Brazilie Nieuws: Kathedraal Cristo Rei

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Kathedraal Cristo Rei

Bericht door Redactie » di jul 02, 2019 18:06

Brazilie Nieuws: Kathedraal Cristo Rei
by Redactie


Afbeelding
Het aartsbisdom van Belo Horizonte (hoofdstad Minas Gerais), i.s.m. het gemeentebestuur, zette gisteren een belangrijke stap om de bouw van de kathedraal Cristo Rei voort te zetten. De kerk wordt gebouwd in de wijk Juliana, in de noordelijke zone van Belo Horizonte. Gisterenmorgen werd de verklaring van het publiek belang (Declaração de Interesse Público) ondertekend. Het document...

Read more



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4762
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Kathedraal Cristo Rei

Bericht door Felix » di jul 02, 2019 20:04

Oscar Niemeyer heeft een aantal mooie dingen ontworpen maar ook ontzettend veel rotzooi.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 822
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Kathedraal Cristo Rei

Bericht door Martinho » di jul 02, 2019 21:07

Ik zou zo direct niets weten wat "rotzooi" zou zijn. Geef eens een voorbeeld of is dat jouw persoonlijke oordeel?



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4762
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Kathedraal Cristo Rei

Bericht door Felix » di jul 02, 2019 22:16

Het monument tegen de tortura te São Paulo.
De klokkenhanger voor de cathedraal te Brasília
De bibliotheek te Brasília (en de anexos van de ministeries aldaar)
Het Grande Hotel te Ouro Preto
De enorme tegenstellingen in het kerkje van de Pampulha te Belo Horizonte
(houtwerk in de toren en goedkope stalen paaltjes in de kerk zelf).
De IT toren te Brasília
De duiventil op de Praça dos Três Poderes



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 822
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Kathedraal Cristo Rei

Bericht door Martinho » di jul 02, 2019 23:19

Ik geef het gewoonlijk niet gauw op, maar aangezien ik probeer het terug te vertalen in het Portugees kan ik bepaalde dingen gewoon niet vinden. De eerst genoemde bijvoorbeeld. Of het moet een klassiek gebouw zijn.
Ik vond die hele basiliek van Brasilia prachtig, inclusief de klokkentoren. Kwestie van smaak dus.
De bibliotheek en TV (!?) toren van Brasilia zijn van Lúcio Costa volgens wikipedia, die weliswaar nauw samenwerkte met Niemeyer maar het is niet dezelfde vent. Tenzij je wat anders bedoelt natuurlijk. Ik ben het wel met je eens dat die annexo´s zeer verstorend werken.
Als je met "duiventil" de gigantische duif bedoelde bijvoorbeeld, ik zie niet wat daar mis mee is. Erg symbolisch misschien, maar ik was geimponeerd. Ik had geen idee hoe groot dat is als je er in bent, vergeleken met wat je op een (grote) afstand zag vanaf die TV toren.

Dat is gelijk ook het grootste bezwaar van Brasilia. Een wereldwonder dat het in 5 jaar (min of meer) uit de grond gestampt werd beginnend bij niets, maar het is niet op menselijke schaal. Als je op die TV toren staat en je kijkt richting het parlementsgebouw, denk je dat je daar in een halfuurtje naar toe loopt. Het bleek twee uur te zijn. De stad is gebouwd voor reuzen mer reuzenauto´s, niet voor voetgangers. En dan die bloco´s en wijken met elk een eigen bestemming, het is onmenselijk en vervreemdend. Maar dat was dus voornamelijk het ontwerp van die Costa.

Het mooiste was dat we na een weekje verblijf daar, op weg naar het vliegveld, veel tijd overhadden en de taxichaffeur vroegen even langs de dierentuin te gaan, Dat bleek dezelfde schaal, de afstand tussen de verschillende hokken was bijna niet beloopbaar. Goed dus dat we een taxi hadden.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4762
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Kathedraal Cristo Rei

Bericht door Felix » wo jul 03, 2019 02:50

Ik vond die hele basiliek van Brasilia prachtig, inclusief de klokkentoren. Kwestie van smaak dus.
De cathedraal van Brasília is een ding, de klokkentoren weer iets anders. Die laatste blinkt uit door gebrek aan sierlijkheid, gratie, inventiviteit en plasticiteit.
Het zelfde geldt voor het monument tegen de martelingen in São Paulo.
De duiventil op de Praça dos Três Poderes is een oerlelijke 'wasknijper'
Duiventil Praça dos 3 Poderes..jpg
Torre TV Digital. Hierover verschillen smaken, er zijn mensen die hem mooi vinden.
Torre TV Digital.jpg
Iets anders wat er m.i. mis aan het gaan is met Brasília is de achtergrond van het congres. Als je naar het programma Em Pauta kijkt van Globo News kun je zien dat er achter de torens van het congres een hele bairro verrijst/is verrezen. De hele gang van de ministeries naar het congres is een soort heidense gang naar een altaar, naar de 'hoogte'. De lichtjes en het verkeer er achter doen dat hele effect ernstig te niet wat bijzonder jammer is. Ik vraag mij af of de lantaarns daar niet afgeschermd zouden kunnen worden, de huizen in verhullende kleuren, enz. Het is tenslotte een nationaal monument.

Tenslotte is Brasília met de nationale bibliotheek en het ronde museum (door curatoren gehaat omdat het niet functioneel is) veel te vol gebouwd op die plek.

Wist je trouwens dat de cathedraal vroeger, en ik meen ook de ambassade, niet wit geschilderd was maar zijn een beetje roodachtige cementen kleur had?
Catedral Brasília anos 70.jpg



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 822
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: Kathedraal Cristo Rei

Bericht door Martinho » wo jul 03, 2019 06:59

Smaken verschillen dus, zoals ik al vermoedde.

Die rode kleur overal viel mij destijds in het vliegtuig al op. Rode aarde... mogelijk ijzeroxide?
(ik weet niet of je daar cement mee kunt maken trouwens)



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4762
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Kathedraal Cristo Rei

Bericht door Felix » wo jul 03, 2019 13:29

Smaken verschillen dus, zoals ik al vermoedde.
Ja, veel geluk met je wasknijper en sommige andere plastische laagstandjes.



Plaats reactie