Veel gestelde vragen over Ceará en Fortaleza

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Veel gestelde vragen over Ceará en Fortaleza

Bericht door Salseros » vr mar 09, 2007 21:09



Is het altijd mooi weer in Fortaleza?
Daar Fortaleza vlakbij de evenaar ligt, is het er het gehele jaar warm. De temperatuur overdag is altijd 28-32 graden en 's-nachts koelt het af naar zo'n 20-21 graden.
Er is echter wel een regenseizoen, dit is de periode maart/april. De rest van het jaar regent het er zelden en als het regent, vaak alleen 's-nachts.

Wat zijn de prijzen voor eten en drinken?
Als je op een terrasje een biertje besteld, wordt dit meestal geserveerd in een 0.6 liter fles. Je betaalt hier ongeveer 4,50 reais voor (omgerekend zo'n € 2,10).
Wil je een lekker dineren, dan kost een komplete maaltijd zo'n 20-25 reais. Echter dit verschilt per restaurant, de meeste eetgelegenheden bieden gerechten aan voor 2 personen, als je dan alleen bent betaal je meestal de helft + 2 reais (bijvoorbeeld).

Moet ik mij laten inenten?
Inenten is niet verplicht, maar wel aan te raden. Neem kontakt op met het GGD bij jou in de buurt voor advies.

Is het gevaarlijk in Fotaleza?
Als je je normaal gedraagt en niet met dure sieraden/horloges omloopt is er niets aan de hand. In de toeristische gebieden zoals Beira Mar en Praia do Futuro is er veel politie aanwezig die de gehele dag alles in de gaten houdt, het wordt echter afgeraden om 's-avonds laat in een krottenwijk te gaan rondhangen, maar dat spreekt voor zich lijkt me.

Kan ik in Fortaleza geld pinnen/wisselen?
In Fortaleza staan diverse pinautomaten waar je kunt pinnen. Ook kun je makkelijk geld wisselen bij diverse wisselkantoren (altijd dichtbij bij uitgaansgelegenheden). Je kunt vaak ook geld wisselen in het hotel waarin je verblijft, echter dit is af te raden daar ze nogal een slechte koers berekenen tov de wisselkantoren.

Wat is de koers van de real?
De koers van de Braziliaanse munteenheid gaat nogal vaak op en neer, voor een betrouwbare en aktuele koers kun je hier kijken: http://br.finance.yahoo.com/m5?a=286&s=EUR&t=BRL

Wat is het tijdsverschil tov Nederland?
In Fortaleza is het 4 uur vroeger als het hier wintertijd is, in de zomertijd 5 uur.

Hoe is het openbaar vervoer?
Je kunt je op verschillende manieren verplaatsen. De goedkoopste manier is per bus. Je hebt ten eerste de Onibus; dit is een bus zonder airco, je kunt hier half Fortaleza mee doorreizen voor zo'n 1,20 reais. Verstandiger is het om de Topbus te nemen, je betaald dan 1,80 maar hebt dan wel airco en betere stoelen.
Een iets duurdere optie is de taxi, gebruik die vooral 's-avonds als je bijvoorbeeld uit wilt gaan. Vanaf de Beira Mar betaal je zo'n 10 reais naar het uitgaanscentrum op Iracema (let wel; er zijn dag -en avondtarieven).

