Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Plaats reactie
borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4147
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.

Bericht door borsjea » wo jul 26, 2023 22:13

De carro popular voor het gewone volk, het OV wordt gratis in Fortaleza.

https://www.ne9.com.br/maior-cidade-do- ... -este-ano/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.

Bericht door Progresso » do jul 27, 2023 01:02

Ik ben niet zo'n voorstander van "gratis", simpelweg omdat het geen waarde vertegenwoordigd en je nauwelijks kunt sturen op vraag en aanbod. Als ik het goed lees gaat de metro ook gratis worden. Dat zou helemaal goed zijn.

Nu nog Uber en 99 zover krijgen dat ze hun rijders sponsoren met EV's en de busmaatschappijen alleen nog maar concessies geven als hun vloot uitsluitend vernieuwd wordt met electrobussen.

Zo wordt de stad stapje bij stapje wat schoner, minder rumoerig en dus leefbaarder.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.

Bericht door quasimodo » do jul 27, 2023 01:21

Vraag me af of het überhaupt wel auto's gaat schelen. Voor de mensen die met de auto gaan was de bus nu al veel voordeliger. Maar die kiezen vaak voor de veiligheid om met de auto te gaan. Het zal hoogstwaarschijnlijk alleen wat extra reisbewegingen geven voor mensen die dit eerst niet deden omdat de bus te duur voor hen was.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.

Bericht door Progresso » do jul 27, 2023 02:19

Er zijn een hoop mensen gestopt met het OV. Met 2 personen is het bijna net zo duur om met Uber te reizen naar bijvoorbeeld een shopping centrum.

Nu het helemaal niets kost denk ik dat veel mensen toch weer uit de Uber stappen.

En ook voor mensen voor wie de bus toch al te duur was zal de bus nu wel een alternatief worden. De slechtsbetaalden konden eigenlijk alleen in de eigen wijk werken. Heen en weer met de bus kostte iets van RS180 per maand. Die groep kan nu veel verder werk vinden wat waarschijnlijk net iets beter betaald en waar nul extra kosten tegenover staan. Met een beetje geluk moeten de werkgevers de lonen omhoog gooien omdat de werknemers niet meer "gevangen" zitten.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.

Bericht door quasimodo » do jul 27, 2023 12:09

Met een beetje geluk moeten de werkgevers de lonen omhoog gooien omdat de werknemers niet meer "gevangen" zitten.
Het zal voor velen met nu al laag betaalde banen eerder andersom zijn. De schoonmakers beveiligers en horeca personeel kan vaak geen woning betalen in de buurten waar ze nu werken en krijgen nu derhalve meer concurrentie. Gelukkig hadden velen al een toeslag in hun loon zitten zodat dit gevolg wat vermindert wordt. Maar ik zie werkgevers ook wel in staat deze vergoeding te schrappen als het openbaar vervoer gratis is.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.

Bericht door Progresso » do jul 27, 2023 14:28

quasimodo schreef:
do jul 27, 2023 12:09
Maar ik zie werkgevers ook wel in staat deze vergoeding te schrappen als het openbaar vervoer gratis is.
Dat lijkt mij logisch. Waarom zou een werkgever RS200 per maand betalen als het transport gratis is.
quasimodo schreef:
do jul 27, 2023 12:09
Het zal voor velen met nu al laag betaalde banen eerder andersom zijn.
Je kunt nagenoeg ieder punt binnen de gehele metropool regio binnen anderhalf uur met het openbaar vervoer bereiken.

Toen ik nog in Maracanaú woonde nam ik geregeld de bus naar Beira Mar. In anderhalve uur stond ik daar. Nu de metro achter ons huis stopt zou je het zelfs met gemak binnen het uur kunnen doen. In 33 minuten stap je uit midden in het centrum en van daaruit pak je de bus naar Beira Mar, hooguit 20 minuten.

Tussen Maracanaú en het centrum van Fortaleza zijn duizenden woningen te huur met een prijs tot RS500/maand.

Ik denk niet dat het klopt wat je zegt.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.

Bericht door quasimodo » do jul 27, 2023 19:04

Dat lijkt mij logisch. Waarom zou een werkgever RS200 per maand betalen als het transport gratis is.
Voor een werkgever is dit inderdaad logisch en ze zullen alles doen om dit voor elkaar te krijgen.

Maar voor de werknemer is dit als deze toeslag kostendekkend is een achteruitgang. Nu heeft hij dit vrij te besteden dat betekent ook dat als hij geluk heeft dat hij met iemand goedkoper kan meerijden deze optie niet meer heeft. Bovendien rijdt de bus na een bepaalde tijd niet meer en kan hij dit geld dus ook niet meer gebruiken voor alternatieven.
Toen ik nog in Maracanaú woonde nam ik geregeld de bus naar Beira Mar. In anderhalve uur stond ik daar. Nu de metro achter ons huis stopt zou je het zelfs met gemak binnen het uur kunnen doen. In 33 minuten stap je uit midden in het centrum en van daaruit pak je de bus naar Beira Mar, hooguit 20 minuten.

Tussen Maracanaú en het centrum van Fortaleza zijn duizenden woningen te huur met een prijs tot RS500/maand.

Ik denk niet dat het klopt wat je zegt.
Dat is precies wat ik zeg. Iedereen die nu het geluk heeft en of dichtbij genoeg woont en met of de fiets of lopend naar het werk kan of nu wel de onkosten voor lief neemt of alternatieven heeft uit deze hele regio concurrentie krijgt. Wat waarschijnlijk ook een lager salaris tot gevolg heeft.

Nu hebben werkgever nog moeite om goed goedkoop personeel te vinden als ze hun bedrijf in een wijk hebben met veel of uitsluitend dure woningen. Dus die zullen hiermee wel blij zijn.

Vraag me ook af of de mensen die wonen en toeristen in de dure wijken wel zo blij zijn met een gratis bus die een hoop favela bewoners komt afzetten en na een tijdje weer op komen halen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.

Bericht door Progresso » zo jul 30, 2023 12:18

Ik vind dit een beter idee. Lever je auto in en krijg drie jaar gratis toegang tot het openbaar vervoer:

https://www.polisnetwork.eu/news/barcel ... rt-ticket/



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Gratis openbaar vervoer in Fortaleza.

Bericht door quasimodo » zo jul 30, 2023 16:44

Zou ik ook doen. Maar ik heb mijn auto gekocht voor 275,-. Maar zou wel meteen weer een andere kopen omdat je maar veel beperkt kan rijden met het openbaar vervoer waar ik woon.

Je kan veel beter het openbaar vervoer verbeteren dan het gratis te maken. Dit zou je moeten voorbehouden aan mensen die het niet kunnen betalen. Er zijn wel maatregelen te bedenken die meer opleveren maar die zijn niet zo populair.

Je zou nieuwe auto's bijvoorbeeld makkelijk kunnen begrenzen in snelheid en verbruik/km.

Privéjet verbieden.

Korte vluchten verbieden en alle vliegvelden verbinden met de trein.

Maar zoals veel maatregelen om het milieu te besparen wordt er niet bezuinigt op gebruik van energie maar moet dit anders worden opgewekt. Wat niet zelden leidt tot een exponentiële groei van gebruik van iets groener opgewekte energie wat per saldo niet leidt tot substantiële verbeteringen.



Plaats reactie