wonen en werken in fortaleza

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » wo jul 24, 2013 18:54

@Jeroen (Dutchman): Domheid kent ook grenzen. Het gehucht waar je het over hebt is ongeveer zo groot als Eindhoven of Groningen, heeft op het industrieterreintje ongeveer 1000 fabrieken, logistieke centra en wat dies meer zei en de laatste keer dat ik er door heen reed heb ik geen favela ontdekt.

Wellicht is het een goed idee om van de r$1000 waar jij beweert van te kunnen leven eens een beetje aan naboarschap te doen en een kunstgebitje voor je schoonmoeder te kopen in plaats van hier als een kip (haan) zonder kop te komen trollen.



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » do jul 25, 2013 02:23

Trollen, daar weet jij alles van hè, regresso ;-)



Rich
Artikels: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: ma jan 07, 2013 00:12

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Rich » vr jul 26, 2013 06:49

Oi Dutchman,

Binnenlandse toeristen.....ben je hier wel eens in de "wind" maanden geweest? Blijkbaar niet dus. Weet jij dat de kust van Ceara de beste plek ter wereld is om te kitesurfen en dat hier elk jaar duizenden kiters neerstrijken? Blijkbaar niet dus.

Ook vind ik dat je aardig minderwaardig doet. Ga lekker genieten van je vrijheid en bijt nog een keer op dat stukje hout in the middle of nowhere voor je bepaalde uitspraken doet die je beter voor je kan houden.

Lijkt mij dat dit een forum is om elkaars ideeën uit te wisselen, advies te vragen, te chatten over allerlei Braziliaanse uitdagingen en niet om respectloos in de lucht dingen te roepen en je mening te geven.

Punt.



Pedro30
Artikels: 0
Berichten: 68
Lid geworden op: do jan 21, 2010 00:42

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Pedro30 » vr jul 26, 2013 17:23

Ben het in zekere zin met Bert en Rich eens dat er genoeg te ondernemen is hier, maar een kleine hint cq tip voor toekomstige gelukzoekers hier is om jezelf niet blind te staren op een rooskleurige toekomst in het toerisme (pousadas,apt. verhuur, horecagelegenheden in toeristen centra, touristtrips etc.), er is hier immers geen tourismeverloop van 365 dagen per jaar. Na carnaval is het voor de meesten hier maanden overleven om de eindjes aan elkaar knopen want de kosten lopen gewoon door. Voor de meeste briljante ideeen in de tourisme sector zijn er al legio voorgangers geweest en merendeel gedessilusioneerd weer verdwenen. Zoek het in andere bedrijvigheden hier met het opstarten waarvan je jezelf onderscheidt met service en kwaliteit gericht naar Brazilianen en je hebt meer kans van slagen.

En neem eventueel genoegen met wat minder.

En voor Rich zal er zeker wel een afzetmarkt zijn wat betreft het Kite gebeuren, alleen het overgrote deel van deze Kiters zorgen niet voor een impuls voor het lokale toerisme ondernemerschap.
De meesten komen toch voor een low budget kite vakantie en staan de gehele dag op het water.
Delen een gehuurd apartement idem huurauto veelal met diverse personen, het liefst verplaatsen met goedkoop openbaar vervoer, inkopen in de lokale supermarkt om savonds jezelf zo goedkoop mogelijk van een maaltijd en een versnapering te voorzien in je met andere kiters gedeelde apartement etc.

Met alle respect maar toerisme verlangt naar families die elke dag ondernemen, trips, atracties, en savonds de tafels in lokale toeristen centra bezetten met de gehele familie.



