Type visum vrije profilering Brazilie

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
dreamchaser
Artikels: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: di okt 28, 2014 16:52

Type visum vrije profilering Brazilie

Bericht door dreamchaser » di okt 28, 2014 17:52

Beste allemaal,

Eerst zal ik me even voorstellen: ik ben Ralph uit Eindhoven en heb me zojuist aangemeld op dit forum. Dit heb ik gedaan omdat ik eind februari/begin maart naar Brazilie wil gaan om hier mijn vrije profilering in te gaan vullen. Voor mijn opleiding SJD (Sociaal juridische dienstverlening) zal ik hier aan 3 individuele keuzevakken gaan werken. Ook wil ik aan het taalinstituut (via de universiteit van Recife) de cursus Portugees gaan volgen. Deze loopt van maart t/m juni 2015. Echter wil ik echt voor een half jaar naar Brazilie maar ben ik heel erg aan het twijfelen voor welke visumaanvraag ik het beste zou kunnen gaan. Ik heb hier al een aantal keren contact proberen over te hebben met het Braziliaans consultaat maar vond de telefonische dienstverlening hier heel slecht en erg afstandelijk. Ik werd snel afgekapt voor ik duidelijkheid kon krijgen en duidelijke antwoorden op mijn vragen kreeg ik ook niet echt. wel weet ik nu dat ik in ieder geval een vitem IV undergraduate, master or doctorate student/internship visaVITEM V - professional worker nodig heb als ik aan de universiteit daar wil gaan studeren. Voorheen vond ik op jullie forum ook al de volgende informatie over het aanvragen van een studentenvisum. Dit is wel afkomstig uit 2013 dus ik vraag mij dan ook af wat hier nog actueel van is:


Hi all,

Voor iedereen die voor z'n studie (exchange) naar Brazilië gaat, hier wat tips om je visum-aanvraag zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het Braziliaanse consulaat geeft wel wat informatie, maar lang niet genoeg om je aanvraag zo snel mogelijk te doen, en met zo min mogelijk bezoeken aan het consulaat. Ook als je vragen aan het consulaat stelt, krijg je nooit echt duidelijke antwoorden. Met deze tips gaat het misschien wat makkelijker.

In het algemeen, hier moet je zo vroeg mogelijk rekening mee houden:
• Hou er rekening mee dat regels kunnen veranderen, dit geen officiële informatie is, en het er ook net van af hangt welke medewerker je aan de balie treft. Gebruik deze info als richtlijn, maar controleer het ook als je je aanvraag doet.
• Om de verwarring te beginnen: als ik de info van het consulaat lees, zou ik zeggen dat een exchange student een Vitem I nodig heeft. Maar zowel het consulaat als mijn universiteit in Brazilië zeiden dat ik een Vitem IV nodig heb. Check dit even bij je universiteit in BR.
• Vóór je een ticket gaat boeken: het BR consulaat geeft weinig marge in de periode dat je in BR mag zijn. Voorbeeld; mijn colleges zijn van augustus tot december, terwijl ik een ticket van juli tot januari had geboekt (ik wilde een maandje er voor en er na reizen). Maar, daar gaat het consulaat niet mee akkoord. Exacte marges hebben ze niet, maar om de dame bij het consulaat te citeren: "een week er voor en er na is geen probleem, maar een maand is echt te veel". Het consulaat houdt bij je aanvraag de periode op de acceptence letter van je BR universiteit als leidraad. Voor je je ticket gaat boeken, vraag dus bij je BR universiteit welke periode ze op die brief gaan schrijven. Is dat te kort, vraag dan of ze kunnen schrijven dat je colleges langer duren (overigens hadden ze op mijn brief van 1 juli tot 1 januari geschreven, ik had dus uiteindelijk nergens last van).
• De aanvraag heeft bij mij ruim twee maanden geduurd, begin er dus zo vroeg mogelijk mee...
• Je paspoort moet bij terugkomst in NL nog zes maanden geldig zijn. Even een nieuwe aanvragen als dat niet het geval is.

