Braziliaanse vrouw veroordeeld tot 12 jaar cel wegens moord op Nederlander (73)

Alles over Fortaleza en ruime omgeving
Gebruikersavatar
q en q
Artikels: 0
Berichten: 279
Lid geworden op: wo nov 10, 2010 23:55
Locatie: Teresina

Braziliaanse vrouw veroordeeld tot 12 jaar cel wegens moord op Nederlander (73)

Bericht door q en q » za mar 07, 2020 09:55

Braziliaanse vrouw veroordeeld tot 12 jaar cel wegens moord op Nederlander (73)

De vriendin van een op wrede wijze vermoorde Nederlander in Brazilië is gisteren veroordeeld tot een gevangenisstraf van twaalf jaar. Een volksjury achtte Simone de Aquino (52) schuldig aan de moord. Het lichaam van Zeistenaar Hans van Denderen (73) werd eind 2018 met zeven steekwonden en een diepe snee in de nek gevonden langs de kant van een weg in de deelstaat São Paulo.


Van Denderen werd na de ontdekking van zijn lichaam begraven in een anoniem graf. Dit omdat zijn identiteit niet vastgesteld kon worden. In de zakken van het slachtoffer zat niets met een verwijzing naar zijn naam, woonplaats of herkomst en vingerafdrukken leverden evenmin een aanwijzing op. Pas nadat een vriend van hem de Nederlander als vermist had opgegeven, kwam de zaak aan het rollen.

Zijn 52-jarige vriendin Simone de Aquino ontkende aanvankelijk elke betrokkenheid bij de moord, maar bekende nadat de politie bij haar het mobieltje van Van Denderen had gevonden. Door in zijn naam whatsappberichten te versturen naar kennissen en te doen alsof hij in Nederland was, probeerde ze de verdwijning en moord te verhullen. Een van die kennissen rook onraad door het gebrekkige Engels waarin de appjes waren opgesteld terwijl Van Denderen nota bene Engelse les gaf. De kennis nam contact op met Van Denderens familie, die vertelde dat Hans helemaal niet in Nederland was. Daarop stapte de kennis naar de politie, die een onderzoek startte. Dat leidt begin november 2018 tot de arrestatie van de Braziliaanse vrouw.
Relatie

Ze bekende Van Denderen te hebben vermoord omdat hij na zes maanden een punt achter hun relatie wilde zetten om de draad weer op te pakken met zijn vorige vriendin.Tegenover de rechtbank verklaarde ze de Nederlander met medicijnen te hebben verdoofd nadat hij te veel had gedronken, hem met hulp van een vriend in zijn auto zette ,,zodat ik hem naar het ziekenhuis kon brengen’’ maar onderweg van gedachten veranderde en hem vermoorde. ,,Ik sleepte hem uit de auto en stak hem in zijn nek. Hij voelde niks, hij sliep. Ik ging door, want hij had beloofd dat we gelukkig zouden zijn. Ik bedekte zijn hoofd met een handdoek en stak hem opnieuw. Toch voelde ik spijt, het was niet wat ik wilde. Uiteindelijk liet ik zijn lichaam achter langs de weg.’’

De nabestaanden van Van Denderen kunnen het bloed van de vrouw wel drinken. ,,Dat mens is ziek’’, reageerde een van de zussen van de Nederlander eerder tegenover deze site. ,,Zij hield mijn broer zogezegd levend met whatsappberichten dat ik ernstig ziek in het ziekenhuis zou liggen, terwijl ik zo gezond als een vis ben. Zo iemand is flink gestoord.’’

Van Denderen woonde volgens de zus al bijna twintig jaar in Brazilië. ,,Omdat hij al jaren weg was, hadden we niet veel contact met hem. Zo’n twee keer per maand chatten we met elkaar via Facebook Messenger. Als Hans in Nederland had gewoond dan hadden we nog eens bij hem langs kunnen gaan, maar Brazilië is niet naast de deur.’’


Leef met de dag........morgen kan het je laatste zijn ;-)

Plaats reactie