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » vr jul 26, 2013 23:53

Klopt Pedro30!
(Ik zat de heren ietsje te stangen.
Fortaleza is nooit mijn plek geweest.
Maar terug ontopic.)
Ik heb nou eenmaal veel vrienden in die badplaats.
Menigeen vertelde me dat de drukke maanden de Braziliaanse zomervakantie is.
Dit aangevuld met buitenlandse zon zoekers en carnaval bezoekers.
In de Europese zomervakantie heb je ook even een opleving maar beduidend minder.
De tussenliggende periodes is het veel goedkoper en wordt er dus nog minder verdiend.
Men moet het echt hebben van slechts 4 maanden om daarna de andere 8 te overleven.
Tel daarbij op iets minder gunstige koersen de afgelopen jaren (is nu ietsje beter), crisis in Europa (kleinere kisten) en flink gestegen prijzen (in nog geen decennium dik over de kop) en dus minder toeristen en die er zijn hebben de hand op de knip.
Dit zijn geen gunstige ontwikkelingen.
Men moet inderdaad kijken naar de binnenlandse markt.
Het is moeilijk te voorspellen waar het naar toe gaat.
Maar dat hier ook bubbels komen is zeker.
Eentje is al een feit en dat is de Real Estate bubble.
Een andere begint al vorm te krijgen namelijk een schulden bubbel...
Men strooit bijv. met credit cards. In ieder geval in FOR en NAT is me dit meermalen aangeboden. Leuk voor mensen in de toeristen en vervoers branche dat WK en olympics eraan komen maar daarna is het een groot vraagteken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » za jul 27, 2013 01:32

Zucht,


Eigenlijk zou ik niet moeten reageren, maar er staat weer zoveel onzin in en het is volledig OFF TOPIC.
(Ik zat de heren ietsje te stangen.
Fortaleza is nooit mijn plek geweest.
Maar terug ontopic.)
Ja, zo kun je het ook noemen als je jezelf volledig vol lul zet.

Als Fortaleza nooit je plek is geweest is het wellicht ook verstandig er niet of te schrijven en je behoefte aan aandacht elders op het internet te uiten. Er is een geweldig forum waar zich nog wel een paar Brazilie-kenners zich graag vertonen en volgens mij zijn dat geweldige gesprekspartners voor je (eentje zeker).



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » za jul 27, 2013 02:08

Regresso, je hebt jezelf onsterfelijk gemaakt op dat andere forum dus hou nou maar op ja.
De screendumps bewaar ik wel voor het nageslacht :-D



rudolfpi
Artikels: 0
Berichten: 18
Lid geworden op: vr mar 09, 2007 21:08
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door rudolfpi » za jul 27, 2013 10:03

Progresso schreef:Er is een geweldig forum
Bedankt voor de complimenten :D



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » za jul 27, 2013 13:56

Beste Rich,

Het was niet persoonlijk naar jou.
Ik heb maanden van mijn leven doorgebracht in Fortaleza en ken zowel gringos als Brazilianen en zowel aan de onderkant als universitair geschoolden.
Ik wil tegenwicht bieden aan de -in mijn ogen- te positieve geluiden.

Ik kan me trouwens nog iemand herinneren die in Fortaleza heeft gewoond en er goed heeft geboerd.
Dat was vele jaren terug toen zoals Maarten hierboven aangaf het sekstoerisme nog bloeide.
Je kon bij hem een appartement met dame huren. Nu moet hij in die polder zien te overleven... Hij ziet de kansen niet die in Brazilië zeker aanwezig zijn.
Alleen gaan deze kansen niet langer over het snelle geld.
Goed plannen zoals Maarten hierboven schrijft, je echt aanpassen en genoegen nemen met minder.

Er schiet me nog iemand te binnen.
Een advocaat die voor zijn jongere meissie een appartement heeft gekocht en nu na de scheiding deze dus ook kwijt is.
Het zit aan het einde van de Beira Mar.
Daar ga je dan, 100.000 real voor een stuk lucht tussen beton.
Binnenin dat betonnen gedrocht alleen maar balustrades en rode deurtjes. Het appartement is piepklein maar wel uitzicht over de zee... Alsof het een enorm bingo hotel betreft...
Tsja, dan liever mijn paar honderd vierkante meter in Rio voor 30.000 Real.

Rich,
Inderdaad is de kite markt nog steeds hot.
Ik hoor er veel over.
Ik wens je dan ook oprecht succes!

Cheers

PS
Progresso, ik heb inderdaad een kunstgebit gekocht voor sogra maar ze gebruikt hem niet.
Niets wat we geven gebruikt ze, alles is opgeborgen tot we op bezoek komen op dat kunstgebit na dan wat opgeborgen blijft.
Wel grappig al die stoffen tassen met opdruk zoals van de natuurwinkel die daar aan spijkers aan de houten wanden hangen...
Van serviesgoed tot kleding. ..