De aanvraag zelf is niet gigantisch ingewikkeld, je moet alleen heel veel stempels en officiële documenten verzamelen. Als je dit stappenplan aanhoudt, zou het het snelst moeten gaan, en met zo min mogelijk bezoeken aan het consulaat:
• Je moet je laatst behaalde diploma bij ze inleveren, aangezien het bij mij om m'n Bachelor exchange ging was dat bij mij m'n vwo diploma (als je in je Master gaat, neem ik aan dat je je Bachelor diploma moet overhandigen). Je Nederlandse diploma wordt niet zomaar erkend in Brazilië, daarom moet je 'm eerst laten legaliseren bij de DUO en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Komt er op neer dat beide instanties je (originele) diploma gaan stempelen. Duurt bij elkaar ongeveer 1 a 2 weken, hoe dat moet vindt je hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -diploma-s. Kosten: ongeveer 20 euro.
• Stap 2: diploma legaliseren bij het consulaat, en een verklaring voor je VOG-aanvraag.
• Als je je twee NL stempels hebt, moet je je diploma ook nog door het BR consulaat laten legaliseren. Dat is een kwestie van 'm langs brengen (misschien kun je 'm opsturen, dat weet ik niet), 4,50 euro betalen en dan kan je 'm een week later weer ophalen. Nu je toch bij het consulaat bent, vraag gelijk een statement voor je VOG-aanvraag aan. Je Verklaring Omtrent Gedrag is dus dat je geen significant strafblad hebt. Die vraag je bij je gemeentehuis aan, maar ook dit gaat iets anders dan normaal. Onderdeel 1 van de VOG-aanvraag formulier vul je zelf in, deel 2 moet de instantie invullen die de VOG van je verlangt. In dit geval dus het consulaat, maar dat gaan ze dus niet invullen voor je. In plaats daarvan maken ze een verklaring voor je, die je in plaats van dat onderdeel 2 bij je VOG-aanvraag doet. Kwestie van een kopie van je paspoort bij het consulaat afgeven, 13,50 betalen en die kun je dan de week daar op met je gelegaliseerde diploma weer ophalen.
• Nu kun je naar het gemeentehuis met je VOG-aanvraag en je statement van het consulaat. De gemeente zou moeten weten dat sommige consulaten zo werken, anders moet je de gemeente-ambtenaar even overtuigen (desnoods laat je ze naar Justis bellen). Na maximaal zes weken krijg je je VOG teruggestuurd, maar meestal duurt dat maar 1 a 2 weken. Kosten: ongeveer 32 euro. Nu je toch bij de gemeente bent, vraag ook gelijk een uittreksel uit het GBA aan (zie verderop).
• Ook al is je diploma gelegaliseerd, het consulaat wil dat je je diploma laat vertalen. Dat mag zowel in het Engels als het Portugees, maar ik raad Portugees aan omdat je bij Engels weer opnieuw stempels moet gaan halen bij het Ministerie van BuZa. Dat vertalen kan niet zomaar iedereen doen, wat ik van het consulaat begreep is dat dat bij een vertaalbureau gedaan moet worden die bekend staat bij het consulaat. Vraag bij het ophalen van je diploma dus gelijk om een kaartje van een bureau die zij kennen, ik kreeg het kaartje van Porthola in Rotterdam. (let op: de legalisatie stempels worden ook vertaald, je kunt dus nog niet laten vertalen voordat je je drie stempels hebt). Kosten: hou rekening met ongeveer 50 euro. Kunnen ze in een dag klaar hebben, kan ook 1 a 2 weken duren (hangt er van af hoe druk ze het hebben).
