Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door Progresso » vr jan 08, 2021 15:36

Fries is daarentegen gewoon een echte taal. Maar die Nederlandse en Vlaamse dialecten .....




Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door Ajax » di jan 12, 2021 17:16

Progresso schreef:
vr jan 08, 2021 13:04
Als men zo enthousiast is over die EU dan is het onbegrijpelijk dat men een niet EU taal als het Engels wel en een een EU-taal als Portugees niet accepteert.
Die was me even ontgaan :) inderdaad is met de brexit het Engels geen EU-taal meer..... Best opmerkelijk.

Maar dit ging over de vraag of bij terugkomst in Nederland een negatieve test in het Portugees geaccepteerd wordt.

Weet iemand of dit momenteel al is ingevoerd bij Schiphol?

Zelf denk ik dat (als je met TAP vliegt) een negatieve test in Brazilië of Portugal gecontroleerd zou moeten worden. Dus handig als die test in het Portugees is. Of er in Nederland gecontroleerd wordt lijkt me niet zinvol (je bent er dan namelijk al en je moet sowieso in quarantaine).



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door Wade » di jan 12, 2021 21:39

Ajax schreef:
di jan 12, 2021 17:16
Progresso schreef:
vr jan 08, 2021 13:04
Als men zo enthousiast is over die EU dan is het onbegrijpelijk dat men een niet EU taal als het Engels wel en een een EU-taal als Portugees niet accepteert.
Die was me even ontgaan :) inderdaad is met de brexit het Engels geen EU-taal meer..... Best opmerkelijk.

Maar dit ging over de vraag of bij terugkomst in Nederland een negatieve test in het Portugees geaccepteerd wordt.

Weet iemand of dit momenteel al is ingevoerd bij Schiphol?

Zelf denk ik dat (als je met TAP vliegt) een negatieve test in Brazilië of Portugal gecontroleerd zou moeten worden. Dus handig als die test in het Portugees is. Of er in Nederland gecontroleerd wordt lijkt me niet zinvol (je bent er dan namelijk al en je moet sowieso in quarantaine).

In Lissabon werd vrij streng gecontroleerd.
Meteen na het uitstappen werden alle passagiers (van alle intercontinentale vluchten) gecontroleerd of ze het Portugese Locator Form hadden ingevuld (ook transitpassagiers moeten dit doen) door federale agenten.
Voor België in te komen heb je (als Belg geen negatieve test op voorhand nodig), wel moet je ook zo'n document voorbereiden met je reishistoriek op. Ook het bezit hiervan werd gecontroleerd voor je mocht boarden naar Brussel. Ik heb zelfs nog even een woordenwisseling gehad met een Portugese heks omdat ik het uitgeprint had en niet digitaal ingediend (ook al staat op de website van de overheid dat beide geldig zijn).

En dan... kom je in bananenland België, waar beleid vooral gevoerd wordt in televisiestudio's en in kranten. Ik ben na aankomst NUL keer gecontroleerd. We zijn vrijwillig een week in quarantaine gegaan (normaal is dat verplicht en dat waren we op voorhand reeds van plan in samenspraak met onze werkgevers + testen na aankomst, maar nogmaals... zaken degelijk organiseren is hier niet de grootste specialiteit).



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door Ajax » di jan 19, 2021 19:55

Wade schreef:
di jan 12, 2021 21:39
In Lissabon werd vrij streng gecontroleerd.
Wanneer was je daar, Wade?
Eind november was dat inderdaad zo. Gelijk bij de gates werd iedereen gecontroleerd, weet alleen niet meer of dat om de locator card of paspoort/ticket ging. Duurde best lang met al die vluchten en ook de transfer liep helemaal vast. Luchthaven personeel dirigeerde iedereen in een lange rij voor je weer naar de gates kon.

Tijdens de vlucht naar AMS moest iedereen inderdaad ook een formulier invullen (van het ministerie). Maar werd bij mij niet opgehaald en verder ook niet meer om gevraagd. En ook in NL verder geen enkele controle, net zoals je beschrijft als in BE.