PS2
Maarten, inderdaad mislukken ze bijna allemaal en het ligt altijd aan een ander...
Ik ken er teveel en als je met ze praat krijg je bakken azijn over je heen. Zo ook van een wannabee Engelse lerares die China inruilde voor omgeving Belem. Ze kon geen woord Portugees maar wilde wel even als docent aan de slag. Met hangende pootjes ging ze terug naar Nederland.
Het lag aan Brazilië en incompetente politici...
Toen ik schreef dat ik een huis had gekocht in Rio kreeg ik te horen dat ik een leugenaar ben. Waarom zou ik verzinnen dat ik een huis heb gekocht? Jaloesie...
Jammer, ik heb altijd geleerd om mensen het beste te gunnen. Daar hoort eerlijkheid ook bij dus voordat mensen mij hier weer op af gaan kraken.

Ook jammer dat niemand ingaat op de informatie die ik aandraag.
Deze informatie heb ik van succesvolle Brazilianen die weten waar de kansen liggen. Nogmaals, dat zijn de kleinere steden in het binnenland van midden en zuid Brazilië waar de OG bubbel nog niet op zijn piek is.
Weinig criminaliteit, veel doorstroom van fiat geld, veel bedrijvigheid.
De steden zijn niet af maar volop in ontwikkeling en iedereen ruikt zijn kansen. De rijken laten het geld rijkelijk stromen. Denk aan investeringen maar ook gewoon het goede leven dus aankopen doen als kunst en uitgaan. Ik zou zeggen begin een kunstgalerie. Ik ken zowel een Nederlander in SP die echt mega goed zaken doet als een kunstenaar die zelf zijn beelden maakt uit marmer. Zowel kleintjes voor de toeristen als enorme van een ton!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » za jul 27, 2013 18:04

mtilburg schreef:Die steekjes onder water beginnen ook een beetje erg kleinzielig aan te doen, moet mij van het hart.
Ach, er zijn op dit forum mensen met een enorm betonnen plaat voor hun kop ("een bord voor hun kop" voor de taalpuristen). Ondanks dat vier personen gezegd hebben dat meneer nonsens verkoopt en weinig verstand van zaken heeft, blijft hij gewoon dooremmeren. Neem deze nou van Jeroen:
@Regresso
Ondanks dat meneer al negen jaar ervaring heeft in Brazilie, voor gerenommeerde bedrijven folders en persberichten mag vertalen maakt hij wederom een enorme domme fout. Regresso is niet het tegenovergestelde van Progresso. Regresso betekent gewoon "terugkeren" en niet achteruitgang. Dat is namelijk "saída traseiro".

Grapje natuurlijk, maar we laten Jeroen maar eventjes zweten tot hij de juiste vertaling te pakken heeft.

Verder, Jeroen, de persoonlijke vete tussen mij en Maarten is opgelost. Het heeft dus ook geen nut meer om die ouwe koeien uit de sloot te halen. Maarten en ik verschillen echter over een groot aantal zaken van mening.

Nu we toch geheel OFF Topic zijn neem ik de vrijheid maar om even op de post van Maarten te reageren. (Die van Jeroen laat ik in het vervolg voor wat het is).

Maarten, Natal is net zo ver weg als Maastricht van Parijs. Het zal vast wel dat er daar projecten in het zand gezet zijn, maar we hebben het hier over Fortaleza en omgeving.

Er zijn inderdaad een aantal projecten die wat moeilijk lopen, denk aan Metrofor en MCMV. Bij Metrofor is er sprake van corruptie bij aankoop van het rolmateriaal (AnsaldoBreda, maar die kennen we ook al van het HSL drama in Nederland). Bij de MCMV projecten in Fortalaze is er sprake van pure corruptie en vriendjespolitiek, waarbij de ex-burgemeester Luizianna Lins (PT) aan haar radicale vriendjes van de vakbond een groot aantal huizen heeft toegewezen.

Maar Maarten, geef mij nu eens concreet aan welke projecten in Fortaleza en directe omgeving miljarden hebben gekost en waarvan niets terecht is gekomen. Ik ben heel benieuwd?