• Als je je VOG en je vertaling binnen hebt, dan kun je weer naar het consulaat voor je uiteindelijke visum aanvraag. Toen ik op het consulaat was, vertelde de medewerkster daar dat de vertaling ook weer door hun gelegaliseerd moest worden, terwijl een collega van haar eerder had verteld dat dat niet nodig was. Dring er er dan even op aan dat ze gaat controleren of die legalisatie echt nodig is, anders ben je weer een week zoet. Wat je verder niet moet vergeten mee te nemen:
• Natuurlijk je paspoort, originele diploma, je vertaling en je VOG.
• Een visum-aanvraagforumlier. Digitaal invullen, printen en je pasfoto opplakken. Dat aanvraagformulier vind je op de website van het consulaat.
• Een geboorte akte (internationaal model). Pas sinds 1994 hebben gemeenten digitale geboorte aktes, als je hier voor bent geboren ben je dus de zak. Maar, je moet bij je gemeente gewoon vragen om een uittreksel van het GBA (Gemeentelijke Basis Archief). Op die uitdraai is een veld voor opmerkingen, vraag of de ambtenaar in dat veld kan zetten dat je inderdaad al minstens een jaar in NL woont. Op die uitdraai staan al jouw gegevens, plus de namen van je ouders plus hun geboortedatum en -plaats. Dat is wat het consulaat nodig heeft. Kosten: ongeveer 10 euro.
• De acceptance letter van je Braziliaanse universiteit. M'n universiteit in Nederland had ook een officiële brief met een verklaring dat ik op exchange ging naar BR, maar dat werd niet geaccepteerd. Misschien moet je bij je BR universiteit een beetje aandringen dat ze niet te lang wachten met die brief, ik heb verhalen gehoord van universiteiten die die brief pas gingen versturen toen de studenten al in Brazilië waren.
• Uitdraai van je ticket naar Brazilië.
• Een bankafschrift dat je minimaal 700 euro per maand te besteden hebt (ga je dus zes maanden, dan moet je nu al 4200 euro op je rekening hebben staan). Ik ontvang geen papieren afschriften meer, maar met je internetbankieren kan je ook gewoon een uitdraai maken. Een print met alleen je saldo is niet genoeg, ze willen een uitdraai waar ook al je transacties van de afgelopen maand op staan.
• Wat niet op de website van het consulaat staat, maar wat ze wel van je verlangen, is een brief van de DUO waarin staat hoeveel studiefinanciering je krijgt terwijl je in Brazilië bent. Als je inlogt op Mijn Duo, vind je het archief van al hun correspondentie (mijn gegevens > post). Ongetwijfeld staat daar ergens een brief met een overzicht van de stufi die je ontvangt/gaat ontvangen. Print die, en neem die ook mee naar het consulaat.
• De aanvraag kost 36 euro, en duurt MINSTENS een week. Bij mij duurde het vanwege drukte 3 weken, hou ook daar dus rekening mee. Al die tijd ben je je paspoort kwijt.

