Factcheck resultaten FHC vs Lula !! Conclusie FHC was een economische ramp!!! Lula een zegen !!!

Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Factcheck resultaten FHC vs Lula !! Conclusie FHC was een economische ramp!!! Lula een zegen !!!

Bericht door Felix » di jan 23, 2018 00:39

Ik zocht eigenlijk naar een artikel uit de Volkskrant dat geschreven werd toen Lula al een tijd aan het bewind was, helaas heb ik het niet kunnen vinden. Wel vind je een aantal Braziliaanse artikelen waarin beide presidenten en hun beleid vergeleken wordt. Ik noem er hier slechts een, maar er zijn er nog een eind meer: http://visaopanoramica.net/2009/08/05/c ... hc-x-lula/
Ik heb FHC, ondanks sommige dingen die me niet aanstonden, altijd als een moderne president beschouwd, iemand die niet op onmiddelijk politiek gewin uit was en echt investeerde in de toekomst van het land.
Ik moet zeggen dat ik minister Palocci van financiën een handige en gewiekste professional vond, maar helaas zit die nu alweer bijna een jaar in de bak. Ik had tevoren een zekere bewondering voor hem, een (kinder)arts die veel van economie begreep.
Lula heb ik nooit als een analfabeet beschouwd, dat soort argumenten vind ik niet steekhoudend en bovendien discriminerend. Wijsheid en intelligentie hangen niet per se met geschooldheid samen.
Maar, de tijden en de omstandigheden veranderen, in de tijd van Collor voerde ik campagne voor Lula, iets wat ik later niet meer wilde.
Van de mensen waarop ik gestemd heb zou ik op niemand meer stemmen, ook niet op hun rivalen bij de verkiezingen. Voor FHC ben ik nog wel sympathie blijven houden.
Ik betwijfel of ik dit jaar nog ga stemmen, ik ben het niet meer verplicht en zie (nog?) geen enkele kandidaat die me inspireert.




Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Factcheck resultaten FHC vs Lula !! Conclusie FHC was een economische ramp!!! Lula een zegen !!!

Bericht door Martinho » wo jan 24, 2018 04:31

Mijn vrouw had een grote hekel aan FHC, ze heeft hem een keer persoonlijk ontmoet en heeft volgens mij na het handenschudden haar vingers nageteld.

Volgens mij heeft hij het niet slecht gedaan, vooral niet in het begin. Toen zijn plano-real in werking trad (1 dollar = 1 real) was dat een opluchting na jaren van hyperinflatie. Ik heb dat gelukkig niet meegemaakt, maar ik kan me er iets bij voorstellen.
Maar helaas, tegen het einde, ik meen 1998 was het niet meer houdbaar en de real kelderde. En er was als ik me goed herinner een wereldwijde crisis toen, dus dat zat allemaal niet mee. Maar een wereldwijde crisis kan de president van Brazilie niet keren.

Toen Lula aantrad vluchtten de grote investeerders en masse uit angst voor deze communist. Als ik dat geweten had en een halfjaar had gewacht, had ik mijn huis voor de helft (in euro´s dan) kunnen kopen. Maar Lula is niet dom, hij omringde zich met bekwame ministers (zoals de genoemde Palocci, maar ook Wagner en nog een paar goeien) en, dit in tegenstelling tot de huidige president van de VS, hij luisterde ook naar ze. En dat communisme viel nogal mee, hij draaide de privatisering van FHC bijvoorbeeld niet terug, de investeerder keerden terug en de real won in waarde.

Totdat de schandalen echt vol uitbarstten. Toen begon hij volgens mij dictatoriale trekjes te krijgen, de tweede termijn was echt veel minder. En laten we eerlijk zijn, megalomane projecten zoals de volkomen mislukte WK voetbal (met stadions overal in het land die nooit meer gebruikt worden) en het nog erger mislukte OS waardoor Rio feitelijk failliet ging (ik las dat ze net de 13e maand ambtenaarsalarissen van december hebben betaald, ze lopen in) zijn door hem in gang gezet. En het graaien heeft hij ook niet kunnen uitroeien, integendeel, hij leek er zelf even hard aan mee te doen.

