Brazilie Nieuws: Bolsonaro: Rio Grande do Sul wordt een tweede Roirama

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Bolsonaro: Rio Grande do Sul wordt een tweede Roirama

Bericht door Redactie » ma aug 12, 2019 22:16

Brazilie Nieuws: Bolsonaro: Rio Grande do Sul wordt een tweede Roirama
by Redactie


Afbeelding
President Bolsonaro zei vandaag dat de zuidelijke deelstaat Rio Grande do Sul, grenzend aan buurland Argentinië, een tweede Roirama kan worden, indien Alberto Fernández de Argentijnse presidentsverkiezingen zou winnen. Fernández, met Cristina Kirchner als kandidate vicepresident, staat 15 percentuele punten voor op zijn tegenstrever, de huidige president Mauricio Macri. Ex-president...

Read more



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Bolsonaro: Rio Grande do Sul wordt een tweede Roirama

Bericht door Martinho » ma aug 12, 2019 22:48

Ik weet niet waarom we dit compleet getikte gezwam moeten lezen. Als ik alleen al het woord "tuig" gelinkt zie aan een groep medemensen, weet ik zeker dat deze president er niet is voor het hele volk, maar slecht voor wat hij DENKT dat zijn aanhang is. Laten we hopen dat het hem opbreekt bij de volgende verkiezingen, dan kan er misschien weer gewoon geregeerd worden. Een utopie wellicht, maar wie leeft ....



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Bolsonaro: Rio Grande do Sul wordt een tweede Roirama

Bericht door Baiano » ma aug 12, 2019 23:41

De kop van het artikel in de Estadão luidt letterlijk "Bolsonaro: RS pode virar Roraima se 'esquerdalha' vencer na Argentina". Het woord 'esquerdalha' kan wellicht niet letterlijk vertaald worden als 'tuig', maar volgens Antonio José Sandmann van de federale universiteit van Paraná (in zijn studie, gemaakt in 1989), gaat het om een kruising tussen 'esquerda' (links) en 'canalha', hetgeen echt wel een bijzonder lage omschrijving is, erg pejoratief.

Canaille (officiële spelling in het Nederlands) heeft synoniemen als 'gespuis, gepeupel, geboefte, ploert'. Het woord werd ontleend aan het Italiaanse 'Canaglia', ‘laag volk’ [voor 1338; Battaglia]; die betekenis is ontstaan uit de letterlijke (maar niet geattesteerde) betekenis ‘troep honden’, het woord is met pejoratief achtervoegsel gevormd uit cane ‘hond’, van Latijn canis ‘hond’.

Tuig is dus geen correcte vertaling van Bolsonaro's uitspraak, maar wel op gelijk niveau, een extreem laag niveau trouwens.

Voor het overige ben ik het eens met Martinho. Niemand hoeft dit te lezen, maar het is wel goed dat het vermeld wordt. Zelfs als je akkoord gaat met deze president, hoef je nog niet akkoord te gaan met zijn uitspraken. Politieke tegenstanders overtuig je niet door scheldpartijen, maar wel met argumenten.




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bolsonaro: Rio Grande do Sul wordt een tweede Roirama

Bericht door Progresso » di aug 13, 2019 00:15

Wat ik mij nu steeds afvraag, hoe reageren die evangelisten in zijn kabinet op dit ondermaatse taalgebruik.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bolsonaro: Rio Grande do Sul wordt een tweede Roirama

Bericht door Progresso » di aug 13, 2019 00:44

Hij zegt het dan wel niet zo netjes, maar er is wel wat aan de hand.




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Bolsonaro: Rio Grande do Sul wordt een tweede Roirama

Bericht door Progresso » di aug 13, 2019 01:11




Plaats reactie