Waar en hoe kan ik bellen in Fortaleza?
Als je met je eigen mobiel wilt bellen in Fortaleza, moet je aldaar een nieuwe SIM kaart aanschaffen. Deze kosten 20 reais en je krijgt er tevens een beltegoed van 20 reais voor. Het nadeel is dat je hiervoor wel eerst een CPF-nummer moet aanvragen (soort sofi-nummer). Dat moet je aanvragen als je bijvoorbeeld een huis, een GSM of iets anders wilt kopen waarbij een registratie verplicht/gewenst is. Als toerist is het niet nodig om zo'n nummer te hebben, alleen voor zo'n GSM (prepaid-) nummer is het dus ook nodig.
Als je niet wilt bellen met je mobiel, geen nood. Er staan op iedere hoek van de straat publieke telefooncellen waar je lokaal goedkoop kunt bellen. Hiervoor moet je een speciale telefoonkaart kopen die in verschillende prijsklassen beschikbaar zijn. Naar Nederland bellen is vrij duur echter, voor een kaart van 7 reais bijvoorbeeld kun je maar zo'n 2 a 3 minuten bellen.
Je kunt ook in de veel internetwinkels international bellen tegen een zeer laag tarief.
Je kunt tenslotte ook met je eigen (Nederlandse GSM-)nummer bellen, alleen dit kost ongeveer 2,50 - 3,00 euro per minuut, daar je dan via Nederland belt.



Waar kun je leuk uitgaan in Fortaleza?

- ARMAZEM
Op Iracema heb je een prachtige open-lucht discotheek met 3 zalen. Entree: 20 R$ voor mannen en 15 R$ voor vrouwen.
Zodra je betaald hebt krijg je een prachtig Armazem pasje, hier worden al je drankjes op berekend. Vervolgens wordt je pas geregistreerd en moet je een telefoonnummer intoetsen (je kan gewoon wat verzinnen in feite) en mag je doorlopen.
Als je een beetje vroeg komt is alleen de zaal open waar je binnenkomt. Er staat altijd een live band te spelen (meestal fórro) en er zijn 2 barren. Na 24.00 of 01.00 uur gaat de linker- en rechterzaal ook open. Links wordt er techno/trance gedraaid en rechts een "old school" disco a la jaren 80/90.

Consumpties:
Drankjes zijn vrij goedkoop, ongeveer 3,50 R$ voor een flesje bier.

Publiek:
Veel toeristen, veel Braziliaanse vrouwen uit de regio.

Openingstijden:
Armazem is 3x per week geopend. Woensdag (drukste dag), Vrijdag en Zaterdag.


- MURCURIPE
Grootste discotheek van Fortaleza, met diverse zalen en voor ieder wat wils. Persoonlijk ben ik er nog nooit geweest (ik schaam me), dus kan ik er niet veel over vertellen. :oops:

Openingstijden: Alleen vrijdag en zaterdag geopend.

Officiele Site: http://www.mucuripe.com.br


-PIRATA BAR
De meest bekende discotheek van Fortaleza en omstreken wat je sowieso 1x heb moeten meemaken. Ga niet voor een 2e keer, daar het programma iedere week EXACT hetzelfde is! Als je aan komt lopen zie je een groot piratenschip wat ook het thema is van deze uitgaansgelegenheid.
De entree is momenteel 30 R$ per persoon, als je binnenkomt in de prachtig ingerichte open-lucht discotheek kun je bij een kraampje direkt allerlei merchandise kopen van de Pirata Bar (T-shirts, CD's van Banda Pirata, etc). Alle medewerkers zijn verkleed als piraat inclusief ooglapje.
De show begint met een optreden van Banda Pirata (authentieke fórro) dat zo'n 2 uur duurt. Tijdens dit optreden verschijnen een aantal dansers en danseressen in werkelijk prachtige kledij die een geweldige show weggeven. Na het optreden komt er nog een andere band die in het algemeen Axe speelt (muziek van de provincie Bahia) en daarna nog wat Reggae-ton.

Consumpties:
Ongeveer hetzelfde als Armazem, 3.50 R$ voor een flesje bier.

Publiek:
Veel welgestelde Braziliaanse toeristen uit heel Brazilie.

Openingstijden:
ALLEEN Maandag geopend!

Officiele Site:
http://www.pirata.com.br


- KRAB-AVOND PRAIA DO FUTURO
Op Donderdagavond is het krab-avond op Praia Do Futuro. De enige avond dat de strandtentjes open zijn, met veel live muziek en natuurlijk veel krab!