Overigens, ditzelfde geld voor de groei van de arbeidsplaatsen. In tien jaar tijd is de populatie in Ceara met ongeveer 1 miljoen mensen toegenomen. Het aantal banen is fors toegenomen, het inkomen uit die banen is verdrievoudigd. De werkeloosheid ligt echter nog steeds op een hoog niveau, maar dit is met name een gevolg van een totale mismatch van vraag en aanbod. Vakmensen zijn niet te krijgen, zelfs een eenvoudige servent van een pedreiro maakt tegenwoordig R$35 per dag. Laat mij nu eens een statistiek van IBGE zien waarin blijkt dat er van die groei van arbeidsplaatsen niets terecht is gekomen. Ik ben heel benieuwd?

Toerisme:
O número de turistas estrangeiros que viajaram ao Ceará no primeiro trimestre de 2013 cresceu 27% em relação ao mesmo período do ano passado, segundo a Secretaria de Turismo do Estado.
De hotels hebben momenteel een bezettingsgraad van boven de 80%, waarbij er enkele weken dit jaar zijn geweest waar men boven de 100% heeft gezeten.

Laat Jeroen of Maarten nu eens feiten (dus geen meningen) zien waaruit blijkt dat het toerisme (binnenlands en buitenlands) niets voorsteld. Ik ben heel benieuwd?

PIB (Bron IBGE/Wiki):

Afbeelding

Ik denk dat menig politicus en burger in Nederlander een dikke plasser krijgt van zulke groeicijfers. Als je dan bedenkt dat er nu een super gemotiveerde generatie wordt klaargestoooomd op de beide universiteiten, de haven van Pécem pas aan het begin van haar levenscyclus is, de luchthaven steeds meer vracht en passagiers te verwerken krijgt en de irrigatie projecten in het zuiden van de staat steeds meer vorm krijgen dan zijn de projecties voor de groei reeel. Kom nu eens met argumenten (feiten) waarom jij denkt dat die projecties wishfull thinking zijn. Ik ben heel benieuwd?

Je laatste opmerking over gelukszoekers kan ik alleen maar onderschrijven. Ook nu nog hebben we betweters die de goegemeente vertellen hoe Fortaleza in elkaar zit. Ik kom al 25 jaar in deze stad en regio en moet je eerlijk vertellen dat ik nog steeds een hoop dingen niet begrijp. Verbazen doet het me allemaal niet meer, maar ik kan je uit zeer betrouwbare bron vermelden dat zelfs gouverneurs en burgermeesters van Ceará geregeld hun hoofd schudden en nog wel eens verbaasd staan van bepaalde zaken.

Zowel Rich, Bert als ik geven duidelijk aan wat toch wel minimale voorwaarden zijn om hier succesvol een business op te zetten. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat je wederhelft een cruciale rol speelt. Verder is het wel handig om Eigen kapitaal mee te brengen, een goede niche te kiezen en gewoon buffelen. Eigenlijk helemaal niet zo anders als in Nederland. Niemand beweert dat Fortaleza SP of Rio is. Het zal daar allemaal vast wel beter zijn, ik heb geen idee. Het interesseert mij ook niet zo, want ik leef hier.

Afijn, ik ben heel benieuwd naar je feitelijke onderbouwing, dus niet wat je van horen zeggen hebt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » zo jul 28, 2013 01:54

Beste Maarten,

Ik ga al die oude koeien niet meer uit de sloot halen. Voor mij is de zaak opgelost en ik ben er van overtuigd dat daardoor het Brazilieforum weer een prettige uitwisselingsplaats wordt van ideeen en gedachten. Ook op dit forum zit niemand te wachten op een dergelijk moddergevecht.

Wat ik dan wel weer een beetje flauw vind is om een meningsverschil over Brazilieforum, welke volledig is uitgevochten op een ander forum hier te gaan gebruiken als excuus om niet een paar simpele stellingen te pareren. Dan laat je je toch wel een beetje kennen.

Je poneert met enig bombarie een aantal stelllingen over de arbeidsmarkt, het toerisme en de regionale economie en ik laat je gewoon zien aan de hand van officiele data dat je er gewoon volledig naast zit. Als je dan geen argumenten hebt is het wellicht verstandig om gewoon te zeggen dat je iets niet wist.

