Brazilie Nieuws: The Edge of Democracy

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: The Edge of Democracy

Bericht door Redactie » wo jun 19, 2019 20:10

Brazilie Nieuws: The Edge of Democracy
door Redactie


Afbeelding
Hoe zijn we in hemelsnaam hier beland? Het mag geen twijfel leiden dat vele Brazilianen zich deze vraag stellen, na de zoveelste politieke uitschuiver, telkens weer uitvoerig belicht in de Braziliaanse media. Het land beleeft momenteel een ware stortvloed aan ultra-conservatieve ingrepen, of tenminste pogingen daartoe. Voor wie het antwoord wil kennen, volstaat het om de nieuwe...

Lees meer



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: The Edge of Democracy

Bericht door Baiano » wo jun 19, 2019 23:02

Heb de documentaire vandaag uitgezeten, en inderdaad, loont de moeite, zelfs voor wie vertrouwd is met dit land. Frappant vond ik de bekentenis van de filmmaakster die toegaf dat het bouwbedrijf Andrade Gutierrez (een van de bedrijven, sterk betrokken in het Lava Jato schandaal) door haar eigen voorouders werd opgericht. Haar ouders ontvluchtten Brazilië tijdens de dictatuur en kwamen terug in het begin van de eighties waarna zij geboren werd. Ze zegt (het is zijzelf die commentaar geeft) dat haar familie in twee delen werd opgesplitst: het deel dat verder ging met het opgerichte bouwbedrijf en het andere deel (waaronder zijzelf en haar ouders) dat de zijde koos van Lula en Dilma. De documentaire neigt dan ook meer naar de kant van Lula, maar ze geeft tenminste toe dat hij en zijn partij dezelfde zonden begingen als rechts en smeergeld begon aan te nemen om aan de macht te kunnen blijven. Dat heb ik Lula, noch Dilma, niet horen zeggen. Anderzijds geven beiden toe in de documentaire dat ze sommige dingen anders hadden moeten aanpakken.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: The Edge of Democracy

Bericht door quasimodo » wo jun 26, 2019 19:37




Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: The Edge of Democracy

Bericht door Baiano » wo jun 26, 2019 23:52

"Boven alles toont Petra Costa de hetze tegen alles wat links is en dan vooral Lula’s Arbeiderspartij (PT)"

Juist, dat toont zij inderdaad. Wat zij niet toont, en vrijwel niet op ingaat, is de graad van corruptie waarin de partij (PT) zich liet meeslepen. Lula deed mee aan het aloude spel, waarschijnlijk omdat hij dacht hierdoor pragmatisch te zijn en resultaten te bekomen die anders niet mogelijk zouden geweest zijn.

Van alouds geldt het principe in Brazilië: "jij doet wat voor mij, en ik doe wat voor u", in het Portugees bekend als "Toma lá da cá".
Men mag vooral niet denken dat Lula hierbij de enige zou geweest zijn, integendeel: belangrijke figuren als Antonio Palocci en José Dirceu speelden hierin een bijzonder belangrijke rol. Macht corrumpeert. Trouwens, ook Bolsonaro moet hiervoor oppassen.

Het gaat echt niet op om de PT in een slachtofferrol te duwen, noch minder als dit gebeurt op de wel bijzonde arrogante manier waarop iemand als Gleisi 'Lula' Hoffmann tewerk gaat.

De partij heeft een grote nood aan zelfkritiek, duizendmaal meer dan datgene wat tot nog toe tentoon gesteld werd.

Vrijwel niemand van al die buitenlandse journalisten is in staat om een onderscheid te maken tussen de goede bedoelingen van links Brazilië en de stommiteiten die zij begingen in de jaren dat zij (eindelijk) aan de macht kwamen. Ze bedrogen hun kiezers, noch meer, noch minder. De Brazilianen kozen massaal voor de andere kant, ondanks dat die kant evenzeer betrokken is in alle corruptieshit van de jongste decennia.

Is er nou werkelijk iemand met een greintje gezond verstand die akkoord gaat met het circus van de huidige president? Ik dacht van niet, ook niet bij de vele Braziliaanse medemensen waarmee ik dagelijks contact heb (in tegenstelling met de vele schrijvers, ergens in een ivoren torentje in het buitenland). Die medemensen, geloof me maar, schudden met hun hoofd en zeggen: "Op wie had ik dan moeten stemmen? Op Haddad? Opnieuw de PT voor de volgende 4 jaren? Ben je gek of zo?"

