Rio of Fortaleza?

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 787
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Rio of Fortaleza?

Bericht door Ajax » vr feb 09, 2018 15:18

Heeft even geduurd voor het weer lukte om hier in te loggen / te posten sinds de wijzigingen... Misschien kan ik *edit Pro helpen met een nieuw topic hier :)

Zeg het maar: Rio of Fortaleza?



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Rio of Fortaleza?

Bericht door borsjea » zo feb 11, 2018 15:13

Rio of Fortaleza, gebasseerd op vakantitripje.
Een bezoekje aan Rio staat al zo´n 15 jaar op mijn verlanglijstje keer op keer wordt dit op grond van de veiligheid aldaar door ons opgeschoven.
Een wens van mij is om ooit eens oa via BR101 vanaf Santos naar Belem te rijden dagelijks zo´n 4 a 5 uur rijden een tijdje geleden is globaal met Google een route met overnachtingsplaatsen gepland de route gaat met een wijde boog om Rio heen en stop in Fortaleza staat wel in de route.
Als ik op dit moment zou moeten kiezen uit een ticket Rio of een ticket Fortaleza dan wordt het in ieder geval Fortaleza



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Rio of Fortaleza?

Bericht door Wade » zo feb 11, 2018 23:29

Voor een 3-4 daagse citytrip in een prachtige en bruisende stad = Rio.
Let wel: verwacht geen historische gebouwen e.d. zoals wanneer je gaat citytrippen in een Europese stad. Het zijn de uitzichten, natuur in de stad, cultuur...

Wanneer je voor een strandvakantie gaat = de mooiste stranden en beste klimaat van Brazilië zijn in het noordoosten (hoeveel faam Copacabana en Ipanema ook mogen genieten).



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Rio of Fortaleza?

Bericht door Progresso » ma feb 12, 2018 01:46

De vergelijking is niet goed volgens mij.

Persoonlijk vond ik RIO een verschrikkelijke stad. Geografisch is het natuurlijk wel mooi, maar het blijft een stad met een verschrikkelijke ambtenarenmentaliteit. Je kunt ook duidelijk merken dat de stad zelf gewoon bankrupt is. De aankomst met het vliegtuig is ook bizar. Om naar de de beschaafde wereld te rijden rij je dus kilometers tussen een soort geluidsschermen van tien meter hoog. Nou ja, het zijn geen geluidsschermen maar favelaschermen. Wij zaten in een of ander luxe hotel op Copocabana, de luxe bestond er volgens mij uit dat je de hele nacht schotenwisselingen kon horen.

Wat wel een hele,leuke stad is: Sao Paulo. Ik moest mijn vingerafdrukken daar afgeven bij het Nederlandse consulaat. Direkt maar een paar daagjes daar gebleven. Heel goed eten, theater, musea etc. RIO mag dan wel de naam hebben, SP vond ik toch echt veel leuker. Misschien gaat de vergelijking Amsterdam/Rotterdam wel op. Amsterdam is ook een verschrikkelijke stad geworden terwijl juist Rotterdam objectief gezien gewoon veel meer te bieden heeft.

Tenslotte Fortaleza. Ik blijf het, ondanks het verschrikkelijke geweld gewoon een hele leuke stad vinden. Het is natuurlijk niet een toeristenstad als Barcelona of Parijs, maar als je van strandieven houdt dan kun je beter naar Fortaleza komen dan naar Rio. Een weekendje naar Canoa is natuurlijk ook leuk. Canoa is toch nog best wel authentiek, hoewel,de echte hippies natuurlijk op een enkeling na allemaal nu wel zo'n beetje dood zijn. Er zijn altijd mensen die niet van het strand houden,maar tegen die mensen zeg ik dan huur een auto, rij de bergen of de sertao in en laat je verrassen. Het is allemaal nog lekker simpel en eenvoudig, de mensen zijn gewoon prettig in de omgang en de natuur is gewoon bijzonder.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Rio of Fortaleza?

Bericht door Wade » ma feb 12, 2018 16:02

Progresso schreef:
ma feb 12, 2018 01:46
Persoonlijk vond ik RIO een verschrikkelijke stad. Geografisch is het natuurlijk wel mooi, maar het blijft een stad met een verschrikkelijke ambtenarenmentaliteit. Je kunt ook duidelijk merken dat de stad zelf gewoon bankrupt is. De aankomst met het vliegtuig is ook bizar. Om naar de de beschaafde wereld te rijden rij je dus kilometers tussen een soort geluidsschermen van tien meter hoog. Nou ja, het zijn geen geluidsschermen maar favelaschermen. Wij zaten in een of ander luxe hotel op Copocabana, de luxe bestond er volgens mij uit dat je de hele nacht schotenwisselingen kon horen.
Mijn bezoek dateert wel van 2005. Ik zat ergens in een rustige en residentiële buurt van Copacabana.
Het is zoals je zegt, de geografie met de baaien, heuvels met vergezichten en de natuur midden in een wereldstad maken het voor mij de moeite waard om er enkele dagen te vertoeven. Maar ook niet langer dan dat.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Rio of Fortaleza?