Het probleem bij jou zit hem er hoogstwaarschijnlijk in dat je denkt dat de Nederlanders die hier in Fortaleza wonen zich alleen maar bezig houden met criminele activiteiten, het uitbaten van louche tenten en andere zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Eigenlijk ben ik er wel redelijk van overtuigd dat van de groep Nederlanders die hier officieel verblijft het allergrootste gedeelte gewoon een normaal bedrijf runt of van zijn VUT/WAO/Pensioen/vermogen aan het genieten is.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door quasimodo » zo jul 28, 2013 11:04

De hotels hebben momenteel een bezettingsgraad van boven de 80%, waarbij er enkele weken dit jaar zijn geweest waar men boven de 100% heeft gezeten.
Wat moet ik me bij boven de 100% voorstellen. Moet je dan je bed delen? Daar kan ik me in Fortaleza wel iets bij voorstellen. Ik dacht alleen dat ze in hotels daar moeilijk over doen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » zo jul 28, 2013 14:24

quasimodo schreef:Wat moet ik me bij boven de 100% voorstellen. Moet je dan je bed delen? Daar kan ik me in Fortaleza wel iets bij voorstellen. Ik dacht alleen dat ze in hotels daar moeilijk over doen.
Klinkt raar, maar is dagelijkse realiteit in de toeristen-industrie. De meeste hotels en airlines laten als het maar even kan hun plaatsen volboeken tot boven de 100%. Ze rekenen erop dat er altijd wel passagiers of gasten annuleren.

Het beste voorbeeld is wel TAP Airlines die er zelfs een compleet businessmodel van heeft gemaakt. De vlucht LIS-FOR kan max 344 passagiers de oceaan kan overvliegen. Die vlucht wordt "gevoed" door vluchten vanuit allerlei Europeese en Afrikaanse landen. Men weet uit ervaring dat er altijd wel een van die vluchten vertraging oploopt. De keren dat het dan goed gaat, en dus alle vluchten goed gaan, laten ze de "domste" vlucht (dus waarvan de passagiers hoogstwaarschijnlijk niet en masse gaan klagen en claimen) een nachtje overnachten in Lissabon.

De meeste hotels in Fortaleza hebben wel een "overloopje" naar kamerverhuurders en wat hotels in de nabije omgeving van Fortaleza. Het wordt pas spannend als alles vol is en TAP weer eens een probleempje heeft. Dan moeten ze stel op sprong ergens 200 kamers vandaan halen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » zo jul 28, 2013 16:03

mtilburg schreef:Progresso,

Ik zal niet bestrijden dat de economie, althans cijfermatig, is toegenomen.
Wat bedoel je nou met "althans cijfermatig"? Geloof je de cijfers niet en denk je dat de werkelijkheid anders is?

Als je het dan specifiek over de toeristenindustrie wil hebben dan zit je behoorlijk mis. Deze maand komen er naar verwachting 415.000 toeristen naar Ceará. Dat is wederom een groei van 6% tov vorig jaar. Die toeristen spenderen gemiddeld R$1800/p.p. tijdens hun verblijf. Waar enkele jaren geleden nog sprake was van een laagseizoen en een hoogseizoen, zie je nu juist dat er het hele jaar een hele goede bezettingsgraad is en een aantal weken de boel gewoon vol is, ondanks dat er massief meer bedden zijn. Het toerisme is ook veel meer gericht op meerdere groepen. De groep "goedkope seks" is nagenoeg verdwenen, daarvoor in de plaats zijn de kitesurfers gekomen die Fortaleza als een van de vier hotspots in de wereld beschouwen. De goede hotels, restaurants en pousadas hoor je absoluut niet klagen. Uiteraard hoor je wel gepiep uit de hoek die niet met hun tijd mee zijn gegaan, nu voor de keuze staan om fors te investeren of te stoppen. Daar zitten ook enkele Nederlanders tussen.

Volgens mij zit het imagoprobleeem meer tussen jouw oren.

Tenslotte meen je nog het een en ander te weten over de luxe huizenmarkt. Laat ik het niet al te moeilijk voor je maken, maar geef mij eens aan hoeveel huizen er van R$1.000.000 en meer er nu zijn, hoeveel er momenteel in aanbouw zijn en hoe dit zich verhoudt tot het jaar 2008. Ik ben wederom benieuwd naar je onderbouwde antwoord.