Mucuripe

Thema: Nachtclub
Adres: Travessa Maranguape 108 - Centre
Telefoon: (85) 3254-3020
Lokatie: Naast het Marina Park hotel.
Website: http://www.mucuripe.com.br

Algemeen:
De grootste nachtclub van Fortaleza. Mucuripe is 'the place to be' voor iedereen die wil dansen, mooie mensen wil zien, van cocktails houdt en niet van ophouden wil weten (de club is open tot 06:00).
Deze club heeft 5 (!) ruimtes:

- Alfandega, plaats voor 900 man, genoemd naar een voormalige nachtclub, optredens van axé, pop-rock en rock’n roll bands, tevens DJs met de laatste Braziliaanse en internationale hits.
- Arena, plaats voor 1.500 man, live optredens rock 'n roll, pop rock en grote nationale en internationale acts.
- Estação Ypióca , plaats voor 300 man, voornamelijk blues, jazz en traditionele Forró Pé-de-serra
- Boate Burn, techno en dance
- Vintage, restaurant.

Consumpties:
Iets duurder dan de gemiddelde andere nachtclubs

Publiek:
De beter opgeleide Brazilianen (de meeste bezoekers spreken wel een paar woordjes Engels). Weinig DVP's.

Openingstijden:
Vrijdag en zaterdag, zaal open om 20:30 uur.

Opmerkingen:
Geen stricte dress code, maar de meeste bezoekers doffen zich lekker op, dus laat je korte broek en teenslippers thuis en trek iets knaps aan (nee, dus óók geen spijkerbroek).

Afbeelding

Afbeelding

Orbita

Thema: Live muziek
Adres: Rua Dragão do Mar 207, Fortaleza
Telefoon: (85) 3453-1421
Lokatie: Nabij het Centro Cultural Dragao do Mar
Website: http://www.orbitabar.com.br

Algemeen:
Leuke bar waar je gezellig met een paar vrienden heen kunt gaan. Vaak speelt er een live bandje met cover hits, pop rock of reggae.
Normaal bedraagt de entree R$ 15.00, maar als je vroeg bent (vóór 22:00) kom je ook nog wel eens gratis binnen, een beetje afhankelijk van hoeveel mensen er al zijn.
Je kunt een potje pool biljart spelen, lekker aan de bar hangen of van de muziek genieten.

Consumpties:
Gewone prijzen, vaak een aanbieding van de week of dag, bijv. Smirnoff Ice voor R$ 5.00 of op zondag Smirnoff Ice voor de prijs van een biertje.

Publiek:
Veel jonge locals. Weinig DVP's.

Openingstijden:
Donderdag t/m zondag, open vanaf 21:00

Opmerkingen:
Dress code: casual
Onder de 18 jaar geen toegang

Afbeelding

Afbeelding

Orbita

Thema: Live muziek
Adres: Rua Dragão do Mar 207, Fortaleza
Telefoon: (85) 3453-1421
Lokatie: Nabij het Centro Cultural Dragao do Mar
Website: http://www.orbitabar.com.br

Algemeen:
Leuke bar waar je gezellig met een paar vrienden heen kunt gaan. Vaak speelt er een live bandje met cover hits, pop rock of reggae.
Normaal bedraagt de entree R$ 15.00, maar als je vroeg bent (vóór 22:00) kom je ook nog wel eens gratis binnen, een beetje afhankelijk van hoeveel mensen er al zijn.
Je kunt een potje pool biljart spelen, lekker aan de bar hangen of van de muziek genieten.

Consumpties:
Gewone prijzen, vaak een aanbieding van de week of dag, bijv. Smirnoff Ice voor R$ 5.00 of op zondag Smirnoff Ice voor de prijs van een biertje.

Publiek:
Veel jonge locals. Weinig DVP's.

Openingstijden:
Donderdag t/m zondag, open vanaf 21:00

Opmerkingen:
Dress code: casual
Onder de 18 jaar geen toegang

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Salseros op ma mei 17, 2010 12:50, 9 keer totaal gewijzigd.