Bericht door joaninha » wo feb 14, 2018 09:44

Is er eigenlijk een goede website die informatie geeft voor touristen met info over atracties en vervoer bijvoorbeeld? Er zou bijvoorbeeld een touristische hop on hop off bus komen. En een bus tussen de hotels en het vliegveld. Maar nergens vind ik informatie over deze lijnen en of deze lijnen al uberhaupt rijden. Als Fortaleza het toerisme wil stimuleren mogen ze best wel eens wat meer aan infoverstrekking doen. Toen ik vorig jaar in Fortaleza was kon ik niet eens een touristeninformatiecentrum vinden. Wel heel erg matig voor zo'n grote stad.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Rio of Fortaleza?

Bericht door comulder » wo feb 14, 2018 16:39

Toch wel op Beira Mar (boulevard) geweest? Daar is, voor zover ik weet, toch echt een toeristeninformatiecentrum gevestigd. Ik heb daar in ieder geval al eens mijn tickets voor Beachpark gekocht.

Je kunt per bus van het vliegveld naar het hotel reizen. Zeker geen aanrader omdat je dan wel naar een teminal gebracht wordt, waar je over moet stappen. Taxi is het beste vervoermiddel van vliegveld naar hotel. Er is trouwens recentelijk door iemand een bericht op dit forum geplaatst over nieuwe toeristische busverbindingen in Fortaleza. Even de zoekfunctie gebruiken.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Rio of Fortaleza?

Bericht door comulder » wo feb 14, 2018 16:43

Hierbij de link die verwijst naar het bericht over nieuwe toeristische busverbindingen:

https://brazilieforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=6899

Of de communicatie over de nieuwe busverbindingen goed verzorgd is? Ik waag het te betwijfelen.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Rio of Fortaleza?

Bericht door joaninha » vr feb 16, 2018 02:36

Dat infopunt op de Beira Mar ken ik. Maar ik vond het meer een verkooppunt voor busreisjes dan een echte tourist infomation. Er zat geloof ik ook een politiepostje bij in. Het is vreemd dat ik geen goede officiële site kan vinden met info voor toeristen over de stad. Ik zal nog eens beter zoeken. Misschien bestaat die alleen in het portugees. Ik denk ook dat de taxi op dit moment de beste optie is om van en naar de luchthaven te komen. Hoewel ikzelf tegenwoordig wordt opgehaald door de vader van mijn vriendin. Volgende maand ga ik weer en zal nog eens goed opletten of ik ergens betere info of een toeristische folder met info over vervoer enzo kan vinden. De meeste grote steden hebben van die gratis infoboekjes op de luchthaven. Het kan met advertenties betaald worden. Wat dit betreft is er denk ik ook nog veel te verbeteren.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Rio of Fortaleza?

Bericht door comulder » vr feb 16, 2018 09:18

Wat je schrijft klopt helemaal. Hoewel Fortaleza een echte toeristenstad is, waar met name Brazilianen uit het zuiden naar toe komen, valt er op het gebied van (gebundelde) toeristische informatie inderdaad nog een wereld te winnen. Over toeristische informatie over bezienswaardigheden buiten Fortaleza wil ik het al helemaal niet hebben en dat terwijl Ceara zoveel te bieden heeft.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Rio of Fortaleza?

Bericht door Felix » wo jan 23, 2019 12:40

Dit is Bruna Pinheiro 21 jr., kleinkind van The Girl of Ipanema (Helô Pinheiro, 73 jr.) die dat beroemde lied van Tom Jobim en Vinícius de Moraes inspireerde. Granny Helô, toen en nu staat onder haar.
bruna-pinheiro.jpg
Bijlagen
helo-pinheiro-a-eterna-garota-de-ipanema.jpg



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Rio of Fortaleza?

Bericht door Martinho » wo jan 23, 2019 22:13

Alhoewel ik er maar 70 km vanaf woon, en de kinderen en kleinkinderen er wonen (niet meer alle) kom ik zo zelden mogelijk in Rio zelf. Het is (of was) best een mooie stad, als je tenminste de buitenwijken mijdt, maar het is ongeveer net als met Lissabon: mooi maar wel vanaf een afstand.

In de zomer is voor mij de ondragelijke hitte een probleem, en de veiligheid in alle seizoenen. En inderdaad: voor de mooie oude gebouwen hoef je er niet heen, die zijn er niet (meer) of daar heeft men geen oog voor. De corcovado en de suikerberg zijn leuk voor 1 keer, Hortus Botanicus is mooi maar daar ging ik voornamelijk heen voor de verkoeling. Wat is er nog meer? Op terrasjes zitten kan ik ook thuis.
Nou ja strand, daar kon ik niet komen want daar smelt/verbrand ik in 10 minuten.



Plaats reactie