Eigen volk eerst
mtilburg schreef:Daarom is mijn politiek: mensen die naar Brazilie willen ofwel om een leuke betaalde vakantie te hebben in een tropisch land, ofwel omdat ze gewoon te slecht zijn om in Nederland aan de slag te kunnen, moeten bedenken dat er honderden Brazilianen zijn die in dezelfde situatie verkeren en (dat lijkt mij hun recht) vóór gaan.
Ik moest dit toch wel een paar keer goed lezen, maar je schrijft het werkelijk: Bij gelijke kwalificatie gaat de Braziliaan vóór. .

Daarmede zijn we dus weer gewoon On-topic. Zoals je zelf wel eens geschreven hebt is het jou niet gelukt om met zeer goede kwalificaties, ondanks tientallen sollicitaties hier in Brazilie aan de slag te komen. Ook in dit draadje wordt het duidelijk dat zelfs met veel betere kwalificaties het bijzonder moeilijk is om een betaalde baan te vinden (we zoeken ze nog steeds). Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel veel moeite heb met mensen die een "eigen volk eerst"-mentaliteit hebben. Maar ja, ieder zijn ideaal.



mvdwereld
Artikels: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: di jul 23, 2013 00:19

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door mvdwereld » zo jul 28, 2013 16:42

Eigen volk eerst?

Hahaha, en Maarten klaagde dus ook dat hij met al zijn zijn papieren niet aan de bak kwam. Dat is natuurlijk wel humor. Hij vond het zelf dus ook terecht dat niemand hem wilde hebben. Als we dan verder lezen zien we dus dat we ondanks dat we gediscrimineerd worden zeer respectvol tegen de Brazilianen moeten zijn. - sarcasme - Maar blijkbaar denken die halfapen dat ze beter zijn dan een Nederlander en gunnen ze ons geen werk bij een baas - einde sarcasme -.

Maar het is dus duidelijk, in Brazilië kun je het beste zelf iets beginnen. Ik ken ook niemand die voor een baas werkt. Enkele uitzonderingen gelden voor boorplatformen. Ook zou je iets kunnen doen met internationale bedrijven die Engelssprekende docenten zoeken voor hun personeel, maar dan zoeken ze meestal wel Engelsen of Australiërs die zelf goed Portugees spreken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » zo jul 28, 2013 17:16

Maarten,

Je ziet mij op geen enkele wijze op de man spelen en zeker niet kwaadaardig.

Ik pak letterlijk je woorden, ik verdraai daar niets aan. Ik lieg ook niets. Voor de zekerheid quote ik ook nog eens jouw letterlijke tekst. Op welke manier je ook jouw post leest, kan ik er werkelijk niets anders van maken als "eigen volk eerst". Ik respecteer die mening, maar moet je eerlijk zeggen dat ik niet zoveel op heb met mensen die zo denken.

Als je het aandragen van feiten kwaadaardig op de man spelen vindt dan valt er inderdaad weinig te discusseren.



mvdwereld
Artikels: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: di jul 23, 2013 00:19

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door mvdwereld » zo jul 28, 2013 17:21

mtilburg schreef:Ah, daar hebben we ons komisch tweetal weer.

Kwaadwillig op de man spelen met leugens en verdraaiingen, goed gedaan ventjes.

Tot ziens dan maar weer, veel plezier verder.
Ik vorm geen duo. Maar er wordt gewoon herhaald wat jij zegt; 'eigen volk eerst'. In Nederland is het juist positieve discriminatie wat de klok slaat. Daar krijgen buitenlanders vaak juist een subsidie als ze een eigen zaakje beginnen.

De huizenmarkt is afgevlakt, dat komt omdat Europeanen hun hand op de knip houden. Ook is er in vele Europese landen een huizencrisis. Dus in plaats van overwaarde op hun huis te cashen voor een tweede huis in Brazilië zijn ze blij als er nog overwaarde op hun huis zit. Inmiddels is het aantal Braziliaanse toeristen in Nederland al groter dan het aantal Duitse toeristen. Wat ik begrepen heb nemen succesvolle Brazilianen liever een tweede huis in Miami, die willen de onveiligheid van Brazilië juist ontvluchten.

http://www.forbes.com/sites/kenrapoza/2 ... ing-miami/

"An estimated 300,000 Brazilians live in Florida, with Miami being their preferred destination either as a second or third home, or to live out their newfound American green card lives."