De discussie over testen op de luchthaven of zelfs sluiten lijkt weer actueel te worden. Wordt veel over gesproken, maar in praktijk zal het wel moeilijk zijn om echt vluchten tegen te houden. Het zou mooi zij als ze vluchten uit risico gebieden zou kunnen weren, maar in de praktijk denk ik dat Schengen bepalender is voor maatregelen op luchthavens. Ben benieuwd of er nog iemand naar BR reist in deze tijden.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door Wade » di jan 19, 2021 20:01

Ajax schreef:
di jan 19, 2021 19:55
Wade schreef:
di jan 12, 2021 21:39
In Lissabon werd vrij streng gecontroleerd.
Wanneer was je daar, Wade?
Eind november was dat inderdaad zo. Gelijk bij de gates werd iedereen gecontroleerd, weet alleen niet meer of dat om de locator card of paspoort/ticket ging. Duurde best lang met al die vluchten en ook de transfer liep helemaal vast. Luchthaven personeel dirigeerde iedereen in een lange rij voor je weer naar de gates kon.

Tijdens de vlucht naar AMS moest iedereen inderdaad ook een formulier invullen (van het ministerie). Maar werd bij mij niet opgehaald en verder ook niet meer om gevraagd. En ook in NL verder geen enkele controle, net zoals je beschrijft als in BE.

De discussie over testen op de luchthaven of zelfs sluiten lijkt weer actueel te worden. Wordt veel over gesproken, maar in praktijk zal het wel moeilijk zijn om echt vluchten tegen te houden. Het zou mooi zij als ze vluchten uit risico gebieden zou kunnen weren, maar in de praktijk denk ik dat Schengen bepalender is voor maatregelen op luchthavens. Ben benieuwd of er nog iemand naar BR reist in deze tijden.

9 januari, qua wachttijd liep het uiteindelijk vrij vlot. Ik had zelfs nog tijd om een voorraad pasteis de Nata te gaan kopen (ja, transit in Lissabon heeft zowaar ook voordelen).



Grandoni
Artikels: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: do apr 28, 2011 17:14

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door Grandoni » di jan 19, 2021 23:35

Ik ben 24 december via Lissabon naar Fortaleza gevlogen en heb nergens last van gehad. Nu na 3,5 week in Brazilie kan ik zeggen dat het een van de beste beslissingen in mijn leven is geweest om toch hier heen te gaan. Vanaf eind oktober was ik aan het twijfelen, maar die twijfel is nergens voor nodig geweest. Het is hier een verademing ten opzichte van de situatie in Nederland. Mij zien ze voorlopig niet meer terug in ons koude (inmiddels rare) kikkerlandje.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door quasimodo » wo jan 20, 2021 14:07

Het is te hopen dat je geen corona oploopt. Nog afgezien van de beelden van de gezondheidszorg die we regelmatig te zien krijgen vanuit Manaus. Als je positief test kun je niet meer terug naar dit rare kikkerlandje. En na besmetting geeft een test nog lange tijd een positief resultaat ook al ben je allang weer klachten vrij. Niet echt bevorderlijk als je nog moet werken na je vakantie.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door Progresso » wo jan 20, 2021 15:11

Vliegverbod.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door Wade » wo jan 20, 2021 15:33

Progresso schreef:
wo jan 20, 2021 15:11
Vliegverbod.

Vloog KLM ondertussen alweer rechtstreeks?
Dat lijkt mij een zinloze maatregel als enige land in de EU, terwijl passagiers ook gewoon met overstap kunnen reizen.

Het lijkt me een beetje dat Harry Potter nog wat paniekbeslissingen aan het nemen is alvorens zijn opvolger als minister-president wordt aangesteld?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door Progresso » wo jan 20, 2021 16:07

Wade schreef:
wo jan 20, 2021 15:33
Het lijkt me een beetje dat Harry Potter nog wat paniekbeslissingen aan het nemen is alvorens zijn opvolger als minister-president wordt aangesteld?
Dat gevoel bekruipt mij al vanaf het begin van deze pandemie. Het blijft voor mij een volstrekt raadsel waarom men niet vanaf het begin van de uitbraak heeft gekozen voor de strategie van eliminatie.




Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door Ajax » do jan 21, 2021 17:43

Grandoni schreef:
di jan 19, 2021 23:35
Ik ben 24 december via Lissabon naar Fortaleza gevlogen en heb nergens last van gehad. ...
Het is hier een verademing ten opzichte van de situatie in Nederland.
Ok, dus afgelopen november/december/januari weinig problemen met reizen naar BR volgens de leden hier. Vliegen was dus mogelijk de afgelopen maanden, maar zou nu dan niet meer kunnen. Wade heeft volgens mij gelijk: rechtstreekse vlucht van AMS naar Fortaleza was al niet mogelijk, omdat KLM door Corona al was gestopt met die vlucht. Dus eigenlijk veranderd er nog niet veel: je komt terug uit bv. Portugal (Schengen) en niet rechtstreeks uit BR. Volgens mij kan dat nog steeds, terwijl juist Portugal nu veel besmettingen heeft.

Misschien niet helemaal on-topic, maar er zijn zeker verschillen tussen NL en BR:
BR - als je de deur uit gaat: mondkapje op. Ook in de auto! NL - geen mondkapje als je deur uitgaat, geen mondkapje in de (eigen) auto.
BR - Horeca/shoppings: open. NL: Horeca/veel winkels: dicht.

Covid situatie in Fortaleza is zeker niet goed te noemen, maar ik weet niet waar je op dit moment slechter af bent.

@Wade: noem jij de minister-president Harry Potter? Dan ben je waarschijnlijk in de war met Balkenende... :D



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door borsjea » do jan 21, 2021 23:01

Ajax schreef:
do jan 21, 2021 17:43
Ok, dus afgelopen november/december/januari weinig problemen met reizen naar BR volgens de leden hier. Vliegen was dus mogelijk de afgelopen maanden, maar zou nu dan niet meer kunnen. Wade heeft volgens mij gelijk: rechtstreekse vlucht van AMS naar Fortaleza was al niet mogelijk, omdat KLM door Corona al was gestopt met die vlucht. Dus eigenlijk veranderd er nog niet veel: je komt terug uit bv. Portugal (Schengen) en niet rechtstreeks uit BR. Volgens mij kan dat nog steeds, terwijl juist Portugal nu veel besmettingen heeft.
De VK heeft ook de vluchten vanuit Portugal voornamelijk omdat hier veel overstappers uit Brazilië vandaan komen, benieuwd of Nederland hier nog achter komt.



Grandoni
Artikels: 0
Berichten: 14
Lid geworden op: do apr 28, 2011 17:14

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door Grandoni » vr jan 22, 2021 01:17

Ik ben in Brazilië en draag alleen een mondkapje in een supermarkt. Hoe kom je erbij dat mensen al bij het de deur uitgaan een mondkapje dragen en ook in hun eigen auto?



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door Wade » vr jan 22, 2021 03:01

Grandoni schreef:
vr jan 22, 2021 01:17
Ik ben in Brazilië en draag alleen een mondkapje in een supermarkt. Hoe kom je erbij dat mensen al bij het de deur uitgaan een mondkapje dragen en ook in hun eigen auto?

In Ceará is dat wel degelijk verplicht, in de andere staten weet ik niet.
De meerderheid van de mensen (ik schat 9 op de 10) op straat houdt zich daar ook aan. In openbare gebouwen of winkels kom je er volgens mij niet in zonder masker. Ik moet wel toegeven dat ik het in de auto niet droeg (wat voor nut heeft het ook... mijn medepassagiers waren mensen met wie ik onder hetzelfde dak leefde).

