Pagina 1 van 1

Braziliaanse documentaires op IDFA 2017 15-26 November

Geplaatst: za nov 18, 2017 21:28
door Redactie
Op 15 november start de dertigste editie van het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA), dat van 15 t/m 26 november zal duren. Het hele programma is online te bekijken en vanaf vandaag zijn online kaarten te koop. Ook dit jaar zijn er weer verschillende documentaires uit of over Latijns-Amerika te zien op het festival. conSentido heeft ze alle 23 voor je op een rij gezet. De Braziliaanse selectie vind je hier:

Building Bridges

De afgelopen jaren heeft Brazilië grote veranderingen ondergaan. Politieke onrust, schandalen en corruptie zijn er aan de orde van de dag. Via een getroebleerde vader-dochterrelatie krijgen we zicht op de enorme onderlinge verschillen en de generatiekloof die daar het gevolg van is. Vader Alvaro is een ingenieur die tijdens de militaire dictatuur zijn gloriedagen beleefde. Zijn dochter, filmmaker Heloísa Passos, kwam later juist in opstand tegen het regime en vecht nog altijd tegen de ongelijkheid. Aan de hand van oude archiefbeelden van de familie wil de filmmaker haar vader beter leren kennen. Heloisa Azevedo Passos, Brazilië, 73 min.

Fire Mouth
Het is een extreem hete dag in het voetbalstadion van de stad Salgueiro in het hart van de Braziliaanse deelstaat Pernambuco. Er staat geen zuchtje wind en de zon brandt onbarmhartig op de betonnen tribunes. De wedstrijd van thuisclub Carcará, genoemd naar een Braziliaanse roofvogel, is belangrijk – er moet gewonnen worden. Luciano Pérez Fernández, Brazilië, 9 min.

Híbridos, the Spirits of Brazil

Afbeelding

Deze contemplatieve documentaire is het resultaat van drie jaar research naar allerlei religieuze rituelen in Brazilië, van rooms-katholiek tot umbanda en candomblé – vermengingen van Afrikaanse tradities met katholicisme. De Franse filmmakers/kunstenaars Vincent Moon en Priscilla Telmon onderzochten het verband tussen trance, extase, muziek, geestverschijningen en spirituele rituelen. Vincent Moon, Priscilla Telmon, Brazilië, 88 min.

In the Intense Now
De stralende gezichten van de Franse studenten die in mei 1968 de straten van Parijs opgingen, spreken boekdelen: ze leven in het ‘intense nu’ van de aanstaande revolutie. Moreira Salles herkende die vreugdevolle gezichten in de filmbeelden die zijn eigen moeder twee jaar eerder maakte van haar reis door het China van Mao. Moreira Salles doorsnijdt in zijn essay de beroemde archiefbeelden van mei 68 met de beelden vol verwondering van zijn moeder en concludeert weemoedig: “Ze zullen nooit meer zo gelukkig zijn als toen.” Maar idyllisch was die tijd uiteraard helemaal niet. João Moreira Salles, Brazilië, 127 min.

Piripkura



Twee van de enige drie bekende leden van de Piripkura leven nog op nomadische wijze in de Amazone, in de Braziliaanse deelstaat Mato Grosso. Hun belangrijkste bezit is een fakkel die in 1998 is aangestoken en sindsdien niet meer is uitgegaan. Het gebied wordt omringd door boerderijen en houtzagerijen. De uitbreiding daarvan is bijna onontkoombaar en wordt met geweld bevochten. Om de beschermde status van dit stuk regenwoud in stand te kunnen houden, moet bewezen worden dat de twee indianen nog leven. Renata Terra, Bruno Jorge, Mariana Oliva, Brazilië, 81 min.

Santiago
In 1992 begon João Moreira Salles met een film over Santiago, de butler die sinds zijn jeugd in dienst was van zijn ouders. Dertien jaar later bekeek hij het destijds geschoten, nooit gebruikte materiaal over de inmiddels overleden flamboyante bediende opnieuw. Uit de beelden destilleerde Salles een documentaire over een bijzonder mens, die zich naast zijn veeleisende baan voor de familie op even consciëntieuze wijze bezighield met zijn eigen monnikenwerk: verzamelen, ordenen, interpreteren en documenteren van informatie over de geschiedenis van alle grote en welgestelde families op de wereld. João Moreira Salles, Brazilië, 80 min.