De crisis, die de meeste landen niet hadden zien aankomen, heeft dus roet in het eten gegooid. De Europeanen laten zich liever verleiden om naar Thailand te gaan, goedkopere tickets, goedkoper eten, goedkopere hotels, meer cultuur, meer natuur, goedkope verbindingen. En in Brazilië zijn de huizenprijzen flink gestegen, terwijl ze in Miami zijn gekelderd. Dan wil het weleens voorkomen dat prognoses anders zijn. Daarentegen zijn steeds meer Brazilianen in staat in eigen land op vakantie te gaan.

Nog een gewetensvraag, is het starten van een eigen bedrijfje in Brazilie ook niet iets van 'eigen volk eerst?". In feite stoot je dan het eten uit de mond van die Braziliaan die dan moet gaan concurreren met de veelal rijke Gringo... Ik meen eens gelezen te hebben dat er naast Maarten een ander restaurantje kwam, wat was hij blij dat die over de kop ging omdat hij nu eenmaal slimmer was en de Braziliaan zich niet wist te onderscheiden. Geen probleem dat je zo denkt, ik denk ook aan winst. Maar ik begin dan niet te verkondigen 'eigen volk eerst'. Ik ga uit van het kapitalisme en niet van het Nationaal socialisme of het vaak genoemde 'populisme'.



dutchman
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door dutchman » zo jul 28, 2013 22:47

Beste Progresso,

Een paar dingen moeten mij van het hart.

1. Regresso is wel degelijk een antoniem van progresso en wel met stip op nummer 1.
2. Je reageert niet altijd even inhoudelijk.
Maarten en ik constateren hetzelfde namelijk dat je zaken verdraait en op de man speelt.
3. Je beschuldigt Maarten en mij van trollen terwijl je dat zelf recentelijk op extreme wijze hebt gedaan.

Wees een stoere vent en steek de hand in eigen boezem.
Je bent toch van niveau?
Die mensen zijn inhoudelijk!
Daar bereik je trouwens veel meer mee.
Wie weet had ik nog wat van je aangenomen maar je smijt gewoon de deur dicht.
Jammer want gezien de tijd en moeite die je steekt in onderzoek en de lappen tekst die je produceert, heb je wel degelijk capaciteiten.
Nu de nettiquette nog.

Aguarda sua resposta.



muddyron
Artikels: 0

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door muddyron » zo jul 28, 2013 23:00

luister eens kinderen,kinderspeelkwartier is nu echt afgelopen,schrijf elkaar e-mails ,zeik elkaar af op facebook ,bel elkaar via skype ,maar ALSEBLIEFT ,laat ons hier met rust met dit oeverloze gezwam van jullie en jullie quotes en vuistdikke posts.als je iets te melden hebt graag ,maar dan beknopt en ontopic en please probeer je eens een beetje te gedragen als volwassenen,i.p.v dit kinderachtige gezeur van jullie van welles nietes,verwende pubers die denken de wijsheid in pacht te hebben.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: wonen en werken in fortaleza

Bericht door Progresso » ma jul 29, 2013 00:05

@Muddyron,

Ik ga een eind met je mee. Echter als twee ervaren posters dingen over Fortaleza beweren die gewoon bewust (om te stangen...) aantoonbare onzin zijn dan lijkt het me wel goed om dit aan de hand van feiten te weerleggen. Dat kost wel eens een beetje tekst. Maar zoals je ziet ontbreekt het Maaarten en Jeroen volledig aan argumenten.

Als er dan nog twee volledig off-topic komen met "Eigen volk eerst", "Ik, als blanke", of "verplicht steriliseren" dan wordt ik een beetje boos. Misschien reageer ik een beetje te fel, maar dat zal wel iets met een familiegeschiedenis te maken kunnen hebben.

PS. Jeroen: Bijna goed, maar toch weer volledig mis. Vraag het Muddyron via PM. Hij is nl van het oude stempel. Ik denk dat hij het wel weet.



Plaats reactie