Vervolgens je paspoort weer ophalen, en dan ben je good to go! Je krijgt ook een formulier van het consulaat mee, die je mee moet nemen naar Brazilië. Je moet je in BR namelijk nog laten registreren bij de politie, en dan moet je dat formulier aan ze afgeven.

Succes!


Ik kon het bericht ook alleen nog maar in caché bekijken, dus niet zien of er nog nuttige opmerkingen uit dit topic zijn voortgekomen. Na telefonisch contact weet ik nu dus in ieder geval welk type visum ik nodig heb en dat ik hiervoor niet hoef te vragen om welk type het gaat bij de universiteit aldaar. Ook heb ik gevraagd of ze kunnen opschrijven dat mijn lessen langer duren (wat als tip meegegeven word) maar hier heb ik nog geen uitsluitsel over ontvangen. Het gaat namelijk erg moeizaam om deze papieren op te vragen. Eerst heb ik contact gehad via het algemene e-mail adres van de universiteit die me vertelde over de cursus en die me doorverwezen naar de afdeling voor internationale cooperatie voor al mijn visumvragen. Hier werd mij gezegd dat het niet mogelijk was om mij documenten te verschaffen omdat ik geen student van de universiteit ben (de taalcursus is van het taalinstituut) echter hoorde ik van een klasgenoot dat haar het wel gelukt is om een acceptance letter te krijgen van de universiteit in belo Horizonte (dit is waar zij momenteel voor een aantal maanden verblijft) en dat ik hier het beste contact op kon nemen met het consulaat in amsterdam. Ze vertellen mij hier dat ik voor de nederlandse wet een student ben hier en dit niet hoef te zijn voor Brazilie, ze geven me echter geen concrete oplossingen als ik vraag hoe ik dit aan de universiteit duidelijk moet maken. Via de universiteit was ik intussen al aan het telefoonnummer gekomen van een voormalig stagiar die werkzaam was op het taalintituut (en mijn eerste mails aan de universiteit dan ook beantwoordde) aan wie ik dit ook voorlegde en die zei dat het geen probleem was om de acceptance letter te regelen en dit zo snel mogelijk zou doen. Dit heb ik echter vaker gehoord inmiddels omdat ik merk dat er in brazilie erg langs elkaar heen gepraat wordt. Voor ik concreet overging op het aanvragen van een visum probeerde ik documenten te verkrijgen om de HBO waardigheid in Nederland mbt de cursus aan te tonen waar ik na 2 maanden de hoop voor opgegeven heb omdat mij weken lang beloofd werd (door deze zelfde persoon de voormalig stagiar) dat ik deze documenten zou ontvangen. Ik wil ongeveer eind februari gaan maar begin me zorgen te maken dat door dit ´gekloot´ het allemaal veel te lang duurt en ik dadelijk niet alles op tijd geregeld krijg. Moet namelijk ook nog huisvesting in brazilie zoeken en mijn eigen appartement onderverhuren voor die tijd. vantevoren heb ik liever wel wat zekerheid met betrekking tot die acceptance letter voor ik dit allemaal opstart. maar op deze manier duurt het veel te lang. Ik ken een meisje in brazilie die mij ook zo goed mogelijk probeert te helpen en ook naar de internationale cooperatie afdeling is gegaan, en waar ze dus weer tegen haar zeiden dat het niet kon omdat ik geen student was. Ik loop op dit moment dus enorm vast. Voor een van de vrije opdrachten wil ik vrijwilligerswerk gaan doen in brazilie en vraag me af of het niet makkelijker is om hier een visum voor aan te vragen (moet nog wel iets zoeken maar heb gehoord dat dit niet moeilijk is) en op die manier 6 maanden binnen te komen. Het is echter nog maar 4 maanden voor vertrek en ik begin door de bomen het bos niet meer te zien. Dus ik heb duidelijk hulp nodig! heeft iemand hier nog algemene tips over wat ik nu het beste kan gaan doen??

Alvast erg bedankt voor al jullie reacties..



dreamchaser
Artikels: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: di okt 28, 2014 16:52

Re: Type visum vrije profilering Brazilie

Bericht door dreamchaser » wo okt 29, 2014 17:11

Edit: Met het consulaat in Amsterdam bedoel ik natuurlijk het consulaat in Rotterdam..foutje! Hopelijk kan iemand van jullie mij tips of adviezen geven.



Felix
Artikels: 0

Re: Type visum vrije profilering Brazilie

Bericht door Felix » do okt 30, 2014 12:48

@Dreamchaser, Ik ben het met Maarten eens, het Braziliaanse consulaat weet alles het beste.

Ik heb verder je veel te lange verhaal niet gelezen maar begrijp dat je in Brazilië wilt studeren. Ik neem aan dat je dat zeker ook voor het avontuur doet en daar kan in volledig inkomen. Misschien kun je wel eens contact opnemen met Nuffic Neso in Brazilië: https://www.nesobrazil.org/ . Zij promoten studie in Nederland, maar kennen natuurlijk ook hun Braziliaanse tegenhangers: Braziliaanse overheid en onderwijs en de Braziliaanse universiteiten.

