneens absurd. Laat ik vooropstellen dat ik wel vind dat je als vreemdeling je eigen moet maken met de gewoontes, gebruiken, taal en zeden van je nieuwe omgeving, maar dat komt niet doordat je in een klasje met analfabeten een cursus volgt. De "code" van een land leer je uitsluitend door ervaring. Wat dat betreft ben ik het met Maarten helemaal eens.

Maar er is nog een groter principieel bezwaar tegen de taaleis.

Het Koninkrijk Nederland (en het land Nederland) kent GEEN officiele landstaal. Wel zijn er een aantal wetten die regelen dat de overheid in het Nederlands met haar burgers moet communiceren, echter hier wijkt de overheid stelselmatig vanaf. Ga je naar een bijstandloket in willekeurig welke middelgrote gemeente, dan liggen de folders met tekst en uitleg klaar: in het Arabisch. Hetzelfde geldt voor universiteiten en HBO. Toen Progresso nog klein was en naar school ging, was de voertaal ENGELS. Gaat Progresso op bezoek bij vrienden in Limburg, dan is de voertaal noodgedwongen Portugees (Ik maak van dat Limburgs helemaal niets)

De taaleis schuurt natuurlijk ook aan tegen het principe van vrij verkeer van goederen en personen in de EU. Er worden aan Europeanen geen taaleisen gesteld als zij zich in Nederland vestigen. Polen, Joegoslaven, Portugesen, Fransen, het maakt allemaal niet uit, welkom in Nederland. Echter iemand die door huwelijk en kinderen WEL een zeer nauwe band heeft met Nederland komt er niet in, zelfs als diegene gewoon een Europese taal spreekt.

Ik heb een paar jaar geleden voor de gein zelf die inburgeringstest gedaan, en was GEZAKT. Uiteraard had ik kunnen slagen, maar dan had ik de politiek correcte antwoorden moeten geven. Het gaat erom dat je dus voldoet aan het wereldbeeld van de makers van de test. Bepaalde politieke opvattingen leiden tot het zakken voor dit examen.

Afijn, die hele immigratiewet is een ondoordacht geheel, vergelijkbaar met de Wet op het Nederlanderschap. Vol van politiek opportunisme.

René heeft het al een paar keer eerder gezegd. De weg om dit te veranderen is via de Tweede Kamer. Maar als ik een Minister President voor de verkiezingen hoor zeggen dat er geen cent meer naar Griekenland gaat en dan als het erop aan komt zijn eigen partij bij het krijsje laat tekenen dan is alle hoop verloren. De Nederlandse kiezer is volledig murf geworden, windt zich af en toe nog op maar denkt tien minuten later ook weer, laat maar.



Plaats reactie