En ach, inderdaad de school niet afgemaakt, maar dat hoeft iemand niet dom of onbekwaam te maken. Een studie is ook niet alles, dat hebben we aan Dilma kunnen zien. Ik weet niet wat ze destijds op die universiteit heeft uitgespookt, maar de indruk wordt gewekt dat ze toch voornamelijk met de revolutie bezig was, en met geweertjes wilde zwaaien. Spreken in het openbaar ging niet goed, en voor vrijwel alles moest ze kennelijk bij vadertje Lula op audientie. Jammer dat Temer zo´n oetlul is. Een soort Rutte maar dan nog veel behoudender en grijze muis.



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Factcheck resultaten FHC vs Lula !! Conclusie FHC was een economische ramp!!! Lula een zegen !!!

Bericht door louis » wo jan 24, 2018 09:46

@martinho,
Zozo.. jij hebt wel een hele grote duim, waar je al die onzin uit zuigt.
Als je even naar de grafiek van de USD/BRL kijkt, zie je dat als jij je huis
de maand võõr de verkiezingen gekocht had (10-2002), je in euro's spekkoper geweest zou zijn, niet daarna.
Na Lula's verkiezing steeg de reaal weer en dat bleef ie doen (betekent meer buitenlandse investeerders meer export)
want Lula ondersteunde de Reaal niet en verbrandde geen 80 miljard dollar met dat luchtkasteel van FHC.
Geen onzin verkopen over koersen e.d., die aantoonbaar anders liggen (zie grafiek)



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Factcheck resultaten FHC vs Lula !! Conclusie FHC was een economische ramp!!! Lula een zegen !!!

Bericht door Martinho » wo jan 24, 2018 15:04

Louis.

Ten eerste kocht ik mijn huis in januari van dat jaar. Heel zeker was de koers toen iets meer dan 2 real voor een gulden (ik had zo´n handig rekenmachientje gulden-euro bij me, we zaten toen net in de overgangsperiode en het klopte vrij aardig). Dat komt niet uit mijn duim, dat is een ervaringsfeit en dus ook geen onzin.
Ten tweede is de economie niet alleen afhankelijk van of af te meten aan de koers. Het is een indicator, maar het zegt niet alles. Naar mijn mening is Brazilie de laatste tien a 20 jaar wel veel meer een exportland geworden (m.n. agrarische producten, maar niet alleen) maar nauwelijks afhankelijk van import.

Zoals ik al schreef: FHC had zijn plano real moeten loslaten en daardoor was de real al flink gedaald denk ik. Toen ik de eerste keer in Brazilie kwam, ik meen eind 1998, vond ik Brazilie eigenlijk helemaal niet goedkoop. Als ik me goed herinner was de dollar toen een gulden of 4. Maar jij zal daar wel een grafiek van hebben die beter is dan mijn herinnering.

Hoe dan ook, Lula deed niet alles anders. Ik weet zeker dat met name de Amerikanen hem voor gevaarlijke communist uitmaakten (ook dat komt echt niet uit mijn duim, mijn vrouw werkte bij een constructiebedrijf toen en begeleidde buitenlanders) en bang waren dat hij alles zou nationaliseren (FJC had o.a. de telefoonmaatschappijen verpatst, wat overigens veel verbeterde. TELERJ was berucht) . Maar in feite zette hij de politiek van FHC in veel opzichten gewoon voort. In 2003 ging het allemaal een stuk beter, herinner ik mij.

Van dat luchtkasteel heb ik geen kennis. Vertel.



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Factcheck resultaten FHC vs Lula !! Conclusie FHC was een economische ramp!!! Lula een zegen !!!