Ik weet verder ook van het bestaan van een Nuffic site: (Ik) Wil weg, dat gaat over in het buitenland studeren: http://www.nuffic.nl/en/education-promotion/wilweg . Ik ken de inhoud van de site verder niet, maar wie weet.

Veel succes ermee!



dreamchaser
Artikels: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: di okt 28, 2014 16:52

Re: Type visum vrije profilering Brazilie

Bericht door dreamchaser » ma nov 03, 2014 14:07

Beste mtilburg en Felix,

Vrije profilering is geen stage, dit houdt in dat ik deze ruimte in kan vullen met eigen vakken die ik wil gaan doen. Dit ga ik doen door vrijwilligerswerk te zoeken in Brazilië (waarvan ik al heb gehoord dat er heel veel te vinden is) het soort vrijwilligerswerk maakt niet uit, zolang het maar sociaal is. Dus hier maak ik me niet zo´n zorgen over. Ook wil ik een taalcursus gaan volgen in het Portugees. Een half jaar is natuurlijk heel kort maar ben nu ook al een aantal maanden bezig om dagelijks te oefenen op duolingo, wat me wel helpt om ervoor te zorgen dat ik straks een basis heb als ik daar aan kom.

Ik hoef voor de taalcursus niks te doen met mijn diploma en ga dan ook hoofdzakelijk voor de ervaring naar het land. Ik loop op dit moment eerst mijn stage in Nederland, precies vanwege de reden die jij zegt, mtilburg. De vrije profilering is een stuk makkelijker in te vullen. Alleen het document verkrijgen (de acceptance letter) gaat erg moeizaam. Heb inderdaad al gemerkt dat er mij 500 keer gezegd wordt dat het volgende week klaar ligt maar ondertussen zijn we al 2 maanden verder.

Het consulaat probeer ik als leidraad te nemen maar wat zij zeggen klopt ook niet altijd. ze zeiden namelijk dat ze me konden adviseren dat ik 2 acceptance letters aan zou gaan vragen. Een bij het taalinstituut die de taalcursus geeft (wat ook gebruikelijk is) en een bij de universiteit zelf waar het taalinstituut onder valt. ze zeiden hierover het volgende:

´´It is very important to you to now that it would be better if the University could give you an Acceptance Letter as well so it will be possible to justify to the Federal Police you are going to Brazil to study in two different fields (language and bachelor/master degree).´´

Hier klopt geen hout van omdat ik het geluk heb een medestudent te kennen die op dit moment in Belo horizonte verblijft en daar ook een taalcursus doet. zei heeft alleen een acceptance letter van het taalinstituut nodig gehad. Dus ik vraag me dan af of ze zelf wel weten wat ze allemaal roepen?



Felix
Artikels: 0

Re: Type visum vrije profilering Brazilie

Bericht door Felix » di nov 04, 2014 12:28

dreamchaser, welke meerwaarde denk jij te hebben voor vrijwilligerswerk in Brazilië? Je Nederlandse nationaliteit?



dreamchaser
Artikels: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: di okt 28, 2014 16:52

Re: Type visum vrije profilering Brazilie

Bericht door dreamchaser » do nov 06, 2014 14:46

mtilburg schreef:Ze roepen niet zomaar wat, ze geven je advies. "It would be BETTER" betekent niet dat het vereist is. Maar stoor je er vooral niet aan.
Het klopt niet wat ze zeggen want ik studeer sowieso niet in 2 velden, wat wel gesuggereerd word



dreamchaser
Artikels: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: di okt 28, 2014 16:52

Re: Type visum vrije profilering Brazilie

Bericht door dreamchaser » do nov 06, 2014 14:47

Felix schreef:dreamchaser, welke meerwaarde denk jij te hebben voor vrijwilligerswerk in Brazilië? Je Nederlandse nationaliteit?
Nee, natuurlijk niet. Ik moet er nog induiken welk vrijwilligerswerk ik precies wil gaan doen, maar denk dat iedere inzet die geboden wordt welkom is bij welzijnsorganisaties.



Plaats reactie