Verdere opvolging van de maatregelen een beetje uiteenlopend. Op de baraccas van Praia do Futuro nemen ze wat maatregelen voor de show (om mogen open te blijven van de overheid dus): beveiligingspersoneel aan de inkom die je wijzen op maskerplicht e.d... eenmaal binnen iedereen als sardienen op elkaar (zeker tussen Kerst en nieuw was het overvol) en niks masker. De restaurants daarentegen nemen alles heel serieus. Ik spreek over bv. Fogo Campeiro en Fogão a Lenha, beide aan de Av. Washington Soares. Veel ruimte tussen de tafels, maskerplicht, obers ingepakt met maskers en van die plastic gezichtsschermen, wie naar de salad bar gaat moet een wegwerphandschoen gebruiken...



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door Ajax » za jan 23, 2021 16:30

Wade schreef:
vr jan 22, 2021 03:01
Grandoni schreef:
vr jan 22, 2021 01:17
Ik ben in Brazilië en draag alleen een mondkapje in een supermarkt. Hoe kom je erbij dat mensen al bij het de deur uitgaan een mondkapje dragen en ook in hun eigen auto?
In Ceará is dat wel degelijk verplicht, in de andere staten weet ik niet.
Ah, dus het is per staat ook nog eens verschillend? Regels zijn natuurlijk altijd persoonlijk en ook in Ceara zal niet iedereen hetzelfde doen. Maar dit is mijn ervaring. Ik zag zelfs iemand alleen in een auto met open ramen en mondkapje op (enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat de handhaving strenger is, want lijkt me zinloos).

Horeca is dezelfde ervaring als Wade beschrijft. Dus als je bent aangekomen gaat mondkapje af en zit iedereen zonder. Personeel heeft wél bescherming, van die plexiglas lasmaskers (gezichtsschermen).

Maar het ging me dus vooral om de verschillen tussen BR en NL (of beter: Fortaleza en NL).

Btw. Ben wel benieuwd waar in Brazilië jij zit, Grandoni :)




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door borsjea » zo jan 24, 2021 00:45

Voor KLM een belangrijke en wellicht levensreddende beslissing. De reizigers uit de geblokkeerde landen schieten er nog niets bij op.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door quasimodo » zo jan 24, 2021 01:23

Die moeten wachten op de Jonge. Als hij de quarantaine voor elkaar heeft kunnen ze weer komen. Hij heeft beloofd dit binnen een maand te kunnen regelen. Nu staat de Jonge niet zo goed bekend met zijn beloftes en capaciteiten. Dus ik heb het ticket van mijn vriendin voor volgende week maar weer verzet naar april. Quarantaine is trouwens niet een slecht idee. Maar in Australië hebben ze dit al sinds maart dus had er al lang moeten zijn of in ieder geval voorbereid. Gelukkig hebben we niet zoveel interactie met Brazilië als we de situatie in Portugal nu zien. Maar dit had net zo goed kunnen gebeuren met een land waar we wel veel interactie hebben.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Word wel internationaal gevlogen op fortaleza?

Bericht door Wade » zo jan 24, 2021 02:43

Ajax schreef:
za jan 23, 2021 16:30
Wade schreef:
vr jan 22, 2021 03:01
Grandoni schreef:
vr jan 22, 2021 01:17
Ik ben in Brazilië en draag alleen een mondkapje in een supermarkt. Hoe kom je erbij dat mensen al bij het de deur uitgaan een mondkapje dragen en ook in hun eigen auto?
In Ceará is dat wel degelijk verplicht, in de andere staten weet ik niet.

Ah, dus het is per staat ook nog eens verschillend?

Blijkbaar...

De regels omtrent mondmaskers, beperkingen voor horeca en evenementen enz... zijn hoofdzakelijk opgelegd door de gouverneur (Camilo Santana). Hoe de verdeling van de bevoegdheden omtrent de COVID-aanpak tussen de rechtse federale en de linkse regionale regeringen is weet ik niet in detail. De samenwerking en communicatie onderling lijkt me daar allesbehalve optimaal zijn.



Plaats reactie