Marcel
Cumbuco Bar
Artikels: 0
Berichten: 733
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 23:10
Locatie: Cumbuco
Contacteer:

Bericht door Marcel » ma mei 07, 2007 22:32

Even een aanvulling op het laatste:

Waar en hoe kan ik bellen in Fortaleza?

Je kan ook met je eigen (Nederlandse GSM-)nummer bellen, alleen dit kost ongeveer 2,50 - 3,00 euro per minuut. Vrij duur bijkletsen, dus!



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Bericht door Wade » ma mei 07, 2007 22:52

Marcel schreef:Even een aanvulling op het laatste:

Waar en hoe kan ik bellen in Fortaleza?

Je kan ook met je eigen (Nederlandse GSM-)nummer bellen, alleen dit kost ongeveer 2,50 - 3,00 euro per minuut. Vrij duur bijkletsen, dus!
ik bel altijd vanuit zo'n cybercafé waar telefoonhokjes zijn. da's bij mijn weten het goedkoopst voor internationaal te bellen.

er is er o.a. een vlakbij het appartementencomplex Porto de Iracema; het verlengde van de Beira Mar, een straat die gelijk loopt met en grenst aan het laatste stukje strand en uitkomt op een kruispunt waar verschillende straten samen komen en als je rechtdoor gaat loopt je richting Iracema/Pirata. wel aan dat kruispunt waar ik het over had is er een, vlak naast een kapsalon en een barretje. vandaaruit is het echt goedkoop telefoneren en je kan tevens je mailtjes eens nakijken...



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Bericht door Salseros » di mei 08, 2007 12:45

Hmmm, ik bel zelden naar Nederland als ik in Fortaleza zit (hooguit 2x naar m'n moeder ofzo...).
Ik probeer altijd zoveel mogelijk de realiteit te vermijden tijdens mijn vakantie!

Maar Wade, volgens mij weet ik exact waar zich dat bevindt. Hij zit schuin tegenover Havanera (die coffee shop, trouwens zeer goed) en vlakbij dat kerkje op de hoek.
Ik zal eens gaan kijken...


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Bericht door Wade » di mei 08, 2007 23:13

Salseros schreef:Hmmm, ik bel zelden naar Nederland als ik in Fortaleza zit (hooguit 2x naar m'n moeder ofzo...).
Ik probeer altijd zoveel mogelijk de realiteit te vermijden tijdens mijn vakantie!

Maar Wade, volgens mij weet ik exact waar zich dat bevindt. Hij zit schuin tegenover Havanera (die coffee shop, trouwens zeer goed) en vlakbij dat kerkje op de hoek.
Ik zal eens gaan kijken...
als je Havanera dat gezellige, nogal Caribisch aandoende, cafeetje bedoelt waar men kan ontbijten en ook een ruim assortiment aan tabakswaar verkoopt dan is het inderdaad daar



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Bericht door Salseros » wo mei 09, 2007 08:31

Die bedoel ik ja, lekker relaxen daar... bakje koffie met een stukje taart erbij ofzo en bijna nooit toeristen!


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Rico
Artikels: 0
Berichten: 60
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 22:07

Bericht door Rico » di jun 12, 2007 09:53

Je kunt toch ook een sim-kaart kopen daar voor 20 reais? Dan krijg je er 20 reais beltegoed bij. Is dat niet voordeliger?


Braaaasilll la la la la la la la laaaa

Gebruikersavatar
maxx
Artikels: 0
Berichten: 605
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 10:10

bellen

Bericht door maxx » di jun 12, 2007 17:58

dan moet je volgens mij wel een cpf kaart hebben Rico.



Marcel
Cumbuco Bar
Artikels: 0
Berichten: 733
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 23:10
Locatie: Cumbuco
Contacteer:

Bericht door Marcel » di jun 12, 2007 22:17

Klopt. Maar meestal is er wel iemand te vinden die zijn/haar CPF-nummer beschikbaar stelt.