Laat me heel duidelijk zijn: het triplex-proces tegen Lula werd beoordeeld op zwakke argumenten. Ik denk niet dat die argumenten sterk genoeg waren om Lula te veroordelen, technisch gezien. Met andere woorden: het was een kans voor zijn tegenstanders om zich van hem te ontdoen, en zo geschiedde. Betekent dit dat Lula onschuldig was? Ik denk van niet, maar dat is een persoonlijke mening, niet gebaseerd op bewijzen. Wat dat buitenverblijf betreft, daar kan de ex-president moeilijk onderuit. Meer dan twee jaren wekelijks genieten van een sítio met alles erop en eraan, inclusief verbouwingen door twee van de grootste aannemers van Brazilië... er is geen enkele burger in dit land die zich dat kan veroorloven. Lula beging hiermee een stommiteit zo groot als de olifanten waar zijn zoon ooit voor zorgde in de zoo.

De auteur van dit stukje bij NCR schrijft: "Ingrijpend is de veroordeling van Da Silva: negen jaar cel wegens het aannemen van smeergeld (een appartement). Kort daarna won de extreemrechtse Jair Bolsonaro de verkiezingen."

Wat had je dan gedacht Nina Jurna? Denk je nou echt dat iemand in Brazilië wakker ligt van zo 'n "futiliteit" terwijl politieke tegenstanders rondhollen met koffers vol geld, of meer dan 50 miljoen reais verbergen in zeven reiskoffers, ergens in een ongebruikt appartement?

De Braziliaanse bevolking wordt nu al jarenlang bedrogen en bestolen door zijn politici en door de ondernemers die hen steunen, tegelijk zichzelf vetmestend, allemaal! Het ergste van al door de partij waarvan iedereen hoopte dat zij er een einde zouden aan maken. Ondertussen verklaren diverse fanatici/fundamentalisten de oorlog aan de tegenpartij. Wie het schoentje past, trekke het aan. En ze doen dat zonder ook maar één keer te verwijzen naar het gebrek aan eenheid. Een president, om het even wie de huurder wordt van het "Palácio do Planalto" voor vier jaren, moet regeren voor ALLE Brazilianen, niet voor een bende fanatici. Websites als The Intercept en Diário do Poder gooien olie op het vuur. Dat vuur wordt bijzonder stevig aangewakkerd op Facebook en soortgelijke sociale media. En hoe zit het inmiddels met de Brazilianen, ALLE Brazilianen? Ik zal die vraag beantwoorden: slecht, heel slecht. Er is absoluut geen sprake van gelijkheid in een land waar de ene een Lamborghini kan kopen en een pensioen heeft van meer dan R$ 30.000/maand, en de andere in een krotwoning leeft met een maandelijks inkomen van minder dan R$ 1.000.

De PT heeft meer dan 14 jaren tijd gehad om hun goede bedoelingen waar te maken. Niks van, diverse "patroonheiligen" van de partij besmeurden hun eigen reputatie en graaiden in de staatskas, net zoals hun tegenstanders. Dilma werd afgezet via een aantal politieke kuiperijen waaraan tot vandaag een vies reukje kleeft. Maar het mens was absoluut totaal onbekwaam om een natie te leiden, en is in dat opzicht niet beter dan de huidige president die alleen maar goed is in de productie van een show van dommigheden (zoals verwoord door de afgedankte generaal Santos Cruz).

Uiteraard maken de media (in handen van een aantal zeer machtige families - zoals de schrijfster het uitdrukt) hier gebruik van in hun eigen voordeel.

Het probleem van Brazilië is niet de corruptie, enkele machtige families, partij zus of zo, het probleem is een gebrek aan bekwaamheid en opvoeding, gepromoveerd door een overheid met de leuze: "Hou het volk dom en ik hou ze arm" (zo zei de kapitalist tegen de dominee).



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: The Edge of Democracy

Bericht door Progresso » do jun 27, 2019 00:16

Mooi verwoord. Ik ben het er volledig mee eens.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: The Edge of Democracy

Bericht door Baiano » vr jun 28, 2019 18:50




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: The Edge of Democracy

Bericht door borsjea » vr jun 28, 2019 19:34

Moet kunnen, Lula is naar wat ik begrepen heb ook genormeerd voor de nobel prijs van de vrede, vast uit gebrek voor de prijs van corruptie



Plaats reactie