Super El Niño

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Super El Niño

Bericht door Progresso » di nov 28, 2023 12:50

De verwachting van de Braziliaanse KNMI is dat de kans op een zware El Niño zeer groot is.

Voor Ceará zou dat betekenen dat er niet of nauwelijks sprake zal zijn van enige regenval in 2024.

Gelukkig heeft deze regering de verdere uitbouw en reparatie van het kanalenstelsel voortvarend aangepakt zodat geen enkele regio zonder drinkwater komt te zitten en de oogsten geen gevaar lopen.

O, wacht. Faz o L.

https://agenciaeconordeste.com.br/trans ... e-pb-e-rn/

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3446815



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Super El Niño

Bericht door quasimodo » di nov 28, 2023 20:11

Het heeft de laatste jaren zoveel geregend dat normaal gezien de regio het wel een paar jaar kan volhouden. Ook voor de aanleg van de extra opslag en kanalen die de afgelopen decennia heeft plaatsgevonden. Bovendien heb ik nergens gelezen dat Lula deze heeft gesloopt. En ik kan me niet voorstellen dat dit zo slecht gebouwt is dat het in de korte tijd dat Lula nu president is de zaak al niet meer te gebruiken is. Verder is het helemaal niet te voorspellen of de Super El Ninõ nu voor meer of minder regen in een specifieke regio gaat geven. Alleen dat er waarschijnlijk extremen zullen optreden. Zijn gisteren in Natal bijvoorbeeld nog compleet weggeregend.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Super El Niño

Bericht door Progresso » di nov 28, 2023 22:31

quasimodo schreef:
di nov 28, 2023 20:11
Het heeft de laatste jaren zoveel geregend dat normaal gezien de regio het wel een paar jaar kan volhouden.
Als je de staalfabriek stillegt en ook stopt met het hele jaar door landbouwproducten te laten groeien kun je wel een jaar of drie doorkomen.

Maar er was gerekend op een continue aanvoer van water uit de Rio São Franscisco. Die aanvoer ligt al sinds het aantreden van Lula plat.

De gevolgen van El Niño voor Ceará zijn heel goed bekend. Alle droogteperiodes in de afgelopen 150 jaar zijn aantoonbaar in verband gebracht met de El Niños in die jaren.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Super El Niño

Bericht door quasimodo » wo nov 29, 2023 01:22

Die aanvoer ligt al sinds het aantreden van Lula plat.
En wat heeft Lula dan gedaan waardoor dit komt?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Super El Niño

Bericht door Progresso » wo nov 29, 2023 01:37

quasimodo schreef:
wo nov 29, 2023 01:22
En wat heeft Lula dan gedaan waardoor dit komt?
Wat hij niet gedaan heeft, bedoel je.

Net zoals Bolsonaro federaal geld vrijmaken om deze projecten af te maken en te onderhouden.

Dat geld is er, maar wordt nu uitgegeven aan de credit card van Lula, een van 38 !!!! Ministeries waarvan de helft helemaal niets toevoegt aan het land, leningen aan Argentinië om de fossiele brandstof te promoten en allerlei maatregelen die terug gedraaid zijn.

Allemaal prima hoor. Mij maakt het niet uit. Ik heb mijn eigen grondwater en toen in Fortaleza tijdens de vorige crisis het water op rantsoen ging kon ik lekker het zwembad vullen en de planten en bomen op het terrein irrigeren.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Super El Niño

Bericht door quasimodo » wo nov 29, 2023 15:06

Dat geld wordt normaal jaren van tevoren toegezegd en aanbesteed. En zoals wel vaker in Brazilië wordt dat geld meestal vrijgemaakt als er droogte is. En als het dan weer begint te regenen neemt de belangstelling snel af en drogen de financiële middelen langzaam op. Er zijn al vele projecten opgestart en half afgemaakt tot een niet rendabele ontziltingsinstallatie aan toe. En er is al veel geschreven over op dit forum in het verleden. Er zullen nu wel meer dringendere prioriteiten zijn. Ik zie dat ze hier in Natal bijvoorbeeld vollop bezig zijn om de steeds verder eroderende kust te beschermen met betonblokken. Ook een probleem dat de laatste jaren sterk speelt, ook in jouw woonplaats. Nu kan ik wel zeggen dat Lula hier goed bezig is maar hij heeft hier ook waarschijnlijk niets gedaan en vloeit dit gewoon voort uit beslissingen uit het verleden.

De wateraanvoer zal best weer eens actueel worden en in geïnvesteerd worden. En waarschijnlijk te laat. Maar zoals het verleden leert heeft dit meer te maken met de mentaliteit van de Brazilianen om meer te leven in het moment i.p.v. te investeren in de toekomst dan wie er toevallig president is.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Super El Niño

Bericht door Progresso » wo nov 29, 2023 16:34

De PT-gouverneur van Ceará was na de verkiezing met een lijstje van federale projecten naar Lula gegaan. Op dat lijstje onder andere de metro, Anel Viario, de uranium (en pot-as) mijn, de TransNordestina en de watervoorziening door het kanalenstelsel.

Al die projecten liggen sinds Lula aan de macht is op hun gat.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Super El Niño

Bericht door quasimodo » wo nov 29, 2023 20:29

En alle staten van Brazilië zullen zo wel om geld zijn komen vragen. En waar jij zei dat Lula overal de portemonnee voor zou trekken doet hij dit niet. Hij zorgt ervoor dat de Reaal zijn waarde blijft behouden en zelfs iets sterker is geworden. De inflatie buitengewoon laag is. En als ik de berichten mag geloven de arbeidsmarkt ook steeds minder werkelozen kent. En hij werkt aan hervormingen van het belastingstelsel. En wetgeving. En als dit allemaal naar behoren werkt zal hij waarschijnlijk gaan kijken voor welke projecten geld en prioriteit is. En dit zonder elke week een nieuwe rel met onrusten op de markten en in de bevolking tot gevolg zoals onder de vorige president.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Super El Niño

Bericht door Progresso » wo nov 29, 2023 21:25

Alle projecten die ik noem zijn aangevangen onder Lula 1 en 2. Het was Bolsonaro die na het falen van Dilma 1 en 2 de projecten weer een duw in de rug heeft gegeven en nu ligt alles weer stil.

Misschien wordt het eens tijd om oude projecten af te maken zodat de al gedane miljarden investeringen kunnen gaan renderen, voordat er weer andere projecten worden begonnen.

Het lijkt het huis van een verre neef van mij wel. Al 30 jaar aan het bouwen, al zijn geld en van de bank er ingestoken en er is nog steeds niets af.



Plaats reactie