Rico
Artikels: 0
Berichten: 60
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 22:07

Bericht door Rico » di jun 12, 2007 22:46

Ik denk dat ik gewoon vanuit een telefooncel ga bellen ofzo... Bedankt voor de tips


Braaaasilll la la la la la la la laaaa

Hugo
Artikels: 0
Berichten: 103
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 14:27

Bericht door Hugo » do jun 14, 2007 12:53

Sorry maar wat is een cpf kaart en hoe werkt dat dan?



Marcel
Cumbuco Bar
Artikels: 0
Berichten: 733
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 23:10
Locatie: Cumbuco
Contacteer:

Bericht door Marcel » do jun 14, 2007 23:05

Een CPF-kaart of -nummer is een soort sofi-nummer. Dat moet je aanvragen als je bijvoorbeeld een huis, een GSM of iets anders wilt kopen waarbij een registratie verplicht/gewenst is. Als toerist is het niet nodig om zo'n nummer te hebben, alleen voor zo'n GSM (prepaid-) nummer is het dus ook nodig. Helaas.



Hugo
Artikels: 0
Berichten: 103
Lid geworden op: zo apr 01, 2007 14:27

Bericht door Hugo » vr jun 15, 2007 13:01

Pff... ok bedankt, dan ga ik ook maar voor de telefooncel, wat een gedoe zeg.



Marcel
Cumbuco Bar
Artikels: 0
Berichten: 733
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 23:10
Locatie: Cumbuco
Contacteer:

Bericht door Marcel » vr jun 15, 2007 17:51

Het goedkoopste bel je vanuit zo'n telefooncel in een internetcafé. Alleen vaak wordt het geluid overstemd door in de hoorn schreeuwende Italianen in het hokje naast je, of bij de kassa als ze één real teveel moeten betalen.



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Bericht door Salseros » vr jun 15, 2007 18:12

De meeste Italianen gaan gelukkig pas in Augustus! :)


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Gebruikersavatar
maxx
Artikels: 0
Berichten: 605
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 10:10

fortaleza in opbouw

Bericht door maxx » za jun 16, 2007 11:08

alhoewel dat er in mei ook al meer van die spaghetti vreters waren dan nodig is Salseros.



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Bericht door Salseros » za jul 07, 2007 01:05

Ik heb de bruikbare antwoorden mbt bellen vanuit Fortaleza maar even verwerkt in het hoofdbericht. :)


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Gallid
Artikels: 0
Berichten: 27
Lid geworden op: zo jul 08, 2007 17:12

Bericht door Gallid » ma jul 09, 2007 20:37

Vind het toch handig als je met je eigen gsm kan bellen i.c.m. braziliaanse simkaart. Ga met één gezelschap, daar we voor het eerst gaan kan het best zijn dat we elkaar uit het oog verliezen ofsow. Toch handig dat je elkaar dan kan bellen. Heeft er iemand ervaring met aanvraag van zo'n 'sofinummer'? Waar moet je dan zijn, hoeveel tijd en geld neemt het in beslag?



Marcel
Cumbuco Bar
Artikels: 0
Berichten: 733
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 23:10
Locatie: Cumbuco
Contacteer:

Bericht door Marcel » ma jul 09, 2007 23:23

Dat red je niet meer. Het kost bijna niets maar de aanvraag duurt een paar weken. Zoek iemand die samen met jou zo'n simkaartje gaat kopen. Misschien lukt het op een enkele plaats ook wel om zo'n simmetje te kopen zonder CPF, dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Prettige vakantie alvast!



Gallid
Artikels: 0
Berichten: 27
Lid geworden op: zo jul 08, 2007 17:12

Bericht door Gallid » di jul 10, 2007 15:13

[quote="Marcel"] Zoek iemand die samen met jou zo'n simkaartje gaat kopen.quote]

Wat moet ik me daar bij voorstellen? Een local met CPF-nummer die voor mij zoiets wil aanschaffen?



Plaats reactie