Bericht door louis » do jan 25, 2018 14:13

@Martinho,
Als jij je huis in 1-2002 kocht (USD/BRL 2,33) en jij stelt, dat als jij een half jaar later had gekocht je een stuk goedkoper uit zou zijn geweest, klopt dat. Had je in oktober gekocht, vlak vóór de verkiezingen was je in euro~s nog goedkoper uit geweest.(usd/BRL 3,90). blijft dat je dan nog steeds kocht tijdens de regering van FHC. Onlogisch dat je die verzwakking van de Real in die periode dan toch in de schoenen van Lula wilt schuiven, terwijl de Real tijdens zijn regering juist sterk herstelde.
Dan je bewering "Toen Lula aantrad vluchtten de grote investeerders en masse uit angst voor deze communist. "
Ja in zijn eerste jaar vielen die weg. Door FHC lag Brazil aan het gas/IMF noodkredieten en was bijna failliet, wiedus dat
ze even de kat uit de boom keken, maar dat was niet de schuld van Lula en dat vertrouwen kwam snel terug en ook
in het aantrekken van buitenlandse investeerders presteerde Lula stukken beter dan FHC ( zie grafiek) i.t.t. jou bewering.
http://brasildebate.com.br/evolucao-do- ... no-brasil/
En de sambacrisis was geen wereldwijde crisis, dit i.t.t. de kredietcrisis waar lula vanaf half 2007 mee te maken kreeg.
Het ging vooral over overgewaardeerde munten, die kunstmatig hoog gehouden werden. (precies wat jij voelde in 1998 toen je het hier relatief duur vond). De "waarde" van de Real, iets waar FHC zelf voor gekozen had, was niet houdbaar omdat de verhouding tussen natuurlijke vraag en aanbod van de real steeds schever kwam te liggen en zelfs leningen van het IMF a 41,5 miljard dollar dit niet meer recht konden trekken. Dat geld werd volledig opgebrand in het proberen hoog te houden van de real, vandaar luchtkasteel/geloof van FHC dat het wel kon. 4 jaar later in 2002 herhaalde hetzelfde drama zich, weer 40 miljard dollar opgebrand in het kunstmatig hooghouden van de real http://www.nytimes.com/1998/11/14/world ... razil.html
Kun je ook lezen dat FHC toen al aan banden werd gelegd door het IMF, omdat ie de uitgaven niet in de hand had, ofwel FHC voerde geen eigen economisch beleid maar dat van het IMF uit. Je kunt lezen dat ie in feite als een kleuter in de hoek werd gezet.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Factcheck resultaten FHC vs Lula !! Conclusie FHC was een economische ramp!!! Lula een zegen !!!

Bericht door Martinho » do jan 25, 2018 15:16

Volgens mij zijn we het in grote lijnen eens. Alleen de conclusie die eerder getrokken werd is wel erg overdreven.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Factcheck resultaten FHC vs Lula !! Conclusie FHC was een economische ramp!!! Lula een zegen !!!

Bericht door Felix » do jan 25, 2018 15:39

Je kunt lezen dat ie in feite als een kleuter in de hoek werd gezet.
Wat een onzin toch weer!



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Factcheck resultaten FHC vs Lula !! Conclusie FHC was een economische ramp!!! Lula een zegen !!!

Bericht door louis » do jan 25, 2018 16:46

@Felix,
In de bijgevoegde link kun je lezen dat
"Under the terms of the accord made public in Washington today, President Fernando Henrique Cardoso
is obliged during that period to carry out a combination of spending cuts and tax increases adding up to a whopping $84 billion.
"
Dat had FHC maar even te slikken 84 miljard dollar in 3 jaar besparen/extra belasten op een GDP in 1999 van +/- 600miljard dollar,
waarbij de staatsinkomsten daar iets van 30% van zijn. Betekende hele grove ingrepen in de economie, ingrepen waar
hij het ongetwijfeld niet mee eens was, anders had ie ze zelf wel al eerder genomen, maar hij had het maar te accepteren,
als president van Brazilië.
Even goed nog ""Brazilian officials and economic experts responded with restrained relief and confidently predicted that their country would be equal to the tough challenge it will face over the next three years."
In de regel lenen landen op de internationale markt, daar hoort een tarief bij en daarmee is de kous af.
De kredietverstrekkers bemoeien zich verder nergens mee, vandaar.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4634
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Factcheck resultaten FHC vs Lula !! Conclusie FHC was een economische ramp!!! Lula een zegen !!!

Bericht door Felix » do jan 25, 2018 17:05

Ik heb het woord kleuter niet gezien.



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Factcheck resultaten FHC vs Lula !! Conclusie FHC was een economische ramp!!! Lula een zegen !!!

Bericht door louis » do jan 25, 2018 17:28

Zeg ook nergens dat dat er zo stond.



Plaats reactie